Wondje door sporen, gewoon doorrijden en wedstrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anne3000

Re: Wondje door sporen, gewoon doorrijden en wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:27

Als het nou wel weer iets open gaat (Of roder van kleur) tijdens het rijden, omdat je laars er langs gaat. Kan je voor het rijden lekker dik vasaline op smeren. Dat helpt heel goed.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:20

Shahsantosje schreef:
jjustangela schreef:
dat is er 1 te veel :j snap wel dat je het niet met opzet doet, maar ik ben gewoon tegen sporen:)

Ieder zijn eigen mening maar ja als je paard niet goed op een hulp reageert en het net iets verfijner moet :j of ga jij in de buik liggen stampen of met de zweep klatsen nou ik niet nee

Dat zeg je goed.
Niet prikken dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:06

Gimme_Spurs schreef:
Mijn bijrijdpaard had kale plekken door de sporen. Ik kreeg ook half bokt over me heen met het verzoek NOOIT meer met sporen te rijden, hoe durfde ik!!! Mijn beengebruik was bar slecht en ik mishandelde mijn paard... _O- Tja... bokt blijft bokt, laten we dat maar zeggen.

Even sporen eraf, wondzalf erop, tot het mooi dicht is. Waar ik wel tegenstander van ben is het proberen te verbergen op wedstrijd. Ik had mezelf voorgenomen dat als hij nog kale plekke zou hebben, ik niet zou starten. Maar er zijn er genoeg die met verf/schoensmeer aan de gang gaan. Dat vind ik niet kunnen. Laten helen en je spoortje niet meer hoger doen.

Western is sowieso sielugh :')
Even serieus bij wielen komen er sneller haartjes tussen en krijg je dus kale plekken..hoeft niks mer prikken te maken te hebben want jij rolt....

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:55

Jooliieen schreef:
lisetteexx schreef:
Ik zou lekker zonder sporen rijden en meer longeren wandelen enz zoals hier boven ook al word gezegt!
Maak het wondje even schoon en smeer er wondzalf op dan is het met 2 weekjes wel weer weg!

Ik heb er idd wondzalf opgesmeerd, wat is dan het beste, om dit elke dag te herhalen of alleen de eerste paar dagen?

Ja ik doe het zelf elke dag dat kan geen kwaad en dan weet je dat je er alles aan gedaan heb

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:55

VivaLaVida schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Mijn bijrijdpaard had kale plekken door de sporen. Ik kreeg ook half bokt over me heen met het verzoek NOOIT meer met sporen te rijden, hoe durfde ik!!! Mijn beengebruik was bar slecht en ik mishandelde mijn paard... _O- Tja... bokt blijft bokt, laten we dat maar zeggen.

Even sporen eraf, wondzalf erop, tot het mooi dicht is. Waar ik wel tegenstander van ben is het proberen te verbergen op wedstrijd. Ik had mezelf voorgenomen dat als hij nog kale plekke zou hebben, ik niet zou starten. Maar er zijn er genoeg die met verf/schoensmeer aan de gang gaan. Dat vind ik niet kunnen. Laten helen en je spoortje niet meer hoger doen.

Western is sowieso sielugh :')
Even serieus bij wielen komen er sneller haartjes tussen en krijg je dus kale plekken..hoeft niks mer prikken te maken te hebben want jij rolt....

Dankje! Context damens en heren, daar heb je wat aan! :+ En ja western is pure marteling :Y)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:39

lisetteexx schreef:
Ja ik doe het zelf elke dag dat kan geen kwaad en dan weet je dat je er alles aan gedaan heb

jij moet iedere dag die zalf smeren??? mischien toch maar zonder sporen := := :')

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 22:47

Dat gezeur over sporen..
Heb niet echt de indruk dat TS haar spoorgebruik niet oké is.
Zoals als meer mensen zeggen, even zonder spoortje rijden en dan heelt het vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:10

IvankBacardi schreef:
o ja tuurlijk laatst was er ook zo een top spring ruiter die dit had bij ze paard gaa je dan ook beweren dat die niet met sporen kan omgaan?

Al ben je de bekendste ruiter ter wereld; wonden door je sporen betekent dat je iets verkeerd doet.

