Hoe strak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:53

loveidefix schreef:
ik gebruik geen sper riem, naar mijn idee heb je die alleen nodig als je een probleem wilt verhullen.
Neusriem gebruik ik wel en heb ik 1 vinger tussen (shetlander, vind ik beter in verhouding dan 2 vingers) en
de keelriem doe ik op het strakst, want die zijn toch altijd te lang haha. Singels doe ik beetje op gevoel, zo strak dat
je hem niet van de huid kan trekken maar je vingers moeten er nog wel tussen te krijgen zijn haha

Denk dat dat wel mee valt. Denk dat 90 procent van de ruiters hem gebruikt omdat 'het zo hoort' en het gewoon bij het hoofdstel aan zit.
Denk dat ze hem niet eens zouden missen als die er niet aan zat.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:17

als je je sperriem los doet, dan kan je evengoed zonder sperriem rijden.
een sperriem dient toch om de mond dicht te houden?

ik rij zelf zonder sperriem en de neusriem doe ik altijd met 1 hand het riempje door de gesp en dan het dichtstbijzijnde gaatje. Een neusriem heb je toch eigenlijk ook niet nodig? (kijk naar westernhoofdstellen).

singel doe ik gewoon strak, ik heb een fra super singel, die rekt volledig mee. ik merk dat mn zadel precies vaster zit( geen idee of het dat is maar ik merk wel een verschil met een gewone, ismoeilijk te omschrijven), mn paard het aangenamer vind en ik moet niet meer nasingelen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:19

loveidefix schreef:
ik gebruik geen sper riem, naar mijn idee heb je die alleen nodig als je een probleem wilt verhullen.
Neusriem gebruik ik wel en heb ik 1 vinger tussen (shetlander, vind ik beter in verhouding dan 2 vingers) en
de keelriem doe ik op het strakst, want die zijn toch altijd te lang haha. Singels doe ik beetje op gevoel, zo strak dat
je hem niet van de huid kan trekken maar je vingers moeten er nog wel tussen te krijgen zijn haha

Waarom? Ik vond het ooit mooi, had hem er zo los om dat je hem zonder open te doen om de neus kon trekken bij wijze, maar werking had hij niet. Nu ben ik was meer fan het van klassiekere en ben ik over gestapt op een hoge engelse neusriem, maar de mijne heeft zijn mond nooit open gedaan onder het rijden. Ben ook zeker van mening dat velen geen rijtechnisch probleem hebben, maar puur vanwege het esthetische met een sperriem rijden, en geef ze eens ongelijk als zij het mooi vinden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:21

Giolli schreef:
loveidefix schreef:

Denk dat dat wel mee valt. Denk dat 90 procent van de ruiters hem gebruikt omdat 'het zo hoort' en het gewoon bij het hoofdstel aan zit.
Denk dat ze hem niet eens zouden missen als die er niet aan zat.

Nee dat bedoel ik ook hoor, daarom heb ik hem eraf gehaald :) maar mensen die hem dus echt nodig hebben omdat het paard anders zijn mond open doet (waar de sper riem dus voor is) zouden eerst de oorzaak van het probleem eens moeten opzoeken

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:23

Lara_Silver schreef:
loveidefix schreef:

Waarom? Ik vond het ooit mooi, had hem er zo los om dat je hem zonder open te doen om de neus kon trekken bij wijze, maar werking had hij niet. Nu ben ik was meer fan het van klassiekere en ben ik over gestapt op een hoge engelse neusriem, maar de mijne heeft zijn mond nooit open gedaan onder het rijden. Ben ook zeker van mening dat velen geen rijtechnisch probleem hebben, maar puur vanwege het esthetische met een sperriem rijden, en geef ze eens ongelijk als zij het mooi vinden.

