Zadel voor paard met .....->

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:23

Ik had hetzelfde probleem maar nu met mijn WOW dressuurzadel zijn alle problemen opgelost !
Succes !

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:27

Marus schreef:
Princesj schreef:
Ik heb een Fryso Profile, mijn fries heeft veel maar vooral een erg lange schoft en bijzonder grote schouderpartij. De Legacy lag bij mij ook duidelijk veel minder mooi als de Profile. De profile heeft ruimte voor de schoft en compenseert met vulling achter de schouder.

Ik heb het zadel bij Fryso zelf aangeschaft en in onderhoud, gezien het op de juiste manier vullen zonder te gaan knellen wel een kunst is.

Ik kreeg idd even geleden de tip van Fryso Profile! Maar heb idd de legacy erop gehad en die lag niet mooi.
Misschien dat ik de profile nog kan gaan proberen.

Verder krijg ik ook tips via PB! En ga bekijken of ik misschien wat ga afspreken met een MSFC zadelpasser

Zadelmakerij Tweespan is laatst bij mij langs geweest en heb toen voor mijn andere paard met inderdaad een hele hoge schoft ook gevraagd of daar zadels voor zijn omdat ik de fryso zadels erg fijn vindt, hij raadde mij ook de profile aan! Ik heb helaas nog geen tweedehands gevonden met haar fitt maar ik heb dan ook nog niet erg actief gezocht. Succes !

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:27

Ik kreeg voor een dergelijk paard een wow met specifieke kussen aangemeten. Daar groeide de spiermassa ter hoogte van de schoft als kool bij!

Edit : net als paintedblack dus.

Carantona

Re: Zadel voor paard met .....->

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:35

JoAnn dat is dus bij mijn hengst ook gebeurd. Waar het weefsel allemaal weg was langs de schoft is nu langzaam teruggekomen. Hij loopt er ook veel ruimer mee , ik moest wel wennen aan de luchtkussens,

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 16:41

ohh ik wil ook zooo graag een maatzadel! En de wow hoor ik heel veel positieve verhalen over, net als de Ninon Schutte zadels of de Costum.
Maar dat is pas volgend jaar aan de beurt, hoe graag ik ook wil!!

@Jesius: ik belde laatst met t.weespan en heb mn verhaal gedaan, maar die dachten dat hulsebos en fryso niet geschikt zouden zijn???!
Maar een andere zadelpasser vertelde mij juist dat Fryso Profile wel eens geschikt kon zijn
Arghh ze vertellen me allemaal weer wat anders, ook kreeg ik de tip van mn zadelmaker om de Stubben Mistran eens te proberen, maar zijn er bijna niet te vinden 2e hands.
Zie net 1 staan op marktplaats

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:58

Waar je op moet letten, is dat je een zadel kiest waarbij de voorste singelstoot niet bij de voorkant boom vandaan komt.
Dan krijg je daar juist problemen, dat hij rond zijn schoft niet kan groeien.
een voorste singelstoot knelt daar de boel af.
Verder hoort de schoftspier, naarmate hij ouder wordt (en niet te vergeten hoe hij gereden wordt) meer te ontwikkelen, waardoor je uiteindelijk een bredere boom nodig zal hebben. Een iets ruimere boom van 1 tot 1 1/2 cm moet hem daar wel ruimte in kunnen geven.
Zelf heb ik veel goede ervaringen met de zaldi new kent op deze paarden.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:40

Dank je wel voor je reactie.
Probleem is nu natuurlijk dat ze niet gereden word en de bespiering ook weer afneemt, zelfs nu knellen de meeste zadels. Ik vind ze gewoon niet vrij genoeg naast de schoft

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:49

Je mag mijn passier patron wel eens passen? Is eventueel wel te koop ;)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:51

@Maassie: Wat voor maten??EN waarop heeft ie gelegen?Passier valt wel small volgens mij?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:56

Ik heb bijna hetzelfde probleem als jij, alleen heeft die van mij een korte rug. En na al een heleboel zadels opgehad en gehad te hebben, heb ik nu een symbion zadel besteld (de Elegance). Die lag heel netjes op z'n rug, en je zag hem ook echt een stuk ruimer bewegen. Misschien ook een idee voor jou? Nadeel is alleen wel dat deze zadels bijna niet tweedehands te krijgen zijn, en best prijzig zijn (€1900). Wel passen ze op een heleboel paarden. :)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:57

Ehm inch 17,5 geloof ik en boom is 33/34. Lag op mijn haflinger, maar past na het veulen absoluut niet meer . Hij is verbreed een paar weken terug, staat wel tussen mijn advertenties ;)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:59

xJess schreef:
Ik heb bijna hetzelfde probleem als jij, alleen heeft die van mij een korte rug. En na al een heleboel zadels opgehad en gehad te hebben, heb ik nu een symbion zadel besteld (de Elegance). Die lag heel netjes op z'n rug, en je zag hem ook echt een stuk ruimer bewegen. Misschien ook een idee voor jou? Nadeel is alleen wel dat deze zadels bijna niet tweedehands te krijgen zijn, en best prijzig zijn (€1900). Wel passen ze op een heleboel paarden. :)

Ik heb er nog nooit van gehoord, ik ga eens op google kijken!
Grappig dat ik nu merken door krijg waarvan ik het bestaan niet eens wist :D .
Word volgend jaar nog een hele moeilijke keus een zadel op maat te laten maken, tsja wie kies je?

