Welk bit heeft een lichte hefboomwerking?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Welk bit heeft een lichte hefboomwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:35

Jeetje zeg, niet gaan bijten hoor. Ik heb mijn uitleg hierboven al gegeven, weet neit hoe ik het nog anders kan verwoorden. Op het moment dat de ronddraaiende bitring niet meer verder kan draaien doordat de bovenste kleine ring tegen het mondstuk aan komt, heb je de hefboomwerking. Zoals gezegd moet je dan wel erg veel druk op het bit leggen, maar het kan. Of het in de praktijk ook gebeurt is een tweede...

Leg dan eens aan mij uit waarom de KNHS dit soort bitten niet toestaat in de dressuur, behalve dan het baucherbit vanaf de Z1? Dat is niet omdat het geen hefboomwerking heeft...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:37

Waarom een bit gebruiken, zo dat die geen hefboom heeft als een nette trens veel beter staat? :)

En de bitring KAN niet draaien, dus zal het bitstukje ook nooit tegen de bovenste ring komen.
Ik snap jou logica, maar je vergeet het deel dat er niks draait, ik dacht ook even dat wat je zei klopte.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:39

Bij de KNHS noemen ze een Baucher bit een bit met opgaande scharen, en scharen zorgen voor hefboomwerking.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:44

Je vergeet dat de teugel glijdt, dus de bitring zal nooit zo ver doordraaien dat er hefboomwerking ontstaat. Daar heb je speciale bitten voor, die zorgen dat de teugel wel op één plek blijft zitten. Bij deze bitten is dat niet zo.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:44

Laatst bijgewerkt door xSlvna op 03-04-13 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:47

in belgïe mag je wel met een pessoabit rijden als de teugels voor de dressuur op de grootste ring zitten.
Maar volgens mij is er geen enkele "normale" manier waarop je nog een hefboomwerking kan bewerkstelligen bij een pessoabit. Als het mondstuk o peen vaste ring zit, is nog iets anders

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:50

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:55

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 13:57

Dit gaat meer een discussie topic worden..dames!
Ik voel zeker dat ik nog minimale hefboomwerking heb op de manier waarop ik de pessoa hanteer.
Maar mijn vraag was welk bit heeft een minimale hefboomwerking????? DAAR wil ik graag een antwoord op!! Nog meer voorbeelden dan de Baucher en Yankee?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 13:59

thiedeman

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:01

Heel leuk, al die sites en foto's, maar ik heb ook nog geen antwoord op mijn vraag. Waarom zouden deze bitten dan pas vanaf de Z1 toegestaan? Toch echt vanwege de (minimale) hefboomwerking...

*Edit: ik ben twee maanden geleden naar het trainersseminar geweest bij de KNHS. Daar was Tineke Bartels degene die les stond te geven. Een van de ruiters had ook dit bit in gebruik. Tineke heeft toe ook de werking uitgelegd, hefboom, niet veel maar wel wat...

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 14:07

En een easy control bit dan? Zou ook vriendelijk moeten zijn....

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:09

Ik kwam toevallig dit topic tegen. Maar het verschil waar jullie over praten heeft (volgens mij) te maken met het verschil van watertens en bustrens. Bij een bit met opgaande scharen heeft een watertrens variant veel meer hefboomwerking omdat de scharen kunnen kantelen tov het mondstuk. Bij een bustrens gebeurt dit ook, maar in minderen mate (en ik was ook heel goed in natuurkunde ;) )

om terug te komen op de vraag van de TS:
Wellicht een ophaal trens? Maar dan wel met dubbele teugel.
Ik heb ook goede verhalen gehoord over het K&K correctie bit, maar ik als ik het zo lees voor jou paard niet DE oplossing

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:01

Als eerste een antwoord op de vraag van de ts. Voor ideeën van de Yankee kun je eens op http://paardenbitten.nl/Yankee.html kijken, dito met de baucher op http://paardenbitten.nl/Hangende_trenzen.html (ook wel hangende trenzen genoemd). Yankees kunnen in jouw geval denk ik wel een uitkomst bieden, het liefste te gebruiken met twee teugels.
Overigens werd er ook gesproken over een (baby)pelham en dacht ik ook kimblewick, maar daar heb je ook kinkettingen bij. Die hebben dus bij definitie al een andere inwerking dan de voorgenoemde bitten. Kinkettingen kun je daarnaast niet losser dan normaal bevestigen omdat hij daarbij zal gaan wiebelen wat irritatie veroorzaakt.

En dan verder. Als bij een scharenbit de teugels op de bitring gebruikt worden in plaats van de andere oogjes (van een normale hoofd/handhouding uitgaande), dan heb je géén hefboomwerking. Ook ik heb dat jarenlang geprobeerd tegen te spreken maar het is dus niet zo. Voor meer uitleg kun je mijn website http://www.paardenbitten.nl/Hefboomwerking.html en dan vooral http://clipsje.jalbum.net/Bitten-en-hun-effect/# eens lezen/bekijken. Die hefboomwerking treedt pas minimaal op als het paard zijn hoofd enorm hoog houdt en jij als begeleider op de grond staat met de teugels in de hand (of bij soortgelijke vage boktcapriolen).

Op de vragen van de KNHS geef ik geen antwoord want ik vind de redenatie van hun bitten versus klassen überhaupt wat vaag, maar dat is een andere discussie.

