Drama, Alle zadels of te lang of te smal! (western/boomloos)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 08:40

kim1207 schreef:
Een wow is er ook in western uitvoering. Is wel boven je budget: bijna 3000 nieuw, maar dan heb je ook passend voor jou en je paard......

Ik heb n pony met n nog kortere eug dan die van jou, overbouwd en erg hol. Zadel past prima !!! Succes met zoeken

Dit klinkt goed, maar 3000.- voor een zadel... Dan kijk ik eerst liever nog even verder, en als het echt niet lukt...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:40

Je kan Evelien bijvoorbeeld ook even mailen of bellen om te vragen van hoe of wat,een westernzadel is toch weer heel anders dan een engels zadel qua pasvorm ect..Een boomloos zadel is denk ik niet zon probleem als die wat langer is,zolang je maar goed zit en niet steeds tegen de cantle aan komt maar dit is nooit goed..Soms vraag ik me wel eens af of dat nou echt altijd op gaat dat een zadel niet voorbij de laatste rib mag komen,want in veel gevallen zou je dan nooit een passend zadel kunnen kopen..Ik heb arabieren,die zijn al kort in de rug en hebben ook nog twee ribben minder dus eigenlijk past daar ook niets op..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:03

hinkewal schreef:
quarterH schreef:
Ke kan een westernzadel niet met een engelszadel vergelijken qua lengte. Deze zijn langer omdat de drukverdeling anders is en ze dus langer mogen/moeten zijn. De rug van de gwemiddelde quarter is een heel stuk korter dan van een kwpn'er en toch zijn onze zadels langer... Je moet hier dus anders naar kijken. Een (goed) westernzadel kanbest het einde tot zijn kont liggen hoor, dat is met name leer. Mijn zadel ligt letterlijk tot aan de kont/heup van mijn paard. Kijk maar eens naar veel foto's van westernpaarden (bv wedstrijdfotos). Ik denk dus dat je zeker een westernzadel kunt vinden maar dan wel de juiste begeleiding hierbij moet zoeken, een goede westernzadel passer (bv evelien?) En niet een engelszadel passer die denkt westernzadels ook te snappen.

Hier dacht ik inderdaad ook aan. Ik heb vanaf zijn schoft tot bijna zijn kont gemeten 55cm. Denk je dat dit haalbaar is? Ik heb al met iemand contact gehad die hier wat meer in de buurt een zadelpas service heeft. Ze komt aan huis met een heleboel zadels, maar had geen zadel van rond de 55 cm... Zou evelien dit wel hebben, en hoe kan ik met haar in contact komen?

En met boomloze westernzadels (denk aan barefoot Nevada oid) mag het zadel dan ook over de laatste rib komen?

dat is juist het voordeel, een boomloos zadel draagt alleen op het oppervlakte waar de ruiter/amazone zit, niet daar achter en niet daar voor , dus als het zadel iets te lang is, hoeft dit geen probleem te zijn omdat het achterste stuk niet draagt. belangrijk is wel dat je als ruiter niet op de cantel hangt /drukt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:10

Ehh... dat is niet helemaal waar. Als je een boomloos zadel met fatsoenlijke drukverdeling hebt zorgen je inlages of panelen ervoor dat het ruitergewicht over meer rugoppervlakte wordt verdeeld dan alleen daar waar de ruiter zit. Dat is namelijk het hele idee achter inlages.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 11:36

Koper schreef:
Ehh... dat is niet helemaal waar. Als je een boomloos zadel met fatsoenlijke drukverdeling hebt zorgen je inlages of panelen ervoor dat het ruitergewicht over meer rugoppervlakte wordt verdeeld dan alleen daar waar de ruiter zit. Dat is namelijk het hele idee achter inlages.

