Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
maralyn schreef:@ ladyson
Hoe staat t dan met de merk Kieffer nombrado, een zadel waar ik veel waarde aan het qua zit kwaliteit, tenminste, dat is vanuit mijn mening.
) Ladyson schreef:Ik heb ondertussen ook een update.. Mijn vriendin kon er zelf niet bij zijn bij de afspraak en daarom was de verzorgster erbij. Er is miscommunicatie opgetreden en Karin belde net. Helemaal duidelijk is het nog niet, maar ze zei niets meer over dat het zadel te lang is. Het paard is wel echt scheef doordat er bepaalde wervels scheef staan. Wordt vervolgd..
.
orion456 schreef:Over dat in een keer veel meer oseo's en fysio's ingeschakeld worden, heeft niet alleen maar te maken met dat mensen slecht rijden. Ik laat mijn paard 1x per jaar nakijken, puur om te zien of er mogelijk blokkades zijn opgetreden door uitglijden in de wei, of iets dergelijks. Want daar lopen de meeste paarden blokkades e.d. van op. Die wel inde weg kunnen zitten met rijden. En aangezien ik veel van mijn paard vraag, wil ik ervoor zorgen dat die zo goed mogelijk in zn vel zit om dat aan te kunnen. En dat laatste punt, vinden mensen tegenwoordig steeds belangrijker, dus wordt er meer aandacht aan besteed dan vroeger.
Over dat zadels niet te lang kunnen zijn voor de paardenrug vind ik echt onzin. Ik rij een erg korte pony en heb zelf gezien wat een te lang zadel doet met de rug en het effect daarvan op het rijden (nu we Z1 rijden, toen we nog niet zo hoog reden en niet zulke moeilijke oefeningen hadden we er geen last van).
Het is wel zo dat de meeste sportpaarden tegenwoordig niet zo kort gebouwd zijn in de rug dat bijna elk zadel (hoeveel inch en type) toch wel past. Dus dan hoef je daar niet zo op te letten. Het is meer bij de minder sport gefokte paarden (fjorden, haflingers, spaanse paarden, allemaal korte ruggen vaak), waar je op moet passen met de zadels. Verschilt het ook nog of je een westernzadel/boomloos gebruikt of een engels (dressuur of spring) zadel.
Ik rijd liever met KN.Ladyson schreef:@Sky_As Ik heb zelf een wereld van verschil tussen de zadels gemerkt tijdens het "zadel passen proefrijden". Van platte oren in de nek tot een ontspannen los paard.. In die paar minuten zal mijn rijstijl toch niet erg veranderd zijn? Zadelmaker Karin is ook de spieren af gegaan en de enige plek waarbij mijn pony de aanraking niet prettig vond (oren plat naar achter, bij de rest van de aanrakingen heerlijk doezelend, ze vond het lekker) was rond de 18e rib, waar het zadel dus overheen lag.
. Als je normaal gesproken trouwens iets kneust, verrekt oid gaat het meestal echt gewoon over als je daarna gewoon normaal binnen je pijngrens belast. Verkeerde belasting is een veel logischere oorzaak voor blokkades dan vastliggen/vallen etc, maarja dat is lastiger geld verdienen want verkeerde spieropbouw corrigeer je niet zomaar en je klanten vinden je misschien niet lief meer
.
smurffie schreef:Ik heb met van rijs juist een omgekeerde ervaring?
hij raden mij af om een 17,5 te kopen omdat dat op het randje was voor mijn pony:
3 andere zadelmakers vonden 17,5 geen probleem.
Toen heb ik hem gevraagt het eerst voor me te laten zien, en toen heeft hij mijn pony eventjes "getekend"' en lag het zadel inderdaad goed en zou 3 a 4 cm langer een probleem kunnen geven.
Overgens is mijn merrie niet gedient van een zadel over de achterste wervel, de druk die daarbij op de nieren van een paard komt veroorzaakt dat ze gaat bokken.
Overigens hoort een zadel over de volledige kussens druk te geven als hij goed ligt en niet alleen onder de ruiter, ik wil onder mijn zadel een gelijke afdruk hebben. De drukmetingen die met zadels gedaan kunnen worden zijn hier ook erg intressant voor.
Van rijs werkt ook samen met Bodegraven met paarden met rugproblemen en daarmee met drukmetingen.
Maar een e pony met een rug waar geen 16,5 inch op kan? is dat paardje wel gezond genoeg gebouwd om te kunnen rijden?

Aimee schreef:Precies ijssnuiver, jij snapt het
Bovendien kun je op die manier heel makkelijk controleren wat er gebeurt tijdens het rijden.
Je tekent met een krijtje de plekken af waar het zadel wel mag liggen en waar het zadel niet mag liggen. Je zadelt op, je ziet een aantal dingen direct al. Vervolgens ga je rijden en kan iedere leek zien of het zadel bijvoorbeeld schuift.
unamie schreef:Overigens hoeft een zadel wat niet schuift altijd goed te passen (een zadel wat knelt schuift ook niet)
omgekeerd kan een zadel wat wel schuift weer prima passen![]()
Indien de singelstoten niet op de plek zitten van de singelplaats van het paard,
kan het zadel ondanks dat het goed past toch gaan schuiven..
Dit geld ook voor het dieptepunt van het zadel,
Als het diepte punt niet overeen komt met die van het paard past het dus niet,
is het ook niet passend te maken en gaat het klapperen/bruggen/schuiven etc.
Dan probleem kom ik dus vaak tegen.