Perfecte winterdeken voor sloperd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:47

Maartje1990 schreef:
Ook dan, ook in de natuur zullen paarden af en toe flink lopen en zweten hoor. Maargoed, ik wou het in ieder geval even onderbouwen. Wat TS verder zelf met die informatie doet moet ze helemaal zelf weten :)

Ook hoefijzers zijn onnodig, bitten ben ik ook geen fan van maar aangezien je helaas bitloos niet mag starten zou ik dat nog kunnen snappen. Maar ik denk dat het wel duidelijk was dat ik wat natural minded ben :D En dit is inderdaad ook weer een hele andere discussie, die vaak op niets uitloopt.

Hoefijzers zijn niet nodig als je er niet intensief mee rijdt en bitloos kan uiteraard ook als je je altijd in een veilige omgeving begeeft.

Die van mij zou ziek worden na een intensieve endurance rit als ik hm z'n winterhaar zou laten behouden. Zowel snotverkouden als stijf op de spieren. Als je dus sport met je paard zul je helaas wel moeten grijpen naar een deken/hoefijzers etc.

Zonde van de discussie weer. TS vraagt naar een goede deken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:55

Na jaren dezelfde problemen gehad te hebben ben ik nu heel tevreden met de rhino dekens.
Ik ben vooral tevreden over de prijs kwaliteit verhouding. Net niet zo duur als Bucas en Rambo maar voor mij doen ze wat ze moeten doen: ze blijven heel.
Ook de pasvorm op de schoft is een stuk beter voor mijn paard.

De normale 600D dekens waren hier vaak gelijk zo kapot dat repareren niet eens meer een optie was. Ze scheurde bijvoorbeeld 50cm ver in over de bovenkant. Of zo'n grote winkelhaak dat ik onvoldoende reparatie materiaal had.

Met de Rhino dekens heb ik nog wel eens heel kleine gaatjes maar de repareer ik onmiddellijk met bisonkit en duct tape. Sommige dekens hebben inmiddels wel al 3 of 4 zilveren ducttape versieringen maar deze dekens hebben inmiddels hun 3e seizoen overleefd. Dat was voorheen nog niet eerder vertoond.

LizMD

Re: Perfecte winterdeken voor sloperd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:01

Mijn rhino houdt het ondertussen al 3 winters vol, alleen de staartflap is er 2 keer afgeweest. Paar kleine tandengaatjes, maar geen scheuren. Had een nieuwe eurostar, die heeft het maar liefst 2 dagen volgehouden :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:56

Attitude schreef:
Maartje1990 schreef:
Ook dan, ook in de natuur zullen paarden af en toe flink lopen en zweten hoor. Maargoed, ik wou het in ieder geval even onderbouwen. Wat TS verder zelf met die informatie doet moet ze helemaal zelf weten :)

Ook hoefijzers zijn onnodig, bitten ben ik ook geen fan van maar aangezien je helaas bitloos niet mag starten zou ik dat nog kunnen snappen. Maar ik denk dat het wel duidelijk was dat ik wat natural minded ben :D En dit is inderdaad ook weer een hele andere discussie, die vaak op niets uitloopt.

Hoefijzers zijn niet nodig als je er niet intensief mee rijdt en bitloos kan uiteraard ook als je je altijd in een veilige omgeving begeeft.

Die van mij zou ziek worden na een intensieve endurance rit als ik hm z'n winterhaar zou laten behouden. Zowel snotverkouden als stijf op de spieren. Als je dus sport met je paard zul je helaas wel moeten grijpen naar een deken/hoefijzers etc.

Zonde van de discussie weer. TS vraagt naar een goede deken.

Toch jammer dat er mensen dergelijke beweringen maken die kant nog wel slaan en die helemaal niet waar zijn. Er zijn zoveel mensen en paarden die intensief rijden en werken met hun paarden. Mennen, endurance, springen, dressuur etc. en dit gewoon ijzerloos en dekenloos doen. Bitloos kan ook gewoon in elke situatie. Heb je het ooit geprobeert? Een intensieve endurance rit in z'n winterhaar? Of dénk je alleen dat hij verkouden en stijf zou worden?

