hoeveel gram ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: hoeveel gram ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:38

Huh ik hoef het niet, maar ik vind het fijn voor mijn dieren als ze even kunnen luchten en vooral even kunnen jeuken. Dat kunnen ze niet met 1 deken en ook niet met 3. Kwellen is zo'n groot woord, ik woord hier als dierenbeul afgeschilderd terwijl ik mijn beestjes lekker warm probeer te houden. Maar ik hoef mij zeker niet te verantwoorden tegenover iemand die zo vast zit in zijn eigen gelijk.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:49

Kitty1985 schreef:
Waarom verdedig jij jezelf?
Als jij toch van mening bent dat je het goed doet dan ga jezelf toch niet verdedigen?

Mijn mening wordt er niet anders van hoor.

Mijn dieren zijn mijn hobby en ga ze niet koste wat kost ( in mijn ogen) onnodig kwellen. Dan maar geen keuring of show.

Ai dat je moet luchten tegen smeten zegt mij toch wel genoeg!

Maar goed, ik ga mij ontstippen

Succes ermee

:r :roll:

Iedereen zou zichzelf toch verdedigen als je als 1 of andere dierenbeul wordt neergezet wat nergens op slaat.
Je reacties zijn ook echt bot en respectloos. Mijn nekharen gaan er van overeind staan, bah.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:55

Sappos schreef:
Werkt niet, heb ik al eens geprobeerd, in augustus een deken op en alsnog een enorme wintervacht. Verder vind ik je reacties respectloos, je kan ook vragen om wat voor dieren het gaat in plaats van te zeggen wist ik veel dat jij zulke kleintjes hebt. Ik wil mijn pony's niet binnenzetten als het niet hoeft, sterker nog, ze staan zelf het liefste buiten, alleen bij veel regen of echte kou gaan ze naar binnen maar zodra ze weer naar buiten kunnen gaan ze weer naar buiten. Ze zijn dat gewend en breken de tent af als ze binnen moeten blijven. Ze krijgen een deken op naar hoe de temperatuur is én hoe ze voelen. Als ze trillen gaat er gewoon een deken bij want trillen is een oneffeciente manier van op temperatuur komen en wanneer je rilt heb je het oncomfortabel koud. Dan liever buiten met een deken extra dan binnen zonder. Wanneer ze binnen staan dan mogen ze sowieso altijd 1 of 2 uur even zonder deken luchten omdat ik niet wil dat ze last krijgen van het smetten van warmte of vocht. Ik hoef ook niet koste wat kost met ze te werken, maar ik rijd graag in oktober en november gewoon door en wanneer ze in april naar de hengstenkeuring gaan laat ik ze niet in hun wintervacht. Zo kan ik niets met ze doen en niet beoordelen hoe hun conditie is. Maargoed op het filmpje zie ik zeker geen paardjes die niet happy zijn. Sterker nog het zijn hele gezonde hengsten die samen staan, samen spelen, samen slapen en samen eten. Denk dat ze het beter hebben dan de doorsnee hengst en misschien wel beter dan het doorsnee paard op een pensionstal.

Trillen is een hele efficiente manier van warm worden, en daarnaast trillen paarden eerder dan mensen. Oftewel, een paard heeft het minder koud als hij gaat trillen, dan wij. Knap staaltje antropomorfiseren... Ik tril en ik heb het erg koud DUS mijn als mijn paard trilt hij ook.
Ik vraag me af of je paarden wel genoeg ruwvoer binnen krijgen, hier staan de paarden pas te trillen wanneer ze niet genoeg ruwvoer binnen krijgen... Die van mij staat zonder deken en met genoeg hooi is er niks aan het handje, voer ik te weinig dan staat ze continue te trillen....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:00

Hihi ze krijgen extreem veel hooi in de winter, zoveel dat ze de helft uit het net trekken en erop plassen of erin gaan liggen. Nee ik voer gewoon ruim onbeperkt 's winters zodat het niet aan het gebrek aan ruwvoer ligt. Mijn veulen die heeft de hele winter zonder dek gestaan en die heeft het nooit koud gehad, die deed het super in de kou.
Ik weet dat een paard het anders koud heeft maar ik kan niet zeggen of hij als hij zo hard trilt nog comfortabel staat. Naar mijn idee is haren omhoog het fris hebben en licht trillen nog wel okay maar ze stonden zo hard te trillen dat ik ze vanaf een afstandje kon zien shaken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:07

Focussed schreef:
Trillen is een hele efficiente manier van warm worden, en daarnaast trillen paarden eerder dan mensen. Oftewel, een paard heeft het minder koud als hij gaat trillen, dan wij. Knap staaltje antropomorfiseren... Ik tril en ik heb het erg koud DUS mijn als mijn paard trilt hij ook.
Ik vraag me af of je paarden wel genoeg ruwvoer binnen krijgen, hier staan de paarden pas te trillen wanneer ze niet genoeg ruwvoer binnen krijgen... Die van mij staat zonder deken en met genoeg hooi is er niks aan het handje, voer ik te weinig dan staat ze continue te trillen....

