Zit dit bitje goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

michejan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:51

magda_90 schreef:
Dabo schreef:
Het maatje 12,5 vandaag binnen gekregen. Die past een stuk beter! Echter met een meetlintje ernaast kom ik op 13cm uit. Vage maten hebben deze bitten!
heb hem ook 1 gaatje lager gehangen. Zal ik er morgen foto's van maken..?

Even offtopic, dat is mij al heel vaak opgevallen. Wegens mijn verzameling heb ik enorm veel bitten in handen gehad (nieuw en gebruikt) en de nieuwe weken standaard af van de aangegeven maten op de website. Raar, maar waar dus. Ging vaak over een verschil van een halve cm ongeveer.

Is dat met alle merken zo? lijkt me handig om daar rekening mee te kunnen houden eventueel..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:52

michejan schreef:
Even offtopic, dat is mij al heel vaak opgevallen. Wegens mijn verzameling heb ik enorm veel bitten in handen gehad (nieuw en gebruikt) en de nieuwe weken standaard af van de aangegeven maten op de website. Raar, maar waar dus. Ging vaak over een verschil van een halve cm ongeveer.

Is dat met alle merken zo? lijkt me handig om daar rekening mee te kunnen houden eventueel..[/quote]

Bij heel veel wel.
Ik zie het hier ook steeds vaker dat een bit toch wel ruimer is dan aangegeven is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:52

Met alle weet ik niet, zoveel heb ik ook niet in mijn verzameling. Maar vooral bij de reguliere klassen die in Nederland te verkrijgen zijn viel het mij structureel op.

Overigens ook met dekenmaten. :=

michejan

Re: Zit dit bitje goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:54

Oke, dat is handig om te weten! bedankt voor de info!
Al denk ik dat het met een deken wat minder vervelend is dan met een bit. Met een deken heb je toch wat meer speling voordat het echt te groot is lijkt me.

Sorry ts voor het bevuilen van je topic ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:55

Klopt hoor met de dekens, maar het valt mij op dat er toch verschillende meetlinten gebruikt worden.

In ieder geval, terug naar het daadwerkelijke onderwerp. :j

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 14:18

michejan schreef:
Kon je hem nog ruilen? weet dat er winkels zijn die een soort "pas garantie" hebben.

Ik had hem bij Divoza besteld. Kon hem gewoon terugsturen, en kreeg een nwe.
Verzendkosten voor het terugsturen waren wel voor mij.

Ja gek he magda!? En ik heb echt niet zo gek gemeten, gewoon meetlintje strak tussen de bussen zegmaar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:31

Bij losse bitringen moet je wel iets vanaf de zijkanten meten (http://www.paardenbitten.nl/images/Tren ... itring.jpg) omdat de bitringen daar dus vrij moeten kunnen bewegen. Bij vaste ringen volstaat vaak dat je tussen de ringen meet inderdaad. Het addertje is hierbij echter ook dat je soms mondstukken hebt (die ondanks de vaste bitringen) weer wat meer ruimte vragen (bij http://www.paardenbitten.nl/images/Tren ... sen/85.jpg heb je bijvoorbeeld een bolling van het uiteinde van het mondstuk wat niet in de mond terechtkomt, hierbij meet je dus tussen de bolling en niet strak tussen de ringen).

Leuk weetje, ik heb ooit eens diverse ruiters één bit laten opmeten en daarbij kwamen op de mm af toch verschillende antwoorden uit.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:28

Ik heb mijn oude bit meegenomen naar de ruitersportzaak en deze naast het nieuwe bit gelegd. We hebben ze ook beide opgemeten en ze waren allebei 'ongeveer' 13,5 cm. Het is en blijft lastig meten hoor!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 19:07

Het maatje 12,5 zit nu dus zo:

Afbeelding

Afbeelding

Stuk beter lijkt mij he? :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:09

Stukken beter, al lijkt hij nog scheef te zitten gezien er bij links meer mondstuk te zien is dan rechts.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:28

Zou hem idd even recht doen.
Maar qua maat is dit echt veel beter.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 19:52

Ok, zal er morgen ff aan sjorren haha. Hij hangt wel op de goede hoogte nu toch? heb hem 1 gaatje laten zakken, ten opzichte van mijn vorige bitje, ik merkte met het hoofdstel indoen dat het strakker om haar oren moest. Gaatje lager dus. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:40

dat ziet er inderdaad beter uit!

sprenger meet volgens mij altijd met hele maten, dus 13, 14, etc...
heb je normaal een 12,5 moet je van sprenger meestal een 13 hebben...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:46

magda_90 schreef:
Stukken beter, al lijkt hij nog scheef te zitten gezien er bij links meer mondstuk te zien is dan rechts.

