leren bitje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

123demio

Re: leren bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:18

O oke!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:19

Het vormt zich inderdaad mooi naar de paardenmond en is zacht(op voorwaarde dat je voor het eerste gebruik even nachtje in de olie doet). Ik vind ze ideaal bijvoorbeeld om jonge paarden te laten wennen aan het bit, om daarna eventueel over te kunnen schakelen naar een regulier bit.
Het is overigens wel erg paardafhankelijk of het fijn is hoor. Ik ken meerdere paarden die er heerlijk op lopen, waaronder ook 1 van mijn paarden. Maar mijn jonge pony, vond het 3 keer niks. Wilde het bit ook niet in en als die dan eindelijk in de mond was, bleef hij onrustig kauwen op het bit. Toen heb ik besloten om over te stappen naar myler en nergens meer last van. Hij doet nu netjes zijn mond open voor het bit en is rustig met het bit in...

Hoe vriendelijk iets ook bedoeld kan zijn, blijf wel je paard observeren en kijken of het ook voor jou paard werkt.

@ts: en echt alleen een kopstuk? Zonder keelriem/frontriem/neusriem, wil je ook niet?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:04

Hoe bedoel je?
Mijn idee werkt ook prima trouwens

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:52

Afbeelding

Zoiets bedoelt ze.
Ideaal met de musketons, kun je er zo weer afclippen wanneer je wilt.
Werkt echt ideaal, je kunt het ook gewoon in je zak meenemen voor zekerheid etc.
Ik zou er voorlopig nog wel mee blijven rijden als ik jou was, gewoon om een goede vorming van het bit te laten gebeuren,
dat het bit niet stiekem iets te laag is en dan steeds naar beneden zakt omdat het "daar" gevormd is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:10

Dat bedoel ik inderdaad!
Ik geloof ook best dat met een touwhalster zou kunnen werken, was ook meer een idee. Dat heb ik zelf ook namelijk, weinig om het hoofd maar toch voldoende stabiel.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:20

Ik heb mijn nieuwe aanwinst vanmiddag ook het leren bitje in gedaan, was toch wel eventjes wennen voor hem, haha :P Maar hij pakte het super op en weer redelijk snel ontspannen :j

Een van de 600 foto's van mijn broertje :+
Afbeelding

Ik heb er wel een heel hoofdstel omheen, gewoon, omdat hij dat altijd nog gewoon gewend is, en als we straks willen starten, dat ook wel zal moeten :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:26

Is dat een leren bitje MilanLover? Die je paard op de foto in heeft? Hij ziet er zo "niet leer" uit.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:27

ijssnuiver schreef:
Is dat een leren bitje MilanLover? Die je paard op de foto in heeft? Hij ziet er zo "niet leer" uit.

Enige ijzeren deel is de ring waaraan je je teugels en het kopstuk vastdoet :)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:28

:j Komt waarschijnlijk omdat je hem recht van voor en alleen de bitringetjes ziet :)

Kan eventjes geen betere foto vinden, maar zo zie je wel een stukje leer aan de bitringen :)
Afbeelding

En je ziet het ook niet zo goed omdat mijn peerd ongeveer dezelfde kleur heeft, haha :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:29

Nachtlampje schreef:
ijssnuiver schreef:

Enige ijzeren deel is de ring waaraan je je teugels en het kopstuk vastdoet :)

Dat weet ik, heb er zelf 2 liggen.
Ik bedoelde meer het stukje wat je van het bit nog uit de mond ziet steken, dat lijkt ook gewoon metaal op de foto. Maar dat kan ook goed aan mij liggen hoor, vind dat altijd lastig zien op foto's :) .

Edit:
Zie het nu beter inderdaad! Was lichtinval op die andere foto denk ik dan.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:30

he! wat fijn dat hier een topic over is!!

ik longeer mijn merrietje ook met een leren bitje omdat ze zo extreem reageert op een normaal bitje, en nu heb ik het vorige week eens een keer zonder kopstuk geprobeerd, maar dan krijgt ze haar tong over het bitje?? iemand enig idee hoe dat zit?