Trillen is een waardeloze manier van warm worden. Het gebeurt namelijk direct aan het huidoppervlakte waardoor het weinig isolatie naar buiten heeft en relatief veel isolatie naar binnen (het gaat dus makkelijker naar de lucht toe en moeilijker naar de diepere weefsels). En nee, dat is geen antropomorfisme. Dat is een vak op de uni genaamd thermoregulatie. Veel hooi eten is daarentegen juist weer een ideale manier om warm te worden. Vertering veroorzaakt een hoop warmteproductie (daarom zijn zomergerechten vaak lichtere kost en wintergerechten vaak zwaardere kost) en deze zit dan ook nog behoorlijk in het midden waar de warmte moet zijn, met veel isolatie naar buiten. Sommige paarden hebben voldoende aan onbeperkt ruwvoer, en anderen niet. Is niet ongewoon.

Bovenop de verkeerde plaats van het trillen, wordt daardoor ook het luchtlaagje boven de vacht verstoord, wat normaal (als het niet te hard waait) ook nog een isoleert, waardoor de totale isolatiewaarde nog verder daalt (net als dat de lucht in de vacht meer gaat circuleren en daardoor ook minder isolerend wordt). Totaal plaatje is dus echt, trillen is een waardeloze manier van isoleren. En wordt gebruikt op het moment dat alle andere mogelijkheden uitgeput zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:31

Misschien niet de kennis van mensen overnemen op paarden.... Daarbij kun je namelijk het trillen niet vergelijken. "With their enormous blocks of muscle, horses are superb shiverers; they appear to shiver more comfortably and readily than do humans. And since nearly all the muscle action is converted to heat, shivering is a highly effective heating device."

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:49

Ik studeer dierwetenschappen (ik moet kennis juist vaak ombuigen als ik het eens voor mensen nodig heb). Daar werd het echt anders uitgelegd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:01

Focused, als paarden trillen hebben ze het echt wel koud. Trillen is namelijk een manier om warmte te genereren. Een dier gaat niet trillen als die het warm genoeg heeft.
Kort trillen is dus nog geen probleem, dan werkt het dus, langdurig trillen wilt zeggen dat het systeem faalt en het paard het dus permanent koud heeft. Paarden zijn harde beesten en zullen daar niet meteen aan sterven, maar aangenaam is het zeker niet. Wij leven in een Westerse wereld waarin wij rijk genoeg zijn om ervoor te zorgen dat onze dieren dergelijke gevoelens niet moeten meemaken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:03

Ik zeg niet dat een paard het niet koud heeft als hij trilt... Integendeel het is een mechanisme om warmte te generen. Echter plaats ik vraagtekens bij de interpretatie van de eigenaren, over hoe koud het paard het heeft, met de literatuur die erover geschreven is in m'n achterhoofd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:40

Ik ben van mening dat een paard dat trilt het heel koud heeft, eigenlijk te koud.
Waarom?
1. Een paard heeft het sowieso niet snel koud. Bij temperaturen waar wij al een trui zouden aandoen, vinden paarden het juist heerlijk. Met voldoende ruwvoer om de kachel aan te houden duurt het zeer lang voordat een paard een koudegevoel krijgt.
2. Als het paard dan toch een koudegevoel ontwikkeld zijn er allerlei mechanismen die in werking treden. De haren worden overeind gezet en de bloedcirculatie wordt gereguleerd. Paard zal ook drang krijgen om nog meer ruwvoer te nuttigen. Normaal is dit voldoende om het terug warm te krijgen.
3. Wanneer dit allemaal niet werkt en het koudegevoel blijft, dan pas gaat een paard bibberen. Op dat moment vind ik heeft het paard het dus al kouder dan het zou mogen hebben. Vooral omdat het bibberen eerst quasi onzichtbaar gebeurd. In de oksels en aan de knieën.
4. Wanneer het paard echt zichtbaar rilt "over zijn hele lijf" dan zit die dus al in een later stadium, zo niet het laatste stadium dat een paard kan bereiken. Dan zijn de truucjes om het warm te hebben, uitgeput. Het enige wat het paard dan nog kan doen is blijven bibberen en wachten op betere tijden.