Een beetje ruimte moet er wel zijn om te bewegen. Een bit ligt niet altijd stil in de mond en een paardenmond is ook niet geheel symmetrisch.
TS. bit lijkt goed, maar had (naar mijn inzicht) geen mm kleiner moeten zijn. Liever iets te ruim dan iets te krap.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:48

Klopt, maar scheef is wat anders dan te groot. Je ziet nu dat bij de ene kant meer mondstuk uithangt dan bij de andere kant, dat is gewoon scheef, maar niet te groot (zoals het nu lijkt).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:53

magda_90 schreef:
Klopt, maar scheef is wat anders dan te groot. Je ziet nu dat bij de ene kant meer mondstuk uithangt dan bij de andere kant, dat is gewoon scheef, maar niet te groot (zoals het nu lijkt).

Het is ook maar net hoe de foto is genomen. Hooguit kan het hoofdstel wat scheef zitten. Maar als je een keer de bocht omdraait, is dat al weer anders.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:56

Dabo schreef:
Ok, zal er morgen ff aan sjorren haha. Hij hangt wel op de goede hoogte nu toch? heb hem 1 gaatje laten zakken, ten opzichte van mijn vorige bitje, ik merkte met het hoofdstel indoen dat het strakker om haar oren moest. Gaatje lager dus. :)

je bit hangt te laag, je hoort 2 kleine rimpeltjes te zien in zijn mondhoek. op de 1e foto die je plaatste was de hoogte wel goed, maar was het bit inderdaad te groot.
dit nieuwe bit is super kwa voormaat maar je moet hem dus wel ff gaatje weer ophalen :)*

die 2 rimpeltjes zijn ongeveer, is dus 1 tot 2 rimpeltjes, kan dus ook 1 1/2 rimpeltje wezen, dit hangt mede van de gaatjes van je hoofdstal af.
hij moet dus een klein beetje lachen met het bit in, als je het zo laat als het nu is klotst het in de mond, kunnen ze de tong over het bit doen en hangt het op de lagen, wat niet mag :)*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:00

Daarom zei ik ook dat het hoofdstel wat scheef lijkt te zitten, maar dus niet dat het bit te groot is.

Overigens gelden de twee rimpels niet altijd, véél belangrijker is de ligging op de lagen. Dit kun je al zien door de lippen bij de mondhoeken op te tillen.

Paarden met een grote mondspleet laten namelijk minder snel die rimpels zien dan met een kleine, ondanks dat de locatie t.o.v. lagen goed is.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:07

magda_90 schreef:
Daarom zei ik ook dat het hoofdstel wat scheef lijkt te zitten, maar dus niet dat het bit te groot is.

Overigens gelden de twee rimpels niet altijd, véél belangrijker is de ligging op de lagen. Dit kun je al zien door de lippen bij de mondhoeken op te tillen.

Paarden met een grote mondspleet laten namelijk minder snel die rimpels zien dan met een kleine, ondanks dat de locatie t.o.v. lagen goed is.

daarom had ik dit nog even onder aan het bericht gezet :)*

die 2 rimpeltjes zijn ongeveer, is dus 1 tot 2 rimpeltjes, kan dus ook 1 1/2 rimpeltje wezen, dit hangt mede van de gaatjes van je hoofdstal af.
hij moet dus een klein beetje lachen met het bit in, als je het zo laat als het nu is klotst het in de mond, kunnen ze de tong over het bit doen en hangt het op de lagen, wat niet mag :)*

is ook lastig uitleggen zo, als iemand niet weet hoe het hoort +:)+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:09

Hij was idd te groot, fijn dat je hem kon ruilen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:09

Zo van de foto kun je dat imo niet goed beoordelen, daarom dat ik eerder refereer naar de ligging t.o.v. de lagen. Want je kunt slecht van een foto zien waar de lagen zich nu bevinden t.o.v. de mondspleet, hoe breed ze zijn. :o

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 22:44

Ik had wel het idee dat hij te strak zat, voordat ik hem dus 1 gaatje liet zakken.
Zal morgen er nog eens zeer kritisch naar kijken, en ook even tussen de lippen kijken.
Wil natuurlijk wel dat het GOED zit :) :j

Mypegasuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:04

Ik heb dit bit ook gekocht in 12,5 en is te klein kwam ik na 4 keer rijden achter.
Kan m niet meer ruilen. Heeft iemand een sprenger dynamic rs 12,5 nodig voor een leuk bod, pb me :)
ik zoek een sprenger dynamic rs 13,5 voor een leuk bod.
ruilen kan natuurlijk ook :)
de mijne is inclusief doosje enz.

Jou bit ziet er netjes uit hoor zo met die 12,5!

Het zijn super fijne bitten! Let wel op goed schoonmaken na het rijden, ze verkleuren snel!