probleemgedrag door singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 07:41

Wat dacht je van een elastieke dekensingel met longeren?

Ik zou ook niet op een paard gaan zitten die aan de longe niet goed reageerd op een singel,dan ga je een stapje te snel nasr mijn idee. Verder even goed de rug ofvoelen met je vingertoppen op een pijnlijke reactie. Je moet echt zeker weten dat zij geen pijn heeft.

irmsel

Re: probleemgedrag door singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 08:00

@superwoman die rug is echt uitgesloten. die geloof ik nu wel.
Ik heb daar diverse osteopaat/fysio mensen naar laten kijken om die pijn uit te sluiten.en zelf kan ik masseren.Om de oude blessure in de gaten te houden heb ik van de osteopaat de punten gevraagt waar ik op moet letten en hoe ik kan controleren. En uiteraard van de fysio oefeningen.
Het stapje te snel valt wel mee denk ik. ze is 14 en bereden geweest. de eigenaren zijn gestopt omdat ze niet van het bokken afkwamen. En hierdoor zijn ze veel vuldig wezen longeren.De ene keer gaat het beter en de andere keer niet.
Ik neem risico's, klopt, maar altijd op advies. Mijn rij instructrice(remedio venhuizen) heeft gezegt dat ze prima bereden kan worden, mits we het probleem kunnen vinden.En aangezien rijden bij de vorige eigenaren het grootste probleem was en bij mij wederzijds. Is rijden zonder zadel de kortse klap geweest om te checken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:59

Aha. Maar die dekensingel geen optie? Als ze zo reageerd op die singel,kan edn poisje een dekensingel misschien wel een goede manier van wennen.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 11:16

Ik ga het zeer ckr ook proberen ik heb nog wel een paar losse!

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:36

Heb je al geprobeerd om de Serratus thoracis (schouder ribspier) helemaal los te maken, alvorens je de singel vastmaakt?
Paarden met singelnijd en/of last hebben van knijpende ruiterbenen kunnen hier veel baat bij hebben.
De singel loopt precies over deze mooie (vleugelvomige) maar gevoelige spiergroep.
Bij mijn merrie helpt het in ieder geval om daar even aandacht aan te schenken, alvorens de aan te singelen.
Naast het masseren van deze spier kun je de voorbenen stretchen met draaiende bewegingen als spieroefening.

emmiexsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:06

Een ander invalshoek: Stel je paard heeft last van de singel en het doet hem echt zeer bij het rijden, waardoor hij moeilijk gaat doen. Dan zal hij uiteindelijk toch het aansingelen in zijn gedachten gaan combineren met het rijden met de singel. Dan zou hij ook dus singelnijd moeten krijgen.

Voorbeeld: mijn paard beet bij het aansingelen (komt door een verkeerd zadel). Eerst deed hij alleen moeilijk bij het aansingelen, maar daarna ook al bij het zadel opleggen, daarna ook bij poetsen en daarna ook bij het halster om doen (heb het er nu allemaal redelijk uit geoefend). mijn grondwerk instructrice legde mij uit, dat het paard steeds eerder reageerde op de singel, met de hoop dat hij eronder uit zo kunnen komen (psycologisch spelletje).

conclusie: ligt het wel aan de singel? Misschien moet je verder kijken?
Het is maar een gedachte, al zou ik na deze topic gelezen te hebben ook niet weten wat het is.
Ik weet wel dat een paard hier bij de rijclub ook heel moeilijk was, bij die merrie bleek later een draai in de eierstokken te zitten (geen idee hoe dat kan). Ik geloof niet dat een paard heel moeilijk zal blijven doen als hij geen pijn heeft.

Misschien ben je het er helemaal niet mee eens, maar ik probeer te helpen
Succes

Chica_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:32

Misschien is je paard idd gevoelig voor de singel. Een bontje zou kunnen helpen..of misschien den rekbare singel?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:50

slappe kniebanden??