Er is een verschil tussen nodig hebben (mond open doen) en gewoon mooi vinden. Als je het gewoon mooi vind ben ik niet degene die er op gaat afgeven, maar zelf vind ik er al genoeg om het hoofd van mijn pony zitten en laat ik hem er lekker af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:25

inochiyo schreef:
als je je sperriem los doet, dan kan je evengoed zonder sperriem rijden.
een sperriem dient toch om de mond dicht te houden?

ik rij zelf zonder sperriem en de neusriem doe ik altijd met 1 hand het riempje door de gesp en dan het dichtstbijzijnde gaatje. Een neusriem heb je toch eigenlijk ook niet nodig? (kijk naar westernhoofdstellen).

singel doe ik gewoon strak, ik heb een fra super singel, die rekt volledig mee. ik merk dat mn zadel precies vaster zit( geen idee of het dat is maar ik merk wel een verschil met een gewone, ismoeilijk te omschrijven), mn paard het aangenamer vind en ik moet niet meer nasingelen.

dat klopt, maar mijn hoofdstel bijv is gemaakt om met sperriem te rijden, als ik hem er af haal zit er zo'n lelijk flapje, mijn pony kan haar mond heel ver open doen als ze wil, maar er zit toch een sperriem om, zo ligt het bit ook wat stabieler in haar mond heb ik het idee :j

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:28

Ik heb de riempjes altijd ontspannen vast. Niet te strak n niet te los. Alles moet nog beweegelijk zijn en comfortabke ziiten. Sperriem bij mij het zelfde als bij Frederieke ;)Singel doe ik wel strak, want bij mijn wijffie schuift alles vrij snel (nu een stuk minder mdat mijn boomlooszadel nu gevormt is naar haar lijf) en ze houdt haar buik iets uit.. Mijn moeder was er in het begin ook afgeknetterd vanwege niet goed aansingelen.. Liever geen herhaling graag :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:36

Ik ben zelf ook niet zo van het aansnoeren. Alleen de singel die vind ik wel belangrijk dat die gewoon goed strak zit. Nu heb ik voor mijn eigen paard de FRA dus die kan volgens mij niet gauw te strak zitten. Maar voor ik opstap singel ik wel goed aan heel af en toe nog een keer tussendoor. Heb met m'n eigen paard gehad dat ze er een keer vandoor ging en ik teveel naar de ene kant ging hangen en niet goed aan gesingeld en ik lag er naast en het zadel hing onder haar buik. Ik denk dat je met je menselijke krachten een singel nooit echt te strak kunt doen. Als het paard z'n buik uitzet krijg ik de singel niet zomaar strak. Singelspanner ben ik geen fan van dan merk je pas dat wij een singel echt niet zo strak doen. Met een singelspanner trek je moeiteloos nog 3 of misschien nog wel meer gaatjes strakker. Verder zit alles vrij los. Laatst was ik aan het rijden en iemand zegt er zit iets niet goed was de sperriem van z'n neusriem. Dus hij zat wel vast maar hing voor z'n neus. Toen heb ik hem er maar afgehaald(ligt in me poetsbak). Persoonlijk vind ik een sperriem gewoon mooi en maakt het plaatje af voor mij.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:39

loveidefix schreef:
Er is een verschil tussen nodig hebben (mond open doen) en gewoon mooi vinden. Als je het gewoon mooi vind ben ik niet degene die er op gaat afgeven, maar zelf vind ik er al genoeg om het hoofd van mijn pony zitten en laat ik hem er lekker af :)

Ah daar is ie eindelijk, die nuance, een nuance die ik persoonlijk vrij belangrijk vind. Er zijn mensen die hem erom hebben vanwege een rijtechnisch probleem, en hem ook in die mate aansnoeren. En diegenen die het gewoon mooi vinden. Over die eerste mensen mag je gerust zeggen wat je wil, en de laatste groep, het is hun keuze en smaak, en dus iets waar jij eigenlijk weinig mee te maken hebt. Ik vind het persoonlijk een beetje muggenziften dus, er zitten immers altijd enkele rotte appels tussen, ook als het gaat over gebruik van een sperriem. (welke neusriem dan ook overigens)

Iris82

Re: Hoe strak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:43

Ben benieuwd of er hier nog iemand gaat reageren die zegt: ja, ik snoer wel altijd aan!
Denk het niet. :)

