[WN] Nog eens een zadelprobleem vraag

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:38

basarova schreef:
Ik maak morgen even een foto zonder pad en vierkant . En anders wordt het voorlopig met een engels zadel rijden :/

Ik ben benieuwd naar de standfoto!

basarova

Re: Nog eens een zadelprobleem vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:34

camera wou nie meewerken dus geen standfoto's . Wel kwam hij gisteren in verzet , aan de longe liep hij gelijk een treintje . Mss toch geen passend zadel ?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:39

Moest ik elke keer een nieuw zadel kopen als mijn paard eens in verzet gaat, dan had ik al een hele verzameling :D .
Ik zou gewoon even de zadelpasser afwachten.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:55

dana en bij mij zijn dat juist tekenen dat hij niet past want mijn paard was geen donder.. en als hij bij longeren geen last geeft dat kan. aangezien je als ruiter er dan niet op zit dus een druk verschil

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:59

basarova schreef:
camera wou nie meewerken dus geen standfoto's . Wel kwam hij gisteren in verzet , aan de longe liep hij gelijk een treintje . Mss toch geen passend zadel ?

Verzet wil niet meteen zeggen dat je zadel niet past, dan zouden heel veel mensen heel vaak een nieuw zadel nodig hebben.............
Mocht het nog lukken met de standfoto, ik ben heel benieuwd. Op die foto kan niemand zien of het zadel past, maar wel of het goed ligt en mogelijk te lang is.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:00

Dat kan idd zo zijn, zo hebben wij ook een paard gehad. Maar die deed dat van in het begin lelijk op het niet passende zadel, mensen vroegen ons of hij zadelmak was (dat begonnen wij ons toen ook af te vragen). Ander zadel erop en het was voorbij.
Maar omdat de TS het paardje nog maar juist heeft, kan het best zijn dat hij haar gewoon aan het uittesten is ook. Dus ik zou dan nog niet te hard van stapel lopen en gewoon even de zadelpasser afwachten. Als ze niet zeker is, kan ze nog even haar engels zadel boven halen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:47

Maar wat kan een zadelpasser doen met een zadel zonder kale boom? Op het oog kan je er eigenlijk bar weinig over zeggen, behalve als de pasvorm echt miserabel is; de "handje eronder methode" zegt niks, en visgraat is ook een twijfel geval en druk metingen zeggen ook niet alles. Als er geen kale boom van dit zadel is blijft het gokken.
Toevallig afgelopen week nog een paard bij iemand opgemeten, die evt. een 2e hands zadel wilde overnemen waarbij een pasmal en boom aanwezig zijn. Zadel op de rug leek nog wel aardig te passen ( zeker voor een leek!), maar eenmaal met de mal en boom bleek het dus veel te ruim te zijn op de schoft. Het op het oog veel grotere zadel wat ik bij me had als voorbeeld paste beter, maar was ook nog te ruim.
Als de boom maat onbekend is ( en semi- quarter/ quarter etc. boom zeggen helemaal niks over de maat) dan is een blijft het gokken.
Een echt onafhankelijke zadelpasser met verstand van zaken en het "juiste"gereedschap ( dus geen zadelverkoper, die hebben altijd wel "iets wat past" ) is ook nog eens erg moeilijk te vinden.

@ Dana: bevalt die van jouw nog goed?

basarova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:22

Het zou idd uittesten kunnen zijn , maar eenmaal eraf en aan de longe liep hij direct terug goed . Heb nu een big horn zadel mee om eens te proberen zadel is 65 cm ongeveer en toont op het eerste zicht ook heel kort dus kijken wat dat zegt .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:50

@basarova: als je de pasvorm van het zadel niet vertrouwd omdat ie gaat tegenstribbelen, kun je eens proberen om er zonder zadel op te gaan zitten. Doet ie het dan niet dan ligt het duidelijk aan het zadel.
Doet ie het dan nog zou je ook nog eens naar zijn rug kunnen laten ijken.

