Zelf boomloos zadel maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:22

Als je deze mensen mailt kun je aan 4-5 cm dikke vilt komen, pas op, niet schrikken, maar dat is heel erg duur (vandaar dat zo'n pad commercieel gezien niet zo interessant is en men kunststoffen gaat gebruiken bij de meeste barebackpads, kunststof is veel goedkoper en verslijt wellicht minder snel maar is minder goed):
http://www.pro.nl/?p=1741 ,
http://wolvilt.nl/

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 19:27

Nachtlampje schreef:
Ik vind het idee wel leuk om zelf een barebackpad te maken, maar zou het nooit als boomloos zadel kunnen doen. Alle A-merken van boomloze zadels zijn jaren bezig (en nog steeds) om balans, druk, vorm en ga zo maar door perfect te krijgen. Veel bedrijfjes maken boomloze zadels na voor een klein prijsje, en dat zie je ook terug in de ruggen van paarden van budget-eigenaren.
Ik zou zelf er iig nooit mee willen rijden als ik zelf iets had gemaakt ivm de belasting met beugels erbij etc, met een barebackpad dan weer wel :)

Ja zo is het, men probeert iets te verbeteren wat in feite goed was, de recado. Vandaar dat ik terug naar eenvoudige, natuurlijke materialen wil, maar die zijn duur en voor die bedrijfjes die allerlei boomloze zadels op de markt brengen om er centjes uit te kloppen, niet haalbaar om hiermee te werken. Toch, met latex en kunststof bereik je nooit hetzelfde resultaat, in feite is het troep waarmee je de rug van je paard kapot rijdt.
Balans maak je door je zit. Op een bareback pad werk je zelf aan je zit, dat doet het zadel niet. Boomloze zadels zijn in mijn ogen allemaal barebackpads, niet meer of niet min.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:48

Mwoah, ik vind dat 1 en ander wel wat genuanceerder ligt :=

Er zijn tegenwoordig heel wat boomloze zadels die veel meer lijken op een boomzadel dan op een BBP :j

En we hebben het er wel eerder over gehad, maar ik persoonlijk bijvoorbeeld vind vilt toch lang niet zo fijn als sommige synthetische materialen, hoewel ik op zich ook een groot voorstander ben van natuurlijke materialen :)

Heb wel wat geëxperimenteerd met vilt om te kijken of ik hiervan ook inlages aan wilde bieden aan mijn klanten, omdat het me wel een goed materiaal leek :j Maar ik vind het te compact en te weinig veerkracht / schokdemping hebben. Het is wat mij betreft fijn materiaal voor (een buitenlaag van) een dekje maar als vulling (inlages) vind ik het te hard. Dan vind ik de schuimrubbers toch beter presteren :)

"Troep waarmee je de rug van je paard kapot rijdt" vind ik dan ook niet zo charmant uitgedrukt :n

Maargoed.

Betreffende het zelf maken van een zadel vind ik het zelf altijd interessanter om bestaande ontwerpen aan te passen omdat aan eigenlijk ieder zadel wel iets "mankeert". En het vaak een stuk makkelijker is om iets aan te passen, dan helemaal opnieuw op te bouwen :)

Heb ik natuurlijk ook met het Butterfly Fellsattel gedaan.

Singelophanging verder naar voren, langere singelstoten eraan en een goede pad met goede schokdempende en drukverdelende inlages erin, en het lijkt er sterk op dat daarmee de belangrijkste minpuntjes verholpen zijn. Is nu het fijnste zadeltje dat ik ooit heb gehad :+:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:55

Leuk topic, ik kom me ook even melden. Ben van plan om voor een bestaand zadel inlages/panelenachtig iets te maken binnenkort. Als het lukt :P en jullie vinden het leuk :P zal ik er plaatjes van laten zien.

