Is het niet te warm voor beenbescherming in de Wei?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Re: Is het niet te warm voor beenbescherming in de Wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:55

hier ook zonder peesbeschermers de wei op

rijden wel met om dat niet zonder kan (erg aantikken en heb al pees bles gehad wel goed kijken na welke beschermers ivm warmte)ook springschoenen als zonder kan lekker zonder laten lopen (bij mij dus alleen met crossen en longeren om)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:08

lisannee93 schreef:
Ashley5760 schreef:
Ja klopt niet alle springschoenen zijn even fijn, ik had eerst ook die wondjes gaven als ze hele dag ermee liepen maar huidige niet.
Tja of het helpt.... Nu (klopt af) blijven ijzers erop zitten ;), zonder heb ik nog regelmatig (zeker bij jonge) een ijzer eraf :P.

Even offtopic: Je kunt ook je hoefsmid vragen om de takken wat korter te maken, wil ook nog wel eens helpen!

*knip*

Zijn al kort }> vooral die jonge die is achter sneller/treed meer onder dan hij voor 'weg kan' op dit moment.... 9vd10 keer gaat het goed, maarja dat moet 10vd10 keer zijn mijn smid is namelijk dik uur rijden ;).

Maar nee pees/3in1 enz zou ik nooit doen denk ik, met heet weer niet maar ook niet als het vriest.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:07

Of van die paarden die als het even voor ons gevoel koud is, gelijk weer de 100 of 200 grams deken op krijgen 'want ze zijn geschoren' of hebben een zomervacht :r :r 8)7
Mijne vind het heerlijk, geschoren of zomervacht en dan minder warme dagen (graad of 8 tot 15), loopt dan fijner mee in de trainingen (lekker alert maar ook rustig als niks gevraagd wordt, niet duf door de warmte), nee vooral je paard bij een lagere temperatuur gelijk in de dekens, ze zijn niet van suiker.

Springschoenen vind ik wel kunnen, heb de mijne eens 3 weken de springschoenen NIET afgedaan (awel, klittebandje los, controleren en weer vast), niks aan de hand, niks kaal of gevoelig.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:10

Beenbeschermers moet je zeker niet omdoen als ze de weiland opgaan, dat zijn toch aardig wat uren en daarmee help je de pezen om zeep, doordat het de warmte niet kwijt kan.

Als men bang zijn voor de blessures op de weiland zet ze dan liever apart.

Men kan ook daarin overdrijven en doorslaan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:11

Ja vooral de paarden alleen zetten, dát is pas goed.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:11

bij ons op stal staat momenteel ook veel paarden met regendeken op in de wei.. Is hier dus kurkdroog en ruim 30 graden.

Ach, liever 12 uur staan zweten dan 1 regendruppel op z'n vacht blijkbaar.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:12

Just_Sannee schreef:
Helemaal in bubbeltjesplastic wikkelen, dat is het best!
Ken m ook niets overkomen...

:+

_/-\o_

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:13

miss moet je ze zeggen om het zadel enzo er nog op te leggen dan kunnen ze hun zelf gaan warmstappen ??? :p

^geintjee ehh^

Het is daar egt veel te werm voor

xx

Ragdollcat

xSlvna schreef:

Ook niet natuurlijk. Maar nog altijd beter dan op stal te houden uit angst voor mogelijke blessures.

Ragdollcat

Dyonepooh1 schreef:
Just_Sannee schreef:
Helemaal in bubbeltjesplastic wikkelen, dat is het best!
Ken m ook niets overkomen...

:+

_/-\o_

Hihi

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:15

Ragdollcat schreef:
xSlvna schreef:

Ook niet natuurlijk. Maar nog altijd beter dan op stal te houden uit angst voor mogelijke blessures.

Denk dat het gewoon beter is als je een perfect weidemaatje zoekt.

Peesbeschermers in de wei vind ik ronduit onzin. Als je paard zó kwetsbaar is, zet 'm dan lekker op stal..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:15

Dat is ook iets wat ik niet snap. beenbeschermers aan op de wei. :n Die van mij krijgen tegenwoordig zelden beenbescherming aan tijdens het werk. Ja ze kunnen wel eens een schrammetje oplopen maar dat is het dan ook een schrammetje. Zeker met dit warme weer is beenbescherming veel te warm ook met rijden zou ik er geen om doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:16

Ragdollcat schreef:
xSlvna schreef:

Oh, ik dacht je bedoelde dat de peeskappen af moesten en ze dan maar alleen kwamen te staan, het is inderdaad wel beter dan alleen in de stal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:18

Mijn paard is heel gelukkig op het land met andere paarden en ja die krijgt weleens wat schrammen en of een wondje van het spelen.

