Krassen in zadel, wie is er aansprakelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tova

Re: Krassen in zadel, wie is er aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:19

Ik weet precies hoe je je voelt. Ik heb dan zover ik weet geen krassen op mijn zadel(zal morgen voor de zekerheid even kijken)
Ik heb mijn dressuurzadel naar de schoenmaker gebracht om en stiksel te laten maken, toen ik hem opging halen lag hij op de verkeerde kant. Wou afrekenen en jongen pakt hem op en smijt hem ook zo weer neer, zadel klapte door waardoor de achterkant op de grond ketste ;(
Baal er goed van, zadel dus niet meer naar de schoenmaker brengen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 18:21

O jee, heeft je zadel het wel overleefd?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:40

Snap je toch ook niet.Bracht ook wel eens nieuwe schoenen om gelijk goede hakjes en zooltjes er onder te zetten.
Die lagen dan ook op een stapel schoenen en vaak nog onderop!Om te gillen was ik dan!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:57

Zadel naar een zadelmaker brengen volgende keer, die weten hoe ze ermee moeten omgaan en hoe kostbaar dit alles is. Reparatie van tuigleder is gewoon een heel ander vak dan schoenmaker, zadelmaker zal de reparatie ook gewoon met de hand en naald en draad hebben gestikt denk ik, is bepaalde techniek voor heb ik me ooit door zadelmaker laten vertellen. Denk dat je je zadel wel een stuk op kan knappen met vet/olie. Maar zou persoonlijk direct terug gelopen zijn naar de schoenmaker als ik het zadel zo zou hebben teruggekregen, afspraak wacht dan maar even wat langer.
Denk dat de schoenmaker het zadel op een machine heeft gelegd voor de reparatie van die lus, en niet heeft doorgehad dat die beschadiging zo ontstond, je ziet een soort terugkomend patroon van krassen. Vandaar een zadelmaker dat waarschijnlijk anders doet.
Zelfde als met ritsen inzetten in rijlaarzen, schoenmaker heeft geen weet van waar die rits het beste gezet kan worden ivm contact met paard, zadel, beugelriem etc en je harnachement flink kan beschadigen als het op de verkeerde plek zit. Ben daar altijd mee naar de ruitersportzaak gegaan die ze naar hun eigen adressen opstuurden. Succes!
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 22-04-13 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:00

Holy crap.. dat zijn lelijke krassen...
Kan je helaas verder niet helpen...

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:03

Hij zou toch wel verzekerd daarvoor zijn

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:08

01San schreef:
Hij zou toch wel verzekerd daarvoor zijn

Dat wilde ik ook schrijven
Mag aannemen dat de schoenmaker een soort van verzekering heeft, om bij dit soort gevallen te handelen en uitkeren/repareren.
Zal even als ik jou voor je in de klinch raakt met deze man/vrouw, het juridich loket bellen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:10

Ik vind het echt raar dat je dit niet gezien hebt op het moment dat hij je het zadel aangaf. Het zit op de zijkant, maar ook op de zitting en het zijn geen onopvallende krassen. Overigens kan dit heel goed door de rits van je vest tijdens het dragen zijn gekomen. Je hebt de linkerkant immers tegen je aangedragen. En een rits maakt idd dit soort krassen. Heel vervelend meid, maar ik denk dat je echt direct terug had moeten gaan. Maar dan nog denk dat zodra je de deur uit was met het zadel tegen je aan er al niks meer te bewijzen is. Je hebt dan wel getuigen dat het zadel schadeloos was toen je het bracht, maar er was niemand bij toen je het ophaalde. En eerlijkheid biedt me te zeggen dat ik toch echt denk dat deze schade door jouw eigen toedoen (door het dragen) is veroorzaakt. Waarom geen zadelhoes gebruikt?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:16

ik zou er nog niets aan poetsen!
ben je rechtsbijstand verzekerd?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:43

@Babootje, denk niet dat een zadelhoes dit had kunnen verkomen, ze hadden er immer aan gewerkt ( iets gemaakt)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:52

Esmeralda schreef:
@Babootje, denk niet dat een zadelhoes dit had kunnen verkomen, ze hadden er immer aan gewerkt ( iets gemaakt)

Ik geloof ook niet dat de schade is veroorzaakt door de schoenmaker, maar door de rits aan het jasje van TS toen ze het zadel met de linkerkant tegen zich aan heeft gedragen :D :D . Een zadelhoes had dat kunnen voorkomen. Als er desondanks toch schade had gezeten, weet je in ieder geval zeker dat het niet door jouw rits komt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:56

TS had je je fleecevest dan half open?