Ben nu eerst een singel aan het knutselen :D

Boomzadels wil ik niet meer, te veel gedonder mee gehad. Paard heeft een tijd lang een te lang, en ook nog eens bruggend zadel gehad. In de lengte heeft hij 43 centimeter ruimte voor een boom/panelen en hij is ook nog eens overbouwd en heeft hij flinke schouderbladen. Eigenlijk is het een glijbaan met schotelantennes, ik moet echt goed opletten dat ik niet op z'n schouderbladen ga zitten.
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-04-13 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:00

Een singel nog wel! Hoe dat zo? :)

Ik heb daar geen zin in hoor, singels en inlages....gelukkig bestaat wat ik wil gewoon, in dit geval dan want vaak wil ik net iets anders :P

Ben benieuwd wat je gaat maken Koper :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:03

Nou... gezien de bouw van mijn rosje heb ik banaansingels nodig. En ik heb een prachtige dressuurbanaan. Maar nu wil ik een westernbanaan. Die bestaan wel maar ze kosten over de 100 euro. Zal straks, thuis, foto's plaatsen, dan kun je zien wat de bedoeling is.

Voor de beeldvorming nog maar weer een foto van het paard in kwestie:

Afbeelding

Zie je dat plukje manen bij z'n schoft? De achterste 1/3 daarvan zit niet over de schouderkop. Om je een idee te geven van het problee... ehh... de uitdaging.

pmarena

Re: Zelf boomloos zadel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:09

Het blijft ook echt een aan elkaar gefotoshopte achterkant en voorkant bij die van jou...

Geweldig beest :D

Maargoed, ga je dan gewoon een westerngesp op een Engelse singel zetten, of is het plan wat ingewikkelder :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:09

Ik volg ook even Cambiar, mijn vriend wil graag zo'n Hongaars singelloos puszta-zadeltje. Maar daar is hier echt niet aan te komen, en online ook niet (tenzij je Hongaars kan lezen misschien). Ik heb ze ooit in het echt gezien ginder, en die zijn ook boomloos. Maar het zijn dan ook weer geen BBpads, er zit toch een zekere stevigheid/vorm in, en er hangen ook beugels aan. Misschien kunnen we dat ooit wel bij jou bestellen :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:14

pmarena schreef:
Het blijft ook echt een aan elkaar gefotoshopte achterkant en voorkant bij die van jou...

Geweldig beest :D

Maargoed, ga je dan gewoon een westerngesp op een Engelse singel zetten, of is het plan wat ingewikkelder :)

Het plan is wat ingewikkelder ;)

Geweldig is hij zeker (vindt hij zelf ook) maar gefotoshopt issie niet :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:33

Zou nog foto's van singel plaatsen:

Had nog een vrij nieuwe neopreen vzh singel liggen die zich al vier jaar lag te vervelen. Dus daar de gespen, elastiek en band van af gesloopt (GROMM takkeklus) en aan de hand van de vorm van de dressuurbanaan de vorm bepaald. Komt erop neer dat je een stuk schuin afknipt...
Afbeelding

... en er ook weer aan zet
Afbeelding

Dus de basisvorm is er nu:
Afbeelding

maar moet natuurlijk nog worden afgewerkt en verstevigd. Dat wilde ik eigenlijk met leer doen maar icm het neopreen wordt dat een hel. Dus ik ga het maar met nylon proberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:54

Dat is wel vrij rigoreus inderdaad :=

Wel leuk bedacht +:)+

Ik zou zelf de moeite niet doen, om het ook weer netjes met een gladde toplaag af te werken en dan nog te hopen dat alles sterk genoeg is zodat het niet ineens scheurt tijdens een rit..... :=

Dan trek in mijn portemonnee wel voor een "echte" :P

Zulke dingen daar moet je echt tijd voor en zin in hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:58

Leuk topic dit!

