Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Kitty1985 schreef:Waarom verdedig jij jezelf?
Als jij toch van mening bent dat je het goed doet dan ga jezelf toch niet verdedigen?
Mijn mening wordt er niet anders van hoor.
Mijn dieren zijn mijn hobby en ga ze niet koste wat kost ( in mijn ogen) onnodig kwellen. Dan maar geen keuring of show.
Ai dat je moet luchten tegen smeten zegt mij toch wel genoeg!
Maar goed, ik ga mij ontstippen
Succes ermee
Sappos schreef:Werkt niet, heb ik al eens geprobeerd, in augustus een deken op en alsnog een enorme wintervacht. Verder vind ik je reacties respectloos, je kan ook vragen om wat voor dieren het gaat in plaats van te zeggen wist ik veel dat jij zulke kleintjes hebt. Ik wil mijn pony's niet binnenzetten als het niet hoeft, sterker nog, ze staan zelf het liefste buiten, alleen bij veel regen of echte kou gaan ze naar binnen maar zodra ze weer naar buiten kunnen gaan ze weer naar buiten. Ze zijn dat gewend en breken de tent af als ze binnen moeten blijven. Ze krijgen een deken op naar hoe de temperatuur is én hoe ze voelen. Als ze trillen gaat er gewoon een deken bij want trillen is een oneffeciente manier van op temperatuur komen en wanneer je rilt heb je het oncomfortabel koud. Dan liever buiten met een deken extra dan binnen zonder. Wanneer ze binnen staan dan mogen ze sowieso altijd 1 of 2 uur even zonder deken luchten omdat ik niet wil dat ze last krijgen van het smetten van warmte of vocht. Ik hoef ook niet koste wat kost met ze te werken, maar ik rijd graag in oktober en november gewoon door en wanneer ze in april naar de hengstenkeuring gaan laat ik ze niet in hun wintervacht. Zo kan ik niets met ze doen en niet beoordelen hoe hun conditie is. Maargoed op het filmpje zie ik zeker geen paardjes die niet happy zijn. Sterker nog het zijn hele gezonde hengsten die samen staan, samen spelen, samen slapen en samen eten. Denk dat ze het beter hebben dan de doorsnee hengst en misschien wel beter dan het doorsnee paard op een pensionstal.
Focussed schreef:Trillen is een hele efficiente manier van warm worden, en daarnaast trillen paarden eerder dan mensen. Oftewel, een paard heeft het minder koud als hij gaat trillen, dan wij. Knap staaltje antropomorfiseren... Ik tril en ik heb het erg koud DUS mijn als mijn paard trilt hij ook.
Ik vraag me af of je paarden wel genoeg ruwvoer binnen krijgen, hier staan de paarden pas te trillen wanneer ze niet genoeg ruwvoer binnen krijgen... Die van mij staat zonder deken en met genoeg hooi is er niks aan het handje, voer ik te weinig dan staat ze continue te trillen....
Sappos schreef:Kitty ik nodig je graag uit in de winter, onder 1 of 2 dekens staat ze te rillen alsof ze doodgaan. Dat is écht heel zielig!!! Ze krijgen met zn 4-en rond de 40 kilo kuil per dag!! 4 pony's van 150 kilo he. Ze staan in de polder zonder enige vorm van beschutting. Scheer ik ze niet dan kan ik er ook niet mee rijden, nu was het afgelopen winter natuurlijk wel extreem poedersuiker. Ik vind het erg sneu als ze na het rijden nog een kwartier na staan te hijgen terwijl ze een beregoede conditie hebben. Een pony krijgt enorme uitslag van wanneer hij zijn winterhaar houdt, die krijgt over zn hele lijf korsten en wondjes. Die moet gewoon kaal. Wordt ook vaak al in september of oktober geschoren, hij geeft het zelf aan wanneer het nodig is. De andere 2 worden geschoren omdat ze zich dood zweten. Dat vind ik sneu en ik ga ze niet zeiknat terug in de paddock zetten.
Wat het bewegen betreft dat valt reuze mee. Uiteraard zitten er geen beenkoorden aan elke deken maar zit er enkel een bilkoord aan, scheelt alweer 6 riempjes tussen de benen. Vaak is de onderste deken met buikflap dus dat valt dan ook erg mee. Makkelijke is gewoon te zeggen, oordeel zelf
[ Video ]
edit 2 dekens van 500 gram zijn er niet. Heb 1 deken van 500 gram, een Bucas All in One, is nu ook niet meer te verkrijgen voor die kleintjes en ik vind het geen super fijne deken. Heb dekens van 200, 300 of 400 gram.
. Focussed schreef:Daar ben ik het, op een paar punten na, mee eens.
Ik mis alleen optie "meer ruwvoer verstrekken"... Mijn paard heeft echt hooi of stro nodig om warm te blijven in de winter. Ze heeft een schuilstal en eventueel genoeg dekens (tot 500 gram) om warm te blijven, maar zonder ruwvoer is het vechten tegen die bierkaai.
Hier lijkt de combinatie genoeg ruwvoer en de mogelijkheid om te schuilen voldoende. Mijn paard staat daarom al 2 jaar zonder deken, het gehele jaar door. Werkt voor ons het beste, maar ieder paard is een individu. Dus altijd zoeken naar de optie die voor je eigen paard het beste werkt.
. En dan stopt ze vrij snel met rillen, dus probleem opgelost.
.