Onbegrijpelijk dat mensen hier dat acceptabel vinden >;)

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:11

top ruiter, recreatie ruiter , etc er is gewoon iets mis als jij een wondje bij je paard maakt met sporen, bewust of onbewust

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:21

jjustangela schreef:
top ruiter, recreatie ruiter , etc er is gewoon iets mis als jij een wondje bij je paard maakt met sporen, bewust of onbewust

Stel het paard sprong een keer opzij of maakte een rare sprong en je daarom perongelijk je paard iets te hard prikt, is niet te voorkomen hoor ;)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:24

Shahsantosje schreef:
De mensen op bokt kunnen zich soms zo aanstellen! Een wondje boh toch niet zo erg kan gebeuren als je per ogeluk wat te hard prikt :') ! Gewoon even wondzalfje en even zonder sporen tot het wondje helemaal weg is de huid is als het wondje dicht is nog kwetsbaar dus zou of concour over slaan of als het dicht is met lange zweep op zonder sporen :') verder is er niks aan de hand ik zou de eerste 3 dagen elke dag smeren en als shet dan almwat gedroogd is om de dag

Ik vind een wondje wél erg, eender wat voor wondje!
Of dat nou veroorzaakt wordt door sporen, of doordat mijn paard los ergens tegenaan knalt. Elk wondje is er voor mij te veel aan, en ik weet dat als IK een wondje veroorzaak, me daar echt rot over voel. 't Is niet expres, natuurlijk niet, maar het had vermeden kunnen worden!

Ik ben niet radicaal tégen sporen, wat een ander doet moet ie zelf weten, maar bij mij komen ze er niet in. Ik ken ook genoeg paarden waar die sporen echt bij nodig zijn, die zonder niet vooruit komen, en dan snap ik best dat je sporen gebruikt. Maar als je dan een wondje krijgt, door dat spoorgebruik.. Dat had vermeden kunnen worden, ook als het paard zo gevoelig is. Imo.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:26

het ene paard heeft dit sneller dan het andere, wij thuis hebben er 1 lopen die het al van een dood normale leeren laars krijgt. dus de stelling dat je wat verkeerd doet ts gaat er bij mij niet in hoor. maar goed als andere mesen dat denken moete ze lekker zelf weten

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:26

Ik heb anders een paard gereden die al wondjes kreeg als ik de gesp van zijn sperriem op een andere plek deed dan normaal. Als ik die zonder spoor reed reed ik hem ook open, juist sporen met grof wiel gingen wel goed. Beetje onzin om ts zo te veroordelen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 12:08

Amiigo schreef:
jjustangela schreef:

Stel het paard sprong een keer opzij of maakte een rare sprong en je daarom perongelijk je paard iets te hard prikt, is niet te voorkomen hoor ;)

Jawel, want als je geen sporen had... :D

Ik geef mijn paard 'been' door te denken, paard loopt gewoon, heb hem een tijd lang (ja ik wilde als 12 jarige de topruiter uithangen) met sporen gereden, heeft me erna maanden gekost om het paard weer van het 'botte' af te krijgen.

TS, inderdaad even zonder sporen rijden, vaseline of wondcreme erop.
Zover ik weet mag een 'oude' wond, dus een die gesloten is best bij wedstrijden.

Chica_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:29

Je kunt er zo als velen zeggen het best zonder sporen gaan rijden voor 2 weekjes. Als de wond is genezen maar de plek nog wel kaal is dan zou je er wonderolie van de Etos op kunnen smeren. Dit is eigenlijk niet voor paarden maar werkt erg goed. Hierdoor zit er snel weer haar op de plek!

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 19:15

Dankje! :)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:39

Ik heb hetzelfde probleem. Knopspoortje en na de les toch een wond. Paard is ook heel erg aan het verharen en waarschijnlijk is de huid daar dun. Ik smeer uierzalf en rij al 2 weken zonder. Tussendoor 1x gereden en helaas weer open.
De band waar over gesproken wordt is een goede tijdelijke oplossing maar hier mag je niet op cc mee rijden!

elkevdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:47

Ik had vroeger een bijrijdster die graag met sporen reed.
Ik droeg geen sporen en toch een wond.
Toen ik haar hierop aansprak reageerde zij lacherig, ook haar instructeur lachte mee.
Raar hoor, ik snap dat het soms wel eens kan gebeuren maar van de andere kant is het ook een signaal!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:52

vroeger reed ik met de sporen, laag of hoog kort of lang of zonder of met wieltje, nooit hadden de paarden van die plekken ofzo.

Het is wel ff een kwestie van voelen en er voorzichtig mee omgaan.

Bloksporen heeft wel de neiging om alles kaal te schuren maar dan ben je verkeerd bezig en die rotsporen moeten ook niet vierkant zijn, dat had ik vroeger vaak gezien.

Soms ligt het aan het dier zelf, dat het erg dunne vacht en huid heeft.

Gewoon goed laten genezen en lekker voorlopig spoorloos te gaan rijden en een goede tijd om het te leren goed op je beenhulpen te krijgen/ reageren.