Welk zadel voor jong paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Re: Welk zadel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:33

debby: klopt, hij is niet verwisselbaar maar verstelbaar. zijn echt 2 verschillende dingen
en nee bij mij blijft hij echt wel op maat. nu moet ik welzeggen dat dit ook met je eigen gewicht misschien te maken kan hebben. zwaarder betekend meer druk natuurlijk.
ik ben er erg tevreden over, nu is de mijne wel wat jaartjes oud (voorheen altijd fryso's gereden),maar als deze beetje op is ga ik zeker weer voor dit zadel

debbby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:14

Dankjewel voor je reactie Jenny!
Ik neem aan dat die op je fries ligt?! En verstel jij hem veel? (aankomende tijd gaat mijn lusi spieren kweken, dus er zal regelmatig aan gesleuteld worden, misschien heeft dit ook te maken met het verschuiven)
Ik ga denk ik toch wel voor de verstelbare boom, ook al heb ik soms mijn twijfels gezien alle negatieve berichten die ik op bokt lees.. WAT EEN RAMP :')

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:31

debby: ja hij ligt op mijn fries. ik heb hem in 1 jaar ongeveer 1 cm verbreed. hij kan van 28-33 volgens mij

ja ellende zadelzoekenleed haha, ik heb zoveel dure zadels gehad was er helemaal klaar mee

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:29

Die verstelbare klinkt ook goed, wat is de prijs van zo'n zadel ongeveer?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:42

ik heb er 300 voor betaald, 2dehands

ainsley optima of vanguard popular zijn de types

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:47

Ik heb voor mijn jonkie een Kent en Masters. Is op veel plekken te verstellen en is met verwisselbare boom. (is leren versie van Thorowgood).
Ik heb juist wel bij mijn jonkie een zadelmaker laten komen na het aanschaf van een door mijn inziens passend zadel. Zij heeft het zadel nagekeken en wat blijkt, toch een halve inch te lang. Ook al kan er nog niet op gereden worden, ze kan de algemene ligging wel al beoordelen. Liever een keer 35/40 euro extra kwijt en dat ik weet dat ik met een goed zadel inrij, dan rug van mn paard op het spel te zetten. Zodra mijn instructrice lekker op dr kan rijden en draven etc, dan zal zadelmaker weer langs komen om te beoordelen.
Ik besteed liever nu een paar tientjes extra en dat alles oke is, dan later rugproblemen.
(ik heb ook een osteo en gebitsverzorger laten komen (ook al heeft ze bitloos hoofdstel) en vind gewoon fijn te weten dat alles gewoon oke is voordat we dr geen belasten).

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:17

Ik ben zeer tevreden over wintec (heb er 5 gehad en nog 1 in gebruik) , tekna (1 gehad) en hoor goede verhalen over Kent & Masters :)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 14:21

Jenny_S schreef:
ik heb er 300 voor betaald, 2dehands

ainsley optima of vanguard popular zijn de types

zijn dit alleen dressuurzadels of ook springen?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:49

Beiden ook vzh. Zijn alleen ander type maar wel verstelbaar

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:00

Spring: kidron
Vzh: ranger

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:19

Kies inderdaad een zadel met een verstelbare boom. Wat ik zeker wel zou doen is de zadelmaker laten komen, zelfs al is het een goedkoop tweedehands zadel. Ik zou liever wat meer geld zijn aan een goed passend zadel, dan je paard (in)rijden met een slecht passend zadel. Je zult het zadel tijdens het in/doorrijden ook een aantal keer moeten laten aanpassen, maar ik neem aan dat je dat voor de gezondheid van je paard over hebt, toch?

In principe is een wintec prima, maar afhankelijk van hoe luxe je het wilt maken kan je ook voor een ander (duurder) zadel gaan met een verstelbare boom. Of natuurlijk boomloos, boomloos/met boom is voor het paard niet echt een overstap geloof ik, dus dit is ook een goede optie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 07:29

Mensen maken vaak een groter issue van "boomloos" dan paarden :P

Het blijft schitterend welke vooroordelen er zijn, en allerlei twijfels en vragen die men stelt bij boomloos...en niet bij boomzadels, terwijl het betreffende mogelijke probleem daarbij vaak minstens zo groot is :))

Maar even terug naar de voorkeur van de TS :)

Wil je gaan voor een zadel met een verstelbare schoftbreedte dan liggen merken zoals Wintec, Thorowgood en Kent & Masters erg voor de hand. Worden best veel gebruikt en zijn sowieso wel weer goed door te verkopen als je na een poosje toch een ander zadel moet of wilt :j

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 13:45

Even weer het topic omhoog halen, vandaag is er een zadelmaker bij mij op stal geweest, hij verkocht Hulsebos. Hij gaf me als tip mee, om goed te kijken naar zadels die in het skelet verstelbaar zijn, en niet alleen in boom, of zadels die het niet 'aankunnen' om versteld te worden.
Weet iemand bij welk merk dit nog meer kan dan alleen Hulsebos?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 00:21

Dat wil ik doen als ze wat meer doorgereden is, zodat ik dan in 1 keer een goed zadel aan kan laten meten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 06:48

Diertjec schreef:
Hallo allemaal,

Ik ga over een maandje of 2 beginnen met mijn jonkie inrijden, nu heb ik dan nog geen zadel, en ik wil ook niet gelijk een duur zadel aanschaffen, aangzien ze dan nog gaat groeien in d'r bespiering. Nu had ik pas geleden bij Divoza gevraagd wat voor zadel ik het beste kan nemen en zij raadde mij een wintec zadeltje aan.
Nu denk ik zelf ook dat dit het beste is, omdat deze natuurlijk een verstelbare boom heeft. Ik heb namelijk geen idee wat de boommaat van mijn paard is, ik heb ook niet echt de mogelijkheid om te passen, want ze kent het zadel natuurlijk nog niet hahah.
Ik wil het liefst in het begin ook nog geen zadelpasser laten komen, omdat dat met 2e hands zadels duurder gaat uitvallen dan dat de zadels zelf zullen zijn.

Wat voor zadel qua merk raden jullie mij aan? Ik wil sowieso een springzadel :)

Groetjes

Je geeft al aan dat je inmiddels een zadelpasser hebt laten komen, wat heel goed is! Beknibbel nu juist niet op een paar centen, want revalidatie van een paard kost uiteindelijk meer. Je wilt graag een springzadel, maar dat is pas later van toepassing. Een springzadel is op zich niet erg, maar ik neem aan dat je tijdens het inrijden niet van plan bent om al een sprongetje te gaan nemen. Neem nu een inrij-zadel, die uiteraard door de zadelpasser is geadviseerd en nagekeken, en ga pas voor een springzadel als je paardje helemaal ingereden is en klaar is om ook daadwerkelijk te gaan springen. Als je nu nog in de inrij-fase bent, dan kun je toch nog geen sprongen maken. De sprongen die je te zijner tijd gaat maken, zullen nog niet zo hoog zijn en kun je eventueel met je inrij-zadel doen. Voor het "echte werk" ben je een paar jaar verder en is de bespiering van je paard al veranderd. Tegen die tijd kun je dus eens voor een goed springzadel gaan kijken. ;)

santiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 06:50