Boomloos, Flair wat is wijsheid??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Re: Boomloos, Flair wat is wijsheid??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:28

Op bokt zit een dame die Zaldi verkoopt, deze zijn thermisch verstelbaar. Deze zadels zijn vanaf ong. 1000 euro nieuw

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 07:38

Veel boomloze zadels kan je voor een klein bedrag uitproberen. Of misschien is er een bokker in de buurt met een boomlooszadel wat je eens mag gebruiken? Dan kan je zien of het was is voor jou en je paard en eventueel deze optie wegstrepen als het niets blijkt. Wel moet je er rekening mee houden dat je met boomloos even moet wennen. Dus even 10 minuten proberen is niet voldoende. Je zou ook eens in het boomloze topic kunnen vragen naar ervaringen van mensen met een fries paard.
Boomloze zadels zijn daarnaast behoorlijk waarde vast (moet je natuurlijk geen merk hemelvaart nemen). Zou je er een tweedehands kopen en later weer door willen verkopen dan maak je niet direct gigantisch verlies op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:26

Ik ben wel behoorlijk fan van de Startrekk dressuur :j
Flexibel en toch genoeg stevigheid + betaalbaar.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 10:06

Heb mijn zadelpasser gesproken en ze komt binnenkort langs met de Startrekk en Massimo. Massimo heb ik eerder opgezeten. Paardlief liep er zo mee weg maar ik zat er niet lekker op. Ze heeft nog andere varianten die ik dan kan uitproberen. Startrekk ben ik ook wel benieuwd naar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:29

Ik ken nogal wat mensen met rugprobemen door Massimo.
Op bokt zijn de meeste mensen lovend, maar ik krijg veel mensen die een ander zadel willen terwijl ze een massimo hebben die nog geen jaar oud is. Ze klagen vooral over holle rug en naar voren vallen.
Zwaardere ruiters kunnen er doorgaans wel beter mee uit de voeten lijkt het.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 11:18

Volgens mij had ik dat gevoel ook toen ik op die dressuur ll zat. Volgens mij is de dress l een vlakkere zit en word je daardoor minder in een gedwongen positie gezet. Dat heeft de KM cob ook niet (een diepe gedwongen zit), even wennen maar wel heel fijn.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 14:17

Morgenochtend komt de zadelpasser met 2 Startrekk zadels. De dressuur en de ijslander. De dressuur heeft een iets diepere zit en omdat mijn huidige zadel niet heel diep is neemt ze voor de zekerheid ook de ijslander mee, deze heeft ook een relatief vlakke zit. Als dit niet past zal ik eens naar de BF Barrydale gaan kijken want die zagen er ook mooi uit. (Ik vind de boomloze varianten doorgaans niet zo mooi, sorry). Ik hoop zo dat het morgen goed bevalt. Als het op het oog goed ligt en ik pas er in mag ik het zadel een tijdje uitproberen. Wordt vervolgd!!

Zaldi klinkt wel goed maar omdat Akke haar rug zo enorm optilt kan een boomzadel daar bijna niet op passen. Of de Startrekk dat wel gaat doen weet ik niet, ik lees verschillende verhalen, maar ik hoop het wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:31

Mocht het niets worden, kijk dan naar andere Deuber zadels.
In principe kunnen zij ieder model met houten of leren boom maken.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 14:36

Zij verkoopt ook de andere Deubers dus daar zal ik zeker naar vragen, is wel een iets ander kostenplaatje :D . Zou wel geweldig zijn, zo'n mooie Maxima bijvoorbeeld met een leren boom <3

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 07:51

Ben benieuwd wat het wordt!
Ik heb zelf ook de BF Barrydale, zo'n mooi zadel... *\o/*
Ik vond in het begin de ander BF zadels ook echt lelijk, vooral de Cheyenne... Maar ik moet zeggen, nu ik ze inmiddels al een anderhalf jaar in topics voorbij zie komen, vind ik ze lang niet zo lelijk meer. Het is ook gewoon een kwestie van wennen. Ze zien er gewoon anders uit dan het standaard bekende boomzadel.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 10:20

Stonden we vanmorgen helemaal klaar werden we gebeld dat ze niet kon komen. Overmacht want haar auto deed het niet. Gelukkig komt ze nu donderdag.
We hebben nu maar aan de dubbele longe gewerkt want ze gaf gister aan wel last te hebben van de drukpunten voor bij haar schouders. Balen, want dat ging nog steeds goed. En ik vind dat lange lijnen of dubbele longe werk zooo niet leuk... Paar dagen nog..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:38

Och, jammer zeg... maar dan maar hopen dat het wachten wel beloond wordt donderdag :)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 16:09