Ik wil er hier in dit topic verder niet over discussieren aangezien het erg off-topic gaat, maar wou wel even reageren als iemand een dergelijke bewering doet die niet waar is.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:04

Als je niet in het topic wilt discuzeuren, stuur dan een PB :)*

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:48

Jammer dat er weer zo'n discussie uit moet breken.
Als ik idd dekenloos had gewild, had ik dit hele topic niet aangemaakt ;).

Thanks voor alle verdere tips en PB's. Ben niet helemaal fit, ga dat allemaal even doorlezen als het weer wat beter gaat en de lettertjes niet meer voor mn neus dansen :P.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:13

Maartje1990 schreef:
Toch jammer dat er mensen dergelijke beweringen maken die kant nog wel slaan en die helemaal niet waar zijn. Er zijn zoveel mensen en paarden die intensief rijden en werken met hun paarden. Mennen, endurance, springen, dressuur etc. en dit gewoon ijzerloos en dekenloos doen. Bitloos kan ook gewoon in elke situatie. Heb je het ooit geprobeert? Een intensieve endurance rit in z'n winterhaar? Of dénk je alleen dat hij verkouden en stijf zou worden?

Ik wil er hier in dit topic verder niet over discussieren aangezien het erg off-topic gaat, maar wou wel even reageren als iemand een dergelijke bewering doet die niet waar is.

Mijn paard vond het helemaal niet grappig zonder ijzers getraint te worden op asfalt en liep een stuk fijner door z'n lijf met ijzers ( hoeven zo kort afgesleten omdat ik zo nodig ijzerloos wilde rijden... :+ ) , ondanks dat IK een voorstander ben van ijzerloos.

Daarbij heb ik hm bitloos ingereden omdat hij aan het wisselen was in de periode van zadelmak maken, maar ben ik ondertussen toch heel blij dat er een bitje inhangt als ik tijdens de wedstrijd ingehaalt wordt door andere paarden. Buiten dat is een korte ophouding met bit veel fijner dan eindeloos hangen aan een neus...

Mijn paard vind het absoluut niet fijn en heeft het bloedheet met zijn winterhaar tijdens een intensieve endurance training in de winter. Laat staan in de lente met warm weer als hij zijn haar nog niet volledig kwijt is.

Dus welke beweringen zijn nu niet waar?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 06:58

Maartje1990 schreef:

Tsja... ook al ben je natural minded, het getuigd van kortzichtigheid als je niet openstaat voor andere dingen en denkt dat jou manier de enige manier is. :D

Ter voorbeeld: mijn paard loopt in een hit-actief, 24/7 buiten, ben parelli level 3, rij in het bos op een touwhalstertje en heb altijd (al 5jr) natuurlijk bekapt. Vind dat best natural minded. Helaas was de bestrating en de ondergrond in de hit-actief niet geschikt voor de blote voetjes van m'n paard. Moet ik hem dan koste wat kost op zere voeten laten lopen? Er zitten nu duplo's onder (kunststof beslag), paard was zo blij als een kind met die dingen en galoppeerde weer over het puinpad.
Paardlief krijgt tevens in de winter een enorme wintervacht. Zo dik, dat hij met alle temperaturen boven nul zonder werken al staat te zweten. Na 3 rondjes werk stond hij te zweten als een otter, chagrijnig en moe. Springen ging helemaal niet, terwijl peerdlief dat nou zo ontzettend leuk vind, alleen na 1 sprong stikte 'ie van de hitte.
Wil je zo'n paard dan in z'n vacht laten? Terwijl hij zo enorm opknapt als z'n dikke jas eraf is? Omdat dat 'natuurlijk' is?

Het is gewoon geen kwestie van wel of niet. Het is een kwestie van kennis, ervaring en proberen te zoeken naar wat het fijnst is voor je paard. En als jou paard lekker in z'n vel zit zonder deken, top! Maar kijk alsjeblieft wel verder als je paard misschien toch niet zo lekker in z'n vel zit, en blijf niet hangen in je 'natural'-tunnelvisie.