veiligheidssluiting halster: veilig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Michellette

Re: veiligheidssluiting halster: veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:26

Hier lopen alle paarden en pony"s met touwen voorzien van paniekhaken! Geweldige haken, als je leert waar jezelf je hand moet houden levert het geen problemen op.
Dus mochten jullie je touwen kwijt willen.................

Sarah395

Woonplaats: In de buurt van een plaatsje vlakbij een ander plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:42

het is wel veilig, alleen ik trek hem zelf wel eens perongeluk open

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:49

Eigenlijk is elk halster touw ''niet veilig'' want ik ken er geen een die bij flinke druk/hangen open gaat zonder moeite :+

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:49

ik zet mijn paard nooit vast maar wikkel het touw een paar keer om de balk/spijlen. Paard weet niet dat er geen knoop in zit en bij paniek is ze gewoon los......

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 15:43

Dat kun je wel doen, max66, maar ik ken wel een aantal paarden die de truc snel door zullen hebben!

eclair, daar heb je gelijk in, maar omdat deze vanzelf opensprong, leek het me wel heel onveilig.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:46

Gebruik hem al jaren, nog nóóit problemen mee gehad! Je hebt hem waarschijnlijk aan het metaal
vastgehouden, dan kan het paard zich inderdaad lostrekken. Of hij was kapot, dat kan natuurlijk
altijd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 15:47

Iolanthe schreef:
De sluiting zat vast aan het touw, dat eigenlijk niet bij het halster hoorde maar dat ik had meegenomen omdat er vermoedelijk geen touw bij de wei ging liggen.

Nu ik erover denk, kan het wel zijn dat ik haar te dicht bij het halster vasthield en zo de sluiting heb losgemaakt, maar dan nog vind ik het onveilig, als mijn paard bang is neem ik hem of haar sowieso dichter bij het halster vast.

Ik vind het heel onveilig om een paard dat niet goed luistert/bang is/zich paniekerig gedraagt zo dicht bij het halster vast te pakken. Imo hoor je dan juist meer afstand te houden.

Over deze sluiting is al eea gezegd, ik sluit mij daar bij aan: in échte panieksituaties zijn ze best fijn.
Persoonlijk vind ik deze sluiting handig om paarden mee vast te hebben in de trailer, maar geen must. :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 17:55

Ik zal er in het vervolg, zeker met zo'n sluitingen inderdaad op moeten letten dat ik niet dicht bij het halster vastneem. Weer een ervaring erbij :)

TurdusMerula, waarom dan wel in de trailer en anders niet? Omdat ze dan sneller schrikken of panikeren?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:46

Iolanthe schreef:
Dat kun je wel doen, max66, maar ik ken wel een aantal paarden die de truc snel door zullen hebben!

Mijn merrie heeft het niet door. Ze is eens in paniek geraakt terwijl ze vast stond en trok het halster stuk, ik durf haar niet meer echt vast te zetten.....

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:11

Iolanthe schreef:
Ik zal er in het vervolg, zeker met zo'n sluitingen inderdaad op moeten letten dat ik niet dicht bij het halster vastneem. Weer een ervaring erbij :)

TurdusMerula, waarom dan wel in de trailer en anders niet? Omdat ze dan sneller schrikken of panikeren?

Persoonlijk denk ik sowieso dat je daar mee moet opletten, het paard staat in 'jouw ruimte', da's niet veilig als een paard schrikkerig of drammerig is. :)

Trailer is de enige situatie die ik mij kan voorstellen waarin ik een paard vast heb maar koste wat het kost los wil hebben. In de meeste gevallen zal een musketonhaak wel breken, in de trailer kan ik mij situaties indenken waar dat niet het geval zou zijn. |
Mijn paard staat bijna nooit vast (in het algemeen), vandaar. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:21

Ik vind die trouwen doodeng.... Juist omdat ze losgaan als een paard gaat hangen. Beetje hetzelfde effect als wanneer 2 mensen beide één kant van een touw vasthouden, flink trekken, en 1 dan los laat. Echt niet grappig... :n

Ik geef m'n paard wel gewoon een flinke tik op z'n kont als ze hangt. En aan de hand laat ik liever paard met touw en al los, dan dat het touw eraf schiet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:36

Wat zou je dan willen Daphne?

Als een paard écht gaat hangen dan kun je hem zo hard op zijn kont slaan als je wilt, maar dat zal niks uithalen...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 00:43

Nou wat ik iig niet wil is een paard dat achterover klapt omdat het touw opeens loslaat. Dat geeft meer ellende dan het paard een flinke opd*nder geven. En als het paard daar niet op reageerd? Dan had het zoiezo al niet vast gezet moeten worden. Lijkt me voordat je een paard vastzet, je het eerst een béétje fatsoen bijbrengt. Al moet ik zeggen dat het me verbaasd wat voor'n paarden sommige mensen vastknopen en dan nog staan te kijken dat het gaat hangen.

Mijn paard van 1.60 zat zo'n beetje op haar kont toen ze schrok, nou geloof me, die stond binnen 2 seconden weer netjes rechtop. Maargoed ik doel dan ook niet op een klap met je hand :+

Zou een paniekhaak met redelijk weinig kracht losgaan, dan vind ik het prima. Maar voordat zo'n paniekhaak losgaat als een paard hangt, dan moet het minstens met z'n hele gewicht aan hangen en dan schiet hij los. Nou ik heb daardoor een paard achterover zien klappen die verdomd veel geluk had dat hij niet z'n nek brak.
Al kwam dat paard er alsnog niet vanaf met alleen een beetje hoofdpijn.

Ik vind het dus gevaarlijke dingen en ze komen niet in de buurt van mijn paard, maargoed wat anderen willen maakt mij niet zoveel uit :Y)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 02:04

Dan heb jij het dus niet over een paard wat écht in paniek is... Die kun je stukslaan, maar dat zal niet helpen. Als een paard écht vól hangt dan heb ik ábsoluut liever dat het touw breekt... Beter dan z'n nek...

Ik vermoed dat jij het over een andere paniekhaak hebt dan de sluiting die genoemd wordt in het topic. Dat gaat los als je het zelf los klikt (of als het stuk gaat, vooruit).