@Koper: Ziet er goed uit :j
Heb je de losse stukken er nu alleen met een zigzag weer aangenaaid? Dan zou ik persoonlijk toch nog een of twee keer extra met een (stikkende, als je die hebt) zigzag heen en weer gaan, mocht het garen van zigzag 1 dan knappen dan heb je een beetje extra zekerheid :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 10:03

Speciaal hoe je het doet met die singel, je moet maar op het idee komen :)* !
Ikzelf zou eens zo'n singel willen, maar weet niet of ik die zelf ga maken, want handmatig naaien met fur is echt klote! Ik vrees dat ik na het zadel wel even genoeg zal hebben van het naaien. 1 van m'n meiden haar singelplek zit nogal naar achteren, je kan het best zien als je vergelijkt met de zus:http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-3KP7FBTJ.jpg en http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-KGO74OET.jpg
Vandaag is m'n middeleeuws geïnspireerd bitloos hoofdstel afgewerkt, pff, heb daar al ettelijke maanden mee bezig geweest, maar nu ik het eindresultaat zie ben ik super tevreden, oef wat is het goed gelukt! Ik ben super blij met het uiterlijk en de werking ervan!
Vrijdag leder gaan kopen.
Ik had al de tekening op papier gezet, maar helaas blijkt de scanner kapot te zijn. Had er graag wat opbouwende feedback over gehad. Even proberen om er gewoon een foto van te nemen.
@Ruga, idd, zadel die ik wil maken is wat geïnspireerd op het Hongaars zadel ;-) http://www.opusztaszerimenes.hu/en/oldal/nyeregkeszites/lovasprogramok. Ik heb ooit gemaild om zo'n zadel te kopen, maar bleek dat die boom nog niet op punt stond en problemen gaf. Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de verkoop van dit zadel.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 23-04-13 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:34

Blijheid schreef:
Leuk topic dit!

Heb je de losse stukken er nu alleen met een zigzag weer aangenaaid? Dan zou ik persoonlijk toch nog een of twee keer extra met een (stikkende, als je die hebt) zigzag heen en weer gaan, mocht het garen van zigzag 1 dan knappen dan heb je een beetje extra zekerheid :)

Slim idee, dat vind ik het geworstel met dat kloteneopreen wel waard. Het is mijn bedoeling om over de hele singel nog een nylon band te maken, voor de stevigheid en afwerking. En daar komen de gespen natuurlijk ook mee vast te zitten. Maar dat band heb ik dus nog niet.

Cambiar, was jij niet bekend met het enomeen banaansingel? De gespen staan in een hoek ten opzichte van de singel zodat het stuk in het midden, wat onder het borstbeen door gaat, verder naar voren is dan de gespen. Heel handig als de singelplek verder naar voren ligt dan de singelstoten van het zadel. Je moet wel de bolle kant naar achteren doen anders werkt het averechts.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:39

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:41

Dat ziet er degelijk uit :j

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 10:51

Ruga schreef:
Cambiar schreef:
@Ruga, idd, zadel die ik wil maken is wat geïnspireerd op het Hongaars zadel ;-)

Ha maar het is niet dat steppezadel wat ik bedoel, ik bedoel deze: http://farm5.staticflickr.com/4095/4934 ... dedc37.jpg

Aha, thx voor de foto! Mooi kleedje met laarsjes heeft die man aan :-)!
Zo iets zal het niet worden, daar zit geen vorm in en op m'n ronde merrie gaat m'n zit belabberd worden vrees ik.

Ook als je kijkt naar de recado dan heeft die breed, plat zitoppervlak http://www.mijnalbum.be/Album=WNZNQFY6 http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-W8AXXWMF.jpg en ga je automatisch in kakstoelhouding gaan zitten (dat geeft op zo'n zadel ook het meeste evenwicht). Dat is iets wat ik niet wil!

Wil echt met het idee van de espanola verder werken, want die heeft een zeer smalle twist voor een boomloos zadel, was er echt verwonderd over dat dit boomloos zo op te lossen valt. Of dat zal lukken is een andere vraag. Ik wil dolgraag weten wat hierin zit (in die verdikking):http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-SI7GEQGM.jpg
Misschien kan ik met stugge vilt evenaren wat er in die verdikking zit.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:01

Koper schreef:
Blijheid schreef:
Leuk topic dit!

