bit geroest

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:32

LauLoveTosca schreef:
Viktor238 schreef:
Wil je dat?

als het kan :)

ja, als jij een foto kunt maken! Ik help je graag verder!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:34

Leen_ schreef:
Sjors schreef:
Een dikker bit is vriendelijker dan een dunne :)

Nee hoor. Een bit moet naar de grootte van de mond passen. Steek je bij mijn paard een 18mm dik bit in zijn mond lig je gegarandeerd na 10 minuten op de grond. Zijn lagen zijn daar dichter op elkaar en dus kan hij zijn mond niet helemaal sluiten met een dik bit. Dan werkt een dik bit dus wel zeer pijnlijk. Ik heb nu een 13mm bitje en hier loopt hij perfect op. Ookal is het maar de dikte van mijn pink, veel dikker gaat er niet in. Heb je een paard met een dunne tong en veel ruimte in de mond dan werkt een dunner wel sterker in. Dan kan je dus beter een dikker nemen.
Het hangt dus puur per paard af wat het fijnste is.

Uit mijn eigen ervaring merk ik dat er meer paarden (ik heb het over bwp, kwpn,...) die een dun bitje nodig hebben dan een dik.

Okéé , nuttige informatie ! Hoe kan ik zien welk bit mijn paard nodig heeft ? (Hoe kan me zien hoe zijn lagen liggen , dunne / dikke tong)?

LauLoveTosca

Re: bit geroest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 18:38

Dit is ook wel fijn om nu te weten hoe de werking van bit is want dat filmpje is niet altijd waar dus bedankt!

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 19:21

heb foto's en mijn eigen laptop jeehh ga nu even op laptop zetten en dan zal ik ze in topic zetten :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:24

roest vinden paarden zelfs vaak lekker.
naar mijn weten mag je het bit gewoon gebruiken.

er zijn zelfs bitten die horen te roesten, en mensen denken dat dit niet hoort, maar dat hoort dus wel zo

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 19:42

nou hier dan de beloofde foto's
1. het bitje
Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding
4. Afbeelding

het zit dus in de beide ringen waarin het bitje elkaar kruist of geen idee hoe ik het moet zeggen :o maar ook op de grote ringen waarmee het bit aan hoofdstel vast zit zit heel klein beetje maar dat maakt niet uit het gaat om wat er in de mond zit

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:47

capopjekop schreef:
_Ashii_ schreef:

die zijn minder scherp :j
voor zover ik weet, hoe smaller het bit hoe scherper hij is

Bij een dikker bit wordt de druk over een groter gedeelte van de mond, lagen en tong verdeeld. Op een bepaalde plek komt dan minde druk te staan dan bij een dunner bit.

klopt! dat was het ja

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:48

LauLoveTosca schreef:
1. het bitje
[ Afbeelding ]
2. [ Afbeelding ]
3. [ Afbeelding ]
4. [ Afbeelding ]

het zit dus in de beide ringen waarin het bitje elkaar kruist of geen idee hoe ik het moet zeggen :o maar ook op de grote ringen waarmee het bit aan hoofdstel vast zit zit heel klein beetje maar dat maakt niet uit het gaat om wat er in de mond zit

heb het zelf nog nooit gezien dat een bit roest..
ook niet op de manege waar ik rijd bij een van de manege pony's of paarden

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:50

het kan dus wel. en het is zeker niet slecht paarden kunnen hierdoor juist beter een bit accepteren zelfs

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 19:52

Okee
ik dus ook niet daarom zat ik ook van huh geroest dit bit was ook 30 euro dus ik verwacht wel een beetje een goed bit... ik waste hem na gebruik droogde hem af.. maarja

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:53

De bitten die gemaakt zijn van aurigan of sweet iron zijn er juist voor om wat te roesten.
Paarden vinden dit lekker en accepteren het bit vaak beter ;)

Dikte is afhankelijk van de ruimte in de mond; dikker is niet per definitie zachter.. :n

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:54

als je op google zoekt, dan zijn er bepaalde bitten merk die juist gaan roesten omdat dit hoort

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:59

LauLoveTosca schreef:
Okee
ik dus ook niet daarom zat ik ook van huh geroest dit bit was ook 30 euro dus ik verwacht wel een beetje een goed bit... ik waste hem na gebruik droogde hem af.. maarja

30 euro is niks :') goede bitten beginnen vanaf 60 euro is mijn idee. Ik heb overigens ook 2 sweet iron shanks, roesten en smaken "lekker"... bitten zijn wel wat duurder dan 30 euro :')

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 09:58

In Theo Kevenaar lagen er inderdaad een paar van 60,- maar er lagen er ook van 6 euro tot 12 euro...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:53

Ik heb destijds een soortgelijke trens gekocht voor mijn pony. Die begon ook te roesten, kan geen kwaad. Hij heeft hem nu al een jaar in en leeft nog steeds dus niks aan de hand :) Die van mij roest op dezelfde plekken als die van jou

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 19:43

okee dankjewel @MelissaV

Kan het trouwens kwaad als ik dan straks af en toe een dun bitje erin heb en dan weer een wat dikkere? gewoon om te kijken wat ze prettiger vind

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:56

dat is 1 keer proberen en dan voel je het vaak al wel. dus niet constant wisselen. maar als je pony het hier goed op doet zou ik sowieso niks anders proberen

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 20:01

ja ik rij niet maar voor aan de longe en lange lijnen... maar ze kauwt wel beetje op bit maar is goed want ze accepteerd het maar als het bit wat ik bij hoofdstel krijg haar beter ligt dan hou ik dat erin

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 03:30

Hoe is het nu met je bitje ?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 04:31

30 euro verwacht je een goed bitje ?? Ik hoop dat je wel begrijpt wat de kosten van paarden zijn 30 euro voor een bitje is echt helemaal niets naar mijn idee.
Verder zou ik het goed in de gaten houden echt kwaad kan dit nog niet maar dr moeten geen blussen af gaan komen :)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 05:25

Mijn bit koste volgens mij €20,- . Ik ga echt geen €60,- betalen. Ik heb echt alleen maar bitten gehad van €20-€30 . Nooit iets mee gehad. Geen roest of iets anders.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 04:15

Misschien heeft de pony / paard die het bit van de TS in heeft (gehad) wel veel op gekauwd , dan heeft z'n bit veel meer te lijden dan een paard die dat niet doet .

tumtum96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:37

LauLoveTosca schreef:
1. het bitje
[ Afbeelding ]
2. [ Afbeelding ]
3. [ Afbeelding ]
4. [ Afbeelding ]

het zit dus in de beide ringen waarin het bitje elkaar kruist of geen idee hoe ik het moet zeggen :o maar ook op de grote ringen waarmee het bit aan hoofdstel vast zit zit heel kleinbeetje maar dat maakt niet uit het gaat om wat er in de mond zit

Ik heb precies hetzelfde bit als jij. En ook het zelfde probleem. Ik maak het altijd gewoon schoon met een schuursponsje, en dan heb je er heel lang geen last meer van. ;)