Geneest wel weer hoor.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:22

Ragdollcat schreef:
Mijn paard is heel gelukkig op het land met andere paarden en ja die krijgt weleens wat schrammen en of een wondje van het spelen.

Geneest wel weer hoor.

Volkomen mee eens! Een paard in het wild heeft toch ook geen bescherming om?
Tuurlijk kan een paard wat overkomen, dat hij kreupelt raakt oid. maar dat geneest vaak wel!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:23

Hier vaak genoeg gebeurt, bijtwonden, trapwonden, paard kreupel, tja komt wel weer goed, het is een dier.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:25

Een paard zou eens gewoon paard mogen zijn :=

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:29

Met rijden heb ik met dit weer ook gewoon beenbeschermers om, kies dan wel een paar andere kappen uit dan normaal. Tuurlijk is het warm, maar er is een verschil tussen beschermers. Ik draag dan altijd voor mijn crosskappen (waar een soort gaas aan de zijkant zit waardoor het koeler is dan normale bescherming) en achter strijkkappen (van die kleintjes) omdat dat niet rondom zit.

Die van mij staat wel alleen in de wei (kunnen wel snuffen met soortgenoten). Aangezien het stuk waar ze staan gewoon te klein is voor meerdere paarden omdat ze dan niet zouden kunnen vluchten.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:30

Wat een gemiep zeg, krijg daar echt de kriebels van.

Laat ze gewoon af en laat hem lekker spelen op de wei!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:46

Toch weer grappig dat hier alleen maar mensen reageren die het onzin vinden, terwijl in praktijk toch echt veel paarden met bescherming de wei op gaan. :+
Is niks nieuws, het gewone/gemiddelde sportpaard wordt vaak dik ingepakt...

Zelf moet ik er niet aan denken...wat een gedoe en wat ook al gezegd werd, als ze gek doen helpt zo'n peeskap maar minimaal... Als het inmiddels flink heet is onder die kappen kan het juist erger uitpakken denk ik

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:47

Maar die mensen die paardjes inpakken zitten niet op bokt, net als de meeste slofteugelgebruikers, hobbelruiters met S&T, shetlanderruiters...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:49

petraaken schreef:
Dat is ook iets wat ik niet snap. beenbeschermers aan op de wei. :n Die van mij krijgen tegenwoordig zelden beenbescherming aan tijdens het werk. Ja ze kunnen wel eens een schrammetje oplopen maar dat is het dan ook een schrammetje. Zeker met dit warme weer is beenbescherming veel te warm ook met rijden zou ik er geen om doen.

Idem hier, vroeger reed ik altijd met peesjes heb zelfs ooit bandage omgehad (schaam schaam :o).... Heb nu hele mooie br pro max en veredus (voor springen)... en gebruik ze.... inderdaad nooit...
Doet meer kwaad dan goed, en op een paar springschoenen na vind ik het echt onzin. Zeker als je alleen maar dressuur en in het bos rijdt.

MariekeS_: Ja inderdaad, ik zie ook wel eens friezen/tinkers (met sok en al) ingepakt.... :Y)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:50

Persoonlijk zou ik het ook te warm vinden maar dat vind ik altijd. Snap het nut er ook niet echt van maar dat is tijdens het rijden/trainen eigenlijk ook zo. Als je paard gewoon normaal op de benen staat en loopt zie ik het voordeel er niet van in. Misschien in sommige situaties. Maar ik denk dat het meer kwaad dan goed doet.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:50

Mijn peerd komt zijn stal niet uit zonder strijklappen, dus ook vandaag niet. Maar dat is natuurlijk niet zo warm als pijpkousen of peeskappen.

Had mijn vorige paard trouwens wel altijd met bb op de wei. Niet dat het hielp, ze scheurde desondanks haar gewrichtsbanden en haar restte nog een enkeltje slager.

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:54

Bij mijn manege staan de pension en manegepaarden altijd zonder beenbescherming... Ik snap het nut niet zo van beenbescherming in de wei