Een overduidelijk zichtbaar bibberend paard geen deken op doen of naar een warmere plek begeleiden (stal), grenst voor mij dus aan verwaarlozing en zou niet mogen in de Westerse wereld van de 21ste eeuw.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:13

Daar ben ik het, op een paar punten na, mee eens.
Ik mis alleen optie "meer ruwvoer verstrekken"... Mijn paard heeft echt hooi of stro nodig om warm te blijven in de winter. Ze heeft een schuilstal en eventueel genoeg dekens (tot 500 gram) om warm te blijven, maar zonder ruwvoer is het vechten tegen die bierkaai.

Hier lijkt de combinatie genoeg ruwvoer en de mogelijkheid om te schuilen voldoende. Mijn paard staat daarom al 2 jaar zonder deken, het gehele jaar door. Werkt voor ons het beste, maar ieder paard is een individu. Dus altijd zoeken naar de optie die voor je eigen paard het beste werkt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:21

Sappos schreef:
Kitty ik nodig je graag uit in de winter, onder 1 of 2 dekens staat ze te rillen alsof ze doodgaan. Dat is écht heel zielig!!! Ze krijgen met zn 4-en rond de 40 kilo kuil per dag!! 4 pony's van 150 kilo he. Ze staan in de polder zonder enige vorm van beschutting. Scheer ik ze niet dan kan ik er ook niet mee rijden, nu was het afgelopen winter natuurlijk wel extreem poedersuiker. Ik vind het erg sneu als ze na het rijden nog een kwartier na staan te hijgen terwijl ze een beregoede conditie hebben. Een pony krijgt enorme uitslag van wanneer hij zijn winterhaar houdt, die krijgt over zn hele lijf korsten en wondjes. Die moet gewoon kaal. Wordt ook vaak al in september of oktober geschoren, hij geeft het zelf aan wanneer het nodig is. De andere 2 worden geschoren omdat ze zich dood zweten. Dat vind ik sneu en ik ga ze niet zeiknat terug in de paddock zetten.

Wat het bewegen betreft dat valt reuze mee. Uiteraard zitten er geen beenkoorden aan elke deken maar zit er enkel een bilkoord aan, scheelt alweer 6 riempjes tussen de benen. Vaak is de onderste deken met buikflap dus dat valt dan ook erg mee. Makkelijke is gewoon te zeggen, oordeel zelf

[ Video ]

edit 2 dekens van 500 gram zijn er niet. Heb 1 deken van 500 gram, een Bucas All in One, is nu ook niet meer te verkrijgen voor die kleintjes en ik vind het geen super fijne deken. Heb dekens van 200, 300 of 400 gram.

Zo, op het filmpje is ook echt heeeeel duidelijk te zien dat ze toch wel zéér beperkt worden in hun bewegingsvrijheid :P.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:27

Hihi zielig zijn ze, ik beperk ze pas echt in bewegingsvrijheid als ik minder dekens op doe zit ik te denken. Dan rennen ze niet maar gaan ze alleen maar in een hoekje koukleumen, als ze zich comfortabel warm voelen rennen en spelen ze veel meer.
Verder ben ik t volkomen eens met Gini, zo zie ik t ook.
Heb ook altijd geleerd dat rillen zeker voor een langere periode uitputtend en oneffiecient is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:09

Focussed schreef:
Daar ben ik het, op een paar punten na, mee eens.
Ik mis alleen optie "meer ruwvoer verstrekken"... Mijn paard heeft echt hooi of stro nodig om warm te blijven in de winter. Ze heeft een schuilstal en eventueel genoeg dekens (tot 500 gram) om warm te blijven, maar zonder ruwvoer is het vechten tegen die bierkaai.

Hier lijkt de combinatie genoeg ruwvoer en de mogelijkheid om te schuilen voldoende. Mijn paard staat daarom al 2 jaar zonder deken, het gehele jaar door. Werkt voor ons het beste, maar ieder paard is een individu. Dus altijd zoeken naar de optie die voor je eigen paard het beste werkt.