Ik overigens ook niet. :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:48

Sperriem is ervoor om het bit mooi stil achterin de mond te houden, op de juiste plek dan natuurlijk. Bij een onrustige beweging van de hand heeft het bit minder speling. Wel vreemd dat zoveel mensen dat niet lijken te weten. Het is juist vriendelijk, mits je hem niet te strak hebt natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Lante op 30-06-13 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:49

Over aansnoeren gesproken, ik vind het ondingen, die aansnoerneusriemen. Doe mij maar een 'normale' neusriem. Doe hem ook nooit strak. Singel wel, geen zin om onderop de buik te hangen bij een stapje opzij :') Maar niet zo strak dat paard op ontploffen staat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:50

Lante schreef:
Sperriem is ervoor om het bit mooi stil achterin de mond te houden, vreemd dat zoveel mensen dat niet lijken te weten. Het is juist vriendelijk, mits je hem niet te strak hebt natuurlijk.

Dat is de theorie maar eigenlijk heb ik beetje de twijfels in hoeverre de sperriem daarvoor kan zorgen.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:54

Echt super strak vind ik dus ook 3x niks. Meestal doe ik alle riempjes van het hoofdstel zodat het netjes aansluit, ook met de keelriem, meestal past er tussen de botten een vuist. Singel doe ik altijd zo strak dat als je 'm vastpakt een een beetje trek het nog steeds aansluit, laat zeggen 1 a 2 vingers ertussen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:59

@Tigra, ik vind het logisch eigenlijk, zelfde idee als de africhting neusriem, oftewel lage neusriem, ook wel hannoveraanse neusriem genoemd. Een africhtingsneusriem en Engelse neusriem in 1, een gecombineerde neusriem.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:01

IngeK schreef:
Vroegah heb ik geleerd: 2 platte vingers tussen neus en neusriem, een vuist tussen kaak en keelriem. Voor sperriempjes was geen regel. En singels moesten altijd zo strak mogelijk, want als klein pennymeisje had je toch de kracht niet om een singel écht strak aan te trekken.

Ik ben op paardenjacht, en kom op die manier bij veel mensen proefrijden. Ook rij ik nog wel eens op verschillende maneges. En het valt me steeds vaker op hoe verschrikkelijk strak mensen alles vastsnoeren wat er vast te snoeren valt. Sterke volwassenen die met alles wat ze in zich hebben aan een singel sjorren. Ik vraag me dan echt af, "moet ie soms doormidden?" Neusriemen en sperriempjes die met kracht worden aangetrokken tot ze echt knellen. ("Want anders kun je hem zo onder zijn kin af schuiven" - eh nee, dat lukt niet, en bovendien, denk je dat er halverwege de rit iemand aan het sperriempje gaat hangen?) Keelriemen die volledig aansluiten.

Ik hou niet van al dat gesjor en getrek, en geloof ook dat dat bij de meeste paarden niet nodig is zolang je in balans zit en zacht in de hand bent, maar merk nu steeds dat als ik op andermans paarden rij, zij mij "verbeteren" door strakker aan te singelen en de riempjes van het hoofdstel strakker te trekken. Alsof ik nog nooit een hoofdstel om gedaan heb. |o

Wat vinden jullie? Ben ik nou gek?

Zo is het mij ook geleerd en zo doe ik het dan ook. De sperriem niet te strak, hij moet niet ''afschuiven''. De singel ook gaatje voor gaatje aansingelen, zodat hij niet kan gaan schuiven. Ik weet altijd welk gaatje dat is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:03

Lante schreef:
@Tigra, ik vind het logisch eigenlijk, zelfde idee als de africhting neusriem, oftewel lage neusriem, ook wel hannoveraanse neusriem genoemd. Een africhtingsneusriem en Engelse neusriem in 1, een gecombineerde neusriem.

Ik weet het niet. Ik denk zelf dat een sperriem weinig toevoegt eigenlijk. Het bit steunt er wel iets op maar heb niet echt het idee dat het bit stiller of beter ligt met dan zonder.

