Twijfel; duurder zadel kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:35

Zadels van A-merken (duurdere zadels) gaan simpelweg langer mee.
Zeker zadels zoals Passier, Stubben en KN zijn vrijwel altijd goed passend te krijgen op je paard. Zo'n zadel koop je dus voor de komende 15-20 jaar en ook daarna zijn ze vaak nog heel netjes en goed bruikbaar.

Het eerste kunststof zadel dat langer dan 10 jaar meegaat én er nog knap uitziet na 10 jaren gebruik moet ik nog tegenkomen.

Nou ja, en ik zit liever 15-20 jaar gewoon goed, dan 2 x 10 jaar matig. Dát is het grote verschil tussen duurdere zadels en Wintec/Pagony-achtige merken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:16

Als je zelf goed kritisch bent (en wat verstand hebt er van natuurlijk ;) ) op de pasvorm van zadels en het gedrag van je paard, dan kun je beter op je eigen oordeel af gaan dan op zomaar een zadelmaker...er zijn zat zadelmakers (passers) die zomaar wat doen, en zelfs een goede kan wel eens een slechte dag hebben...

Als dit zadel netjes past, goed ligt, lekker zit en je paard beweegt er onder als een elastiekje en heeft er plezier mee, dan is het naar mijn mening zonde van je tijd, geld en humeur van jezelf en je paard om iets anders te gaan zoeken.

Als er minpuntjes zijn dan kun je natuurlijk altijd uitkijken naar iets beters / fijners, maar anders gewoon genieten van wat je hebt hoor :)

Ik heb in de loop der jaren vrij vaak meegemaakt dat mensen een zadeltje hadden dat zowel henzelf als hun paard(en) gewoon helemaal prima beviel, maar dat ze dan toch een soort druk voelden om iets "beters" te zoeken.

Waarna dan vaak jarenlange zoektochten volgen met steeds weer een paar maanden een superfijn nieuw zadel...dat dan toch weer niet je-van-het bleek. Weer nieuwe zoektochten, nieuwe problemen, vaak minder fijne ritten door het uitproberen van niet zo geschikte zadel, of weken / maanden lang niet rijden als er weer gewacht moest worden op de levering van een nieuw op maat gemaakt zadel, dat ook weer even superfijn was en na een tijdje toch weer problemen geeft.... voor je het weet ben je 2 jaar verder en BAAL je als een stekker dat je je simpele zadeltje niet gewoon gehouden hebt want daarmee was het gewoon wel heerlijk rijden :=

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:19

ik zou het alleen doen als het echt nodig is, dus als je wedstrijden gaat rijden enzo

_Alarm_wlkp

Re: Twijfel; duurder zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:29

Je hebt een zadel dat goed voor het paard past en voor jou. Waarom dan over gaan op een ander zadel? Voor het oog van een ander? Nee toch ;)

Duur is per definitie niet beter :) Heb Stubben, Devoucoux, Prestige, ... alles geprobeerd en heb er meer last mee als wat anders ! In nood ligt er een Prestige met bontje nu op maar mijn ander zadel is onderweg. Gepast en die lag als een huis! Is ook leder, verstelbare boom maar veeel goedkoper dan wat ik allemaal al heb gehad ;). Duur is per definitie niet beter! Ja misschien dat het langer mee gaat, maar ik blijf erbij het moet goed voor beid passen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:37

Niet per definitie beter bedoel je denk ik? Scheelt best wel :P

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:45

Persoonlijk ben ik ook niet zo van de dure merken :S hoor veel mensen met problemen etc. En vond ze zelf ook niet altijd fijner of ze lagen niet goed op mijn pony. Vooral als het paard nog veel gaat veranderen etc. Vind het daarom ook zo grappig dat mensen roepen "zo'n zadel gaat wel 20 jaar mee"... De kans dat een zadel na 20 jaar nog voor allebei goed is, is volgens mij ook redelijk klein?