Ik heb twee keer ruwvoer vermeld hoor. Dat is uiteraard een zeer belangrijk aspect. Het hele metabolisme past zich aan aan de kou, als er dan onvoldoende ruwvoer ter beschikking gesteld wordt, kom je al snel in het laatste stadium terecht.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:18

Je zegt dat je het dierenmishandeling vindt als je een bibberend paard niet opstalt of een deken om doet. Dan ben ik een dierenmishandelaar want die van mij krijgt alleen meer ruwvoer :) . En dan stopt ze vrij snel met rillen, dus probleem opgelost.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:28

Dat zeg ik bij stap 4. Dus een langdurig bibberend paard; een paard dat drie dagen achtereen bibbert, heeft idd niets aan enkel een pluk hooi erbij.

Verder vind ik het wel frappant hoe snel een uitspraak vervormd kan worden:
ik zeg "grenst aan verwaarlozing". Grenzen aan betekent bijna, niet helemaal. Verwaarlozing is het ontzeggen van de nodige zorg.
jij zegt "je vindt het dierenmishandeling". De nuance van bijna, niet helemaal is weg. Mishandeling is het bewust pijn doen van een dier.

Klinkt op het eerste zicht als een kleinigheid, maar je merkt nu toch ook dat de uitspraak zo een hele ander lading krijgt. ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:01

Verwaarlozing is dierenmishandeling, je mag niet voor niets voor de wet je dier niet verwaarlozen. WAT er onder verwaarlozing valt, is te bediscussiëren. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:05

Ik heb het niet over wettelijke bepalingen, ik heb het over het connotatieverschil in het dagelijks taalgebruik. Dagelijks taalgebruik lijkt mij toepasselijker op een forum dan wettelijk jargon.
En dan heeft verwaarlozing van dieren een heel andere betekenis dan mishandeling. Verwaarlozing is de afwezigheid van iets (in dit geval zorg), mishandeling is de toevoeging van een negatieve ervaring.

Betrek het maar naar een andere context, dan wordt het duidelijk:
Ik word op seksueel gebied verwaarloosd.
Ik word op seksueel gebied mishandeld.

Maar goed, we gaan offtopic. Alleen jammer dat mijn uitspraak zo gemanipuleerd word dat ik er zelf niet meer mee eens kan zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:07

Volgens het LICG is dierenmishandeling en verwaarlozing hetzelfde. Of je daar een discussie over wilt beginnen moet je zelf weten, ik hou er mee op want het is offtopic en het voegt helemaal niks toe aan het onderwerp. Dus ik zou zeggen: Wil je erover doorgaan, open een nieuw topic ergens anders :).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:08

Haha, jij bent echt wel grappig. Jij komt met een compleet andere term aanwaaien die meer inspeelt op de emotie. Dan wil ik dat corrigeren omdat ik nooit iets gezegd heb over mishandeling en dergelijke. En nu...ach ja, laat maar. :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:24

Vond hem ook al grappig Gini, nu lijkt het alsof jij fout zit... :o

Focussed, wat doe je nu als die van jou NIET stopt met rillen? Nóg meer hooi geven? Een deken op? Op een warmere plek zetten?
Doe je dat niet vind ik dat je je dier niet waardig bent, en dat je je dier verwaarloosd ja.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:25

Geen idee wat ik zou doen, die van mij stopt gewoon met rillen als ze weer genoeg hooi (of stro, want van onbeperkt hooi groeit ze helaas dicht) heeft.... En anders zou ik een deken op doen. Paard kan zelf kiezen of ze binnen of buiten staat, dus op een warmere plek zetten zou niet meteen mijn voorkeur hebben, aangezien je haar dan zelf de keus ontneemt.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:33

Ik scheer mijn paarden niet en ze lopen 24/7 buiten met een grote inloopstal, ze gaan hier onder 12 graden onder een ongevoerde regendeken, daarna bouw ik op naar gevoel en wat ik zie aan de paarden, eerst een fleece gevoerde regendeken, daarna een 150 grams waterdichte winterdeken, dan een 200 grams waterdichte winterdeken, een van mijn paarden krijgt niet dikker op want dan heeft meneer het gewoon te warm, de andere twee krijgen nog dikker op als het kouder wordt, 300 grams waterdichte winterdeken en bij extreem koud weer gaat er een 150 grams onderdeken onder en bij het paard die onder 200 grams staat gaat er dan een fleece onder.
Overigens vind ik het wel prettiger als ze onder 1 deken staan qua schuurplekken en bewegingsvrijheid.
Toen ik nog op een pensionstal stond en mijn paarden niet dag en nacht buiten liepen werden ze wel geschoren en stonden ze in de koudste maanden onder 500 grams.