Slim idee, dat vind ik het geworstel met dat kloteneopreen wel waard. Het is mijn bedoeling om over de hele singel nog een nylon band te maken, voor de stevigheid en afwerking. En daar komen de gespen natuurlijk ook mee vast te zitten. Maar dat band heb ik dus nog niet.

Cambiar, was jij niet bekend met het enomeen banaansingel? De gespen staan in een hoek ten opzichte van de singel zodat het stuk in het midden, wat onder het borstbeen door gaat, verder naar voren is dan de gespen. Heel handig als de singelplek verder naar voren ligt dan de singelstoten van het zadel. Je moet wel de bolle kant naar achteren doen anders werkt het averechts.

Is maar een voorbeeld dat ik geef om te laten zien wat zo'n singel doet met dergelijk type paard. Ik heb twee singels die haar voortreffelijk passen. Banaansingel ben ik niet zo voor, de Deuber en de Letixerant singel daarentegen gaan haar super goed!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:06

Hihi, die van le Tixerant vind ik dan weer niet zo geweldig. Ben niet heel gecharmeerd van het plastic plakkaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:17

Plastic :P

Is gewoon een soort neopreen-achtig iets, Rena vind de singel zeer comfortabel :j
Juist vanwege dat middenstuk dat de druk op het borstbeen legt :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:17

Eerste foto is de Tixerant (helaas geen duidelijke foto)
Tweede foto is de Deuber singel.
http://www.mijnalbum.be/Album=CNILBUCQ
Wat bedoel je met plastiek plakkaat? Ik zie bij de mijne nergens geen plastiek zitten.

Nu ik de foto's eens bekijk zie ik dat het de combinatie singelstoten/ singel is die maakt dat de singel rechter ligt! Dus bij zadel met kortere singelstoten zou ik wel genoodzaakt zijn een banaansingel te gebruiken. Weeral bijgeleerd en idee opgedaan!
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 23-04-13 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:19

pmarena schreef:

Is gewoon een soort neopreen-achtig iets, Rena vind de singel zeer comfortabel :j
Juist vanwege dat middenstuk dat de druk op het borstbeen legt :)

Mijn merrie is hyper hyper gevoelig. Ze sloeg en beet in begin verschrikkelijk als ik aansingelde. De tixerant kun je zodanig zachtjes aansingelen, dat ze niets meer deed.
Ik wil wel nog andere zaken uitproberen (zoals de singel van Ruga), maar ik ben enorm blij geweest met de eric-singel :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:26

Het is ook gewoon echt een superfijn ding :j

Niet heel mooi om te zien, maar wel heel functioneel :j

Hij snoert niet zo in als normale singels en dat is (logisch) veel comfortabeler :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:27

pmarena schreef:

Kunststof dan :P

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:43

pmarena schreef:
Betreffende het zelf maken van een zadel vind ik het zelf altijd interessanter om bestaande ontwerpen aan te passen omdat aan eigenlijk ieder zadel wel iets "mankeert". En het vaak een stuk makkelijker is om iets aan te passen, dan helemaal opnieuw op te bouwen :)

Dat het moeilijker is ok, dat besef ik nu al heel goed en ben er nog niet aan begonnen. Ik weet exact wat ik wil, maar een basis daarvan bestaat nog niet. Het zijn idee'tjes van een espanola, recado, hongaars zadel en Iberica die ik ga gebruiken en weet exact welke elementen ik ervan ga gebruiken om tot het gewenste resultaat te komen.
Ik wou normaal gezien een boomzadel maken, maar dit vind ik veel interessanter omdat ik geen boom hoef te kopen, want effectief boomzadels maken is nog andere koek. Ik mag ook altijd raad gaan vragen bij een zadelmaker/kunstenaar die al een McClellanzadel zelf gebouwd heeft tot de boom aanpassen toe (van smal naar tank-Haflinger maatje) en ook al wat recado zadels gemaakt heeft. Hij is ook gepassioneerd van boomloze zadels en heeft er ervaring mee, dus waarom zou ik het niet doen? Vrijdag ga ik om m'n leder, wordt spannend allemaal!