Is mijn zadel te lang voor de rug van mijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Re: Is mijn zadel te lang voor de rug van mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 21:35

Hierbij dan een foto van mijn zadel zonder dekje. Mijn eigen zadelmaker komt binnen nu en 2 weken voor een check. De zadelmaker die afgelopen maandag is geweest zei dat hij te lang was.. echter vond ik dat ze een beetje bot tegen me deed en sprak ze slecht over mijn eigen zadelmaker, alsof het een soort concurrentie was. Daarom komt mijn eigen zadelmaker nu nog eens om hem eventueel in te ruilen voor een ander zadel.

Afbeelding

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:06

Kaula schreef:
onley schreef:
zadel ligt prima en komt niet achter de laatste rib
mijn zadelmaker zei dat veel mensen vanuit de laatste rib schuin omhoog gaan naar de rug
om zo het vlak te kunnen meten waar het zadel ligt..
maar echter mag je vanaf de laatste rib gewoon recht omhoog gaan en daar mag het zadel absoluut niet achter komen.. en dat is bij jou niet het geval.

Kan jij mij ook uitleggen waarom? Ik heb inderdaad altijd geleerd schuin omhoog te gaan en de vorm te volgen. Is dat vanwege anatomie?

waarom heb ik eigenlijk niet gevraagd
me zadelmaker is ook een kundig persoon die weet wat ze doet..
ze heeft dit in Engeland nagevraagd hoe ze du daadwerkelijk vanuit de laatste rib schuin of recht omhoog gingen bij het meten en passen..
daar hebben ze gezegd dat ze recht omhoog gaan bij het passen..

Ik kan haar dit uiteraard nog eens vragen als ze mijn zadel komt terug brengen :j
zal deze week of begin volgende week zijn.

Ik heb der tijd 3 verschillende zadelmakers aan mijn zadel gehad.. ik wist 100% zeker dat die niet goed lag en in het midden dus niet op de rug lag..
en nr 1 waar ik het zadel had gekocht bleef volhouden van wel duwde me een pad in handen en klaar was... -O-
nr 2 bevestigde mijn vermoeden en zei dat het zadel never en nooit zou kunnen passen.. maar wilde me wel direct een 2000 euro zadel verkopen -O-
en nr 3 wat ik nu nog steeds heb bevestigde ook mijn vermoeden maar keek samen met mij naar een oplossing in mijn budget
en naar de bouw van mijn merrie en zo ook op de zadelkeuze.

dus veel mensen die met een andere hamer slaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:17

Olympia96 schreef:
Ik heb laatst een heel pasconsult gehad met mijn paard. Heb er (voor mezelf ter samenvatting) een filmpje van gemaakt. Zadelmaker legt heel duidelijk uit hoe het zadel moet liggen.

Het enige wat ik eruit heb gelaten zijn de 5 zadels die we op haar rug hebben gelegd en die te groot waren.

Op zich denk ik dat je aan de hand van dit filmpje zelf wel redelijk kan beoordelen hoe je huidige zadel ligt?

De link:
http://youtu.be/2ExiJbH-_9I

Niet om het 1 of ander, maar het oude zadel was toch ook (veel) te krap??? Want dan vind ik het niet gek dat ze met een ander zadel beter loopt. Tenminste dat had ik begrepen of heb ik het niet goed gezien

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:20

ben ook wel benieuwd naar die "rib", ik heb ook geleerd dat het recht omhoog ging met passen....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:07

Olympia96 schreef:
Ik heb laatst een heel pasconsult gehad met mijn paard. Heb er (voor mezelf ter samenvatting) een filmpje van gemaakt. Zadelmaker legt heel duidelijk uit hoe het zadel moet liggen.

Het enige wat ik eruit heb gelaten zijn de 5 zadels die we op haar rug hebben gelegd en die te groot waren.

Op zich denk ik dat je aan de hand van dit filmpje zelf wel redelijk kan beoordelen hoe je huidige zadel ligt?

De link:

oef, lijkt me niet fijn voor een paard, als de kussens naast de rugspier gaan liggen.
kussens horen op de rugspier te liggen voor een deel, niet ernaast.
Vind dat filmpje geen goed voorbeeld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:08

laatste rib kan je niet voelen, alleen aan de zijkant.
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:13

Bij die laatste foto die je poste? Als je hem zo hebt liggen, heb je dan in het midden van de kussens ruimte tussen de rug en het kussen? (bruggen?)
Ik vind hem niet te lang, maar ben wel bang dat het zadel wat breder mag bij de boom (dat kan overigens een reden zijn dat hij zich strak gaat zetten met rijden) Iets te smal, knijpt bij de schouders
Als je het zadel nu 1 jaar hebt, is het zeker belangrijk dit na te laten zien bij je zadelmaker/of diegene waar je het zadel hebt gekocht.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:15

Barvrouwke schreef:
Dat klopt niet. Als je kijkt naar de anatomie van het paard, dan loopt de rib ook niet recht omhoog. Vaak is een zadel te lang voor een paard en als je de theorie van jouw zadelmaker hanteert, dan zal een te lang zadel, tóch passen.
Als je recht omhoog gaat, dan zit je volgens jouw methode op de lendenwervels. En daar mag je never nooit komen met je zadel.

