zadelmakers "adviseren" te lang zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: zadelmakers "adviseren" te lang zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:07

@ ladyson

Ik ga er naar toe, dus pony in de trailer stoppen, heen rijden en passen maar.
Zoals ik heb gehoord, zal deze persoon ongeveer 80 zadels moeten hebben, verschillende soorten en verschillende maten.

Ben benieuwd.

Hoe staat t dan met de merk Kieffer nombrado, een zadel waar ik veel waarde aan het qua zit kwaliteit, tenminste, dat is vanuit mijn mening.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:09

maralyn schreef:
@ ladyson

Hoe staat t dan met de merk Kieffer nombrado, een zadel waar ik veel waarde aan het qua zit kwaliteit, tenminste, dat is vanuit mijn mening.

o, sorry, kieffer ook hoor! (en zo zijn er nog wel meer, die ik vergeet te melden)
(alleen kan ik er niet op rijden en ben er nog niet achter waarom. Ik rijd mijzelf open op die zadels :o )

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:10

Oh getsie bahh.

Ik ben namelijk zeer geinterreseerd in kieffer zadels, en eigenlijk, zou ik wel een kiefertje op mijn poown willen.
Vind het stabiele en lekker zittende zadels, en als de kwaliteit ook nog eens goed is....

Dus dank voor je antwoord.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:14

Ladyson schreef:
Ik heb ondertussen ook een update.. Mijn vriendin kon er zelf niet bij zijn bij de afspraak en daarom was de verzorgster erbij. Er is miscommunicatie opgetreden en Karin belde net. Helemaal duidelijk is het nog niet, maar ze zei niets meer over dat het zadel te lang is. Het paard is wel echt scheef doordat er bepaalde wervels scheef staan. Wordt vervolgd..

.

Wiens paard is het nou? die van jou of die er bij was?

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:16

Over dat in een keer veel meer oseo's en fysio's ingeschakeld worden, heeft niet alleen maar te maken met dat mensen slecht rijden. Ik laat mijn paard 1x per jaar nakijken, puur om te zien of er mogelijk blokkades zijn opgetreden door uitglijden in de wei, of iets dergelijks. Want daar lopen de meeste paarden blokkades e.d. van op. Die wel inde weg kunnen zitten met rijden. En aangezien ik veel van mijn paard vraag, wil ik ervoor zorgen dat die zo goed mogelijk in zn vel zit om dat aan te kunnen. En dat laatste punt, vinden mensen tegenwoordig steeds belangrijker, dus wordt er meer aandacht aan besteed dan vroeger.

Over dat zadels niet te lang kunnen zijn voor de paardenrug vind ik echt onzin. Ik rij een erg korte pony en heb zelf gezien wat een te lang zadel doet met de rug en het effect daarvan op het rijden (nu we Z1 rijden, toen we nog niet zo hoog reden en niet zulke moeilijke oefeningen hadden we er geen last van).
Het is wel zo dat de meeste sportpaarden tegenwoordig niet zo kort gebouwd zijn in de rug dat bijna elk zadel (hoeveel inch en type) toch wel past. Dus dan hoef je daar niet zo op te letten. Het is meer bij de minder sport gefokte paarden (fjorden, haflingers, spaanse paarden, allemaal korte ruggen vaak), waar je op moet passen met de zadels. Verschilt het ook nog of je een westernzadel/boomloos gebruikt of een engels (dressuur of spring) zadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:25

orion456 schreef:
Over dat in een keer veel meer oseo's en fysio's ingeschakeld worden, heeft niet alleen maar te maken met dat mensen slecht rijden. Ik laat mijn paard 1x per jaar nakijken, puur om te zien of er mogelijk blokkades zijn opgetreden door uitglijden in de wei, of iets dergelijks. Want daar lopen de meeste paarden blokkades e.d. van op. Die wel inde weg kunnen zitten met rijden. En aangezien ik veel van mijn paard vraag, wil ik ervoor zorgen dat die zo goed mogelijk in zn vel zit om dat aan te kunnen. En dat laatste punt, vinden mensen tegenwoordig steeds belangrijker, dus wordt er meer aandacht aan besteed dan vroeger.