basarova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 09:37

was vandaag eens van zin om hem met een geleende barefoot te gaan rijden . Zonder zadel vertrouw ik nog niet helemaal . Gisteren kwam hij weer in verzet , met het big horn zadel . Wat me wel super hard opvalt , is dat hij enorm scheef liep aan de longe vooral op de rechterhand kantelt zijn hoofd dan ook nog eens super hard en buigt niet mooi in . mss gewoon last van zijn rug . Lastig , zou makkelijker zijn als ze je gewoon kunnen vertellen wat er mis is ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:19

Dat doet ie ook, alleen je moet leren luisteren ;)

basarova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:23

Is idd zo , maar vind het zo moeilijk aangezien ik hem nog niet zo lang heb ...

Nog even een vraagje , de bighorn heeft een dubbele rigging ( heet zo denk ik ) wat is het nut en wanneer wordt de singel in het voorste oog of het achterste oog bevestigd ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:29

De plaats van de singel bepaalt hoe je gaat aansingelen.
Als je het zadel op de juiste plek op de rug legt en je laat de singel los naar beneden hangen zie je welk oog je moet hebben. Zit hij er net tussen in dan doe je de 1e keer de singel door de voorste en daarna een keer door de achterste. Hij komt dan in het midden uit.
Dit moet aan de andere kant natuurlijk net zo zitten anders trek je het zadel scheef op zijn schouders.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:51

ElCid schreef:
Maar wat kan een zadelpasser doen met een zadel zonder kale boom? Op het oog kan je er eigenlijk bar weinig over zeggen, behalve als de pasvorm echt miserabel is; de "handje eronder methode" zegt niks, en visgraat is ook een twijfel geval en druk metingen zeggen ook niet alles. Als er geen kale boom van dit zadel is blijft het gokken.
Toevallig afgelopen week nog een paard bij iemand opgemeten, die evt. een 2e hands zadel wilde overnemen waarbij een pasmal en boom aanwezig zijn. Zadel op de rug leek nog wel aardig te passen ( zeker voor een leek!), maar eenmaal met de mal en boom bleek het dus veel te ruim te zijn op de schoft. Het op het oog veel grotere zadel wat ik bij me had als voorbeeld paste beter, maar was ook nog te ruim.
Als de boom maat onbekend is ( en semi- quarter/ quarter etc. boom zeggen helemaal niks over de maat) dan is een blijft het gokken.
Een echt onafhankelijke zadelpasser met verstand van zaken en het "juiste"gereedschap ( dus geen zadelverkoper, die hebben altijd wel "iets wat past" ) is ook nog eens erg moeilijk te vinden.

@ Dana: bevalt die van jouw nog goed?

Ja hoor, ben er nog steeds zeer tevreden van. Het is idd heel handig dat ik er een kale boom bij heb.
Het is natuurlijk heel mooi moest er bij elke zadel dat te koop is er een kale boom bij is om te passen, jammer genoeg is dat in 99.9 % van de gevallen niet. Ik denk als je degelijke opleiding hebt gehad en je gezond verstand wat gebruikt je een heel eind kan komen met het passen van zadels zelf zonder kale boom.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:56

heeft je osteopaat misschien ervaring met dressuur/vzh zadels? want dan kan het daar aan liggen.. bij dressuur/vzh zadels, kijken ze waar het zadel eindigt, het zadel mag dan niet eindigen achter de laatste (18e) rib van je paard.
bij westernzadels is dit echter anders, het zadel eindigt achter de laatste rib (dus misschien voor jou osteo, foute boel) maar het gaat er om waar je zitvlak eindigt (en niet het uiteinde van het zadel want dat is bij western natuurlijk langer) en ik kan je paard zijn ribben niet zien, maar volgens mij eindigt die goed haha xD oke heel ingewikkeld verhaal hoop dat het te begrijpen is xD