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:08

Singel gaat bij mij zo strak mogelijk, de eerste keer is dat dan op het eerste gaatje ( :') ) en de tweede keer kan ik al aardig doortrekken. Na het aansingelen leg ik nog even de huid/vacht netjes plat door met mijn hand tussen de singel en de buik te wrijven, dus té strak lijkt me dat niet. Neusriem kan ruim 2 vingers tussen, keelriem net een vuist, sperriempje zit wel wat strakker omdat het anders losvalt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:08

Tigra_ schreef:
Lante schreef:

Ik weet het niet. Ik denk zelf dat een sperriem weinig toevoegt eigenlijk. Het bit steunt er wel iets op maar heb niet echt het idee dat het bit stiller of beter ligt met dan zonder.

Denk dat dat, net als andere dingen, meer afhangt van de ruiter dan van de spullen die je erin hangt. Ik merk nooit verschil of ik nu met of zonder sperriem rijd.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:12

Ik trek de singel altijd wel zo strak mogelijk aan. Maar mijn verzorgpaardje heeft niet zoveel schoft waar het zadel achter blijft hangen dus als ik dat niet doe dan zit ik de hele tijd het zadel recht te schuiven, ook niet echt prettig.
Neusriem en sperriem gaan gewoon vast, niet onwijs strak, maar wel goed vast. Ik had het eerst losser, maar toen ik les kreeg en pas echt ging rijden, ging ze telkens haar tong over het bit doen, dus toen moest ik het wat strakker doen van mijn instructrice. Tja, ik ben er niet fan van, maar na 5 lessen loopt het paard echt honderd keer beter! Dus naja dan zal dat ene gaatje strakker wel niet zoveel uitmaken :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:16

Lante schreef:
Sperriem is ervoor om het bit mooi stil achterin de mond te houden, op de juiste plek dan natuurlijk. Bij een onrustige beweging van de hand heeft het bit minder speling. Wel vreemd dat zoveel mensen dat niet lijken te weten. Het is juist vriendelijk, mits je hem niet te strak hebt natuurlijk.

Een sperriem is er niet om het bit rustiger in de mond te laten liggen. Het woord zegt het al: het is tegen het opensperren van de mond, vandaar ook dat ik niet van sperriemen houd. Paarden sperren alleen de mond open wanneer ze pijn of ongemak aan willen geven. Neusriemen zijn er ook alleen maar omdat men het vroeger wel handig vond als de kaak niet zou breken wanneer de ruiter eraf viel en aan de teugels bleef hangen. Van neusriemen, en dan met name aansnoerneusriemen en sperriemen wordt zó veel misbruik gemaakt, verschrikkelijk gewoon!
Als ik al een neusriem aan mijn hoofdstel heb hangen, gaat hij zo los dat paardlief er nog mee kan eten, keelriem gaat zo los dat er minimaal een rechtopstaande vuist tussen past, singel gaat zo strak dat mijn zadel blijft liggen als ik opstijg.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:20

Aansnoerneusriem is ook niet bedoeld om aan te snoeren, het is maar wat voor naam je eraan geeft...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:25

toen ik met gecombineerde neusriem reed, had ik hem redelijk strak. niet aangesnoerd met volle kracht... maar die 2 vingers redde ik echt niet.

tegenwoordig rijd ik met lage neusriem die ik niet strak durf vast te maken. iets met neusbot en breken :P

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 07:06

Kirsha schreef:
Maar niet zo strak dat paard op ontploffen staat.

Ik zie het al voor me :')

Ook zoiets. Ik was laatst bij iemand die zei: "Ik singel altijd in één keer zo strak mogelijk aan, want dan heeft hij geen tijd om zijn buik uit te zetten." Eeh dat zou best kunnen, maar lijkt me niet zo prettig voor paard, zo'n verrassingsaanval. Volgende keer zet ie dan z'n buik vast uit zodra je het zadel op z'n rug legt, toch?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 07:19

Nou inderdaad! Ik singel gaatje voor gaatje aan, heel voorzichtig en bij het na singelen hetzelfde, totdat het zadel goed vast zit. Werkt prima.