Ik denk zeker dat dit waar is, maar zou het schadelijk zijn als zo'n zadel iets te lang is, en je wel goede inlages hebt?

cynthiar

Re: Drama, Alle zadels of te lang of te smal! (western/boomloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:10

De arizona van Barefoot verkopen ze ook in maat 0, zag ik op de site. Misschien is dat een optie als je daar zelf in past.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 20:49

Koper schreef:

tuurlijk word er door de inlages over een iets groter gedeelte verspreid, maar het is in geen geval vergelijkbaar met een boomzadel wat over vrijwel het hele oppervlak van het zadel draagt en wat bij niet correct passen gaat bruggen of knellen etc of dragen op een plaats waar je niet wil dat het draagt

bij een boomloos zadel wat correct past zal niks bruggen (daarvoor is een rigide constructie nodig en die zit niet in de meeste boomloosjes)
maar ook niet knellen of dragen op ongewenste plekken, daarvoor is het te flexibel (de zadels met stugge leren vormdelen even daar gelaten)
het verdeelt wat wat , maar absoluut niet te vergelijken met een rigide boom, het is al dan niet versterkt foam/vilt/etc , geen houten planken die je er in stopt als inlage.
een deel van het zadel zal dus effectief niks dragen en daardoor heb je meer speling wat betreft lengte bij een boomloos dan bij een boomzadel.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 21:46

@Sonja, Bedankt! zou een barefootje van 58 cm hem passen denk je?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:00

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:42

Hinkewal, op de barefoot site staat echt heel veel info, ook heb je het "voor en nadelen van boomloos zadels"topic , dwaalt ergens bovenaan de afdeling harnachement rond. zitten een hoop verschillende mensen met verschillende merken en uitvoeringen boomloos.

makkelijkste en veiligste is denk ik een testzadel aanvragen bij een verkoper of iemand laten komen die samen met jou aan de pas gaat .
weet dat er heel wat barefoot verkooppunten zijn die testzadels hebben ,
proberen/passen is echt de enige optie denk ik ,

zelf heb ik een Torsion Westernzadel (boomloos) gebruikt op verschillende paarden waaronder een haf met vrij korte rug, maar ook ijslanders met beperkte ruimte op de rug.
als je het als boomzadel had bekeken, absoluut te lang en absoluut onbruikbaar, maar omdat het een boomloos zadel was, ging het goed.
denk dat een torsion western kwa lengte niet onder doet voor ene barefoot western ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:18

Zou zomaar eens kunnen dat ze die ook korter kunnen maken, het mooie aan Torsion is dat je voor de hoge prijs, wel maatwerk krijgt terwijl Barefoot echt standaard maten / modellen heeft.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:28

die ik had was een grotere maat(volgens mij vergelijkbaar met maat2 bf), best veel zadel nog :j (mijn kont paste er in en die is niet maatje mini :n )
maar kwam er goed mee uit de voeten op de ijsjes en dat waren echt geen lange exemplaren die ijsjes, meer het compacte type zeg maar

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 16:45

@pmarena, Bedankt! Ik had zelf al gegoogled maar kon dit niet vinden!

@Sonja Bedankt! Ik zal de torsion ook zeker meenemen!

Weten jullie waar een verkooppunt voor boomloze zadels is? Ik kan het nl. niet zo goed vinden, en wil graag verschillende modellen uitproberen.

Zit er qua zit en gevoel veel verschil tussen western en boomloos western?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:53

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/wederverkopers/

heel lijstje barefoot verkopers :D
torsion is in NL lastig, maar zie dat je in groningen zit, als je een beetje bij duitsland in de buurt zit, daar zitten nog 1 of twee torsion verkopers (torsion shop kaiser)
en in België zit ook de importeur van torsion voor de benelux geloof ik

buitenzinnig hier op bokt is verkoper van ..hidalgo, trekker en geloof nog meer...
buitenzinnig.nl

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:52

hinkewal schreef:
Weten jullie waar een verkooppunt voor boomloze zadels is? Ik kan het nl. niet zo goed vinden, en wil graag verschillende modellen uitproberen.

In de provincie Groningen zit Per Mi Cavallo (www.permicavallo.nl). Zij hebben diverse semi-boomloos zadels (Freeform, Hidalgo, Evolution en Trekker) met zadelpasservice, en kunnen je misschien ook wel helpen met een Torsion. Geen idee of dit laatste kan, maar informeren kan altijd, succes!