Revalideerden, geen passend zadel... En nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:24

michelle___ schreef:
unihorses schreef:
boomloos zou ik voor kiezen.

Ik kan mezelf geen houding geven op een boomloos zadel.. Klinkt heel erg, maar ik zit er als een zoutzak in en het kost mij heel veel moeite om een houding aan te nemen en aan te houden, ook mijn benen leven zich uit... :')

hoeveel en welke boomloze zadels heb je al geprobeerd? ieder zadel is anders en ieder zadel ligt op een ander paard ook nog eens anders.

Ik zou persoonlijk ook voor boomloos of barebackpad gaan. (paard wordt ruimer, beter bespierd, als je nu een zadel aanmeet zal die binnen een halfjaartje niet meer passen. zadel aanmeten kun je best doen als paardje terug een tijd op een stabiel niveau zit. Boomloos kan lekker meegroeien, en tweedehands ben je voor een 300 euro klaar met wat mazzel :) )

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:30

michelle___ schreef:
Myca schreef:
Bij de Exellent serie van Kieffer is de boom aanpasbaar.
Misschien is het het handigst als je eerst een goede zadelmaker laat komen om te kijken of die je huidige zadel kan aanpassen.

Klopt :j
Het is alleen dat het niet alleen aan de boom ligt..
Ik heb namelijk geen drukplekken op de schouders. Wel onder het zadel aan 2 kanten en achter het zadel zit een erg kale plek...

Mijn Fries kreeg ook wat kale plekken onder de achterkant van het zadel. Zadel was wel helemaal goed voor hem qua maat, maar er moest een klein beetje vulling uit de voorkant omdat het zadel iets teveel naar achter gekanteld lag, waardoor er op de achterkant meer druk stond. Dit veroorzaakte de kale plekken. De zadelmaker heeft een minimale hoeveelheid uit de voorkant gehaald en nu zijn de plekken weg :) .

michelle___

Re: Revalideerden, geen passend zadel... En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 19:44

Boomloos is voor mij geen optie.
Mijn paard heeft duidelijk de steun in de schouders nodig.

Had vandaag een ander zadel geleend,
Afbeelding
Had een heel ander paard onder me. Helaas is het zadel bruin. :')

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:52

Ik had hetzelfde probleem na de peesblessure. Zadel paste nog redelijk, maar niet optimaal. Nu is mijn paard door veel trainen weer erg veel afgevallen. Zelfs dunner dan voorheen, en paste mijn zadel ook niet meer. Boom te wijd. Ik heb zelf nu een Tekna gekocht, rijd er nu 3 dagen mee en ben helemaal om. Wat een fijn zadel en mijn paard loopt zoveel beter. :)) Fijn ook dat de boom heel makkelijk is aan te passen. Zo wat ik kan zien en voelen ligt die perfect, maar laat in ieder geval de zadelmaker rnog even kijken. Ik kreeg de tip van iemand van bokt om een (mocht je voor een tekna gaan) het zadel hier te bestellen: http://www.equestrianclearance.com dat scheelt je 200 of 300 euro. Weet niet of je een dressuur of veelzijdigheid wil? Dressuur is volgens mij uitverkocht, maar die kostte daar incl verzendkosten ook maar 310 euro. Dat is geen geld (in vergelijking met NL). Mocht die niet passen mag je hem binnen 30 dagen terug sturen :).

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:09

Bedankt voor de tip n0a! Mocht ik voor kunstof gaan neem ik idd Tekna. :) En bedankt voor de link!

Nog meer Bokkers met meedenkende ideeën?
Mijn zadel gaat volgens de zadelmaker nooit meer goed passen, en een passend zadel is voor mij echt een must... Dus ik ga hem vanmiddag toch maar te koop zetten en ondertussen toch even bij ruiterzaken langs of bellen.

Zag bij Ooteman een mooi zadel, Trophy als ik het goed heb met gestreept leer en mooie wrongen.. Misschien dat ik daar met mijn zadel een mooie deal voor kan sluiten mits het past allemaal.. :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:11

Hoe bedoel je de steun in de schouders nodig? Er hoort niets bij de schouders te zitten hoor, geen boomzadel, ook geen boomloos zadel.

En dat jij er niet op kunt zitten geeft alleen maar aan dat jouw zit niet goed is, tijd om er iets aan te doen dus!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:15

Geryon schreef:
Hoe bedoel je de steun in de schouders nodig? Er hoort niets bij de schouders te zitten hoor, geen boomzadel, ook geen boomloos zadel.

En dat jij er niet op kunt zitten geeft alleen maar aan dat jouw zit niet goed is, tijd om er iets aan te doen dus!

Ik heb een niet al te beste rug & nek. Daarom zit ik gewoon niet fijn op een boomloos zadel.

Voordat ik aan mijn houding ga sleutelen, heb ik eerst liever dat me paard het komende jaar peesblessure-vrij blijft. ;)
Ik heb me paard bijna 2 jaar waarvan ik hooguit 6 maanden totaal heb kunnen rijden..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 11:25

michelle___ schreef:
Geryon schreef:

Ik heb een niet al te beste rug & nek. Daarom zit ik gewoon niet fijn op een boomloos zadel.

