Hoofdstel met sluiting aan zijkant?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 21:04

Telpeva schreef:
Debbi_e schreef:
ik volg dit even :)
heb een verzorgpaard die het ook niet toelaat om aan de oren te zitten en het hoofdstel is dus ook een drama.

ben benieuwd wat hier verder voor oplossingen gevonden worden.
ik heb nog geen oplossing helaas..

In de tijd dat ik op de manege reed was er een pony die het ook vreselijk vond als het kopstuk over de oren ging. Bij deze pony heeft het bij mij geholpen, door mijn hand achter de oren te houden (in een soort kommetje, om de oren te beschermen) en op die manier het kopstuk over de oren heen te trekken. Dan raakte het leer alleen mijn hand, en nooit de oren. Sindsdien nooit meer problemen gehad met het opzadelen van die pony.

Dat lijkt een goed idee, maar als 1.70m in paniek raakt hou ik hem niet meer...

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:53

CK88

Re: Hoofdstel met sluiting aan zijkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:26

Je kunt ook alleen met bit rijden, dus zonder hoofdstel. Schijnt ook erg zacht te zijn voor de paardenmond :j
[WD-V] Een leren bit

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 23:12

NNNigel schreef:
De neusriem had ik eraf gehaald, want hij begon alweer te panieken... Maar das natuurlijk niet zomaar weer terug in elkaar gezet.... Ik mag morgen rambo hoofdstel gebruiken, eens zien wat hij daarvan vind.

En als je de bakstukken van de neusriem nou niet door de lussen van de frontriem haalt? Eerst neusriem om het hoofd (kun je via de hals doen en dan naar voren schuiven, kinriem nog niet vastmaken) en dan aan de linkerkant het bakstuk van je bit los, bitbakstukken om z'n hoofd, bit in, bakstuk vastgespen. En dan kin- en keelriem vastmaken?
En als je een lage neusriem hebt is het helemaal makkelijk: bit in, bakstuk vast en dan de neusriem eroverheen.

Ik zou wel de frontriem eraf halen, lijkt me makkelijker. Hoef je minder te frommelen bij de oren. Of als je er perse een wil een frontriem maken die aan de ene kant vast zit en die je aan de andere kant los en vast kunt gespen bij het kopstuk.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 06:12

Koper schreef:
NNNigel schreef:

En als je de bakstukken van de neusriem nou niet door de lussen van de frontriem haalt? Eerst neusriem om het hoofd (kun je via de hals doen en dan naar voren schuiven, kinriem nog niet vastmaken) en dan aan de linkerkant het bakstuk van je bit los, bitbakstukken om z'n hoofd, bit in, bakstuk vastgespen. En dan kin- en keelriem vastmaken?
En als je een lage neusriem hebt is het helemaal makkelijk: bit in, bakstuk vast en dan de neusriem eroverheen.

Ik zou wel de frontriem eraf halen, lijkt me makkelijker. Hoef je minder te frommelen bij de oren. Of als je er perse een wil een frontriem maken die aan de ene kant vast zit en die je aan de andere kant los en vast kunt gespen bij het kopstuk.

Bij de rambo zit de frontriem niet in de weg en omdat er geen losse riempjes zijn voor de neusriem en kopstuk hoef je maar 1 riempje los te halen ipv het hele hoofdstel uit elkaar te halen, in te doen en weer in elkaar te zetten.
Daarom dit dit hoofdstel zo handig, er zitten niet zoveel losse onderdelen aan. Ik ben benieuwd hoe het bevalt vandaag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:25

Dat snap ik ing, ik post ook alleen maar mijn idee maar dat betekent natuurlijk niet dat ik jouw idee niet snap.

Persoonlijk vind ik die rambo micklems spuug- maar dan ook spuuglelijk, hopelijk vindt TS de voor haar handigste oplossing :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:29

Voor de ezels hebben wij hoofdstellen die je aan de bovenkant los kunt maken (het gaat wat lastig om die grote oren eronder door te trekken ;) ) is dat niet iets? Zijn wel menhoofdstellen, maar je hebt ze vast ook wel in de rijvariant. Ik denk dat je dan wel op Amerikaanse sites uit gaat komen aangezien ze daar veel meer rijden met grote ezels/muildieren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:30

Is al een paar keer geopperd Fiffill.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:32

Heb niet het hele topic gelezen ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:35

Barvrouwke schreef:
Je haalt toch gewoon 1 bakstuk los en 'gooit' vanaf de voorkant met een ruime boog het kopstuk over de oren.
Neusriem en keelriem vastmaken. Bit door de mond halen, sperriem dicht en gaan.
Zo pak ik het meestal bij moeilijke jonge paarden aan.