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:50

Ik kan me niet voorstellen dat een paard dat fijn vindt, ik ken het verder ook helemaal niet moet ik eerlijk zeggen.
Maar dat ligt dan los in de mond, dat werkt dan toch scherper? Ben je (te) hard in de mond wordt die druk direct vol gezet op de mond, het kopstuk en bakstuk ed 'verzachten' dat wat lijkt mij. (Nu moet je natuurlijk sowieso niet hard in je hand zijn, maar als er echt alleen iets in de mond ligt lijkt me dat gevoeliger)
Daarbij, als je bijvoorbeeld uitstapt met lange teugel en je paard briest of kucht ofzo? valt het er dan niet gewoon uit? :+ En klappert het sowieso niet dan? Wat een vragen :+

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:58

Er uit vallen kan zowiezo niet, omdat het met een riempje in de kin-groeve vast zit zegmaar... Tja hoe leg je dat uit, het bit zit in de mond en aan het uiteinde van het bit zit een aan de ene kant een gespje en aan de andere kant een riempje, wat je net zoals een neusriem vast maakt maar dan in de kin-groeve :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:31

gossa4ever schreef:
Er uit vallen kan zowiezo niet, omdat het met een riempje in de kin-groeve vast zit zegmaar... Tja hoe leg je dat uit, het bit zit in de mond en aan het uiteinde van het bit zit een aan de ene kant een gespje en aan de andere kant een riempje, wat je net zoals een neusriem vast maakt maar dan in de kin-groeve :)

Mijn paard kan het gewoon uitspugen als ik het kinriempje 1 gaatje te los heb hoor :P

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:36

Persoonlijk vind ik het niet fijn om het bitje met enkel het kinriempje vast te maken. Je bindt het bit dan vast aan de tong, tong heeft minder bewegingsvrijheid. Gebruik zelf ook een leren bitje, erg fijn en zacht. Pony neemt weinig aan in zijn mond, het enige nadeel is dat hij ze doorkauwt. Na een aantal maanden gaat hij gewoon kapot. Gebruik het zelf gewoon met hoofdstel.

Afbeelding

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:36

Zorg voor 2 vingers ruimte onder het kinriempje, dan zit het niet te strak, en gaat uitspugen eigenlijk niet. Controleer dit bij een nieuw bit elke keer.

Het ligt door het kinriempje en verdere materiaal/vorm juist iets stiller in de mond.
@ Ankehoix; waarom zouden het kopstuk en de bakstukken enige druk verzachten? Je teugels zitten toch nog steeds vast aan het bit?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:14

Sappos, als hij ze doorkauwt zou ik zeggen dat het bit misschien te breed is of niet op de goede plek ligt..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:16

Hij kauwt als hij stress heeft, pakt ie gewoon het bit vast tussen zn kiezen. HARD dat ik ging :oo echt niet cool. Bit is in verhouding miss ook groot maar hij heeft een extreem klein mondje dus meer ruimte is er niet. Smaller weet ik ook niet of ik daar fan van ben omdat het niet erg is dat de druk over een groot oppervlak verdeelt wordt.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:32

Bij een kleine mond (weinig ruimte) toch een klein bit gebruiken, de vriendelijkheid van elk bit hangt meer samen met de ruiterhand, dan met de beslagen oppervlakte.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:37

Hij heeft alles wat ik heb al ingehad. Myler, enkel gebroken, dubbel gebroken, ongebroken, half cheek, plastic, liverpool. Op de liverpool is hij te sturen en te remmen bit is echter te groot/grof voor zijn mond maar het is de enige die oké is, op de leren loopt hij veel fijner. Is een super hyper rillerig ding, snel over de zeik, ontspanning is snel weg, laat zich onwijs opfokken door andere pony's. Dit leren bitje is het enige waar hij fijn op loopt, wat hij aanneemt, waarop hij ontspant.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 07:38

Ik ben ook van mening dat als een pony echt weinig ruimte heeft, je ook voor een dun bit moet gaan. de hardheid/zachtheid hangt volledig samen met de ruiterhand en echt niet met het oppervlakte van het bit. Dat een dikker/breder bit zachter is, is allang weer achterhaalt...

Sappos: word hij wel regelmatig nagekeken door de tandarts?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 11:28

Nachtlampje schreef:
[ Afbeelding ]

Zoiets bedoelt ze.
Ideaal met de musketons, kun je er zo weer afclippen wanneer je wilt.
Werkt echt ideaal, je kunt het ook gewoon in je zak meenemen voor zekerheid etc.
Ik zou er voorlopig nog wel mee blijven rijden als ik jou was, gewoon om een goede vorming van het bit te laten gebeuren,
dat het bit niet stiekem iets te laag is en dan steeds naar beneden zakt omdat het "daar" gevormd is.

ja dit vind ik ook fijn maarja om nu extra zoiets te gaan kopen, dan werkt dit evengoed.