Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Kaula schreef:onley schreef:zadel ligt prima en komt niet achter de laatste rib
mijn zadelmaker zei dat veel mensen vanuit de laatste rib schuin omhoog gaan naar de rug
om zo het vlak te kunnen meten waar het zadel ligt..
maar echter mag je vanaf de laatste rib gewoon recht omhoog gaan en daar mag het zadel absoluut niet achter komen.. en dat is bij jou niet het geval.
Kan jij mij ook uitleggen waarom? Ik heb inderdaad altijd geleerd schuin omhoog te gaan en de vorm te volgen. Is dat vanwege anatomie?
Olympia96 schreef:Ik heb laatst een heel pasconsult gehad met mijn paard. Heb er (voor mezelf ter samenvatting) een filmpje van gemaakt. Zadelmaker legt heel duidelijk uit hoe het zadel moet liggen.
Het enige wat ik eruit heb gelaten zijn de 5 zadels die we op haar rug hebben gelegd en die te groot waren.
Op zich denk ik dat je aan de hand van dit filmpje zelf wel redelijk kan beoordelen hoe je huidige zadel ligt?
De link:
http://youtu.be/2ExiJbH-_9I
Olympia96 schreef:Ik heb laatst een heel pasconsult gehad met mijn paard. Heb er (voor mezelf ter samenvatting) een filmpje van gemaakt. Zadelmaker legt heel duidelijk uit hoe het zadel moet liggen.
Het enige wat ik eruit heb gelaten zijn de 5 zadels die we op haar rug hebben gelegd en die te groot waren.
Op zich denk ik dat je aan de hand van dit filmpje zelf wel redelijk kan beoordelen hoe je huidige zadel ligt?
De link:
Barvrouwke schreef:Dat klopt niet. Als je kijkt naar de anatomie van het paard, dan loopt de rib ook niet recht omhoog. Vaak is een zadel te lang voor een paard en als je de theorie van jouw zadelmaker hanteert, dan zal een te lang zadel, tóch passen.
Als je recht omhoog gaat, dan zit je volgens jouw methode op de lendenwervels. En daar mag je never nooit komen met je zadel.
Klopt deels toch. Ligt eraan vanaf welk punt je kijkt van de rib. Zo hoog mogelijk, tot de horizontale lijn (onderkant kussen zadel)
dan klopt het wel? of lager in de ribboog, dan klopt het niet.
even een plaatje, ter verduidelijking:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

De link:
geniaal gedaan hierboven ! onley schreef:ondervind je dan trouwens problemen met het rijden?
xxsalinaxx schreef:Ik ben maandag naar de zadelmaker geweest (sta rho) omdat ik dacht dat mijn zadel te lang was omdat het bij de lenderen komt. Dit maakt helemaal niet uit als de ruimte tussen de kussen 3 paardrijvrouwen vingers breed is. Dat fabeltje dat het niet op de lenderen werfels mag komen is door iemand verzonden.
Het is alleen zo dat de lenderen werfels breder zijn de gewone rugwerfels en daarom moet je 3 paardrijvrouwen vingers tussen kunnen. Dan heeft het paard er geen last van. Als de schouder maar goed vrij is! ( het zijn trouwens paardrijvrouwen vingers omdat die wat meer gespierd/gevormt zijn)
Het bestaat namelijk niet om een zadel te vinden voor paarden met een korte rug, om dan achter de schouder en niet voorbij de 18e rib te komen. Dan zouden veel paarden een falabella zadeltje ofzo moeten net zoals die van mij dan haha.
Dit is mij zo uitgelegd. Dus dan zou het bij jou paardje gewoon goed zijn
M_hartje_M schreef:xxsalinaxx schreef:Ik ben maandag naar de zadelmaker geweest (sta rho) omdat ik dacht dat mijn zadel te lang was omdat het bij de lenderen komt. Dit maakt helemaal niet uit als de ruimte tussen de kussen 3 paardrijvrouwen vingers breed is. Dat fabeltje dat het niet op de lenderen werfels mag komen is door iemand verzonden.
Het is alleen zo dat de lenderen werfels breder zijn de gewone rugwerfels en daarom moet je 3 paardrijvrouwen vingers tussen kunnen. Dan heeft het paard er geen last van. Als de schouder maar goed vrij is! ( het zijn trouwens paardrijvrouwen vingers omdat die wat meer gespierd/gevormt zijn)
Het bestaat namelijk niet om een zadel te vinden voor paarden met een korte rug, om dan achter de schouder en niet voorbij de 18e rib te komen. Dan zouden veel paarden een falabella zadeltje ofzo moeten net zoals die van mij dan haha.
Er zijn wel zadels voor paarden met een korte rug. Dus met van die korte kussentjes.
Nu weet ik dat de kussens van mijn zadel behoorlijk lang zijn maar ik kan me niet voorstellen dat mijn zadelmaker me toenertijd een te lang zadel heeft verkocht of dat mijn paard in haar rug korter is geworden, dat is zelfs onmogelijk![]()
Mijn zadelmaker heeft aan echt al veel mensen zadels verkocht en heb van weinig tot geen mensen slechte ervaringen gehoord eigenlijk..
xxsalinaxx schreef:Ik ben maandag naar de zadelmaker geweest (sta rho) omdat ik dacht dat mijn zadel te lang was omdat het bij de lenderen komt. Dit maakt helemaal niet uit als de ruimte tussen de kussen 3 paardrijvrouwen vingers breed is. Dat fabeltje dat het niet op de lenderen werfels mag komen is door iemand verzonden.