Precies! Dat was ook mijn eerste gedachte.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:36

En als je nou alle onnodigheden eraf haalt en alleen het kopstuk en de bakstukken (met bit) laat zitten?
Dan hoeven zijn oren niet door het gedeelte kopstuk-frontriem.

Evt kun je het bit ook nog half losmaken, zodat je het kopstuk vanaf de hals naar voren kunt schuiven en als laatste doe je dan het bit in vanaf de zijkant

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:46

En als je toch graag een frontriem wilt, kun je er bij de schoenmaker oid vast wel drukknoopjes ofzo aan laten zetten zodat je hem makkelijk later kunt bevestigen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:54

Gewoon het midden uit de frontriem snijden dat je 2 lusjes overhoud. Die kun je aan beide kanten van het kopstuk (met de neusriem er doorheen) bevestigen. Hoef je niet te rommelen als het op het paard zit.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:07

Princesj schreef:
Gewoon het midden uit de frontriem snijden dat je 2 lusjes overhoud. Die kun je aan beide kanten van het kopstuk (met de neusriem er doorheen) bevestigen. Hoef je niet te rommelen als het op het paard zit.

Dan zal ik voor 2 elastiekjes gaan, ipv de frontriem kapot snijden :=

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:09

Bij ons op de manege was eerder ook een paard die het slecht kon hebben dat er aan z'n oren werd gezeten. Hier hadden ze de volgende oplossing voor. Het hoofdstel bestond alleen uit de neusriem en de bakstukken met keelriem. Dus geen frontriem. De neusriem en bakstukken werden dmv kleine klittenbandjes bij elkaar gehouden (die zitten ook weleens om een nieuw hoofdstel als je die koopt). Aan de bakstukken zaten kleine musketons, waaraan het bit kon worden bevestigd. Je deed het kopstuk met neusriem in een keer over z'n hoofd, maakte de neusriem en keelriem vast en als laatste klikte je het bit erin. Op deze manier gaf het nooit problemen en het was een goedkope oplossing, want op deze manier kun je gewoon met je eigen hoofdstel rijden zonder frontriem.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 17:40

Bedankt voor de vele reacties! Fijn dat jullie zo meedenken!

Vandaag geoefend met gedragsdeskundige en we zijn al een heel eind gekomen, en we hebben al vooruitgang geboekt. Het ziet er naar uit dat hij ook meer van het rechteroor last heeft dan van het linker, dus met rechteroor begonnen om daar een los kopstuk ober te kunnen doen, en dan rechteroor er doorheen doen. Na 15 minuten wel oké. Hij dacht iig niet meer dat hij dood ging... Morgen weer verder oefenen!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:50

anders doe je het net zo als de ijslandse ruiters op ijsland
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 4136_n.jpg
helaas te groot, kun je het idee wel mooi zien

Afbeelding
[img][img]http://www.icetack.co.uk/ekmps/shops/icetack/images/bridles-and-headstalls-10-c[ekm]275x261[ekm].jpg[/img][/img]

of een leren bit
Afbeelding

Debbi_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:35

ik heb iets gevonden wat bij mij werkt!

heb het hoofdstel aan de zijkant helemaal los gemaakt en de neusriem er af gehaalt.
toen vanaf de hals naar boven geschoven en vast gemaakt. ze vond het wel nog een beetje vervelend dat ik dicht bij haar oren t hoofdstel vast moest maken maar het ging prima!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:08

NNNigel schreef:
Die oren er door heen doen... Dan gaat ie dus dood... Hen al da erbij gehad en nu dus osteo... Maar niets helpt lijkt het... Ken je zo'n touwhalster? Die je aan de zijkant vastknoopt? Die constructie zou ideaal zijn...

Iedereen alvast bedankt voor het meezoeken !

Dat bestaat dus: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... dstel.html
Die moet je aandoen zoals een touwhalster, aan de zijkant knopen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:26

En het ziet er nog mooi uit ook !!