Zadelkeuze korte rug

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chikohaa

Re: Zadelkeuze korte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 00:58

Volgens mij heeft passier ook speciale zadels voor kortere paarden en die zijn vlak en daar heb je niet zo snel last van je rug.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 01:16

Callista Schrage zou je goed kunnen helpen, zij heeft Strada zadels, die wat vlakker zijn, maar wel heel goed voor de korte ruggen.
Ik heb met haar hele fijne ervaringen, heb zelf een pre met een extreem korte rug, de meeste standaard zadels passen gewoon niet op zijn rug. Bij barokke paarden, bv pre moet je ook oppassen dat ze geen rugproblemen krijgen daar ze meestal wat weker in de rug zijn. (bekken/rug)
Zelf ben ik niet op een Strada uitgekomen, omdat het budget er niet voor was. Ben uiteindelijk op een Ideal dressuur uitgekomen waarbij de boom een springzadel is, en de rest eromheen als dressuur opgebouwd is.
maar ook bij dit zadel geeft ze mij eerlijk advies.. (heb het particulier gekocht)
Heb bij een passessie waar ik om vroeg de maten mee gekregen, wat uiterlijk op de rug van mijn paard kon.. (was niet veel slechts 48 cm..mogen 2a3 cm verloop in zitten maar geen tien zoals de meeste standaard dressuurzadels )

Nu heb ik geluk gehad, maar zulke korte zadels zoals ik ze heb zijn er niet veel van.

Ook zou je kunnen denken aan een Starr Trekk dressuur, dit is een zadel met leren boom, boomloos zoals men dat noemt. De opbouw is gewoon dressuur, je zit er ook wat vlakker in, en heb daar ook een aantal jaren met plezier in gereden.

Voordeel van dit zadel is dat je de pommels kunt verwisselen wat heel handig is bij een jong paard. deze zadels zijn ook via Callista te verkrijgen. Met dit zadel kun je ook gewoon dressuurwedstrijden rijden. (ziet er ook uit als dressuurzadel)
uiteindelijk moest ik dit zadel verkopen, omdat ik te weinig grip had voor de Working Equitation, waarbij ik wat meer opgesloten moet zitten om meer grip te hebben met snelle wendingen/accelereren.
Voor gewone dressuur is de starr Trekk dressuur een prima zadel. (wat ook kort is.. )

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 07:51

raya00 schreef:
Britt1 schreef:
Bedankt voor jullie tips!
Voor de mensen die bijv. een Deuber of soortgelijk (Spaans) zadel kennen/gewend zijn: hoe is jullie ervaring met buiten rijden met deze zadels?

Ik heb voor mijn korte, rondere paardje een Hidalgo Caracas I (spaanse uitvoering, semi-boomloos). Voor ons een uitkomst!
Mijn paardje is en blijft veranderlijk en heeft een rug die niet al te makkelijk is. Met boomzadels was het al lastig passen, of liepen we continue binnen 2 maanden tegen problemen aan, en het meeste boomloos past hij niet. Dit gaat echter perfect!

Ik heb er een dikke vacht onder voor extra drukverdeling en rijd bijna wekelijks ritten van 25 tot 45 kilometer. Ik vind het zoveel lekkerder en vrijer zitten dan een dressuurzadel! Dressuurmatig vind ik het ook een fijn zadel. Door de korte zweetbladen zit ik dicht op mijn paard, paard loopt heerlijk en ik zit netjes en supercomfortabel. Schoudervrijheid is ook echt gigantisch met dit zadel, echt een plus voor paard, want dat was bij veel zadels juist een probleem. Zo vrij als nu heb ik ze niet eerder gehad.
Mijn Caracas heeft geen kniewrongen, het zal je niet in een stoelzit dwingen maar je er ook niet vanaf helpen.
Overigens heb ik de Caracas I als 'gok' gekocht, om het te proberen, maar als ik een nieuwe zou kopen kocht ik nu de II-versie of de special, toch nog mooier en beter. Er zijn ook een Spaanse Hidalgo-varianten mét kniewrongen, misschien passen die nog net iets beter bij je wensen.

Heb het zadel bekeken, kende het niet, maar lijkt veel op Het Deuber zadel wat ik eigenlijk graag wil!

Merk je dat je er heel veelzijdig mee kunt rijden, of beperkt het je ook?

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:39

Jaguar

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:33

Ollytje schreef:
Hier ook een heeeeeeeeeeeeeele lange zoektocht gehad echt superlang, ben nu net als Def (kennen elkaar niet) ook geslaagd met een Tekna dressuurzadel. In 18" zelfs!

Wat grappig!
Als ik je verdere eisen lees, zou ik je echt aanraden eens naar een tekna te gaan kijken. Je kan de kniewrongen zelf aanpassen, van heel flink naar heel weinig. Het is een vlak zadel en echt heel kort.
Zoals ik hierboven lees dat 48 cm al heel kort is, mijn pony kan maar 45 cm kwijt op haar rug.
Mijn 48 cm zadel was veel te lang voor haar.
Daarnaast heeft dit zadel ook een verwisselbare boom.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:40

zadel met een frans kussens

anouk97x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:42

iemand die ik ken heeft een merano zadel zei heeft een fjord met een redelijk korte rug en de haflinger ook en dit zadel past perfect

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:07

Ik heb resent een strada zadel gekocht bij callista schrage. Super zadel voor de korte rug, heeft mijn paard ook. Ook jaar bezig geweest om goed zadel te vinden. Erg tevreden over Callista!!