Over dat zadels niet te lang kunnen zijn voor de paardenrug vind ik echt onzin. Ik rij een erg korte pony en heb zelf gezien wat een te lang zadel doet met de rug en het effect daarvan op het rijden (nu we Z1 rijden, toen we nog niet zo hoog reden en niet zulke moeilijke oefeningen hadden we er geen last van).
Het is wel zo dat de meeste sportpaarden tegenwoordig niet zo kort gebouwd zijn in de rug dat bijna elk zadel (hoeveel inch en type) toch wel past. Dus dan hoef je daar niet zo op te letten. Het is meer bij de minder sport gefokte paarden (fjorden, haflingers, spaanse paarden, allemaal korte ruggen vaak), waar je op moet passen met de zadels. Verschilt het ook nog of je een westernzadel/boomloos gebruikt of een engels (dressuur of spring) zadel.

Als je een goed ruiter bent, voel je vanzelf aan je paard of er iets hem /haar in de weg zit met rijden en of er iets gebeurd kan zijn.
Zolang dat niet het geval is? hoeft het van mij niet
Zolang het nog geen topsport is? (en dat is het veelal niet, ook niet een Z proef) vind ik het niet echt nodig.
Alleen als je het als ruiter voelt.

Fjorden Haflingers , spaanse paarden hebben korte ruggen maar andere vorm en langer doorlopende ribben. Is niet te vergelijken met de nederlandse paarden
Soms is het zelfs zo dat een zeer lang paard, neerwaarts bebouwde romp een zeer kort zadel nodig heeft, omdat het ribbenkastje kort is.
dat is bij barokke paarden nooit het geval.
Maar het merendeel van de huidige zadels 17 of 17.5 (mits goedpassend) is vaak geen probleem.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:38

Maralyn op onze oudste merens ligt al 15jaar een kieffer veelzijdigheidszadel. Een heel fijn zadel vind ik het. Graag pak ik op dat paard een KN dressuurzadel met lange zweetbladen en daar doet deze merens die smal van voren is het ook prima op. Mijn man kan super rijden met kieffer want zijn edele delen hebben de vrijheid hier en raken niet gekneusd. :+ Ik rijd liever met KN.
Totdat de jongste hier het erf op kwam, toen begon zadel problemen. Zeer breed van voren, korte rug en zeer rond geribt en dat terwijl de oudste barok overkomt ook qua beweging en de jongste als een hertje beweegt, dus eigenlijk heel modern oogt en super bewegingen heeft zeker voor een merens. Niet logisch dus.
Wij zijn zeer gesteld met een zadel van iemand die het op een lippizaner had liggen maar zelf te korte beentjes had. Het is een 17,5 kort David Wispelaer dressuur zadel met hele brede boom (zakt bij de oudste helemaal over de rug heen, dus niet goed om hem mee te rijden) en voor paardje zit het super goed (eigenlijk vind ik steeds beter) en ik kan er nadat ik gewend ben ook super in zitten. Door andere manier van rijden en dit zadel voel ik dat haar rug fijn swingend is en als je haar in de wei ziet gaan, fantastisch zo los en fijn dit paardje beweegt (is heel anders geweest). Met dit zadel kan ik haar rug heel fijn en goed voelen, dus ze spiegelt gelijk mijn rijden. Fijn vind ik dat.
Ben wel voortdurend aan het letten dat ik niet aankom want om in te zitten is het een klein zadel en mijn kont mag dus niet te breed worden (weeg 67 KG en ben 1.75). Ben heel blij mee want ik heb echt lang moeten zoeken naar een zadel waar ik niet van door mijn rug ging en voor haar ook goed was.
Zadels vind ik is heel persoonlijk, want mijn instructrice vind het een super zadel voor paardje, maar komt er zelf gebroken uit en ik met mijn zeer slechte rug kan er echt goed mee rijden. Raar maar waar dus.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:59

Ladyson schreef:
@Sky_As Ik heb zelf een wereld van verschil tussen de zadels gemerkt tijdens het "zadel passen proefrijden". Van platte oren in de nek tot een ontspannen los paard.. In die paar minuten zal mijn rijstijl toch niet erg veranderd zijn? Zadelmaker Karin is ook de spieren af gegaan en de enige plek waarbij mijn pony de aanraking niet prettig vond (oren plat naar achter, bij de rest van de aanrakingen heerlijk doezelend, ze vond het lekker) was rond de 18e rib, waar het zadel dus overheen lag.

Ik denk eigenlijk dat dat wel kan omdat je van een ander zadel ook best een anders kan gaan zitten. Als je door de zitvorm van een zadel bijv extra voor of achterover word gedwongen kan dat best invloed hebben op hoe je paard loopt.

