Bontje tussen dek en zadel...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:10

Ik heb 2 zadels voor het springen 1 past op allebei goed en 1 is al een ouder zadeltje wat ik niet gebruik wanneer mogelijk. (heb 2 paarden)
Ik heb voor dat ouder zadel een gel en een bontje maar wat beter is voor erop heb ik mij laten vertellen is een bontje dus daarom rijd ik nu met het bontje.
I vind een bontje ook niet bepaald mooi maar een leerkracht zei dat mijn oud zadel iets te veel op de schouders drukt dus daarom beter een bontje of gelleke eronder kon leggen (terwijl ik al meer dan 2 jaar met dat zadel reed en er nooit problemen zijn geweest maarja je doet maar wat het beste lijkt voor je paard.)

@foxy: wat vind jij van een gelpad? en wat vind jij beter voor op een paard te leggen?

edith: Dat oud zadel is tevens al meer dan 30 jaar ofzo (maar verder prima in orde) en dat ander zadel is gloednieuw en is door een zadelmaker gepast.

unicorn_kiss

Re: Bontje tussen dek en zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:09

Mijn paard is door de winterstop teruggevallen in bespiering, waardoor ik nu tijdelijk een bontje gebruik tot zijn bespiering terug is. Verder lijkt mij een bontje vrij nutteloos

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:17

vind een bontje goed werken als demping, heb hem onder het boomlooszadel. ook lift het het zadel een beetje waardoor je een eventuele knellende schoft kan verhelpen.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 00:34

unicorn_kiss schreef:
Mijn paard is door de winterstop teruggevallen in bespiering, waardoor ik nu tijdelijk een bontje gebruik tot zijn bespiering terug is. Verder lijkt mij een bontje vrij nutteloos

Dat is ook mijn reden voor het bontje.

Equithic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:51

Mijn paard heeft sowieso nog niet echt goeie spieren in haar achterhand, daar zijn we nu druk mee aan het oefenen. Aangezien het zadel nu niet helemaal past heb ik een bontje, wanneer deze spieren helemaal zijn opgebouwd overweeg ik evt. een nieuw zadel te kopen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:13

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:33

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:37

caresje schreef:
@foxy: wat vind jij van een gelpad? en wat vind jij beter voor op een paard te leggen?

Een gelpad is niet slecht maar heeft wel een aantal nadelen:
- voert geen warmte af
- voert geen vocht af
- ademt totaal niet
- kans op wrijving en dus ook meer warmte tussen gel en huid, die dan weer niet weg kan
Ik ga resoluut voor echt bont, ook al omdat je daar meer mogelijkheden hebt in de uitvoeringen en gebruiksvormen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:40

foxy80 schreef:
caresje schreef:

- voert geen warmte af
- voert geen vocht af
- ademt totaal niet
- kans op wrijving en dus ook meer warmte tussen gel en huid, die dan weer niet weg kan
Ik ga resoluut voor echt bont, ook al omdat je daar meer mogelijkheden hebt in de uitvoeringen en gebruiksvormen.

Sinds een half jaar gebruik ik de anti slip pad van eskadron. Niet voor het schuiven want dat doet mijn zadel niet maar
als schokdemper. Die ik heb is ademend, voert warmte af en er is geen wrijving tussen pad en dekje.
Ik ben er zeer tevreden over.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:49

AaronYve schreef:
foxy80 schreef:
- voert geen warmte af
- voert geen vocht af
- ademt totaal niet

Sinds een half jaar gebruik ik de anti slip pad van eskadron. Niet voor het schuiven want dat doet mijn zadel niet maar
als schokdemper. Die ik heb is ademend, voert warmte af en er is geen wrijving tussen pad en dekje.
Ik ben er zeer tevreden over.

Linkje? Ik zat bij gelpad nl te denken aan de klassieke zwarte die zo op de rug worden gelegd

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:51

Ik reed met een bontje voor de mooi, maar ook omdat het zadel best wat ruimte had (jong snel groeiend paard) nu zit het zadel dus goed (wordt zelfs te krap) en kan het bontje in de kast blijven. Vind het wel jammer eigenlijk want vind het wel mooi :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:03

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:18

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:34

foxy80 schreef:
CK88 schreef:
Ik wil ook een bontje voor de mooi, en heb net een nieuw zadel dus wil de pasvorm niet vergallen. Ik heb deze gezien:
http://www.hipponet.be/index.php?item=h ... 54&lang=NL

