Welk zadel?? Stevig gebouwd en korte rug!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:48

TJolieke schreef:
En waarom een 17,5 of 18"? Even in je profiel gespiekt en die 18" slaat denk ik zomaar helemaal nergens op, waarschijnlijk de 17,5" ook niet. Ook daarom wel handig om een zadelmaker te laten komen. Even bellen wat je wensen zijn, dan komen ze met een aantal zadels, eventueel ook goede 2e handse. Kun je mooi laten kijken wat op de pony past en uitproberen wat voor jezelf lekker zit.

Je geeft wel commentaar op het zadel van de eigenaresse dat dit van slechte kwaliteit is en niet goed ligt en nu zou je zonder te passen zelf een zadel kopen. Zou ik toch wel heel erg dom vinden.

Als ik naar de pony kijk, denk ik dat een 16,5" al vrij groot is.
TS, ik heb zelf een 16,5" en ik ben volwassen, normaal gebouwd. Mijn kinderen passen niet eens in de 16,5" die zouden een kleiner zadel moeten, helaas even geen financiële middelen, dus die rijden ook met dit zadel, wat overgens ook goed gaat voor de recreatie.

Fritt_J

Re: Welk zadel?? Stevig gebouwd en korte rug!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:57

Ik weet niet waar je woont en wat je budget is,
je kan misschien een zadelpasservice laten komen. Iemand in Enschede doet dat ook met tweedehands zaldels, het grote paardenwarenhuis alleen met nieuwe. Misschien even bellen en vertellen wat je wil, dan heb je twee vliegen in een klap.... Leuke pony trouwens.
PB maar voor meer info (ga geen reclame maken op bokt).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:43

Er zijn zat zadelpassers die ook tweedehands zadels leveren. Deze zijn dan gecontroleerd en dus van binnen perfect in orde.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:49

Princesj schreef:
Er zijn zat zadelpassers die ook tweedehands zadels leveren. Deze zijn dan gecontroleerd en dus van binnen perfect in orde.

Inderdaad, en die kunnen hem ook nog verder opvullen/aanpassen, zodat het goed op je paard past. Sorry TS, maar ik zou niet zomaar de Rider Pro op mijn paard gooien... Alleen om de prijs al, zou ik gelijk denken dat het nooit wat bijzonders kan zijn :+

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:24

Inderdaad, en die kunnen hem ook nog verder opvullen/aanpassen, zodat het goed op je paard past. Sorry TS, maar ik zou niet zomaar de Rider Pro op mijn paard gooien... Alleen om de prijs al, zou ik gelijk denken dat het nooit wat bijzonders kan zijn :+[/quote]

nou dat ben ik niet met je eens, onze zadelmaker is 3x bij ons langs geweest omdat er geen enkel zadel echt lekker lag op onze fjord. Uiteindelijk het zadel wat het beste lag was de Rider Pro . Weliswaar met een staartriem. Wanneer hij is uitgegroeid laten we een zadel op maat maken.
Maar zoals ik al eerder zei, haal er wel een zadelpasser/zadelmaker bij komen en kijken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:31

Ik denk ook dat dat zadel te krap zal zijn, en de inch maat te lang.. Nee, denk niet dat dat goed komt. Ik zal ook eerder aan een cob versie van thorowgood denken als je in een lagere prijsklasse wilt blijven, met een hele wijde boom. Maar dan is de zitmaat nog lastig inschatten.. Laat het gewoon door een zadelmaker doen joh, dat hoeft niet duur te zijn, en dan weet je zeker dat het goed komt. Echt verstandiger hoor, je hebt zo'n leuk paard, daar moet je zuinig op zijn!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:43

parador schreef:
nou dat ben ik niet met je eens, onze zadelmaker is 3x bij ons langs geweest omdat er geen enkel zadel echt lekker lag op onze fjord. Uiteindelijk het zadel wat het beste lag was de Rider Pro . Weliswaar met een staartriem. Wanneer hij is uitgegroeid laten we een zadel op maat maken.
Maar zoals ik al eerder zei, haal er wel een zadelpasser/zadelmaker bij komen en kijken.