Klopt deels toch. Ligt eraan vanaf welk punt je kijkt van de rib. Zo hoog mogelijk, tot de horizontale lijn (onderkant kussen zadel)
dan klopt het wel? of lager in de ribboog, dan klopt het niet.

even een plaatje, ter verduidelijking:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

verkeerde skelet ;-)

het skelet wat je hier post, is van een neerwaarts gebouwd paard (volbloed) die is niet rondgeribt en korter in de ribben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:30

kheb even geprobeerd te freubelen :+
maar lengte is goed!
Afbeelding

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:34

Maar de aansluiting op de ruggenwervels is toch hetzelfde :o?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:37

Barvrouwke schreef:
Maar de aansluiting op de ruggenwervels is toch hetzelfde :o?

het gaat toch om de lengte van het zadel? (volgens mij was dat de vraag van TS)
en de ribben? toch niet om de ruggenwervels?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:39

Het zadel mag niet op de lendenen liggen en moet daarom niet langer zijn dan tot de 18e wervel.
Dan heeft verder toch niet met de lengte van de ribboog temaken?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:40

ondervind je dan trouwens problemen met het rijden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:45

Olympia96 schreef:

De link:

oei...kheb het filmpje zitten bekijken, maar ik vind het diepste punt van het zadel niet overeenkomen met die van je paard. Waardoor hij vermoedelijk het zadel naar voren gaat duwen
bovendien vind ik het zadel te klein voor de ruiter en komt het zadel teveel omhoog in de beweging.
Ik vind dit geen goed passend zadel voor én ruiter én paard.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:46

:wow: geniaal gedaan hierboven !

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:46

Barvrouwke schreef:
Het zadel mag niet op de lendenen liggen en moet daarom niet langer zijn dan tot de 18e wervel.
Dan heeft verder toch niet met de lengte van de ribboog temaken?

zie je dan niet het verschil in het skelet die jij poste en die ik net poste?
zie je het verschil?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 17:48

onley schreef:
ondervind je dan trouwens problemen met het rijden?

Ik heb idd wat problemen gehad met rijden de laatste tijd. Vandaar dus dat mijn zadelmaker erbij gaat komen komende week. Ben benieuwd wat er gedaan kan worden, ben bang dat het een nieuw zadel wordt... maar dan moet dat maar.

Toch denk ik dat de problemen met rijden komen door op langere termijn rugklachten. Ik ken de eigenaren van Angel voor mij en voor zo ver ik weet ik Angel nooit echt met een super correct passend zadel gereden, ik geef de oude eigenaar hier absoluut niet de schuld van, dat was haar keuze toenertijd en ze weet zelf ook dat die keuze verkeerd was. Ik denk dat die rugklachten dus nu samen komen. Daarom komt na de zadelmaker de osteopaat...

wat een kosten allemaal -O-

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:57

Ik ben maandag naar de zadelmaker geweest (sta rho) omdat ik dacht dat mijn zadel te lang was omdat het bij de lenderen komt. Dit maakt helemaal niet uit als de ruimte tussen de kussen 3 paardrijvrouwen vingers breed is. Dat fabeltje dat het niet op de lenderen werfels mag komen is door iemand verzonden.
Het is alleen zo dat de lenderen werfels breder zijn de gewone rugwerfels en daarom moet je 3 paardrijvrouwen vingers tussen kunnen. Dan heeft het paard er geen last van. Als de schouder maar goed vrij is! ( het zijn trouwens paardrijvrouwen vingers omdat die wat meer gespierd/gevormt zijn)

Het bestaat namelijk niet om een zadel te vinden voor paarden met een korte rug, om dan achter de schouder en niet voorbij de 18e rib te komen. Dan zouden veel paarden een falabella zadeltje ofzo moeten net zoals die van mij dan haha.