Wat bij dicht zit de rits helemaal bovenaan en bij open helemaal onderaan. Dan moet je wel HEEL gek gedaan hebben om dan die krassen te krijgen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:05

Ik kan me niet voorstellen dat dit door een jas/vest is gedaan.
Dan moet je wel heel hard drukken en 3 keer een flikflak met dubbele salto maken omdat de krassen zo door elkaar staan.

Maar persoonlijk zou ik wel direct terug gegaan zijn, afspraak of niet.
Dan maar terug brengen en dat je er later op terug komt omdat je voor discussie dan geen tijd hebt.
Nu kun je niets meer, hij kan nu ook zeggen dat je zelf slordig bent geweest.
Ik zou naar een zadelmaker gaan en daar advies inwinnen in hoe je het nu het beste kunt behandelen.
Of de zadelmaker aan huis laten komen, kan hij meteen even de ligging van je zadel nakijken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 13:10

Mijn rits zat helemaal dicht. :)
Ik ben net naar de zadelmaker geweest en deze wist te bevestigen dat dit [b]niet[\b] door de rits kan komen. Hij zag precies voor zoch hoe het fout is gegaan op de naaimachine.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:11

en nu?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:13

Kaitlyn schreef:
Ik ben net naar de zadelmaker geweest en deze wist te bevestigen dat dit [b]niet[\b] door de rits kan komen. Hij zag precies voor zoch hoe het fout is gegaan op de naaimachine.

Nou, daar heb je het al. Alleen al om die reden kan het dus nooit van je rits komen.

Succes met de schoenmaker... -O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:42

Amaris schreef:
Kaitlyn schreef:

Nou, daar heb je het al. Alleen al om die reden kan het dus nooit van je rits komen.

Succes met de schoenmaker... -O-

Toch raar TS dat je het niet hebt gezien, toen je het zadel aannam. Zo onopvallend is het niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:57

Jeetje, wat een krassen zeg. Dit kan echt niet door de rits. Draag zelf een fleece trui waarbij de rits ter hoogte van het zadel komt als ik die aan het dragen ben. Nog nooit ook maar enige schade gehad en dan zou TS ineens van stukje van de schoenmaker tot aan de auto heel haar zadel gemassacreerd hebben.

Dat ze het niet gezien heeft, tja, kan toch. Ik kan me ook wel voorstellen dat de schoenmaker het zadel zo gehouden dat de eigenaar de krassen idd niet zou zien. Als je dan ook nog met een portemonnee staat te jongleren en je weet dat er een afspraak op je staat te wachten, kan ik me voorstellen dat je gewoon dat zadel pakt, lusje gemaakt? goed, en doorgaat. Misschien niet heel slim op dat moment, maar zulke dingen denk je altijd achteraf. Als je zonnebril van je neus de zee in valt en weg zwemt, denk je ook, had ik het maar met een lintje rond mijn nek gedaan.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:54

Ik kan me ook niet voorstellen dat dit door een vest is gekomen. Als je dit soort krassen van de rits van een vest krijgt, dan zouden toch heel wat mensen krassen in hun zadel moeten hebben...