Ik denk eigenlijk dat het een beetje onzin is dat al die paarden zomaar vallen op wei en er dan vanalles vast gaat zitten. Ik heb een paard op wei werkelijk nog nooit zien uitglijden of vallen en ik sta toch echt zeer regelmatig te kijken. Volgens de krakers ed is ieder paard in het laatste half jaar een keer goed gevallen en heeft het daarbij blokkades opgelopen :roll: . Als je normaal gesproken trouwens iets kneust, verrekt oid gaat het meestal echt gewoon over als je daarna gewoon normaal binnen je pijngrens belast. Verkeerde belasting is een veel logischere oorzaak voor blokkades dan vastliggen/vallen etc, maarja dat is lastiger geld verdienen want verkeerde spieropbouw corrigeer je niet zomaar en je klanten vinden je misschien niet lief meer :P .

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:00

Pien.

Mijn pony mag maximaal 17 inch hebben, tenminste, dat is zo gemeten over zijn rug heen.

Ik heb zelf maar een vrouwenbroekmaat van 36 en pas in de meesten van 16.5 en sommigen in 16 inch.
Ben zelf ook maar 55 kilo en 1.70 lang.
Khoop echt dat ik een passende kieffer bij hem en mij ga vinden.

Zal mn pamper mee nemen wanneer we heen gaan, gewoon om de hoop dat er 1 gaat passen.

Tgaat om een fjordje van 1.38

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:44

Wat een onzin wordt hier geschreven :=
Een te lang zadel kan ontzettend veel rugklachten geven is mijn ervaring!
Mensen die anders beweren hebben geen idee hoe spieren werken.
Welke functie welke spier heeft krijg je ook al geen antwoord op.
en hebben vaak ook geen idee hoe een losse spier aan hoort te voelen..
Een zeer kwalijke zaak..
Paarden worden daardoor nl de dupe!
Ik heb toch al een aantal keren meegemaakt dat klanten hun paard bijna te koop wilde zetten.
omdat ze gedragsproblemen hebben bv bokken onder zadel of opstapproblemen.
Klachten door "fout" rijden word de ruiter al snel in de schoenen geschoven..
zodat zadelmakers geen service hoeven te verlenen.. lekker makkelijk :x
Ik heb genoeg recreatieruiters als klanten en zelfs manegepaarden
Zij hebben simpelweg geen last van hun rug omdat er een goed passend zadel op ligt!

Zadelellende kom ik echt heel veel tegen ..veel te veel!
De meest voorkomende klachten zijn:
Smal kussenkanaal
Te lange kussens/te puntige kussens (keilkussens)
Keiharde/bobbelige/ongelijke vulling
Dan nog de problemen met het diepte punt wat niet overeen komt met die van het paard,
wat met een confectiezadel moeilijk 100% te krijgen is...

Zodra het betreffende paard een goed passend zadel krijgt verdwijnen de problemen als snel of ze nu Grand Prix rijden of recreatie..

Zelf heb ik een Schutte maatzadel en mijn paard loopt er 100% fijn onder
Al mijn klanten adviseer zo een zelfde zadel om de simpele reden dat elk paard er super onder loopt
en de klanten en hun paarden 100% tevreden zijn!
Met de meeste andere zadelmakers heb ik deze ervaring niet.. dus is de keuze snel gemaakt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:24

Zit ook met grote verbazing dit topic te lezen!
Geen osteopaath of andere therapeut? Ik denk dat het juist een goede zaak is dat een paard eindelijk als een atleet gezien wordt!
Het komt zo ontzettend veel voor dat paarden doorgereden worden met allerlei blessures of ander ellende.
Op deze manier houd je je dier juist gezond en voorkom je zwaardere blessures.

Op een paardenrug gaan zitten is nu eenmaal niet natuurlijk en daarnaast vraag je ook nog eens allerlei gymnastische oefeningen of zware belasting. Dat kan nooit gebeuren zonder dat er eens wat scheef gaat zitten, zonder dat een spier pijnlijk wordt, etc.
Daarnaast wordt er ook een hoop zadelleed voorkomen doordat zij vaak blessureleed door slecht passende zadels constateren.

Een te lang zadel veroorzaakt zeker wel pijnlijke ruggen, een paard kan simpelweg geen gewicht dragen op enkel een spier.

DianaWinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:55

smurffie schreef:
Ik heb met van rijs juist een omgekeerde ervaring?
hij raden mij af om een 17,5 te kopen omdat dat op het randje was voor mijn pony:
3 andere zadelmakers vonden 17,5 geen probleem.

Toen heb ik hem gevraagt het eerst voor me te laten zien, en toen heeft hij mijn pony eventjes "getekend"' en lag het zadel inderdaad goed en zou 3 a 4 cm langer een probleem kunnen geven.

Overgens is mijn merrie niet gedient van een zadel over de achterste wervel, de druk die daarbij op de nieren van een paard komt veroorzaakt dat ze gaat bokken.
Overigens hoort een zadel over de volledige kussens druk te geven als hij goed ligt en niet alleen onder de ruiter, ik wil onder mijn zadel een gelijke afdruk hebben. De drukmetingen die met zadels gedaan kunnen worden zijn hier ook erg intressant voor.

Van rijs werkt ook samen met Bodegraven met paarden met rugproblemen en daarmee met drukmetingen.
Maar een e pony met een rug waar geen 16,5 inch op kan? is dat paardje wel gezond genoeg gebouwd om te kunnen rijden?

Mee eens!
ook voor mijn merrie heeft Van Rijs juist geadviseerd en de achterste kussens wat teruggelegd omdat ze anders te ver naar achteren zouden liggen. Elk scheef paard kun je door middel van rechtrichten weer in orde krijgen. Voorwaarde: recht zadel en lessen. Na een half jaar je zadel weer laten nakijken..

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:17

Wat heel vele mensen vergeten is dat het vooral slecht is om de druk achterin het zadel te hebben. Als je een te lang zadel hebt, wat wel mooi de druk onder je zitvlak verdeeld heb je minder problemen dan een zadel wat achterover ligt (9 van de 10 zadels in Nederland) en de druk dus volledig achterin het zadel legt. Mijn zadel is ook te lang, alleen het geeft absoluut geen druk achterin. Het zadel is helemaal gevormd naar de ruglijn waardoor het achter nog wel licht draagt maar geen belasting geeft. Dat is veel beter dan een kort zadel nemen wat wel voor de 18e rib eindigt, maar heel veel gewicht achter in het zadel legt. Kieffer is het hier ook helemaal niet mee eens, heb ooit met hun daar een gesprek over gehad.
Ik heb heel veel zadels gehad en gepast, op maat laten maken, ze zijn zelfs uit het buitenland gekomen. Drama, alles kreeg ze last van haar rug van. Tot ik er een zadel op legde met een iets te lange boom, die wel mooi aansloot op de rug.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:35

Tja ik vraag me ook wel eens af of het geen hype is dat tegenwoordig veel zadels te lang zijn..Het lijkt me zelf ook er belangerijk dat je goed zit en je zadel niet achterover ligt waardoor de druk daar erg hoog wordt..Als je bij de laatste rib schuin omhoog gaat zijn er weinig paarden die een normaal zadel passen,dus niet geschikt zijn om op te rijden..Lijkt me eerder belangerijk dat de schouder voldoende ruimte heeft om te bewegen,dat de breedte van de boom goed is en het zadel de welving van de rug goed volgt..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:09

@Pleiada

De zadels van 30/40 jaar geleden hadden helemaal geen keilkussens nodig
maar dat zijn doorgaans plattere zadels

Er is ruimte genoeg zolang er maar "normale" kussens onder zitten.
Het probleem ontstaat doordat mensen een zadel met een erg diepe zit willen. (blijkbaar willen ze graag een kinderzitje)
en om het zadel aan de onderkant weer "rechtte vorm te geven
wordt er een dik (pak) kussens onder gezet wat erg ver naar achteren uitsteekt.
Zo kom je heel ver boven je paard te zitten..
Onze grootmeesters van vroeger hadden ook geen kinderzitje nodig om de grand prix oefeningen te doen.
Ze zaten vaak in een vrij plat zadel.

Mijn eigen zadel is niet diep en toch zit ik er helemaal in omdat het zadel mooi laag over mijn paard valt
en ze heeft maat walvis 8-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:22

Hmm, daar zit wat in met die diepe zit zadels, ik rij gewoon met 18 inch zadels op mijn pony's,
daar geen problemen mee, maar dat zijn vrij vlakke zadels (heb hekel eraan om klem te zitten in een zadel).
Druk komt dan ook totaal niet achterop de kussens, omdat je daar niet op zit, je zit in het midden van je zadel.
Dus stukje wat allicht te lang is, geeft nauwelijks tot geen druk.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:23

Ik ben blij om te lezen dat anderen ook al opmerken dat hier echt vreselijke onzin geschreven wordt.

Het is helemaal niet moeilijk om zelf te leren herkennen of een zadel te lang is of niet. Het enige wat je nodig hebt is een krijtje. Als je weet waar een zadel wel en niet mag liggen, kan iedereen zelf het werk van zadelmakers controleren en hoef je niet meer afhankelijk te zijn van de geloofwaardigheid van anderen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:33

Een krijtje helpt niet
rijden wel , om te bepalen of een zadel fijn ligt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:46

nombrado schreef:
Een krijtje helpt niet
rijden wel , om te bepalen of een zadel fijn ligt.

Wel om eerst even te beoordelen of het zadel te lang is of niet. Als je op die manier bij voorbaat al kunt oordelen dat een zadel te lang is, hoef je er toch ook niet meer me te rijden?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:55

Precies ijssnuiver, jij snapt het :D
Bovendien kun je op die manier heel makkelijk controleren wat er gebeurt tijdens het rijden.
Je tekent met een krijtje de plekken af waar het zadel wel mag liggen en waar het zadel niet mag liggen. Je zadelt op, je ziet een aantal dingen direct al. Vervolgens ga je rijden en kan iedere leek zien of het zadel bijvoorbeeld schuift.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:11

Aimee schreef:
Precies ijssnuiver, jij snapt het :D
Bovendien kun je op die manier heel makkelijk controleren wat er gebeurt tijdens het rijden.
Je tekent met een krijtje de plekken af waar het zadel wel mag liggen en waar het zadel niet mag liggen. Je zadelt op, je ziet een aantal dingen direct al. Vervolgens ga je rijden en kan iedere leek zien of het zadel bijvoorbeeld schuift.

en waarom zou het zadel schuiven denk je?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:40

Overigens hoeft een zadel wat niet schuift altijd goed te passen (een zadel wat knelt schuift ook niet)
omgekeerd kan een zadel wat wel schuift weer prima passen 8-)
Indien de singelstoten niet op de plek zitten van de singelplaats van het paard,
kan het zadel ondanks dat het goed past toch gaan schuiven..
Dit geld ook voor het dieptepunt van het zadel,
Als het diepte punt niet overeen komt met die van het paard past het dus niet,
is het ook niet passend te maken en gaat het klapperen/bruggen/schuiven etc.
Dan probleem kom ik dus vaak tegen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:57

Ik heb jaaaaaaren met een te lang zadel gereden, omdat nooit een zadelmaker er wat van gezegd had. (en dan heb ik het echt over een stuk of 7 verschillende) altijd al zadelproblemen gehad vandaar dat er zoveel verschillende bij zijn geweest. Laatste zadelmaker concludeerde dus dat het zadel te lang was en helemaal niet goed lag. Gelukkig komt er nu een nieuw zadel aan, je zag zijn manier van lopen echt heel sterk verbeteren onder dit zadel, veel ruimer, veel soepeler, dus ik heb nu goede hoop. :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:50

nombrado schreef:
en waarom zou het zadel schuiven denk je?

Kan allemaal verschillende oorzaken hebben en de vraag is in de eerste plaats hóe het zadel schuift.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:54

unamie schreef:
Overigens hoeft een zadel wat niet schuift altijd goed te passen (een zadel wat knelt schuift ook niet)
omgekeerd kan een zadel wat wel schuift weer prima passen 8-)
Indien de singelstoten niet op de plek zitten van de singelplaats van het paard,
kan het zadel ondanks dat het goed past toch gaan schuiven..
Dit geld ook voor het dieptepunt van het zadel,
Als het diepte punt niet overeen komt met die van het paard past het dus niet,
is het ook niet passend te maken en gaat het klapperen/bruggen/schuiven etc.
Dan probleem kom ik dus vaak tegen.

Een schuivend zadel is nooit goed. Het passend zadel blijft wel op de plek liggen waar het moet liggen.
Een bewegend zadel kan wel een passend zadel zijn. Zoals je al aangeeft, een zadel dat knelt (of brugt) beweegt niet, maar past voor geen meter.
Een zadel waarvan de singelstoten niet afhangen op de singelplaats van het paard, is geen passend zadel. Het gaat inderdaad schuiven. Verplaats je de singelstoten naar voren, is de pasvorm van het zadel meestal ook weg.