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:10

Sommer

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 19:15

Dank voor alle reacties!
Ik wil echt definitief voor een Spaans zadel gaan, een model uit de Deuber Barock-lijn. Ik weet alleen nog niet welke, maar ga binnenkort het een en ander passen. Heel benieuwd!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:19

Britt1 schreef:
Heb het zadel bekeken, kende het niet, maar lijkt veel op Het Deuber zadel wat ik eigenlijk graag wil!
Merk je dat je er heel veelzijdig mee kunt rijden, of beperkt het je ook?

Nee hoor, juist door de vrije zit kun je er alles mee, is mijn gevoel. Voor lange ritten is het fijn, voor dressuurmatig rijden vind ik het echt fijn en kleine sprongetjes zijn ook te doen. Dat laatste is het natuurlijk niet ideaal voor, maar die paar hupsjes per jaar die wij maken... och, dat gaat eigenlijk heel prima.
De hidalgo was in het begin wat stijfjes, lag een beetje bovenop paard, maar na verloop van tijd vormt het heel mooi naar de rug én je eigen zit en blijft licht flexibel. In het geval van mijn paard lijkt dat echt een uitkomst te zijn.

Deuber vind ik ook erg mooi, heb ik ook wel gezien en bevoeld, maar nooit op m'n paard gehad. Succes met je zoektocht en benieuwd naar waar je op uitkomt!

Bellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:16

Euroriding Diamant was voor mij ook perfect. Maar het is enorm afhankelijk van bouw paard en jezelf, dus het is echt een kwestie van uitproberen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:37

Goed van je dat je kritisch kijkt!

Ik heb ook een paard met een korte rug en daarbij een hoge schoft en is het paard opwaarts gebouwd.
Al veel geld aan zadels uitgegeven ... ook bij goed bekend staande zadelmakers. Ik had rugpijn ... en m'n paard ook vaak.

Ik heb m'n paard al 5 jaar en nu pas het idee dat er een echt passend zadel op ligt. Deze is door Ninon Schutte aangemeten en gemaakt.
Zelf kan ik weer goed zitten en m'n paard wordt steeds losser en voorwaartser, echt een vooruitgang.
Maar als je voor een spaans zadel gaat, dan zal je bij een andere zadelmaker uit komen. Succes met je zoektocht!

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 20:47

Dank je wel voor de reacties weer!
Boemel: Ninon is inderdaad goed, gelukkig staat de zadelmaker die bij mij komt binnenkort net zo goed bekend :) Ben benieuwd!

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:49

Spaanse Zadels zijn vaak erg lang, korte zadels in die type zijn vaak lastig te vinden. Wel hebben die zadels een breed en groot draagvlak wat de druk van zitten anders verdeelt dan bij een dressuurzadel.
Omdat ik ook een pre heb, heb ik toendertijd gekozen voor een doma vaquero, van Zaldi, de Cabriola Rejoneo, die extra flexibel is.
Pas op trouwens met de goedkope nepmerken, zijn meestal prut zadels die niet ten goede van je paard komen. Ook die in de type van Deuber na-apers, daar moet je speciale pads e.d. voor aanschaffen, anders zijn ze veel te stug maar ook dun in het draagvlak..
(soort van vilt achtig iets)
Kan tijdelijk misschien even iets oplossen maar voor de langere termijn zijn zulke zadels schadelijk.
Je kunt beter even goed rondkijken, passen en proberen en je geld beter een keer goed uitgeven dan tig keer met andere zadels zitten..

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 20:57

Het is niet mijn bedoeling een 'nepzadel' te kopen, maar een model van Deuber. Wel iets anders dan jij bedoelt denk ik.
Ik ben vooral gecharmeerd van deze zadels:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:39

fjordnina schreef:
De zaldi zadels zouden een mooie optie vormen. Die zijn gericht op barokke paarden. Er is volop keuze in.
Als je die wil proberen in combinatie met de massimo zadels kun je naar Herman de Bunt van de country mill in nijkerk gaan.

Ik heb een PRE met een gewone korte rug. Maar de Zaldi die ik had was echt te lang, bleek na een tijdje.
Het is een fabeltje dat ze speciaal voor barokke paarden worden gemaakt.
Geen aanrader!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:55

Ik rijd er al 13 jaar mee, op verschillende formaten , vormen en lengte PRE's (stuk of 25 onderhand?)
Nog nooit enig probleem mee ondervonden en al helemaal niet van de lengte (17.5 inch)
Lengte is minder dan het merendeel van de engelse bekende zadels.
Maaaaaaaaaar, Een PRE heeft ook een anders vorm ribben dan een engels volbloed. Dus de ribben lopen iets anders dan er veelal nu beweerd wordt.
Kussenlengte van de zadels is ongeveer 50 tot 53 cm (verschillende modellen)
En die lengte heb je nodig om tot een beter verdeling van het ruitergewicht te komen.