En nog lief voor de portemonnee ook *\o/*

Vind hem nog best duur voor een bontje zonder onderkant 60 euro :o zo duur zijn ze ook met maar die wil ik dus niet :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 15:47

CK88 schreef:
Vind hem nog best duur voor een bontje zonder onderkant 60 euro :o zo duur zijn ze ook met maar die wil ik dus niet :+

Tja, bij dit merk kost eentje met wol onderaan het dubbele.
En bij goedkopere merken moet je toch maar altijd afwachten wat voor kwaliteit wol je krijgt. Leuk als je na 3 keer wassen een soort pannenkoek hebt. Meer dan 1 keer bij ons op stal gezien helaas.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:05

http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... eldek.html

deze zag ik net bij divoza staan, is wel redelijk duur, weet niet of er bont onder zit, maar lijkt meer op een zadeldekje dat je voor de luxe of mooie uit straling kan gebruiken zonder dat het enig nadeel heeft voor je zadel.

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:07

weet overigens niet of er bontjes zijn voor de " mooi " om het zo maar even te zeggen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:34

paardrijmiep schreef:
weet overigens niet of er bontjes zijn voor de " mooi " om het zo maar even te zeggen.

Die heb ik al gegeven in de link, bestaan dus wel :j

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:35

foxy80 schreef:
CK88 schreef:

Tja, bij dit merk kost eentje met wol onderaan het dubbele.
En bij goedkopere merken moet je toch maar altijd afwachten wat voor kwaliteit wol je krijgt. Leuk als je na 3 keer wassen een soort pannenkoek hebt. Meer dan 1 keer bij ons op stal gezien helaas.

Maar een aantal jaar geleden was dit dekje nog (ook uit een topic van jou) 39,95, vanwaar de hoge prijsstijging?

Gr Claudia

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:19

Omdat dat een aantal jaren geleden was. Grondstofprijzen zijn alleen maar gestegen sindsdien en Mattes heeft toch de prijzen omhoog moeten doen omdat ze niet wilden toegeven op de kwaliteit. De prijs waar jij over spreekt dateert van 3 prijsverhogingen terug, we hebben helaas geen gunstige evolutie op dat vlak achter de rug, maar dat is bij meerdere merken zo. ;)

Daarnaast heeft Mattes ook besloten om richtprijzen uit te brengen, dus die hebben ook hun invloed gehad. Voordien was vrijheid blijheid.
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 17-04-13 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:21

Jammer :\ Vind het echt te duur voor alleen de randen. Heb hem ookal gevonden bij een andere webshop wel voor 40 euro, alleen niet van mattes. Wel echt bont :j

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:23

Bontjes zijn lapmiddelen voor niet goed passende zadels..Natuurlijk kan je wel een bontje gebruiken maar dan moet je zadel daar wel voor aangepast worden..Anders kan het zijn dat je zadel op bepaalde plaatsen te krap wordt..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:24

Ik verbaas me er altijd over hoeveel 'topruiters' zo'n bontje onder het zadel hebben. Volgens mij is zo'n bontje inderdaad bedoeld voor als je zadel niet past (te groot is). Lijkt me niet dat deze ruiters allemaal slecht passende zadels hebben?
Ik heb ook een tijdje zo'n bontje gebruikt bij mijn vorige zadel, maar nu mijn huidige zadel past heb ik 'm ook verkocht. Gebruik nu alleen dunne dekjes :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:41

Ik heb een pony die door het jaar nogal een kan veranderen van conditie, dan is ze weer wat breder (bv s zomers vol op de wei) dan weer wat smaller, in de smalle periode schuift het zadel wel eens, is wel op maat gemaakt, maar meer of minder conditie kan veel uitmaken bij haar, bontje vult dan wat op waardoor het zadel mooier ligt.
Daarnaast vind ik bont tussen huid en zadel perfect, erg zacht voor de huid, en voor paarden met een gevoelig huidje dus ideaal.
ik kan me voorstellen dat sommige zadels er idd krapper door gemaakt worden, maar ik gebruik hem wel doordacht ;). Verder heb ik gewoon goede dekjes, en passend zadel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:12

Gelpad ben ik echt geen fan van. De gel kan heel gemakkelijk weg gedrukt worden (op de plek waar het nodig is meestal), en gaan zitten op de plek waar je het niet wilt hebben (in het kanaal van je zadel).