Overigens kan ik niet begrijpen waarom je niet direct terug bent gegaan, dan moet de afspraak wel HEEL belangrijk zijn geweest. Ik ben bang dat je weinig kunt doen nu, omdat je niet kunt bewijzen dat die krassen er nog niet in zaten toen je het zadel bracht en wel toen je het ophaalde.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:55

Ik kan maar één ding zeggen: vind dit ontzettend onprofessioneel van de schoenmaker. Niet alleen het ontkennen, maar zo onvoorzichtig omgaan met kostbare spullen vind ik onverantwoord en erg slordig. Ik denk eerlijk gezegd dat je veel moeite gaat doen, voor niks. Het enige wat nog zou kunnen helpen is een brede vent meenemen en proberen indruk te maken (beetje flauw I know). Hoop voor je dat dit goed komt!

edit: ik draag overigens altijd een vest met rits, en heb nog nooit zulke krassen gezien in mijn zadels. Ik vind het dus onzin dat dit door een rits kan komen.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:10

Heel erg vervelend!! Schoenen repareren is toch echt anders dan zadels repareren; zo'n werkplaats is daar niet echt op ingericht.
Ik verwacht dat je met de goede kleur 'stain' de krassen aardig onzichtbaar kunt maken. Ik help je er graag mee.

Caroline
Flevo Horse Support

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:13

Ik zou het laten voor wat het is, het is jouw woord tegen het zijne en het was gewoonweg niet slim om je zadel naar een schoenmaker te brengen.

Hun werkplaatsen zijn hier niet op ingericht, en hun machines al helemaal niet.
Zadels maken is handwerk, en zo'n lusje word doorgaans met de hand gestikt.
Een schoenmaker heeft immers geen verstand van zadels.

Jammer , maar steek je energie beter in het vinden van een goede zadelpoets die de krassen kunnen opvullen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:27

Mijn zadels maar zelfs mijn hoofdstellen gaan niet naar de schoenmaker. Bij mij gaat alles netjes naar de zadelmaker, die heeft er toch meer kijk op.

Ik heb al eens getouwtrek gehad over een stukje leer tussen de keelriem zetten om hem te verlengen. Ik wilde dat netjes gedaan hebben met goed zwart leer en dan in het midden zodat de 'reparatie' onder de kaak zou vallen. Maar toen ik het kopstuk op ging halen was er een stuk donkerbruin leer aan de zijkant heel lelijk tussen gezet. Niet betaald en nooit meer terug gegaan, sindsdien ga ik altijd naar een zadelmaker.

Heel vervelend van je zadel, maar waarschijnlijk gaat de schoenmaker je hierin niet tegemoetkomen. Ik denk dat hij niet eens een idee hoe duur een dergelijk zadel is. Zoals je zelf al aangaf stubben hamanol erop, leer eromheen schoonmaken en vervolgens een laagje hamanol erop. Dat een avond laten intrekken en dan uitwrijven, dan ik het waarschijnlijk voor een groot gedeelte weg. Als je dat zo een paar keer hebt gedaan, zo eens in de week die plek behandelen dan zie je er niets meer van. En in de toekomst niet meer met je zadel naar de schoenmaker.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:07

CM_ schreef:
Ik zou het laten voor wat het is, het is jouw woord tegen het zijne en het was gewoonweg niet slim om je zadel naar een schoenmaker te brengen.

Hun werkplaatsen zijn hier niet op ingericht, en hun machines al helemaal niet.
Zadels maken is handwerk, en zo'n lusje word doorgaans met de hand gestikt.
Een schoenmaker heeft immers geen verstand van zadels.

Jammer , maar steek je energie beter in het vinden van een goede zadelpoets die de krassen kunnen opvullen.

Alsnog vind ik dat het aan de schoenmaker om te melden dat dit zijn vakgebied niet is. Ik bedoel, als ik vraag aan de garagist of hij mijn fiets wil maken en hij verkl**t de boel, dan nog ligt de schuld bij de garagist: die had de fiets niet moeten aannemen!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 13:58

Onze schoenmaker zou dit prima kunnen doen zo'n simpele reparatie .
Misschien wel goedkoper dan menig zadelmaker .
Ik denk dat de titel zadelmaker ook niet beschermd is , dan iedereen kan morgen een zadelmakerij beginnen ( ook de schoenmaker ) Denk ook niet dat het hier om de reparatie gaat maar om de beschadigingen .