Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Nanno_123 schreef:wat houd dat half jaar revalideren in?
ik ben vanmorgen huisarts geweest en ga nu een foto laten maken zodat ik volgende week naar een orthopedische chirurg kan.. ben benieuwd!
Nanno_123 schreef:Oh sorry, wel handig om er bij te zetten.
ja ik heb een holle rug met staan en zit altijd zo krom als een hoepeltje, omdat ik dan mijn onderrug ontlast.
Ik schijn hypermobiel te zijn volgens mijn laatste fysio, waardoor mijn rug dus te weinig steun van spieren en pezen heeft.

moonfish13 schreef:Ik kan met mijn rug absoluut niet tegen een zadel met een gedwongen zit.
Dan lig ik echt in de kreukels en ik heb niet eens meer echt rugpijn.
Ik heb zelf een veelzijdigheidszadel van Thorowgood, deze heeft verplaatsbare wrongen.
Als ik meer een dressuurzadel achtig iets wil of net meer steun plaats ik de wrongen iets naar achteren wat wel goed bevalt.![]()
Thorowgood heeft ook dressuurzadels, ik heb de T4 Cob en die heeft absoluut geen gedwongen zit. Ben ik erg blij mee nog steeds en redelijk low budget.
Ze hebben voor hoge schoft, normaal en koudbloed en de boom is verwisselbaar dus je kunt er veel kanten mee op denk ik.
Zelf gisteren een bredere er in gezet omdat paardlief iets teveel grasjes gesnoept heeft deze zomer en ik de zadelmaker onzin vind voor die korte tijd.
Als jij lekkerder zit op een springzadel zou ik zelf een vzh kopen maar dat is persoonlijk.
Ik zit trouwens ook heerlijk op een springzadel, ik vind een dressuurzadel maar niets.
Zelf kan ik wel in het oude model Symphonie van KN zitten.
Een Fryso met hele diepe zit kom ik gekreukelt van af.
Dat is ook een zadel wat je vrij laat maar toch wel fijn.
Saar88 schreef:Thorowgood vond ik ook ontzettend fijn! Maar net als jij heb ik dit zadel alleen geprobeerd, dus over een langere periode kan ik er niet zoveel over zeggen.
Wat bedoelt je zadelmaker trouwens met 'een vzh is zachter dan een springzadel'? Voor het paard of voor de ruiter? Want voor de ruiter hoeft een springzadel echt niet 'harder' te zijn dan een vzh hoor..
nombrado schreef:Nanno_123 schreef:Oh sorry, wel handig om er bij te zetten.
ja ik heb een holle rug met staan en zit altijd zo krom als een hoepeltje, omdat ik dan mijn onderrug ontlast.
Ik schijn hypermobiel te zijn volgens mijn laatste fysio, waardoor mijn rug dus te weinig steun van spieren en pezen heeft.
probeer altijd, als je loopt, staat en beweegt de onderkant van je bekken iets naar voren te brengen.
een zadel kan dit probleem niet voor je oplossen
je zou ook kunnen overwegen om zitlessen te gaan nemen. Een paard kan namelijk heel goed de rug "losmasseren" en je daar soepeler, rechter en stabieler maken.
Nanno_123 schreef:heb je wel eens geprobeerd je bekken naar voren te kantelen als je loopt, dan loop je dus met je doos in de wind, daar voel ik me nou niet heel prettig bij.
Nanno_123 schreef:moonfish13 schreef:Ik kan met mijn rug absoluut niet tegen een zadel met een gedwongen zit.
Dan lig ik echt in de kreukels en ik heb niet eens meer echt rugpijn.
Ik heb zelf een veelzijdigheidszadel van Thorowgood, deze heeft verplaatsbare wrongen.
Als ik meer een dressuurzadel achtig iets wil of net meer steun plaats ik de wrongen iets naar achteren wat wel goed bevalt.![]()
Thorowgood heeft ook dressuurzadels, ik heb de T4 Cob en die heeft absoluut geen gedwongen zit. Ben ik erg blij mee nog steeds en redelijk low budget.
Ze hebben voor hoge schoft, normaal en koudbloed en de boom is verwisselbaar dus je kunt er veel kanten mee op denk ik.