Jasmijn1989 schreef:
Ik kwam toevallig dit topic tegen. Maar het verschil waar jullie over praten heeft (volgens mij) te maken met het verschil van watertens en bustrens. Bij een bit met opgaande scharen heeft een watertrens variant veel meer hefboomwerking omdat de scharen kunnen kantelen tov het mondstuk. Bij een bustrens gebeurt dit ook, maar in minderen mate (en ik was ook heel goed in natuurkunde ;) )

Jij bedoelt de ophaalwerking wat je verkrijgt bij losse bitringen zoals pessoa's en ophaalwatertrenzen? Want anders begrijp ik je berichtje niet.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:09

Wat werkt het minst hard in..de baucher of yankee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:13

Baucher bitten zijn minder hard, omdat ze dus geen hefboomwerking hebben in tegenstelling tot de yankee bitten.
Baucher bitten liggen vanwege het extra oogje ook nog eens rustiger in de mond, dus dan zou ik dat bit nemen.

Verder hangt de inwerking van een bit natuurlijk ook voor een groot deel van het mondstuk af.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:17

Ik sluit mij bij 8nnemiek aan. Echter bij Baucher bitten is het wel dat je secuur moet zijn met de mondstukken; een gebroken mondstuk geeft al snel meer druk per mm² ten opzichte van hetzelfde soort mondstuk bij andere bitringen. Dit komt omdat het mondstuk hierbij nu 'vast' ligt in de mond en minder kan bewegen dan bij een reguliere trens.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:20

wat bedoel je precies met mondstuk? Ik heb normaal een enkelgebroken watertrens bedoel je dat?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:27

mamendt schreef:
(over het waarom van deze vraag - J.)
Normaal is ze super te rijden alleen op momenten dat ze iets eng vind kan ze zich erg sterk maken op een lichte hefboomwerking reageert ze dan erg goed. Als ik bv met een gewoon trensje rijd en ze maakt zich op dat moment sterk moet ik echt zeer ingrijpende ophoudingen maken......
baucherbit heb ik nog niet van gehoord net als een yankee bitje..even googelen..

Los van de hefbomen, een opmerking van Heather Moffett (over de pelham, wat een bitje is met hefboom) :
een groot deel van de werking zit m in de kinketting.
Een paard heeft een reflexpunt op de kin, pal onder die ketting.
Als je (eventueel in tijdenvan paniek etc.) zachtjes iets met je "schaarteugel" doet, masseer je dat reflexpunt en dat reflexpunt ontspant de kaken.
(Einde citaat)

En een paard is net een mens: vaak is het als je wilt ontspannen, je kaak een van de laatste plekken waar spanning blijft ''hangen''
en bij stress een van de eerste plekken waar de nieuwe spannig voelbaar is.

En in klassieke rijkunst, (waar Heather Moffett vandaan komt) geldt, dat de enige functie vanhet bit is, om de kaak zachtjes los te vragen. (Verder niets.)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:33

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:41

Ik heb net nog even de pessoa goed bekeken naar aanleiding vh verhaal van magda en jullie hebben gelijk!! Geen hefboomwerking...wat raar waarom loopt ze daar dan zo lekker op?? ( En niet lekker als ik hem als echte pessoa gebruik?) Het enige verschil met het trensje is dat het trensje dikker en zwaarder is.....nu weet ik het helemaal niet meer....en hoe werkt die baucher dan? Volgens de verkoopsite gewoon met hefboomwerking...volgens jullie niet? Ben een beetje huiverig om maar lukraak dingen te proberen dan maak ik het dadelijk alleen maar erger...
Voor de duidelijkheid..ik heb een fijn nageeflijk paard..die alleen op momenten dat er wat spannends is zich ongelooflik sterk maakt...verder een mooi mondje erop??? Dus ik zoek iets wat ik in kan zetten op juist die momenten dat ze zich sterk maakt en zich vastzet...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:45

Ook een zogenoemde Kneveltrens kan een lichte hefboomwerking hebben, MITS het bit met de bovenste pootjes (uitlopertjes) met een speciaal daarvoor bedoeld lusje aan weerzijden aan het bakstuk wordt vastgemaakt.
Zonder die lusjes heeft het die werking NIET.

Ben geen held in zo gauw zoeken en plaatsen van foto's van een kneveltrens, maar magda_90 wel, misschien wil die.... zo goed zijn... ?

Overigens :@ magda... weet je nog, die eigenaardige rolletjes-knevel van mij.... daar staat TOCH een merk in gegraveerd, zag ik vorige week opeens! Nauwelijks te zien, maar toch een officiele Pessoa dus. Maar dit even off-topic.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 03-04-13 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:50

.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-04-13 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:55

mamendt schreef:
Voor de duidelijkheid..ik heb een fijn nageeflijk paard..die alleen op momenten dat er wat spannends is zich ongelooflik sterk maakt...verder een mooi mondje erop??? Dus ik zoek iets wat ik in kan zetten op juist die momenten dat ze zich sterk maakt en zich vastzet...

En een probleem als angst hoef je ook niet in de mond op te lossen

Kijk bijv. eens hier "balansteugel"
http://www.ttouch.com/shop/index.php?pr ... 13#balance
http://www.ttouch.com/shop/index.php?productID=234

("It’s wonderful for horses who are jiggy or spooky"...Het verhaal is interessanteer dan de shop. Je kunt m ook zelf maken en die dollars in je zak houden.)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:59

44,95 WOW :wow:

een oude beugel riem is prescies hetzelfde principe