Wat doen jullie? (Halster)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:29

altijd in winter af maar in zomer om vanwege vliegenfrontriemen maar zodra er dag geen vliegen zijn of regent ofzo dan direct af want zit alleen maar in weg voor ze en ze kunnen blijven hangen

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:31

ik doe hem alleen om als ik dr moet verplaatsen of ergens vast moet zetten.
ze is misschien niet heel makkelijk te pakken. maarja ik doe daar liever wat langer over.
dan dat ze straks weer dr oor openhaalt, is namelijk al keer eerder gebeurd :(

Tigra_

In de winter als ze op stal staan, blijft die in de wei aan, in stal doe ik hem altijd uit. Nu ze 24/7 buiten staan gaan alle halster af.
Er zitten natuurlijk bij beide voor en nadelen aan. Nadeel als ze er geen aan hebben en ze uitbreken, je het halster niet moet vergeten mee te nemen als je hem moet gaan vangen en voor omstanders is het paard dus niet makkelijk te vangen een paard van 400 kilo houd je niet aan een pluk manen. Daarnaast is het aanlaten ook niet geheel veilig, normaal gezien breekt een halster wel vrij snel als ze ergens achter blijven hangen gelukkig maar goed dan moet er ook toch heel wat kracht op uitgeoefend worden wat voor het paard ook niet prettig is.

Verder over diefstal, denk ik dat het weinig verschil maakt. Personen die bewust een paard/paarden uitkiezen zullen wel zorgen dat ze zelf ook wat halsters en touwen bij hebben om paarden mee tenemen. Denk niet dat een toevallige voorbijganger ineens denkt wat een leuk paard en hij heeft een halster aan laat ik die eens meenemen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 08-04-13 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ekeif96

Hier hebben wij nooit de halsters om, alleen als ze in de trailer moeten :j (als ik ze poets staan ze gewoon los in hun stal)
Het enigste nadeel wat dit heeft is dat als ze op de een of andere manier los op de weg lopen, dat je ze moeilijker te pakken krijgt.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:32

Hier op de manege wordt het halster vaak bij de lastig te pakken kinderpony's omgehouden. De rest gaat af. In de wei wisselt het, soms met, soms zonder.

xDominique

Re: Wat doen jullie? (Halster)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:52

In de stal zal ik hem gewoon afdoen. In de wei er gewoon lekker op laten. :)

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:54

Ik laat het halster nooit om.
Zelfs bij een pony die bijna niet te pakken is!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:55

Een hoop mensen die zich druk maken om paard kunnen vangen wanneer hij uitbreekt... wat voor omheiningen hebben jullie dan als ik vragen mag? En hoe vaak breken jullie paarden dan uit? :+

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:00

als er 1 vd 'takken' vd hoefijzers loskomt
en paard gaat zich ff krabbe achter zijn hoofd ofzo en hij raakt vast te zitten
breekt hij zijn nek.

kleine kans dat dat gebeurt natuurlijk, mijn paarden hebben zelfs niet eens hoefijzers,maar toch om te voorkomen vast te zitten...
geen halster op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:13

Of paarden die een ander bij het halster pakken (heb dat een dominant paard eens zien doen, dat andere paard kon dus geen kant meer op). Of paarden zonder ijzers die jeuk hebben achter hun oor en met hun hoef achter het kopstuk blijven hangen. Paarden die aan de omheining blijven haken. Paarden die met de ring van het halster tegen het stroomdraad aankomen.

Of gewoon van die slimmeriken die álle halsters zelfstandig af krijgen :D

tumtum96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:21

ik doe hem meestal af, alleen als mijn moeder hem binnen moet doen laat ik hem om

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:22

Mijne altijd zonder, paddock, wei, stal
Mijn verzorgpaard heeft in de wei nog wel eens een halster om, maar daar kunnen ze nergens aan blijven hangen

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:26

ik heb mee gemaakt dat een belgisch trekpaard zn halster in de wei omhad en ging rollen. is met zn ijzer in het halster gekomen. en dus zat ie vast. heeft zich helemaal druk gemaakt en lag toen in de sloot. uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. maar ik laat dus nooit mn halster om in de wei, stal. ook gewoon dat ze achter een paal kunnen blijven hangen (of dat iemand hem/haar zomaar makkelijk meeneemt) ben ik bang voor...

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:01

Altijd af, ten eerste omdat ik bang ben dat hij ergens aan blijft hangen, en ten tweede omdat hij hem anders zelf afdoet en dan ben ik m'n halster kwijt :=

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:55

Altijd halster af, in stal en weide. Ben als de doods dat ze blijft haken. Opstal hebben ze ook hooinetten ook op het land. In stal hebben wij geen hooi net hangen omdat we bang zijn dat ze blijft hangen. Laatst hoorde we dat ze in t land is blijven hangen met been in de hooinet. Gevaar zit in klein hoekje!

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:57

In stal af, zodra ze buitenkomt heeft ze hem om.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:59

Alleen om al we met ze bezig zijn, verder altijd af!
Oude verzorg paard heeft zich opgehangen in de stal met als gevolg een gebroken kaak..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:28

Toen ik nog mijn eigen paard had, liet ik hem altijd af. Zo ook bij de paarden op mijn werk. Een collega van mij laat ze altijd om.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:22

Halster gaat altijd af. In stal, in de paddock en in het land. In het land had mijn shet hem altijd nog om vanwege graasmasker, maar dat zal ook wel anders worden dit jaar. Of ze moet zich niet laten vangen, dan moet ze hem wel omhouden ;)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:24

Hier zijn de halsters altijd om.

De staleigenaar doet de paarden naar buiten en naar binnen en die vindt het fijner als de halsters om zijn, mocht er eentje tussen uit schieten.
Ach pony heeft er geen last van :)

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:26

mijn Verzorgpony heeft altijd een halster om , ben er zelf tegen dat ze die 24/7 aan heeft.
Maar ik ben dan ook niet de baas van het paard ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:29

In de wei en paddock heeft ze het halster om, op stal altijd af.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:36

Altijd het halster af, op stal en in de wei/paddock. Heel af en toe houden we m om als ie weer idioot haar stal in dendert. Maar wil m altijd af hebben. Over het algemeen is ze makkelijk te pakken.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:37

Mijn paarden hebben nooit hun halster om, behalve 1 paard in de wei. Zij heeft de neiging om, wanneer ze zich verveelt, uit de wei te springen. En dan heb ik liever dat ze een halster om heeft, zodat ze makkelijker te pakken is. :) Verder hebben ze alleen het halster om als ik iets met ze doe.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:06

Ik doe het altijd af zowel op stal als buiten. Ongelukken zijn gauw gebeurd en hoe klein de kans ook is, het risico wil ik toch niet nemen.
Las laatst dit topic hier op Bokt: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=319119&hilit=verdronken+halster , en in 2011 is er nog iemand van Bokt haar pony op deze manier kwijt geraakt, ook met het ijzer achter het halster blijven haken en in de sloot verdronken. Verschrikkelijk om zo van je paard af te komen ;(