Peeskappen vergeten af te doen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 05:05

Sunneva schreef:
Niet iedereen heeft het geluk om van jongs af aan paarden te mogen verzorgen. En dan nog. Het gaat hier trouwens niet om waarom ze het is vergeten maar de consequenties van het vergeten.

Dank je. Ondanks dat ik altijd check-check-dubbelcheck doe (en soms nog naar stal bel of ze willen kijken) op VOORAL de kappen/halster (hij zou toch eens vast komen te zitten)/deur (dadelijk loopt ie op de openbare weg) is dat er deze keer bij ingeschoten...

Maar zoals al werd aangegeven: het gaat me om de gevolgen, niet om het mogelijk vergeten opzich :j

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 05:17

Ragdollcat schreef:
Sunneva schreef:
Niet iedereen heeft het geluk om van jongs af aan paarden te mogen verzorgen. En dan nog. Het gaat hier trouwens niet om waarom ze het is vergeten maar de consequenties van het vergeten.

Zelfs op maneges wordt je al gelijk bijgebracht de hoeven te controleren na het rijden, dus hier begint het al hoor.

En dan zie je het echt niet over het hoofd.

Wel viel me op dat ze steeds minder gebruikt worden over het algemeen omdat het niet goed is voor de pezen (wordt de warm eronder).

Ik weet niet welke maneges jij het over hebt, maar op geen van de maneges waar ik heb gereden heb ik dit geleerd of was dit gewoon :=

A_nouk

Re: Peeskappen vergeten af te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:12

Ook hier niet op de manege geleerd hoor :n :)

Ts: ik heb het geluk dat ik gewoon 24 uur per dag op mijn stalling mag komen :')

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:47

ons ene paardje zijn we het ook wel eens vergeten en die heeft witte haren op de plek gekregen en warme benen!
er zijn dus wel degelijk gevolgen gelukkig is dit niets ergs geworden maar de witte haren blijven zitten!
zelf heb ik mezelf gewoon een standaard aan geleerd paard gaat de poetsplaats in hoofdstel af en halster om singel los en dan eerst langs de benen en daarna het zadel eraf halen!
als ik zelf die volgorde er niet in houd vergeet ik het ook wel is gelukkig kom ik erachter als ik ze los laat in de wei maar toch wil ik dat liever niet hebben!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 10:58

Ragdollcat schreef:
dorothea schreef:
@Ragdollcat:Daar gaat het hier toch over: VERGETEN. We zijn allemaal slechts mensen die wel eens wat vergeten...of ben jij onfeilbaar??

Tuuut tuuut rustig aan hoor, ben je zo op je teentjes getrapt.

Ja, ik vind het raar, want hoe kan je het nou vergeten? je vergeet toch ook niet om af te gaan zadelen en of een hoofdstel af te doen?

Je kijkt toch alles ff na, dat is me altijd geleerd al van jongs af aan. Gewoon door hoeven te controleren dan zie je het meteen.

Is heel gewoon voor mij.

Sta ik toch van te kijken dat het toch vaak gebeurd dat men het vergeet het af te doen.

Waar ik vroeger leste moest je voor en na je de piste inging de hoeven uitkrabben. Dus dan deed je dat met peesbeschermers aan. Dan gebeurt het wel dat je ze vergeet.
Die van mij heft zijn benen op op comando, omdat ik een knieblessure heb en moeilijk kan hurken. Dan kijk ik of er iets in zit. Zit er niets dan krab ik ook niets uit. Door het stappen op het stukje asvalt valt meestal alles eruit. En als ik dan er niet aan denk dan zou ik de peesbeschermers ook vergeten (mede omdat ik ze enkel gebruik als ik spring, het is dus geen gewoonte om ze uit te doen).

Zo heeft een vriendin aan de hand gehad dat ze omdat er iemand gevallen was snel alles wou afzadelen en gaan helpen (ze waren daar maar met 2 op het moment). Toen was ze ook de peesbeschermers vergeten. Gelukkig achteraf wel aan gedacht.
Er zijn zoveel redenen waarom je ze eens zou vergeten. Iemand die ik ken wel eens een zadel vergeten af te doen, uiteraard wel onmiddelijk gezien toen het paard op de weide stond. Knotten worden ook zovaak vergeten.