Dat hoop ik ook :D

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 12:03

Helaas, Akke was het duidelijk niet eens met de oudere variant Startrekk, al na 5 passen begon ze te springen. Vervolgens de Icelandic en dat ging iets beter maar uiteindelijk trok ze daar met har rug en zette ze haar achterhand scheef, heel raar. Om het verschil even aan te tonen ben ik even met mijn eigen zadel gaan rijden en dar liep ze gewoon mee weg.... We hebben de nieuwe variant startrekk nog opgelegd maar bij het aansingel gaf Akke al aan het niet lekker te vinden.
Als laatste nog een Deuber barok geprobeerd voor het idee. De singelstoten lagen veel verder naar achteren, de boom was hoog en wijd en de kussens liepen helemaal terug. Nou madame moest daar even aan wennen maar kon dat wel accepteren. Helaas mag je daar geen wedstrijden mee rijden (die ambitie hebben we nu ook niet perse, maar misschien in de toekomst..) en het zadel kost nieuw 2700 euro (lees: niet betaalbaar)
Het advies is nu om mijn Korrector van Wow passend te krijgen en daar verder mee te rijden. Ze was het met me eens dat mijn huidige zadel niet perfect ligt maar dat het perfecte zadel wel eens heel moeilijk te vinden is en dat het opvalt dat als Akke aan het werk gezet word ze echt lekker gaat sjouwen. De Korrector zou dan de oneffenheden kunnen wegwerken.
Ik overweeg nog om boomloos te proberen, de Barrydale dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:06

Ik zou zeker een poging wagen met een startrekk. De icelandic lag erg goed op fries.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 12:22

We hebben praktisch gelijk gepost, de Startrekk vond ze niet fijn, ook de Icelandig niet. De ruimte tussen de kussens was ook erg krap voor haar.
Het Barokke zadel had 6 cm ruimte tussen de kussens en dat kon maar het mocht zelfs nog iets ruimer.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:37

Ik heb een boomloos zadel, de freeform classic, ben hier erg blij mee. Is ook misschien wat om te proberen, ik rijd er veel dressuur mee en ook buitenritten!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:43

Ik rij mijn paard met een startrekk dressuur en ben erg blij met deze semi-boomloos. Het zit en rijdt als een gewoon zadel, maar heeft net die extra flexibiliteit die ik zocht voor mijn paard in de groei (vooral spieren). Dit zadel heb ik laatst nog laten checken door mijn zadelpasser, en hoewel hij echt van de boomzadels is, was hij erg te spreken over de kwaliteit van het zadel, en de pasvorm was voor hem super. Het zadel ligt als een huis op hem, en ik wil dan ook niet meer anders. Het idee was eigenlijk om na een tijd over te stappen op een gewoon boomzadel zodra zijn spieren op pijl waren, maar als ik hoor hoeveel pasproblemen dit vaak (doorlopend) geeft, blijf ik bij mijn startrekk :j

Edit: zie nu dat je paard niet blij was met het zadel. Nadeel van de startrekk is dat hij door het semi boomloos zijn niet op alle ruggen goed ligt. Balen dat het voor jou paard geen fijne oplossing was... Ik heb trouwens het nieuwe model, dus met vaste kussens. Maar zie dat je paard daar ook niet blij van werd.

Wel fijn dat je paard zo duidelijk is over het zadel, dan voorkomt in ieder geval dat je ergens mee gaat rijden waar je paard later wat aan over houdt.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 12:54

:D Ja paardlief is heel duidelijk in wat ze wel en niet fijn vind :j . Wat dat betrefd zal ik haar rug niet gauw kapot rijden maar dat betekent ook dat je bijna bij iedere oorbeweging gaat denken hmmm wat zou er zijn en dat is ook heel vervelend want dan kom je ook niet echt aan doortrainen toe.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:39

Balen dat het niet is geworden wat je gehoopt had ...

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 16:49

Nee, was een fijn en mooi zadel maar helaas. Ik heb zojuist een barrydale op proef besteld. Kijken hoe Akke daar op reageert.
Ik hoorde van Marielle dat ze jou wel had kunnen helpen aan een fijn zadel, goed zo!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:24

Yep , een massimo dressuur .
Op Zinti een test rondje gereden . Zinti liep niet goed eronder .
Finesse is afwachten maar die heeft een rechter rug als moeders .
En Zinti is heel duidelijk in niet lekker zadel .
Ik twijfel alleen of ik liever een veelzijdig model zou willen .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:34

Wat ik vandaag hoorde van de zadelmaker, was dat boomloos de druk weing (nauwelijks) verdeeld. Alleen op ronde paarden zonder schoft konden ze wel aardig liggen, anders rust het zadel teveel op het bot.

Mijn zadel is weer opgevuld en ontspring zo nog even een nieuw zadel. Als ik met mijn paard aan het werk ga,zal hij wel veranderen en ontkom ik er dan ook niet meer aan verwacht ik.
Ze zijn zo duur he ;)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:42

Ik heb ook heel lang met een wow flair korrector gereden omdat m'n paard de neiging had om
d'r rug hol te trekken en dan brugt 't zadel juist. Waardoor ze weer holler trekt etc etc.
Veel plezier gehad van die pad! Wat vind je lastig aan het oppompen? Ik klom er vaak gewoon
op de wasplaats op. Vierkant zetten en vullen maar. Klemmetjes erop, afstijgen en dopjes erop werken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:18

Feitelijk hoef je die pad maar een keer korrekt op te pompen en dan regelmatig controleren .
Een iemand van stal even laten helpen . En klaar .
Ik heb dr ook een . Kon er voor n leuke prijs aankomen :-D
En die ligt klaar voor mn puppy paard