Toch maar weer mee beginnen dan
Groetjes Debby
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Maris schreef:Ik kreeg als oefening van een fysio op stal om te gaan zitten in kleermakerszit en dan voetzolen tegen elkaar aan. en dan heel zachtjes proberen je knieen naar de grond te duwen. dat mag geen pijn doen ! En zo maar 10 seconde vasthouden.
Bekkenklachten tijden het rijden (veroorzaakt door het zadel) bij vrouwen is echt een doodgezwegen onderwerp. Terwijl het best vergaande gevolgen kan hebben. nombrado schreef:Helemaal gelezen Aimee,
Maar ik kan me in het verhaal dames en heren absoluut niet vinden.
De tekening van de skelet van de dames klopt niet (want dan zouden de knieeen van alle dames kapot gaan met die beenstand van het bovenbeen op de knie)
Aimee schreef:Nee, dat houdt niet direct in dat alle dames de knieën kapot hebben. Maar het is wel één van de redenen waarom meisjes in de pubertijd vaak knieproblemen hebben.
nombrado schreef:Ik denk niet dat bovenstaand met de bouw en het skelet van de vrouw van doen heeft.
wel met het gewicht van vrouwen in de pubertijd en het verkeerd bewegen
Aimee schreef:nombrado schreef:Ik denk niet dat bovenstaand met de bouw en het skelet van de vrouw van doen heeft.
wel met het gewicht van vrouwen in de pubertijd en het verkeerd bewegen
Kom nou, in de pubertijd verandert het lijf van een kinderlijf in een volwassenlijf.
Voor meisjes betekent dat best heel veel. Veranderingen die iedereen kan zien, maar ook dat het bekken en de heupen breder worden. Het hele lijf moet zich hierop aanpassen, wat veelal knieproblemen oplevert.
Dit zijn gewoon medische feiten, daar valt vrij weinig "ik denk" of "mijn mening" op los te laten.
Blijft jammer dat er maar zo weinig zadelmakers dit onderkennen en hier wat mee doen met betrekking tot zadels.
Die zadels worden nog steeds door mannen voor mannen gemaakt
. Nou, als ik me op 1 zadel open rijd, was die het wel.
) met hun bovenlijf...Als iets slecht is voor je rug en bekken, is dat het wel. En vervolgens krijgt het zadel de schuld.Urielle schreef:Dat ben ik niet met je eens Nombrado.
Op mijn Wow-zadel zat ik steevast naar voren, mijn Prestige gooit me naar achteren want het diepste punt ligt verder naar achteren, op mijn County ga ik in stoelzit zitten en op mijn Passier kan ik zitten zoals het hoort. Vier zadels, een amazone, in hetzelfde tijdsbestek en toch een compleet andere zit. Een ander dieptepunt, andere wrongen, een diepe of een vlakke zit, het kan een wereld van verschil maken voor je zit.
)
maar in principe werkt het zadel je echt met je lichaam achter de loodlijn. Urielle schreef:Maar bij mijn County is het bijv. zo dat de kniewrongen heel dik zijn, voor mij eigenlijk te dik![]()
Omdat erachter bijna een soort holte zit, liggen mijn dijen in die holtes, maar dan ga ik met mijn knieen op zoek naar steun (anders flapperen mijn knieen los en dat rijdt ook niet lekker). Gevolg is dat ik mijn knieen optrek, daardoor duw ik mijn kont op de boom en hallee daar heb ik mijn stoelzit.
Bij mijn Passier heb ik heel veel steun aan mijn dijbeen, en is de kniewrong alleen om tegenaan te liggen (zoals het hoort imo), daar kan ik dus veel beter vanuit mijn bekken mee rijden.
De Prestige heeft het zwaartepunt zelf al naar achteren liggen, ook gewoon zichtbaar op de steun. Nu is dat voor mij wel prettig want ik hoef dan minder mijn buikspieren aan te spreken om rechtop te blijvenmaar in principe werkt het zadel je echt met je lichaam achter de loodlijn.
Dat is dus nog even los van de ligging van de zadels op de paarden zelf (de inchmaat is gelukkig goed voor me)
, kan ook komen door én de beenwrong niet fijn voor je been, én de beugelophanging te ver naar voren.
(je hebt écht geen sixpacks nodig....liever niet) je veert in je rug en bekken, afwisselend gebruik (onbewust) van rug en buikspier , net als met lopen. (en net als een paard hoort te bewegen) nombrado schreef:nee, dat kan niet door het zadel. (als het zadel op het paard past)
onmogelijk
Het ligt echt aan de ruiter

Aimee schreef:Het is niet mijn tekening.... Het is heel simpel.... tik op google een aantal zoektermen in mbt anatomie, vrouwelijk bekken, of iets dergelijks en je krijgt allemaal dit soort zoekresultaten. Daarnaast staat dit in allemaal anatomieboeken.
Dat zulke theorie voor jou niet uitkomt, dat snap ik. Dan verkoopt jouw zadel minder goed (want dat doe je immers, je verkoopt een bepaald zadelmerk).
Voor de rest zijn jouw berichten, Nombrado, niet de moeite waard om op in te gaan en dat hebben inmiddels meer bokkers begrepen.