Heulpteugel voor op buitenrit met weinig inwerking?...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SRY

Re: Heulpteugel voor op buitenrit met weinig inwerking?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:22

Ik zou voor een martingaal gaan, deze gebruik ik zelf altijd en paard heeft er geen last van :) Gebruik zelf wel martingaal met borsttuig.

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:41

_Esther_87_ schreef:
Juist een slof belemmert je paard niet. Het is namelijk de enige hulpteugel die je tegelijkertijd los genoeg kan laten om voluit te galopperen of zelfs een klein sprongetje te maken, maar die je ook in kan zetten mocht er een situatie ontstaan waarbij dat nodig is. Bij alle andere hulpteugels bepaal je niet ter plekke zelf wanneer je hem loslaat of juist erbij pakt. Martingaal bijvoorbeeld verhindert het omhoog brengen van het hoofd. Maar dat verhindert dus ook het omhoog brengen van het hoofd als er een vogel uit de bosjes vliegt oid, ofwel als er dus helemaal niets aan de hand is. Als je handig bent met een slof (en dat is wel een serieuze voorwaarde imo) vind ik het juist voor buiten een fijne hulpteugel vanwege de vrijheid die je kan geven.

Juist daarom rijd ik in de wintermaanden als meneer soms wat vrolijker en baldadig kan zijn met slof in het bos. Ik gebruik 'm alleen als 't nodig is en anders laat je 'm losser. Kun je dus juist zelf bepalen. Meeste tijd dus lekker los zonder druk.