Ik zit er ook aan te denken om toch een fryso profile te gaan proberen...Zijn in de buurt een paar tekoop.
En verder wacht ik nog op een reactie bij een zadelpasser Barnsby zadel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:58

xJess schreef:

Het ruimer bewegen komt niet door de kortere kussens, wel door de ruimte die hij rond de schouders en schoft heeft met dat zadel.
als een paard kort gaat bewegen onder het zadel is de zadelboom/pommel, te smal of niet geschikt voor het paard.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:24

nombrado schreef:
xJess schreef:

Het ruimer bewegen komt niet door de kortere kussens, wel door de ruimte die hij rond de schouders en schoft heeft met dat zadel.
als een paard kort gaat bewegen onder het zadel is de zadelboom/pommel, te smal of niet geschikt voor het paard.

Nee inderdaad niet door de kortere kussens, maar ik bedoelde daarmee te zeggen dat hij duidelijk aangaf dat dit zadel lekker zat, en de andere opties niet. :)

@Marus
Ik had het er ook nog nooit van gehoord, maar de zadelmaker kwam er mee!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:29

Ik heb voor een paard met zeer (zéér) hoge schoft een Anatomica Octant. Die is niet alleen diep teruggesneden, hij heeft ook aan de zijkanten extra ruimte voor de schoft. Is ter plekke op maat te maken, zadelmaker die bij mij kwam liet me eerst rijden, vulde het zadel op, weer rijden, zadel weer bijvullen... tot de juiste pasvorm bereikt was, heel ideaal!

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:32

Je zou eens van iemand een kieffer inzell kunnen lenen, ligt op erg veel paarden goed, veel schoft, weinig schoft, rond geribd en juist smal en voordeel is een kort zadel voor de rug van het paard.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:35

Afbeelding

Dit is fijne schoft van die van mij!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 20:37

@Bo:heeft die dan weer een andere pasvorm dan de andere kieffers?
@Rindin: dat moeten ook wel fijne zadels zijn he?Die van jou heeft tenminste zo te zien de ruimte om spieren daar te ontwikkelen! Dat is wat je weinig ziet bij paarden met hoge schioft

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:32

Het zadel bevalt mij iig heel goed! Ik zit zelf als een huis en mijn paard heeft alle ruimte, zowel schoft als schouders. Wat mij betreft een echte aanrader!

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 06:13

Ik heb het idee van wel, juist dit specifieke model, schijnt er ook mee te maken te hebben dat het een wat korter zadel is (heb ik gehoord, geen idee of dat zo is)

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 07:09

Ik ga het even bekijken.

Anatomica lijkt me ook wel een zeer fijn zadel, ze zijn 2e hands te vinden op marktplaats.
Alleen dat vind ik dan weer zo moeilijk, want hij is wel voor een ander paard op maat gemaakt?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:44

Klopt, maar zadelmakers komen ook wel langs om je zadel te vermaken. Lijkt mij dat, als je een zadelmaker belt om bij jouw zadel te komen kijken, dat ie dan niet weigert...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:47

Mijn paard had dezelfde rug als die van TS en de Passier Grand Gilbert lag als een huis! :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:53

Ik heb ook zon paard , niks lag lekker , hoge schoft en zelfs kieffer met terug gesneden kamer knelde enorm. Nu heb ik er een wintec 500 met cair op liggen. Tot nu toe ligt het nog steeds goed.

Afbeelding

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:05

Ik heb 2 types Kent en Master zadels gehad (ivm de mogelijkheid van het meegroeien van mijn paard) Mijn paard heeft een redelijke schoft met een rechtere rug. De K&M met meer ruimte voor de schoft schommelde op de rug. De Cob variant die meer geschikt was voor de rechtere rug lag in principe goed maar ook hier problemen met de schoudervrijheid. Ook hier 3 MSFC 'ers bij gehad waarvan er 2 heel overtuigd waren in het "ja maar het zadel ligt echt goed". De laatste gaf aan dat mijn paard duidelijk last had van het zadel, we hebben nog Massimo, Deuber en semi-boomloos geprobeerd maar inmiddels rijd ik nu een week of 4/5 met een Barefoot Barrydale en ze heeft nog nooit zo fijn en los in haar lijf gelopen. We gaan nu met sprongen vooruit en dat is dankzij dit zadel.
Begrijp me goed, ik voel me een echt "dressuurmeisje" (van 35) dus het heeft me moeite gekost om te wennen aan het idee dat ik boomloos moest maar zoals ik al zei: Wát een eyeopener.