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:47

Als het past is het toch goed ;)
Door een duurder zadel gaat je paard echt niet beter lopen ofzo, dus ik zou het niet doen, bespaar je een hele hoop geld mee!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 12:12

_Alarm_wlkp schreef:
Je hebt een zadel dat goed voor het paard past en voor jou. Waarom dan over gaan op een ander zadel? Voor het oog van een ander? Nee toch ;)

Duur is per definitie niet beter :) Heb Stubben, Devoucoux, Prestige, ... alles geprobeerd en heb er meer last mee als wat anders ! In nood ligt er een Prestige met bontje nu op maar mijn ander zadel is onderweg. Gepast en die lag als een huis! Is ook leder, verstelbare boom maar veeel goedkoper dan wat ik allemaal al heb gehad ;). Duur is per definitie niet beter! Ja misschien dat het langer mee gaat, maar ik blijf erbij het moet goed voor beid passen!

Een lederen zadel met verstelbare boom? Welke heb jij? Dat zou ik nog wel eens willen in de toekomst... omdat ik leer gewoon mooier vind dan kunstof... maar vind juist die verstelbare bomen zo fijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:21

Dees schreef:
Zeker zadels zoals Passier, Stubben en KN zijn vrijwel altijd goed passend te krijgen op je paard.

Zooo ontzettend niet waar :n

Citaat:
Het eerste kunststof zadel dat langer dan 10 jaar meegaat én er nog knap uitziet na 10 jaren gebruik moet ik nog tegenkomen..

Kom ze geregeld tegen. 10 jaar oude wintecjes en thorowgood die nog prima in orde zijn en hooguit 500 euro gekost hebben.

Goedkope leren zadels is een ander verhaal. Die zijn goedkoop omdat er flink op kwaliteit bespaard is.

Als het past en goed zit voor de ruiter: geen reden om wat anders te kopen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:29

Hangt er ook vanaf hoe men er mee omgaat ;) Mijn wintec geef je ook geen 5 jaar :) Gelukkig :+

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:16

Fellor schreef:
Ik persoonlijk gewoon eens een chiropractor bij je paard halen. Die kan je vertellen of je paard last heeft van zijn rug oid en zoja hoe groot de kans is dat dat door het zadel komt. Dan weet je of je zadel last veroorzaakt en heb je meteen onderhoud aan je paard verricht zonder iets verkocht te krijgen.

Maar.. een chiropractor is geen zadelpasser,en ik denk dat er meer paarden met rugklachte rondlopen door onkunde van de ruiter dan door een niet passend zadel.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 19:31

Osteopaat is net geweest, paardje heeft geen klachten...

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:38

[/quote]

Een lederen zadel met verstelbare boom? Welke heb jij? Dat zou ik nog wel eens willen in de toekomst... omdat ik leer gewoon mooier vind dan kunstof... maar vind juist die verstelbare bomen zo fijn.[/quote]

De Kent en Master zadels zijn van een mooie en naar mijn idee goede kwaliteit leer met verstelbare bomen. Ideale zadels, zitten goed en zijn op de meeste paarden aan te passen. Wollen kussens en kopijzers (voorbomen) die te verwisselen zijn.

Wat ik in het verleden heb begrepen is dat door het aanpassen van het kopijzer je de boom in het zadel ook iets breder/smaller maakt. Dit kon mijn Wintec van toen niet.

Als je belangstelling hebt... zie mijn onderschrift. Mijn paard is een van de paarden waar het dus niet goed op aan te passen is. Wij moeten ws over naar (semi)boomloos...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:45

Brendaaaa schreef:
Osteopaat is net geweest, paardje heeft geen klachten...

Nou dat lijkt me duidelijk dan :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:49

Nou dan lekker je zadel houden

Mijn pony heeft in revalidatie gestaan, in die tijd een dure wispelaere gekocht van 2250.00 euro
Nu merk ik dat ik zelf meer steun nodig heb ivm lichamelijk klachten en heb dus nu een 2e hands ruitergilde zadel van 150 euro erop liggen die netjes is aangepast op mijn pony en waar ik prima in zit.