Zelf gisteren een bredere er in gezet omdat paardlief iets teveel grasjes gesnoept heeft deze zomer en ik de zadelmaker onzin vind voor die korte tijd.
Als jij lekkerder zit op een springzadel zou ik zelf een vzh kopen maar dat is persoonlijk.
Ik zit trouwens ook heerlijk op een springzadel, ik vind een dressuurzadel maar niets.
Zelf kan ik wel in het oude model Symphonie van KN zitten.
Een Fryso met hele diepe zit kom ik gekreukelt van af.
Dat is ook een zadel wat je vrij laat maar toch wel fijn.
Heel herkenbaar.
het word voor mij ook de thorowgood met verwisselbare wrongen, dacht dat het toch wel slim voor mij zou zijn, zeker ook omdat ik me toch niet iedere dag hetzelfde voel en ik het dus kan aanpassen zoals ik wil!
ik kon dus niet langer dan 10 minuten op mn albion zitten zonder pijn.. bovendien had ik het gevoel dat ik een halve meter boven mn paard zat en dus totaaaal geen gevoel of iets.
ik rij op bijna ieder spring zadel weg en kan op dit veelzijdigheid zadel ook lekker in springstand gaan zitten dus ik ben weer helemaal happy en klaar om het rijden weer op te pakken!
je paard doet me trouwens ook aan die van mij denken met al die grasjes die er maar in blijven gaan hahaha!
nombrado schreef:Nanno_123 schreef:heb je wel eens geprobeerd je bekken naar voren te kantelen als je loopt, dan loop je dus met je doos in de wind, daar voel ik me nou niet heel prettig bij.
met een holle rug is je bekken altijd naar achter gekanteld.
het naar voren kantelen is minimaal om je bekken recht te laten staan.
moonfish13 schreef:Bij mij zijn ze regelmatig verplaatst ook om die reden.
Kijk als je ze erg naar achteren plaatst is het vooral cosmetisch wat minder mooi is, maar functie gaat voor mij voor.
Plus ik heb het zadel nu 6 jaar en hij ligt nog steeds goed. Wrongen kan je altijd nog grotere of kleinere kopen als deze niet bereiken wat je wil.![]()
Ik geef toe dat het zadel maar 1 keer gecheckt is en toen is het zadel niet eens opgevuld of aangepast.
Vulling bij mijn t4 is synthetisch, zakt echt niet in. Zadel schuift ook niet terwijl ze weinig schoft heeft.
De singelstoten kan je ook nog verplaatsen zelf, die van mij heb ik gisteren veranderd en een voorsingel ingesteld. Er zijn vier ringen waar je in kan kiezen met 2 singelstoten.
Een met voorsingel, een achteraan en twee in het midden dus dat is zelf te kiezen.
Ik heb er biothane singelstoten voor laten maken want de korte singelstoten bevielen niet omdat ik eigenlijk twee singels nodig had ivm het verschil zomer/winter.
Die stoten waren vrij duur van thorowgood en ik vond het niet handig, kunstof zadel en wel je singelstoten moeten invetten.
De biothane waren net zo duur of minder duur en zijn ontzettend sterk en hoef je niet te onderhouden.
Zijn met de hand gemaakt door Goedhard Endurance met hetzelfde systeem er aan.
Paard was wel al 9 toen geloof ik en altijd een beetje hetzelfde gebleven in het werk behalve iets minder of meer vet van het gras.
De service van tweespan is toen geweest en die was erg over de ligging te spreken en die kon er écht niets aan verbeteren.
Ik heb de breedste boom er in gezet nu, en er is sinds kort nog een boom erbij zag ik die nog tussen de vorige en deze in zit.
Die heb ik nog extra besteld dus ik heb keuze.
Na het verwisselen van de boom zat ik meteen weer goddelijk hahaha, ik zat gewoon niet lekker doordat het niet in balans lag.
Ik heb ook nog wel eens last van mijn heupen van zadels als ze niet geschikt zijn voor mij en dat heb ik hier mee absoluut niet.
ik geloof dat ik de t8 dan heb?