Ik zeg ook niet dat het per definitie niet zal passen, maar ik zou niet zomaar dit zadel bestellen zonder te weten of hij past. Zoals anderen al zeggen klopt de maat waarschijnlijk al niet. Het is ten eerste zonde van het geld als het niet past en bovendien zou TS, zoals jij ook hebt gedaan, eerst meerdere zadels kunnen uitproberen met de hulp van een zadelmaker. Hoeft niet al te veel te kosten en als het een goed zadel oplevert is dat mooi :)

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:21

Ik heb zelf vorige week de Rider Pro neptunes gekocht voor mijn Haflinger met korte rug.
Omdat er stond dat het zadel wat klein uitviel, heb ik een 17,5'' gekocht.

Het zadel is met de standaard boom sowieso veelste smal, (Met de wijdste boom erin zou het misschien net passen)
en het is te lang op de rug van mijn pony.

Ik heb hem puur gekocht voor het inrijden, om daarna wanneer ze goed onder het zadel is en wat spieren opgebouwd heeft een goed boomloos zadel te kopen.

Zal dit zadel niet aanraden als je echt van plan bent er fanatiek mee te gaan rijden,

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:25

Je hebt het over een korte rug, dan moet je even goed bekijken of een 17,5 of 18 inch er wel op gaat passen :)

Hoogstwaarschijnlijk zal je een 16 of 16,5 moeten hebben..

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 17:24

Het zadel valt klein uit, dus de 17 inch lijkt me prima.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:07

Het is echt per paard verschillend wat wel en niet goed past. Je zou een zadelpasser kunnen laten komen, die een aantal zadels voor je meeneemt om ter plekke te proberen.
Een paar jaar geleden had ik hetzelfde met mijn paardje: korte, brede rug en geen schoft. Erg lastig om een zadel voor te vinden (zelfs boomloos was geen optie, werkelijk allerlei soorten geprobeerd), maar het is gelukt: een EJ dressuurzadel. Had eerst een EJ veelzijdigheid, maar die bleek na een poosje toch niet te passen (gleed gewoon opzij tijdens het rijden). Uiteindelijk geruild voor een EJ dressuurzadel en deze op maat laten maken: perfect! Zadel zit ook nog eens prima, dus voor beide partijen een goede keus geweest. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:32

SylviaIsabel schreef:
Ik ga waarschijnlijk voor: Rider Pro Veelzijdigheidszadel Neptunus
17,5 of 18 inch.
Wel koop ik er ook nog een bredere boom bij!
Standaard zit in het zadel een MEDIUM boom.. Dit is vermoedelijk te klein.
Nu zit ik te kiezen tussen:
MEDIUM/WIJD of WIJD

Willen jullie me een beetje helpen?
Of kan ik gewoon zonder extra boom?

Zo te zien heb je je keus al gemaakt. 17,5 of 18 inch gaat niet passen als het paard zo'n korte rug heeft maar okee...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:39

TS, heb je überhaupt het commentaar van Eva gelezen? Zij heeft een Haflinger (dus ook een wat steviger paardje) met een korte rug en voor haar paard is het zadel te lang en te smal. Wat laat jou denken dat het dan op jouw stevige pony met korte rug wel past?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:36

thorowgood!

suusje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:42

Ik heb op mijn bredeb korte pony een 16 inch ponyzadel van Thorowgood liggen met verwisselbare boom.
De singelstoten zijn verlengd naar dressuurlengte waardoor het zadel beter blijft liggen, omdat de pony weinig schoft heeft. Ik zou er gewoon een zadelmaker bij halen, die kan alle eigenaardigheden van jou pony dan meteen verwerken in een passend zadeladvies.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 13:53

joyce_eddy schreef:
thorowgood!

De motivatie in je post is overweldigend :+

Torowgood (16,5 inch) was voor mijn brede, ronde, korte paard te LANG.

Maar TS heeft zo te lezen haar keuze voor een model zadel al gemaakt.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 17:34

nou ik heb zeker mijn keuze nog niet gemaakt, jeetje!
Heb ik gezegd, 'Mijn keuze is gemaakt bokkers!'??
Nee, dus misschien zit ik nu wel te kijken naar een interhippique zadel? :D
Thorowgood wordt het dus ook niet, aangezien ik hier hoor dat die te lang is.
Sjonge jonge wat een zoek tocht zeg ;)
Haha!
Weet iemand een zadelmaker Noord-Holland Amsterdam/Purmerend?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:52

