Past dit Myler bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 17:48

Yellomofoon schreef:
Volgens hoe ik mijn Myler bit heb gekocht (op de Horse Event stand), zou het 1 maat groter mogen.
Er is aan de binnenkant van het bit een koperen streepje en dat zou net in de mond moeten liggen. Is dit zo? Dan is het wellicht de goede maat :)

Als je der lipje die een beetje opgerolt is zoals je op de foto ziet die een klein beetje optilt zie wel een streepje of twee.... Ik weet niet of die dan nog steeds te klein is?

Horseval94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:15

Zo te zien past het wel:)

RoyalHorses

Re: Past dit Myler bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:31

Het is altijd lastig te zien vanaf een foto, maar dit bit lijkt goed te passen.

Overigens is een niet goed passend bit onvriendelijk. Of dit nu een dik bit is, of een Myler bit, als het niet past is het onvriendelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:41

corientjuhh schreef:
Nee zagen doe ik zeker niet
Momenteel loopt ze uit zich zelf fijn nagevelijk
Heel soms wat kneden zodra ze er iets uit komt
Maar zoals ik al zei momenteel rij ik niet meer met dat bit
Misschien in de toekomst
Bitje wat ze nu in heeft doet ze het heerlijk op

Wat is het verschil met zagen en kneden?
In beide gevallen gaat het bit heen en weer en geef je meerdere hulpen achter elkaar....
Een kneepje heb ik geen moeite mee (1 hulp) , maar kneden vind ik toch een vriendelijk woord voor zachtjes zagen of kun je me een groot verschil vertellen?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:48

turquoises schreef:
Ik heb het zelf ondervonden en ik ken een aantal paarden met kapotte lagen(plaats waar het bit ligt).
Het is een heel gemeen bit. Mijn paard durfde niet eens meer te lopen met dit bit.Hij was gewoon panisch er op. Heb het toen gelijk terug gebracht. Anderen hebben hun paard er de vernieling in gereden.

Cindy Bijl. het bit is heel dun en dus scherper dan een ander bit.

Niet even aan je eigen handen gedacht?
Een Myler is dunner, anatomischer, dus ligt mooier in de mond, en komen hulpen idd iets sneller door dan dik bit.
Myler bit is ook zeker niet voor elke hand aan te raden.

Bit past zover ik kan zien goed.
Hier een groot myler liefhebber (ohz dan, mennen niet), pony loopt op alle andere bitjes direct met mond open en niet fijn.
Te bedenken dat een paard maar weinig ruimte in de mond heeft, en er dan nog een dik bit bij ingooien, is niet fijn.

Heb er meerdere mee gereden, zowel drs, springen als eventing, paarden als pony's, sterk, gevoelig.

RoyalHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:54

Een goed bit is het waar zowel de ruiter als het paard goed mee overweg kan. Welk bit dat zou zijn, is voor een belangrijk gedeelte afhankelijk van de bouw en de mond van het paard. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de ruiter. De ruiter bepaalt uiteindelijk hoe paardvriendelijk een bit is, goed passend of niet. Er wordt vaak gezegd: “een bit is zo zacht als de hand van de ruiter”.
Maar niet elk bit is net zo zacht als de hand van de ruiter. Knijpt of knelt het mondstuk in de tong, verhemelte of onderkaak, dan kan een ruiter nog zo voorzichtig met de teugels omgaan als hij wil, maar het paard zou er alsnog last van kunnen hebben.

Door veel mensen wordt aangenomen dat dikke bitten zacht inwerken; uit verschillende onderzoeken is naar voren gekomen dat dit niet blijkt te kloppen, omdat er maar weinig ruimte is in de mond van een paard. De tong vult immers al bijna de gehele ruimte in de mond. Een bit moet écht vooral goed passen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 17:12

Ondertussen is net 10 minuten geleden mijn bit bezorgd! Kan niet wachten om naar stal te gaan en het bit te passen en lekker verder te rijden.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:16

superwoman schreef:
corientjuhh schreef:
Nee zagen doe ik zeker niet
Momenteel loopt ze uit zich zelf fijn nagevelijk
Heel soms wat kneden zodra ze er iets uit komt
Maar zoals ik al zei momenteel rij ik niet meer met dat bit
Misschien in de toekomst
Bitje wat ze nu in heeft doet ze het heerlijk op

Wat is het verschil met zagen en kneden?
In beide gevallen gaat het bit heen en weer en geef je meerdere hulpen achter elkaar....
Een kneepje heb ik geen moeite mee (1 hulp) , maar kneden vind ik toch een vriendelijk woord voor zachtjes zagen of kun je me een groot verschil vertellen?

Als je de teugels vast hebt en dan gewoon je handen wat meer dichtknijpen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:48

Ja en wat is dan het verschil met zagen, volgens jou?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 17:52

superwoman schreef:

Zagen is het heen en weer halen van het bit op een harde manier. Kneepjes is druk en los druk en los.

Hoe wil je anders een paard laten nageven? Zagen is de slechte manier.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:04

wortelsussie schreef:
superwoman schreef:

Zagen is het heen en weer halen van het bit op een harde manier. Kneepjes is druk en los druk en los.

Maar met kneden gaat toch ook het bit heen en weer?
Dan is dat dus gewoon zachtjes zagen?

Hoe ik anders mijn paard laat nageven? Simpel, eerst het paard actief maken en houden en dan gewoon mee gaan met de beweging. Soms even een beetje minder mee gaan om het paard dieper te vragen. direct resultaat dus. Met kneden geef je steeds hulpen en wordt het paard juist harder in de mond. 1 kneepje geef ik ook wel eens, om het tempo te verminderen (met mijn zithulp pot

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:06

Telefoon doet raar, kan mijn bericht niet wijzigen... Slordig...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 18:49

wortelsussie schreef:
superwoman schreef:

Maar met kneden gaat toch ook het bit heen en weer?
Dan is dat dus gewoon zachtjes zagen?

Hoe ik anders mijn paard laat nageven? Simpel, eerst het paard actief maken en houden en dan gewoon mee gaan met de beweging. Soms even een beetje minder mee gaan om het paard dieper te vragen. direct resultaat dus. Met kneden geef je steeds hulpen en wordt het paard juist harder in de mond. 1 kneepje geef ik ook wel eens, om het tempo te verminderen (met mijn zithulp pot

Sorry, maar het bit beweegt sowieso in de mond. Met kneepjes geven gaat ie omhoog en omlaag. Zagen is door de mond van links naar rechts. Ik zie zagen en kneepjes geven niet in samen verband? Mis ik iets, duidelijk antwoord is altijd welkom. Maar ik zie het zo.

Btw, om extra discussie verder te gaan. Ik heb veel mijn handen stil en af en toe wat vragen. Uiteraard weet ik dat niet bij corientjuhh. Spreekt voorzich.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:41

Wanneer kneepjes om en om gegeven worden, is dat imo zachtjes zagen.
Wanneer iemand gaat kneden (dus steeds dezelfde hulp achter elkaar) met 1 hand, maak je imo,de mond hard. Net als het been blijven geven, worden ze bot/traag van).
Daarbij ben je imo met kneden bezig om het paard te irriteren en die moet daarop een manier vinden om dat te ontsnappen. mocht je het paard niet actief rijden, dan zal hij wsl toch zakken. Met de weerstandbiedende hand blijf je wel mee gaan en heb je echt voorwaartse drang (actief paard) nodig om het te laten werken. Hulp moet zo licht en kort mogelijk worden gegeven.

zoals ik schreef gebruik ik een kneepje als ophouding. Zou ik gaan kneden, vraag ik dus steeds om het paard langzamer te gaan, terwijl ik dat helemaal niet wil. wanneer je tijdens het kneden been geeft om te paard in het tempo te houden, geef je gas en rem je tegelijk....

