Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

raya00 schreef:Britt1 schreef:Bedankt voor jullie tips!
Voor de mensen die bijv. een Deuber of soortgelijk (Spaans) zadel kennen/gewend zijn: hoe is jullie ervaring met buiten rijden met deze zadels?
Ik heb voor mijn korte, rondere paardje een Hidalgo Caracas I (spaanse uitvoering, semi-boomloos). Voor ons een uitkomst!
Mijn paardje is en blijft veranderlijk en heeft een rug die niet al te makkelijk is. Met boomzadels was het al lastig passen, of liepen we continue binnen 2 maanden tegen problemen aan, en het meeste boomloos past hij niet. Dit gaat echter perfect!
Ik heb er een dikke vacht onder voor extra drukverdeling en rijd bijna wekelijks ritten van 25 tot 45 kilometer. Ik vind het zoveel lekkerder en vrijer zitten dan een dressuurzadel! Dressuurmatig vind ik het ook een fijn zadel. Door de korte zweetbladen zit ik dicht op mijn paard, paard loopt heerlijk en ik zit netjes en supercomfortabel. Schoudervrijheid is ook echt gigantisch met dit zadel, echt een plus voor paard, want dat was bij veel zadels juist een probleem. Zo vrij als nu heb ik ze niet eerder gehad.
Mijn Caracas heeft geen kniewrongen, het zal je niet in een stoelzit dwingen maar je er ook niet vanaf helpen.
Overigens heb ik de Caracas I als 'gok' gekocht, om het te proberen, maar als ik een nieuwe zou kopen kocht ik nu de II-versie of de special, toch nog mooier en beter. Er zijn ook een Spaanse Hidalgo-varianten mét kniewrongen, misschien passen die nog net iets beter bij je wensen.
Ollytje schreef:Hier ook een heeeeeeeeeeeeeele lange zoektocht gehad echt superlang, ben nu net als Def (kennen elkaar niet) ook geslaagd met een Tekna dressuurzadel. In 18" zelfs!
Britt1 schreef:Heb het zadel bekeken, kende het niet, maar lijkt veel op Het Deuber zadel wat ik eigenlijk graag wil!
Merk je dat je er heel veelzijdig mee kunt rijden, of beperkt het je ook?
Ben benieuwd! fjordnina schreef:De zaldi zadels zouden een mooie optie vormen. Die zijn gericht op barokke paarden. Er is volop keuze in.
Als je die wil proberen in combinatie met de massimo zadels kun je naar Herman de Bunt van de country mill in nijkerk gaan.