TS: iedereen wil enkel maar helpen hoor :)
Zoals ik al eerder zei & waar ik overigens géén antwoord heb op gekregen: wat vind de eigenaresse hiervan?
Moest ik mijn pony als verzorgpony stellen, en er kwam een meid van 11 jaar (even in je profiel gespiekt :P) mijn pony rijden en verzorgen zou ik dat geweldig vinden, maar als ze een nieuw zadel voor mijn pony zou aanschaffen? Nee daar zou ik niet van moeten weten.
Aan je reacties te lezen weiger je er een zadelmaker bij te halen en ga je zomaar een boom aanschaffen omdat je dénkt dat die wel zal passen.. Je weet toch dat je de rug kan 'kapot rijden' door met een te lang/te breed/te smal/ ... zadel te rijden?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:56

SylviaIsabel schreef:
nou ik heb zeker mijn keuze nog niet gemaakt, jeetje!
Heb ik gezegd, 'Mijn keuze is gemaakt bokkers!'??
Nee, dus misschien zit ik nu wel te kijken naar een interhippique zadel? :D
Thorowgood wordt het dus ook niet, aangezien ik hier hoor dat die te lang is.
Sjonge jonge wat een zoek tocht zeg ;)
Haha!
Weet iemand een zadelmaker Noord-Holland Amsterdam/Purmerend?

Stubenitsky in Heemskerk en Epplejeck (was een paar jaar terug Melanie, maar weet niet of zij er nog werkt). Er zullen er vast meer zijn, maar deze ken ik dan.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:58

Ik zweer zelf bij de wintec cair dressuur :) ik heb zelf een brede fjord en hij zit super goed

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:15

Mijn haflinger merrie heeft ook een korte rug en is heel breed. Voor haar heb ik een Rossner Amerika zadel 17 inch en XW boom.
Ik heb niet alles gelezen maar ik zou zeker een zadelpasservice langs laten komen.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:18

Heb even op je profiel gekeken.
Is dat zadel, op de eerste foto, het oude zadel van de eigenaresse van de pony?
Want als ik het goed heb is dat een boomloos zadel.
Waarom ligt die niet goed?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 16:00

Ja dat is het zadel.
Ik vind het van mindere kwaliteit aangezien er na bijna een jaar al gaten inzitten.
Maar goed, ik groei toch zo uit een 16 inch?
Ik hou er niet zo van om een hele discussie te krijgen hier altijd op bokt.
En dat mensen voor mij gaan denken, en dat ik mijn keuzes al heb gemaakt.
Ik dacht ik krijg gewoon wat meningen en wat zadels die mogelijk zouden kunnen passen, maar nee.
De eigenaar van de pony (is een man!) vind het niet erg, zolang ik maar weet dat het past en er mensen naar laat kijken die er verstand van hebben.
Willen jullie aub stoppen met maar blijven zeggen dat ik niet laat kijken er naar?!

Vivavinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:05

Ook wij sluiten bij het eerder genoemde Massimo zadel aan. Was onze laatste hoop op een passend zadel destijds! (n.a.v. recensies en informatie)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:10

Wintec kunststof, veelzijdigheid (kun je ook nog het kunststof voorijzer aanpassen op de schoft).
Kost je niet een megaklap aan geld, soms zijn ze ook tweedehands verkrijgbaar.
Weet niet of je zou moeten zoeken naar de Wintec Wide, van een foto moeilijk te beoordelen hoe breed het paard is, maar ik heb een "gewone Wintec 500 dressuur wolgevulde kussens met witte "boom" op mijn Tinker x Fries (brede rug, weinig schoft), een aangenaam lichtgewicht zadel.
De inches gaan natuurlijk over je reet, ik heb hem 17.5, maar 17 was nog beter geweest (ik weeg niets), en mijn paard heeft nu ook niet bepaald ruglengte.

Is makkelijk in onderhoud, redelijk in kostprijs, aanpasbaar als je paard meer spieren ontwikkelt, dus...mijn aanrader.

Overigens heb ik die van een andere Bokker die ook met haar Tinker serieus dressuur reed, in vrijwel nieuwstaat overgekocht... geen zadelpasser verder bijgeweest.

Dat was voor mij ook wel doorslaggevend.... waar had het op gelegen, en was dat paard en de mijne enigzins vergelijkbaar, en hadden we hetzelfde opzicht met het paard.
Dat is namelijk ook wel heel belangrijk als je een gebruikt zadel aanschaft.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 08-06-13 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt