Firma om eigen ontwerp te laten produceren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 08:00

Dat is niet rete duur hoor, maar duur is relatief, voor de ene is het veel geld, voor de andere is het niets. Ik vind het ferm meevallen. Een hobby kost ook geld, om maar niet te zwijgen van paarden houden :D , dat is nog 10x duurder (afhankelijk van het aantal paarden die je hebt natuurlijk :D ) en we doen het ook zonder dat het wat opbrengt.
Ik zei het al: het geld speelt geen rol, maar de eer. Als het me niet opbrengt, tot daar aan toe, maar ik wil er graag zelf lol aan beleven dan telkens m'n ideeën door andere gepikt zien, alleen daarvoor doe ik het, niet voor het geld.
Voor mijn part mogen ze het aankopen in Amerika, Australië, maar ik wil niet dat in mijn regio mensen mijn ideeën pikken.

chevax

Re: Firma om eigen ontwerp te laten produceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:29

Tja, de wereld bestaat nu eenmaal uit gepikte ideeën. Kijk rond je en je kunt zo tien, twintig voorbeelden opnoemen. Wanneer een ander (lees: groot) bedrijf jouw idee wil gebruiken, dan zal het dat echt wel doen, hoor. Aan jou dan de eer om een jarenlange juridische strijd te voeren, die waarschijnlijk meer kost dan dat je ooit met je product zult verdienen.
Het is niet bedoeld om je idee de grond in te boren, zeker niet. Alleen zijn er best wat haken en ogen aan wat je wilt doen. Maar als, zoals je zegt, geld geen rol speelt, dan is er toch geen belemmering?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 08:31

Neen geen belemmering, had ik dat geschreven? Ik zei het al, mijn sector is zeer eng. Dan valt al eens iets meer op.
Ik heb zelf voorbeelden in m'n hoofd van mensen die hetzelfde gedaan hebben zoals ik wil doen (bitloos hoofdstel met depotnummer) en niemand die het zelfs maar in z'n hoofd haalt te copiëren, nog niet eens na 5 jaar. Waarom zou dat dan van mij niet lukken? Begrijp die heisa niet zo goed.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 30-05-13 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:33

Ik snap de -waarschijnlijk goedbedoelde- waarschuwingen niet zo.
Wat moet Cambiar dan doen? Geen patent aanvragen, het product niet op de markt brengen.

Spontaan schiet een ander topic mij door het hoofd waar een bokker ook iets innovatiefs "uitgevonden" had. Daar werd om het hardst geschreeuwd om een patent aan te vragen en zo ervoor te zorgen dat het idee niet gestolen kon worden.

Een patent is niet allesdekkend idd en of je een juridische strijd aan wilt gaan, moet je dan zelf maar zien. Maar laat ons zeggen: als er geen patent is, heeft TS helemaal niets om op te staan. Dan heeft hij zelfs die keuze voor een juridisch proces niet meer.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 08:38

Thx voor dit bericht, ik begrijp het ook helemaal niet zo goed, alsof men niet wil dat iets gepantenteerd is. Ik zei het al, ik heb zelf een voorbeeld in m'n hoofd, van iemand die bl hoofdstel gecreeërd had die heel populair is in een bepaald continent. Na vijf jaar heeft nog geen enkele onderneming het aangedurfd om ook maar 1 punt van het idee te copiëren, ze blijven er allemaal mooi vanaf (terwijl ik weet dat er enkele maar wat graag het idee zelf zouden gebruiken, ik herinner me toen ook dat er in het begin nogal heisa om was dat men dat niet kon patenteren want dat alles al bestond en het op dit en dat leek bla bla bla). Op de site staat het patentnummer, plus een waarschuwing. Blijkbaar is dit toch echt voldoende, na vijf jaar nog geen enkele firma die het aangedurfd heeft om te copiëren.
Ik heb al info genomen bij advocaat, toch heb je zonder patent wel nog enige vorm van bescherming als je het laat openemen met een depotnummer bij je notaris of advocaat. Dan komt het op auteursrecht aan, maar is minder waterdicht dan een patent. Toch, als je geluk hebt, kun je ook daar gelijk krijgen, maar dan moet je je op voorhand wel goed indekken en alles laten registreren zodat je kan aantonen dat jij de eerste was met dit bepaald ontwerp.

Dit was de uitleg:
1/ Het is niet omdat een ontwerp functioneel is dat het niet door het auteursrecht beschermd kan zijn (een stoel of tafel bvb kan wel degelijk auteursrechtelijk beschermd zijn).

2/ Een octrooi kan enkel als de "uitvinding" iets wezenlijk toevoegt aan de huidige stand van de wetenschap/techniek.

3/ Tekeningen en modellenrecht is een optie.

4/ een iDepot + NDA/contracten is de eerste stap in een zorgvuldige IP-strategie.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 30-05-13 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:48

Over welk hoofdstel heb je het dan Cambiar? Ik heb er even geen beeld bij :)

Ach, als je graag een (wereldwijd? := ) patent wilt en de tijd, zin en het geld er voor (over) hebt om dat te gaan handhaven, dan moet je dat natuurlijk gewoon doen als je dat graag wilt :j

Overwegingen voor mij zouden daarin zijn:

- is dat het wel waard
- ga je er wel genoeg voor verkopen
- wil je niet zoveel mogelijk mensen / paarden plezier bieden met jouw idee
- is een ander momenteel niet bezig om precies hetzelfde te bedenken
- als je er zelf al mee rijdt, breng je daarmee mensen wellicht al op een idee

Zo had ik een aantal jaren geleden behoefte aan een verbeterd touwhalster, en heb ik de Cross Rope Bridle uitgevonden.

Ik ben er nog steeds heel blij mee :j

Had er vast wel van alles uit kunnen (proberen te) halen maar geen zin in (kansloos..) gedoe met patenten en ik vind het juist wel leuk als meerdere mensen er plezier van kunnen hebben. Iedereen mag ze nu gewoon van me maken, maar ik waardeer het wel als mijn naam daarbij genoemd word :)

Een houding van: "als ik het alleenrecht van productie niet krijg dan hou ik het idee geheim en mag niemand anders er plezier aan beleven" vind ik dan ook een beetje flauw, maar ik begrijp het idee wel.

Het lijkt me alleen niet realistisch.

Als het een echt goed idee is dat heel populair kan worden dan gaan anderen het toch wel kopiëren.
Als het een leuk idee is waar weinig mensen behoefte aan hebben, dan niet.

Gaan anderen het wel kopiëren, dan krijg je er heel wat werk aan om te procederen.

Kijk naar Barefoot, die ergeren zich dood aan FRA die allerlei ideeën jat en schaamteloos tot in de details qua uiterlijk namaakt....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 08:51

Tja, waarom kan die andere firma dat dan wel? Blijkbaar is het wel mogelijk.
Ik had destijds mijn eerste ontwerpen op paard natuurlijk gezet. Ik kreeg een hoop lelijke reactie's (wellicht jaloezie?). Wat blijkt nu? een tijdje later zie ik nu dat sommige mensen gewoon ideeën gepikt hebben van de zaken die ik met foto bij de advertentie gezet had en er hun geld mee verdienen, en dan nog eens bewierookt worden ook, terwijl ik destijds bekritiseerd werd en geen voldoening kreeg. Ik heb dat op een moment gemaakt dat ik zelf wat diep zat door omstandigheden om me aan op te trekken en was heel blij dat ik iets kon maken, maar had nooit gedacht dat ik zo'n hoop negatieve reactie's zou krijgen. het werd me blijkbaar niet gegund, terwijl andere die me copieerden die waardering wel kregen. Dat deed zoveel pijn, dat ik nu wil terug vechten. Neen het gaat me niet om geld, maar om terug te vechten tegen die vreselijke manier van iemand anders de grond in boren en de pikkers te bewieroken. Zoals je zegt, het doet gewoon deugd als je herkend wordt na zoveel werk.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 30-05-13 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:00

Ik weet niet op welk hoofdstel / firma je doelt dus geen idee waarom zij dat wel kunnen :)

Wellicht hebben anderen gewoon niet zo'n behoefte aan dat ontwerp?

Ik kan me ook niet direct een bitloos ontwerp bedenken waar ik op zou moeten kwijlen bij het idee om die ook te mogen verkopen :P

Okee, dat PN verhaal is wel jammer inderdaad... ik kijk daar eigenlijk nooit dus heb dat niet mee gekregen denk ik :(:)

Waren er toen geen details veranderd dan waardoor men het ineens wel een leuk idee vond?
Of dat iemand anders het beter wist uit te leggen ofzo?

Beetje flauw inderdaad als je hetzelfde laat zien en bij de 1 reageert men nors en bij de ander halleluja -O-

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 09:04

Ja, beter uitleggen, een firma die het slim aan boord legt, mensen die goed kunnen praten (nu ik wijs ze niet met de vingers, er zijn er veel zo).
Neen, het was gewoon letterlijk gecopieerd, niet de opsmuk, maar wel de vorm. Ik was daar niet zo populair. Ze zijn daar hard voor mensen en voor hun kop gingen ze me geen pluim geven omdat ze me niet mochten. De mensen die daar wel goed lagen in de groep, die gingen zo aan de haal met de pluimen. Ik ben geen PR mens, maar heb wel ideeën. Het maakt je dan ook gewoon ontzettend razend en verdrietig om op zo'n manier miskend te zijn. Daarom is het nu voor mij van belang dat ik me geen tweede keer aan dezelfde steen stoot.
Het zou me nog niet eens geven, dat iemand me copieert en me mailtje zend om te vragen of het mag, maar gewoon zelf miskend zijn en de andere telkens met de eer aan de haal gaan, dat deed enorm veel pijn voor mij, zeker op dat moment in m'n leven.
Dus ja, ik wil best wel samenwerken met mensen, maar ze moeten me niet op de achtergrond duwen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:16

Nee, dat snap ik inderdaad, erkenning is wel erg fijn!

Dat was ook wel "lachen" met die CRB, op een gegeven moment zag je best wat bokkers ermee maar heel vaak werden ze verkeerd geknoopt -O-

Touwtjes verkeerd gekruist of verkeerd door het ringetje gehaald, verkeerd om om het hoofd gedaan, gewoonweg veels te ruim geknoopt waardoor het hele ontwerp simpelweg niet kon functioneren zoals het wel deed als het goed gebruikt zou worden....

Dan baal je wel als mensen mopperen over je uitvinding dat het een onding is, terwijl ze het gewoon niet goed gebruiken _-:(

Ik zat dan vaak tips te geven over wat er fout ging, en dan kreeg ik zelf wel eens van die bijdehandjes die mij gingen vertellen dat de maker van wie ze het gekocht hebben het wel beter zou weten dan ik, en dan kreeg ik van die meewarige reacties als ik vertelde dat ik het ding bedacht heb, alsof ik dat als een Penny-meisje zat te bedenken :))

Stukje erkenning is wel fijn inderdaad.

Ik vind het ook best jammer dat het door die foute knopers niet zo meer "leeft" nu dat ontwerp, terwijl het gewoon hartstikke goed werkt.

Maarja, ga er zelf toch ook niet mee aan de slag verder, ik heb er zelf plezier van en de rest zoekt het maar uit, maar het bestaat en iedereen kan ervan profiteren in principe, er zijn toch wel wat mensen en paarden die er veel lol mee hebben :)

Het Bitless Bridle (Dr. Cook) was ook gepatenteerd toch meen ik? Daarvan heeft nu ook ieder merk er 1 zowat :=

Maar op welk hoofdstel doel jij dan waarbij het patent wel lijkt te werken? Of wil je dat niet zeggen :)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:24

Neem eens contact op met een schoenenfabrikant (Brabant?), die sector heeft het moeilijk, dus misschien willen ze er wel wat ander werk bijdoen of kunnen ze je aan adressen helpen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:29

De belgische gareelmaker waar ik tuigleer inkoop heeft ateliers in Roemenie, is dat een mogelijke optie?

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:35

Lekker een vakantie boeken naar een lage lonen land...of als je gewetensbezwaren hebt een land in Europa..en langs ateliers gaan met je ideeen en vragen of ze het kunnen uitvoeren...

2 vliegen in 1 klap...en een lekkere vakantie en je idee uitgevoerd en als je et slim aanpakt kan je het wel wegboeken onder bedrijfsmatig uitje...hahaha

In iedergeval...suc6

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 09:46

pmarena schreef:
Het Bitless Bridle (Dr. Cook) was ook gepatenteerd toch meen ik? Daarvan heeft nu ook ieder merk er 1 zowat :=

Ja inderdaad, maar dr. cook onderneemt zoals ik al eerder zei in dit toipc ook geen actie meer tegen copiëren. Het maakt hem persoonlijk geen fluit uit, misschien omdat hij toch al binnen is? Ofwel omdat hij geen concurrentie ziet in namaak plastiek/karton lederen spullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:47

Cambiar schreef:
pmarena schreef:

Ja inderdaad, maar dr. cook onderneemt zoals ik al eerder zei in dit toipc ook geen actie meer tegen copiëren. Het maakt hem persoonlijk geen fluit uit, misschien omdat hij toch al binnen is? Ofwel omdat hij geen concurrentie ziet in namaak plastiek/karton lederen spullen.

Of omdat het heel veel tijd en energie kost, en je er niks voor terug krijgt? :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 09:49

jaime_andrea schreef:
Lekker een vakantie boeken naar een lage lonen land...of als je gewetensbezwaren hebt een land in Europa..en langs ateliers gaan met je ideeen en vragen of ze het kunnen uitvoeren...

2 vliegen in 1 klap...en een lekkere vakantie en je idee uitgevoerd en als je et slim aanpakt kan je het wel wegboeken onder bedrijfsmatig uitje...hahaha

In iedergeval...suc6

Ik heb ondertussen al iemand gevonden (heel toevallig), die met mij wil samenwerken. We gaan het gewoon heel rustig aan doen en vooral veel lol aan beleven. Die persoon bood me direct zelf aan om te patenteren, omdat hij er wel iets in ziet en zelf ook op zoek is om wat lol te beleven in de paardewereld.
Dus: we doen het samen, op ons tempo, voor de rest ga ik er me niet meer druk om maken. Ik heb nog zoveel ideeën en zaken dat ik wil realiseren, daarom is het misschien beter om zelf met een vriend aan de slag te gaan. Hij kan ook alles beter aan de man brengen, ik ben daar echt een ramp in ;)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 30-05-13 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:50

Je zou eens contact op moeten nemen met lusitana van bokt. Die laat in ik meen Portugal ook tuig maken en verkoopt dat. Ik heb daar een mooie academische kaptoom gekocht, hele mooie zware kwaliteit leer en netjes afgewerkt voor 90 euro. En dat terwijl ze ook voor 150 euro verkocht worden. Wellicht dat je via haar contacten je hoofdstel kan laten produceren?

Edit: Tegelijkertijd gepost :') Fijn dat je iemand gevonden hebt, veel succes!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:09

Volgens mij zijn er ook zat Bitless Bridles van prima leer te koop hoor, niet alleen van kunststoffen of slecht leer :P

Fijn dat je iemand gevonden hebt, hopelijk brengt het je wat je er van hoopt :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 10:15

Mag ik je nog iets vragen? Egon op paard natuurlijk klaimt dat hij de cross rope bridle heeft uitgevonden (hij noemt het de libra, maar is in feite krek hetzelfde en dus geen 'uitvinding'). Dan is dat eigenlijk jouw ontwerp? Wist ik niet... zo zie je maar weer...

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:34

Ik hoorde vorige week dat als gepatenteerde ontwerpen nagemaakt worden en er worden 5 dingetjes net iets anders gedaan, dat het dan gewoon mag. (uit betrouwbare bron, iemand die er zelf ook last van heeft, in dit geval niks met paarden). Want op dat 'nieuwe' ontwerp zit geen patent.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 10:35

Alou schreef:
Of omdat het heel veel tijd en energie kost, en je er niks voor terug krijgt? :D

Ik merk dat op de site van Micklem bridle geen waarschuwing staat dat het hoofdstel gepantenteerd is, ook geen copyright teken, niets.
Op de site van het hoofdstel waarover ik het eerder had, staat wél een waarschuwing dat elke kopie gerechterlijk vervolgd wordt en de nummer van het patent. Blijkbaar werkt het, want niemand heeft het tot op de dag geriskeerd. In dat continent rijden heel veel mensen met het hoofdstel, terwijl ik het nog nergens gekopieerd zag en ook buiten dat gebied rijdt niemand of kent niemand dit hoofdstel. Dus ja, in veronderstel als je duidelijk genoeg bent dat het niet toegelaten is, de mensen je ook niet kunnen kopiëren. Misschien is hun firma beter om te laten patenteren :D dan die van Samsung en Apple :D ?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 10:36

loekje schreef:
Ik hoorde vorige week dat als gepatenteerde ontwerpen nagemaakt worden en er worden 5 dingetjes net iets anders gedaan, dat het dan gewoon mag. (uit betrouwbare bron, iemand die er zelf ook last van heeft, in dit geval niks met paarden). Want op dat 'nieuwe' ontwerp zit geen patent.

Ja horen is nog altijd iets anders dan de werkelijkheid :D , mij gaat het vooral over wat wettelijk bepaald is, niet wat andere mensen zeggen...bij de ene rechter zal het 5 dingetjes zijn, bij de andere weer 6, bij een omgekochte rechter misschien maar twee...er is zo'n willekeur ongelofelijk, maar eerlijk, zou jij het aandurven om een patent te tarten? Ik niet in elk geval....je zou dan maar eens een moeilijke rechter voor je moeten hebben en veel geld moeten dokken, dat zou het voor mij in elk geval niet waard zijn!!!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 30-05-13 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:37

Cambiar: gaat dat niet om dat vage ding dat heel losjes rond het hoofd zit en ook los kon gaan ofzo, dat de maker zelf als een voordeel zag....?

Dat was dus ook een probleem, dat allerlei andere dingen als "CRB" benoemd werden door mensen die niet beter wisten, niet goed werkten, en daardoor gingen roepen dat "zo'n CRB" niks was -O-

Mensen halen gewoon vanalles door elkaar vaak, erg jammer altijd |o

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 10:39

pmarena schreef:
Cambiar: gaat dat niet om dat vage ding dat heel losjes rond het hoofd zit en ook los kon gaan ofzo, dat de maker zelf als een voordeel zag....?

Dat was dus ook een probleem, dat allerlei andere dingen als "CRB" benoemd werden door mensen die niet beter wisten, niet goed werkten, en daardoor gingen roepen dat "zo'n CRB" niks was -O-

Mensen halen gewoon vanalles door elkaar vaak, erg jammer altijd |o

Deze bedoel is:http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitloostouwhoofdstel/html/nl/index_nl.html
Is dat nu hetzelfde als jouw ontwerp? Of is dit iets anders?
Op paard natuurlijk wordt het door de bedenker ervan toch als beste bitloze optuiging gelauwerd....ik wou het al eens proberen...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 30-05-13 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:40

Ja, maar dan nog heb je verranderd wat dingen aan het uiterlijk maar de essentie blijft redelijk het zelfde... Weetje mensen willen toch liever het orgineel, en zolang jij goede producten leverd voor een niet al te goedkope prijs, heb je bepaalde mensen die die hoofdstellen kopen. Mensen met een kleiner budget kopen dan misschien een namaak, maar die zouden de duurdere zoizo nooit kopen ook als er geen na maak was. De mensen die die de orginele wel kunnen betalen zullen die ook kopen, omdat wil iemand jou hoofdstel laten kopieren willen ze het altijd goedkoper en dan word de kwaliteit altijd minder. En mensen met meer geld willen orgineel en kwaliteit.