Voordat ik aan mijn houding ga sleutelen, heb ik eerst liever dat me paard het komende jaar peesblessure-vrij blijft. ;)
Ik heb me paard bijna 2 jaar waarvan ik hooguit 6 maanden totaal heb kunnen rijden..

Heb je enig idee hoe jouw houding daarin kan meehelpen? Hoe wil je het paard peesblessure-vrij houden?

Overigens klinkt het gewoon als een onafhankelijke zit, gezien je vorige post. Voor je paard ook veel fijner als je een afhankelijke zit krijgt.

Rot dat je maar zo weinig hebt kunnen rijden zeg :(:)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 11:39

Me houding helpt heel erg veel mee, daarom ga ik ook niet voor boomloos omdat ik daarna last van me rug krijg.

Ik reed toen ik haar net had ook wel eens tuigloos, of zonder zadel, maar ook zo krijg ik onwijs last van me rug. Ik heb 2 gesleten disken, zit in de familie...
Als ik zonder zadel/boomloos zit, zit ik bol, en ik krijg het dan ook niet recht want dan zit ik overdreven hol, of op me doos... :')

Daarom ga ik voor iets met meer stevigheid, wat voor beide ondersteunend is.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:58

Ik zou een goede zadelmaker laten komen. Tekna zadels kan de boom van aangepast worden en vond het een fijn zadel zelf. Toevallig vandaag bij mij de zadelmaker geweest en een tekna gekocht(a3's zadelpasservice)

Had zelf ook boomloos maar vond het ook niet ideaal en schoof ook erg op m'n paard dus ook niet bevorderlijk voor de rug. Zie trouwens een bekende omgeving, heb daar an de zomer een week gestaan met m'n paardje heerlijk elke dag het strand op haha

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:14

Ik zou niet voor boomloos gaan maar voor een zadel waarvan je de boom etc kan veranderen. En omdat jij niet fijn in een boomloos zadel zit wilt niet zeggen dat je houding slecht is hoor. Ik heb mijn boomloze zadel ook weg gedaan voor een thorowgood..zit vele malen beter :j

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 11:14

Marlis schreef:
Ik zou een goede zadelmaker laten komen. Tekna zadels kan de boom van aangepast worden en vond het een fijn zadel zelf. Toevallig vandaag bij mij de zadelmaker geweest en een tekna gekocht(a3's zadelpasservice)

Had zelf ook boomloos maar vond het ook niet ideaal en schoof ook erg op m'n paard dus ook niet bevorderlijk voor de rug. Zie trouwens een bekende omgeving, heb daar an de zomer een week gestaan met m'n paardje heerlijk elke dag het strand op haha

Zat idd al rond te kijken voor Tekna, zag dat hij bij Divoza in de aanbieding was ook. En dat hun ook zadelpasservice hebben. Misschien willen ze eventueel wel ruilen..

Wat leuk dat je bij ons op vakantie ben geweest :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:25

Ik kom hier ook even binnenvallen...zie dit topic nu pas langskomen :o
Ik zou zeggen Ninon Schutte bellen..vakvrouw op en top ! Zowel voor paard als voor ruiter.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:38

liljebo schreef:

Ik ben ook niet zo boomloos persoon. Dan moet ik altijd direct aan zo een trektocht zadel denken met een enorme pommel voorop.
Maar die zadels uit deze link met een lederen boom, dat spreekt me wel aan.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:48

Pandora2 schreef:
Ik kom hier ook even binnenvallen...zie dit topic nu pas langskomen :o
Ik zou zeggen Ninon Schutte bellen..vakvrouw op en top ! Zowel voor paard als voor ruiter.

Gaat zij door het hele land?

Ik heb standaard Arno, maar die is nu over op zijn eigen merk zadels en kan nu eigenlijk zo goed als niks meer voor mij betekenen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 08:04

Ja hoor ! Ninon doet zelfs belgie en duitsland! Op dit moment is er een zadel voor mij in de maak bij haar voor mijn PRE met onmogelijk moeilijke rug :j Hadden al zeker 25 zadels opgelegen...niets dat deftig paste. Zij vertrekt van de kale boom, ziet eerst welke boom er op je paard past en bouwt zo verder het zadel op. Het zadel kan ook na verloop van tijd weer aangepast worden mocht het nodig zijn ivm bespiering e.d van je paard. Ze legt ook alles haarfijn uit waarom en hoe, echt klasse die dame !

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 09:47

Ik zal haar morgen middag eens bellen, en ga de ervaringen met haar eens googlen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 11:36

Succes ! Is echt een klasse apart hoor :j !

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:01

A3 zadelservice verkoopt ook tekna zadels.
Super service, mag je het zadel ook twee weken testen.
Ik wil de tekna in het bruin, heb nu voor twee weken een zwarte en blijft het bevallen besteld hij deze in het bruin.
Tot die tijd mag ik het leenzadel gebruiken.
Mischien doet hij ook aan inruil?
Zeker de moeite waard om even te bellen.
Hij kan ook op kort termijn langs komen meestal.
Ik heb dankzij hem eindelijk een goed passend zadel voor mijn haf

Divoza heb ik zelf geen goede ervaringen mee, vandaar dat ik gekozen heb om het zadel niet bij hun in de aanbieding te kopen.
mede ook doordat ik het zadel nu twee weken op proef heb.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 17:42