Ik snap het kneden dus niet :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:25

Een paard zal alleen echt fijn nageven op een hand die een contante verbinding heeft. Kneepjes geven is het verstoren van die verbinding, of dat nou is links recht (=zagen) of aan beide kanten tegelijk. Het paard zal nageven op een stabiel contact hand/mond en een kuit die vraagt om de buik op te tillen (en de ruiter te dragen).

Fijn dat de myler er al is. Heb je er al mee gereden?
Mijn paard is in ieder geval wel blij met zijn myler, loopt er fijner op als op andere bitten (hij heeft een level 2).

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:34

Ik word er al moe van en krijg,er kramp van in mijn hand als ik denk aan continue kneden. Kneden is correctie, of uitnodigen tot, de weg wijzen. Dit die je echt geen uur lang!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 11:25

Angela schreef:
Een paard zal alleen echt fijn nageven op een hand die een contante verbinding heeft. Kneepjes geven is het verstoren van die verbinding, of dat nou is links recht (=zagen) of aan beide kanten tegelijk. Het paard zal nageven op een stabiel contact hand/mond en een kuit die vraagt om de buik op te tillen (en de ruiter te dragen).

Fijn dat de myler er al is. Heb je er al mee gereden?
Mijn paard is in ieder geval wel blij met zijn myler, loopt er fijner op als op andere bitten (hij heeft een level 2).

Ja heb gister er mee gereden. Het ging ontzettend goed! Me pa vond der ook heel ontspannen, hij heeft de laatste keer gezien dat ze alleenmaar met der kop in de lucht liep en nu zo lekker laag.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:15

Een bit is zo scherp als de hand van de ruiters.

Mooi gezegde en ontzettend waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:17

tientjeh schreef:
Een bit is zo scherp als de hand van de ruiters.

Mooi gezegde en ontzettend waar.

Dat is zeker waar. :j
Om nog even terug te komen op mijn ervaring met het Myler bit. Ik deed het bit in en mijn paard ging direct bit ontwijkend gedrag vertonen. Hij liep direct in de krul en ik kreeg niet eens de kans om de teugels in de hand te nemen wat hij was er panisch bang voor.
Daarbij zie ik dat er bij anderen de paardenmonden stuk zijn gegaan en de paarden erg bang voor het bit zijn geworden.
Dus al met al durf ik te zeggen dat het Myler bit een heel scherp bit is. Het kan ook niet anders want het bit is erg dun. Ik geloof ook niet dat een dik bit zachter is maar een middenmaatje lijkt mij de juiste oplossing. Dus ik rijd mijn paarden met een bit van ongeveer 14 mm of 16 mm dikte.

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:22

Bij een myler bit is het toch juist de bedoeling dat het anatomisch gevormde gedeelte uitsteekt voor meer comfort?
Ik heb ook een myler bit, maar het kan zijn dat dat verschilt per type.

dit bedoel ik:
Afbeelding

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 11:44

Xx_denisse_xx, is dat jou paard op de foto? Ik ga nu twijfelen!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:04

xx_denise_xx schreef:
Bij een myler bit is het toch juist de bedoeling dat het anatomisch gevormde gedeelte uitsteekt voor meer comfort?

dit bedoel ik:
[ Afbeelding ]

mij is ook verteld dat het er zo moet uitzien...

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:48

Yellomofoon schreef:
xx_denise_xx schreef:

dit bedoel ik:
[ Afbeelding ]

mij is ook verteld dat het er zo moet uitzien...

ja dit is ook zo, anders heeft het anatomische gedeelte geen nut en zit dit dus ook niet waar het voor gemaakt is.
Dit lijkt me niet fijn voor het paard.

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:48

wortelsussie schreef:
Xx_denisse_xx, is dat jou paard op de foto? Ik ga nu twijfelen!

ja dit is mijn paard, mijn bit is gepast door een myler verkoper.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:11

Maar dat betekend dat mijn bit nu te klein is dus..?