Dus je ziet... het hoeft echt niet altijd duur te zijn en zolang je paardje er goed onder loopt, er geen klachten zijn...prima toch

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:53

Ik heb sinds een paar maanden ook een lederen zadel met verwisselbare boom ik heb een ruiz diaz zadel. Super blij mee en ik wilde ook graag een leren zadel ipv kunstof. Met de verwisselbare boom ben ik echt super blij.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:19

Ik schrik een beetje van de reacties die er op dit bericht worden gegeven damens, dus vandaar mijn reactie

als eerst jou vraag een duurder zadel kopen omdat het huidige zadel misschien (auw) niet goed ligt maar voor jou wel goed zit en je paard ook veder prima loopt: Een duurder zadel hoeft niet perse goed te zijn voor JOU paard, maar de kwaliteit en de opties zijn meestal beter. als voorbeeld neem ik goedkope gympen, lijken hetzelfde op de merkgympen maar uiteindelijk laat de lijm van de zool sneller los en word de stof snel dof en lelijk terwijl de merkschoenen langer meeegaan.

Nou laat je een zadel aanmeten, gezien elke paard anders is (net als jou voeten bijv. breder kunnen zijn dan die van een vriendin) zal je samen met de zadelmaker/passer verschillende merken en type zadels moeten proberen en niet uitgaan van 1 merk omdat dat word omschreven als een duur en goed type/merk.
Nee, elke zadel heeft zo zijn eigen opties die (verschillende panels, bepaalde flocking, verschillende soorten bomen, bepaalde maten etc.)

Als je een zadel opgooid en die ligt naar jou mening wel goed maar je weet het niet zeker laat er een deskundig persoon met een afgeronde opleiding naar kijken.

Want als je nou schoenen gaat kopen want Jantje vind ze zo mooi staan, maar als je vervolgens met drukplekken,wondjes of zelfs scheef van gaat lopen ben je er snel klaar mee.
Dit geld ook voor een slecht of een Net niet goed zittend zadel! Atrofie, drukplekken, scheefheid, blokkades noem maar op, kunnen je duurder uit komen bij de dierenarts dan dat je even de moeite neemt een controle door een deskundige zadelmaker/passer te laten doen.

er kwam een opmerking voorbij dat er meer problemen ontstaan door onkunde van de ruiter dan een slecht passend zadel, ik vind dit iet helemaal waar en ben benieuwd waar je dit op heb gebaseerd? :) .

drukplekken duidelijke atrofie op de plekken waar het zadel teveel druk geeft en zelf blokkades omdat het paard zich vasthoud in zijn lijf omdat het zadel uitbalans ligt komt veelste vaak voor! Onbalans kan ook door een verkeerd zadel komen en dit zie je dan weer terug in de training... een onkundige ruiter kan je inderdaad vaak aflezen aan de bespiering en hoe het paard loopt.

Als laatst (want ik kan anders nog wel doorschrijven) zowel een nieuw aangekocht zadel als een wat ouder zadel ongeacht prijsklasse moeten met regelmaat gecontroleerd worden!!
Want als jij zomers wat meer eet word je toch ook ronder en zal je je broek toch ook even wat losser moeten maken, of je bent lange tijd uit training, dan mis je toch ook spieren... een paard veranderd net als de mens in zijn lichaam, een zadel kan dus in korte tijd anders liggen ongeacht merk, type en prijsklassen!

Zorg dat je paard Happy is en jij fijn zit dat is de circel mooi rond :D (hopelijk heb je er wat aan :) )

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 20:46

Dank je wel, en je hebt gelijk in wat je schrijft. In de eerste plaats vind ik het het meest belangrijk dat het zadel goed ligt. En dat doet het dus. Daarbij vind ik het zadel fijn rijden, dat is dus een mooie tweede eis. Het enige wat ik idd wel zie is dat de kwaliteit natuurlijk niet dusdanig is dat ik er jaaaren mee zal doen. Ik wil op termijn dan ook graag wel een wat betere kwaliteit, en dan liefst leer omdat ik dat mooi vind. Maar voorlopig ga ik deze maar even houden, en me orienteren op leren zadels!