Er worden wel ergere dingen vergeten, baby's en honden in auto's, paarden in trailers of vrachtwagens, oma's op het toilet,... Lijkt me heel normaal om eens peesbeschermers te vergeten.
En inderdaad, hier ook niet op de manege geleerd aangezien de paarden in het volgende uur vaak ook meeliepen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:00

Beter je peeskappen vergeten dan je hele paard vergeten terug in de wei te zetten |(

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:21

NeverGiveUp schreef:
Beter je peeskappen vergeten dan je hele paard vergeten terug in de wei te zetten |(

Ja maar dat gebeurd echt hoor, geen idee hoe, maar op de jumping vertelde ze hier eens over iemand die het paard van de vrachtwagen was vergeten te halen. Dachten ze dat het was gaan lopen dus ze hadden al rondgebeld en instanties verwittigd. Tot ze geschraap uit de vrachtwagen hoorde.
Ook een keer iemand die de trailer terug op zijn plaats had gezet en met het doorgaan merkte ze een koppie aan het raam van de trailer, paard vergeten terug te zetten.

itrichta13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:17

dorothea schreef:
Kan een keer gebeuren, er zijn zelfs mensen die hun baby achter in de auto vergeten, dus dat de peesjes een keer vergeten worden, lijkt me niet vreemd. Ik rijd zelf regelmatig terug omdat ik niet zeker weet of ik het stroom wel op de draden heb gezet :')

Bij kennis van mij zijn ze de baby zelfs in een kroeg vergeten ;)
maargoed vergeten is menselijk, kzeg nie dat het miss wijzer is om te controleren voordat je weggaat ^^ ik spuit altijd even na het rijden de hoeven af en doe dan eerst me peeskappen af (heb geen zin in dat die nat worden) dus vergeten gaat nie zo makkelijk xD

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:51

Ik vergeet mijn halster ook wel eens af te doen en daar kijk ik wel tegenaan maar toch overheen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:00

Hieronder een quote van Saar88
Ik weet niet welke maneges jij het over hebt, maar op geen van de maneges waar ik heb gereden heb ik dit geleerd of was dit gewoon :=[/quote]

De maneges die om hun paarden en ponys geven die willen dat je de hoeven ff controleert als het dier naar stal/ box mag.

Bij je eigen paard zie je ook gelijk als je de peesbeschermers gebruikt dat het er nog om zit, als je ff de hoeven controleert.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 04-07-13 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:02

keer meegemaakt dat iemand het vergeten was af te doen maar je kon gewoon de botten zien, nadeel van elastiek is dat het steeds strakker gaat zitten, hetzelfde als je een hele dag een staart in hebt gehad, heb je ook een bobbel als je hem uitdoet, hetzelfde was dus gebeurd met dit paard.. dus iedereen waarbij er niks aan de hand was heeft heeel veel geluk gehad!

itrichta13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:52

op een fokbedrijf/trainstal voor springpaarden (heel groot en goed lopend paarden zijn kerngezond) waar een kennis van mij haar paarden heeft staan en paarden traint worden de hoeven nooit uitgekrabt... niet voor en niet na het rijden... hebben nooit ergens last van.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:57

Zitten daar nooit steentjes in?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:59

Ik gelukkig nog niet mee gemaakt! Maar iemand waar ik een paard mee verzorgde die had ze een nacht vergeten af te doen en der hele benen waren warm en zweterig...

Bij mijn paard gebruik ik ze bijna nooit, kan het dan ook niet vergeten haha. En mijn paard is licht van kleur dan valt het sneller op!

Edit: Het uitkrabben van de hoef is slecht omdat je elke keer de straal daardoor beschadigt. Het uitbostelen van hoeven is minder erg.
Steentjes gaan er wel uit als ze op het harde gaan lopen en de smid snijd het weg. Paarden waar altijd de hoeven van uitgekrabt worden hebben slechtere hoeven dan paarden waar het nooit gedaan word. Ik zeg dat niet dat dit bij alle paarden geld!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:32

Gelukkig nooit vergeten hier, maar ik gebruik dan ook alleen peeskappen bij (oefen)crossen en bij het springen, dagelijkse training nooit. Daarnaast heeft mijn paard ook hoge witte benen dus vallen beschermers extra op.

Overigens krab ik de hoeven van mijn paard alleen uit als we buiten getraind hebben. Hoeven controleren doe ik wel elke dag omdat ik altijd na het rijden/longeren etc. zijn benen afspuit :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 00:11

wortelsussie schreef:
Ik gelukkig nog niet mee gemaakt! Maar iemand waar ik een paard mee verzorgde die had ze een nacht vergeten af te doen en der hele benen waren warm en zweterig...

Bij mijn paard gebruik ik ze bijna nooit, kan het dan ook niet vergeten haha. En mijn paard is licht van kleur dan valt het sneller op!

Edit: Het uitkrabben van de hoef is slecht omdat je elke keer de straal daardoor beschadigt. Het uitbostelen van hoeven is minder erg.
Steentjes gaan er wel uit als ze op het harde gaan lopen en de smid snijd het weg. Paarden waar altijd de hoeven van uitgekrabt worden hebben slechtere hoeven dan paarden waar het nooit gedaan word. Ik zeg dat niet dat dit bij alle paarden geld!

Hier gaan steentjes toch soms in de witte lijn zitten, loopt het paard hierop word dit steeds dieper geduwd. Net als grotere stenen in de stralen, no thanks.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 00:36

Ik doe de hoeven ook amper. Hij tikt het meeste er uit. Voetjes zijn keihard en ik hoor het direct zodra er een steen in zit.
Wat betreft peesjes, ik gebruik die dingen niet voor die van mij. Paarden die ze hebben haal ik altijd af voor het zadel en hoofdstel. Is er in gesleten

pyelone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 02:30

Gelukkig draagt de mijne ze niet, dan bleef ik controleren. Ik loop nu al regelmatig terug om te checken of ik de hekken echt goed heb dichtgedaan.

Hoeven doe ik niet dagelijks, maar wel regelmatig. Echt 'krabben' is haast nooit nodig, dus het zal wel meevallen qua beschadigen van de straal.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 02:44

Jep, paardje hier op stal heeft er een mooie smiley op z'n been aan over gehouden :)

Afbeelding

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 05:20

Mijn pony heeft ook witte vlekjes op haar voorbenen. Niet de vorige eigenaar, maar de eigenaar daarvoor liet de peesbeschermers expres de hele nacht om (werd mij verteld, maar ik denk dat het per ongeluk ging, vergten dus). Ik ben ze nooit vergeten af te doen maar wel een paar keer vergeten op te doen haha.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:10

Haha dat heeft een stalgenootje ook regelmatig :))
Dan ga ik voeren en dan zie ik ze en dan denk ik, het is weer zover haha.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:14

Nou als dat al een doodzonde is :+

stalgenootje van mij van vroeger was gewoon 2 x haar paard in de stapmolen vergeten :oo
Dat vind ik persoonlijk erger :=

2000_rachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:31

Ik heb al 4 jaar lang verzorgpony's en op 1 na hadden ze allemaal peesbeschermers, nooit vergeten af te doen.. :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:47

Ik gebruikte peeskappen af en toe, lang niet altijd. Maar ik heb ze nooit vergeten omdat ik zijn benen altijd even afspoel na het rijden :)

Vergeet wel allerlei andere dingen, te veel om op te noemen!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 07:49

xSlvna schreef:
wortelsussie schreef:

Hier gaan steentjes toch soms in de witte lijn zitten, loopt het paard hierop word dit steeds dieper geduwd. Net als grotere stenen in de stralen, no thanks.

Maar als je nooit uit krabt gaan de hoeven ook vormen. Zand enzo komt erin blijftgoed zitten en dat houd steentjes tegen.

Btw, heeft jou paard van zichzelf al dat witte? Dat is niet zo goed...