Dit is mij zo uitgelegd. Dus dan zou het bij jou paardje gewoon goed zijn

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 18:02

xxsalinaxx schreef:
Ik ben maandag naar de zadelmaker geweest (sta rho) omdat ik dacht dat mijn zadel te lang was omdat het bij de lenderen komt. Dit maakt helemaal niet uit als de ruimte tussen de kussen 3 paardrijvrouwen vingers breed is. Dat fabeltje dat het niet op de lenderen werfels mag komen is door iemand verzonden.
Het is alleen zo dat de lenderen werfels breder zijn de gewone rugwerfels en daarom moet je 3 paardrijvrouwen vingers tussen kunnen. Dan heeft het paard er geen last van. Als de schouder maar goed vrij is! ( het zijn trouwens paardrijvrouwen vingers omdat die wat meer gespierd/gevormt zijn)

Het bestaat namelijk niet om een zadel te vinden voor paarden met een korte rug, om dan achter de schouder en niet voorbij de 18e rib te komen. Dan zouden veel paarden een falabella zadeltje ofzo moeten net zoals die van mij dan haha.

Er zijn wel zadels voor paarden met een korte rug. Dus met van die korte kussentjes.

Nu weet ik dat de kussens van mijn zadel behoorlijk lang zijn maar ik kan me niet voorstellen dat mijn zadelmaker me toenertijd een te lang zadel heeft verkocht of dat mijn paard in haar rug korter is geworden, dat is zelfs onmogelijk :+
Mijn zadelmaker heeft aan echt al veel mensen zadels verkocht en heb van weinig tot geen mensen slechte ervaringen gehoord eigenlijk..

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:38

M_hartje_M schreef:
xxsalinaxx schreef:

Er zijn wel zadels voor paarden met een korte rug. Dus met van die korte kussentjes.

Nu weet ik dat de kussens van mijn zadel behoorlijk lang zijn maar ik kan me niet voorstellen dat mijn zadelmaker me toenertijd een te lang zadel heeft verkocht of dat mijn paard in haar rug korter is geworden, dat is zelfs onmogelijk :+
Mijn zadelmaker heeft aan echt al veel mensen zadels verkocht en heb van weinig tot geen mensen slechte ervaringen gehoord eigenlijk..

Ja er zijn we zadels met korte kussens. Maar die zadels worden soms erg krap voor de ruiter. En ik zou dan een shetlanderzad moeten hebben nog kleiner zelfs haha dus dat word hem niet want ik zit ook met mijn lengte. In een zadel van 18 inch heb ik genoeg ruimte om mijn benen te laten , maar in kleinere zadels gaat dat niet netjes dat heeft er ook nog beetje mee te maken afentoe

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:39

xxsalinaxx schreef:

Dus bij Sta rho zeggen ze volgens jou dat een zadelkussens gewoon op de lendenen mag rusten ? Die zadels voor korte ruggen bestaan wel hoor. Oa met franse kussens, die lopen omhoog aan de achterzijde ipv een keil. En er zijn ook zadels met een 17,5 inch zit met 17 inch kussens eronder b.v.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:44

Voorbeeld van franse kussens, zeer geschikt voor paarden met een korte rug dus
Afbeelding

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 18:48

Die kussens zijn juist weer veels te rond voor mijn paardje... dat zou echt gaan glijden. Ik heb echt een zadel nodig met platte kussens

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:54

xxsalinaxx schreef:

Mooi, zo denk ik er precies zo over.
De billen moeten er ook nog ergens in :D ;) :+
en als je te korte kussens hebt, kom je als ruiter dus met je volle gewicht op een klein draagvlak
en het einde van de kussens.
zo ervaar ik het, en heb ik het ervaren met testen van zadels.
Ik wil absoluut geen korte breed dragende kussens op mijn barokke paarden. Gewone normale kussens, met middelpunt van het zadel , middelpunt paard, schouders vrij en verder kan ik (zelfs met "langere kussen") zo wel op de korte barokke als langere barokke prima uit de voeten.
Ik heb liever wat meer draagvlak verdeeld onder mijn billen, die mijn gewicht verdeeld dan een kleiner vlak , die hetzelfde gewicht moet verdelen.
Het is een regelrechte hype, overgevlogen uit Engeland, waar de MSF les in hebben gehad en ik nooit mezelf in kon vinden.
Volgens mij is er een wet (natuurlijke) van de draagkracht op een groter of kleiner oppervlak, die dit zo kan berekenen .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:55

Maris schreef:
Voorbeeld van franse kussens, zeer geschikt voor paarden met een korte rug dus
[ Afbeelding ]

ja, allemaal leuk, dit zadel. Maar hier drukt dus het ruitergewicht continue op het einde van het kussen
ik weet zeker, dat het betreffende paard dit niet als prettig zal ervaren en je de verzamelingen wel kan vergeten.