welke dubbele longeerlijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

veersche

Re: welke dubbele longeerlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:25

Die van mij ziet er trouwens iets anders uit: het gedeelte wat ik in de handen heb is hetzelfde als hierboven en de rest is dik touw gevlochten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:45

Yael_my schreef:
Is het heel erg wennen? Als je er voor het eerst gebruikt?

Ja, hulp is aan te raden maar als je een rustig, braaf paard hebt zou het alleen ook moet kunnen. Leg in dat geval de buitenste longeertouw over de rug ipv achter de achterbenen. Dit longeert in het begin makkelijker.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:48

Het gaat er niet alleen om of je paard rustig is, maar ook hoe je de lijnen vasthoud en hoe je het paard omstelt. Dat is in mijn ogen het lastigst als je net begint. Daarom zou ik zeker een lesje nemen zodat je de basis goed leert

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:10

Dat heb je een goed punt mee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:12

Ik spreek uit ervaring, heb het ook eerst zonder les geprobeerd. Zat binnen 5 minuten al in de knoop met de lijnen en mijn zweep :') Toen heb ik een les genomen en goede tips gekregen om de lijn beter vast te houden en hoe ik moet overpakken tijdens het handveranderen. Het was meteen een stuk eenvoudiger :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:16

Ik zat ook in de knoop met lijnen en zweep maar ik had niemand in de omgeving die me hierbij kon helpen. Wel een brave en meewerkende paard dus ik heb het mezelf aangeleerd en nu vind ik het erg fijn om met dubbele longe te longeren, ook met de achterhand erbij dmv de buitenste longe. Maar ik begrijp dat het geen ideale manier van leren is dus een les krijgen is beter :j

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 11:07

Ik heb zo'n longeeer clinic/curses gevolgd maar daar heb ik het dubbele longeren met 2 enkele lijnen geleerd. De basis gaat dus goed. Maar ik wou van jullie graag weten wat nou echt een goede llijn is. Er zijn er zoveel en ik wil eigenlijk geen open handen. (begrijp mij niet boos als het zo overkomt, sorry)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:37

Neem een longeerlijn wat prettig in je handen ligt en voelt. Dat is verder per persoon verschillend en daar kom je alleen achter als je naar de ruitersportzaak gaat en daar longeertouwen vast gaat houden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:56

Ja en niet alleen voor je handen, maar ook voor het paard. Als je paard een dun velletje heeft kun je het zo openschuren hoor..

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:00

Lente Korting :D!
Ik heb die van Lammert en die vind ik Erg fijn! :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:50

Ik heb een gewone lijn genomen en aan beide kanten een stuk koord met een klipje (gewoon van de Karwei) gezet, klaar! :D

Afbeelding

hier met jonge paard, heb ik de binnenlijn nog rechtsstreeks lopen, had ze er gewoon even aan gedaan om te wennen...
maar even voor het idee van hoe mijn longeerlijn eruit ziet...

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:58

Ik heb een lammert haanstra longe, maar bij het jonge spul ben ik toch maar weer 2 losse lijnen
gaan gebruiken. Dat dunne koort bij de LH longe snijd door je handen als je het paard kort vast
moet pakken bij paniek. Verder vind ik het niet fijn dat het koort tot ver achter de billen doorloopt
voordat de dikke lijn begint.
Dus als je goedkoop klaar wilt zijn, gewoon een simpele dikke 2e lijn erbij halen ;)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:33

Barvrouwke schreef:
Verder vind ik het niet fijn dat het koort tot ver achter de billen doorloopt

Dit is afhankelijk van hoe je de longeerlijn bevestigd. Ik heb er namelijk geen problemen mee dat de touw om de achterhand zit, alleen de zachte gedeelte van de lijn zit om de achterhand.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:30

C_arola schreef:
Barvrouwke schreef:
Verder vind ik het niet fijn dat het koort tot ver achter de billen doorloopt

Dit is afhankelijk van hoe je de longeerlijn bevestigd. Ik heb er namelijk geen problemen mee dat de touw om de achterhand zit, alleen de zachte gedeelte van de lijn zit om de achterhand.

Ja, als je hem in een hoek zet dan niet. Maar ik werk liever enkel naar de mond toe.
Misschien toch maar eens laten inkorten bij een schoenmaker ofzo.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:38

Of halverwege het touw een knoop met lus erin zetten? Dan is het wel korter maar dan hoef je geen stuk van de touw eraf te halen.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:41

bromfiets schreef:
De lammert Haanstra-lijn vind ik wel een aanrader. Het is in het begin even zoeken hoe het fijn werkt omdat het uit 1 stuk is, maar het is zacht materiaal en ik vind dat je fijn kan doseren vanwege het touw wat door de longeersingel aan het bit zit. Als je loslaat gaat de lijn ook echt los :)

Hier ga ik ook echt in mee. In het begin even wennen, maar daarna een hele fijne lijn vind ik zelf :)

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 11:23

Dan ga ik toch maar gewoon in de winkeel staan voelen wat ik een fijn matriaal vind.
Die van Lammert H. houd ik wel in m'n achterhoofd

Bellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:11

Die van Lammert Haanstra is mij ook goed bevallen.