Gebruiken jullie peesbeschermers/strijklappen enz?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 08:36

Monica24 schreef:
Dus "ze moeten zelf maar oppassen" zoals hierboven gezegd word, vind ik wat onrespectvol naar je paard en als je de dierenarts moet laten komen piep je wel anders.

Is helemaal niet respectloos bedoeld hoor. Ik rijd een jong paard wat ook nog niet helemaal in balans is etc, maar door correct te rijden, recht te stellen en een stukje zelf bewustwording gaat het prima zonder peeskappen, bandages en springschoenen. DA heeft de afgelopen 2 jaar niet langs hoeven komen (geen garantie voor de toekomst, dat weet ik) dus ik heb er wel vertrouwen in. Ik vind dat paard en ruiter te snel te afhankelijk worden van peesbescherming, dus ik kies er bewust voor om strijken, aantikken, etc op een andere manier aan te pakken.

skippy

Re: Gebruiken jullie peesbeschermers/strijklappen enz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:52

@ Doubtless Ik ben het gedeeltelijk met je eens, als ik longeer gebruik is alleen peesbeschermers. Achter kan ze dan prima er zelf voor zorgen dat ze niets raakt. Onder het zadel tijdens de oefeningen is dat gewoon lastiger.

Maar ik zou toch wel een paar peesbeschermers omdoen. Een verkeerde stap is zo gemaakt, een tik tegen je pees en je bent maanden uit de running.

Endat van die bandages, tja zelf weten mijn DA word zo woedend elke keer dat ze iemand ziet die die dingen überhaupt nog gebruikt! Ze hebben gewoon geen toegevoegde waarde behalve dat het mooi is. Maar je pezen gaan er wel van naar de knoppen!

hetjerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:53

ik rijd altijd met peesjes. wat ik ook doe..

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:10

Bij mijn vorige pony gebruikte ik alleen peesbeschermers gezien hij daarmee zijn benen beter optilde en anders vaker struikelde. Bij mijn huidige paard gebruik ik ze beide, strijklappen gezien ze met d'r achter benen tegen elkaar komt en peesbeschermers omdat ik me daar veiliger bij voel voor ALS ze een bokkensprong maakt

xcaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:16

ik gebruikte eerst nooit peesbeschermers of strijklappen, reed alleen maar dressuur eerst.
maar op een gegeven moment kreeg mn pony een wondje doordat ze met dr voetje tegen elkaar aantikte,
nu probeer ik bijna altijd peesjes om te doen.
en bij springen de hele mik mak, dus peesbeschermers, strijklappen en springschoenen.
sindsdien heeft ponylief geen wondjes meer gehad bij dr voetjes (:

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:19

Ik gebruik alleen bescherming als ik in het bos ga rijden, paardlief is voorzichtig genoeg en strijkt niet oid. In het bos is het ook vooral bedoeld als bescherming tegen takken die wondjes kunnen veroorzaken.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 15:06

Monica24 schreef:
Ik gebruik peeskappen, strijklappen en springschoenen. Gewoon omdat mijn paard ze nodig heeft. Ze legt regelmatig haar benen in de knoop en is niet zuinig op zichzelf. Ze is nog niet voldoende in balans, maar daar werken we hard aan en dit gaat steeds beter. Dus "ze moeten zelf maar oppassen" zoals hierboven gezegd word, vind ik wat onrespectvol naar je paard en als je de dierenarts moet laten komen piep je wel anders.

Helemaal mee eens !!!

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:23

Ik heb 3 in 1 beenbeschermers en heb ze eigenlijk altijd om.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:31

Ik gebruik altijd peesbeschermers en strijklappen. In de wei of in de paddock gaan ze met 'blote benen'.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:34

Ik gebruik altijd bescherming, voor en achter... Springschoenen bij de ene niet, bij de ander wel.. Sommige paarden kunnen wat ruig zijn waardoor ze zichzelf aantikken..

Voorkomen is beter dan genezen ;)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:35

Ik gebruik peesbeschermers en strijklappen. En als ik ga springen ook nog springschoenen.

JoelledVries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 16:36

ik gebruik altijd beschermers, in ieder geval 'dressage boots' omdat ik die wat mooier vind :$

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:32

room10 schreef:
xSlvna schreef:

Mijne bandageer ik redelijk vaak s zomers (worden ze niet vies), en hoelang ik ook ga uitrijden, zo warm worden de pezen niet.
Heb eens gehad dat ik bij de peeskappen bijna letterlijk kokende pezen had, kappen ook gelijk in de emmer gegooid.

Kappen zijn lang niet altijd beter.

Tja als jij het beter weet als een veearts . . ,

Nee joh sorry, de veearts weet alles, álles :')

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:36

Ja standaart peesjes voor. Met springen ook achter.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:45

Alleen met springen (Trizone) peesbeschermers om de voorbenen. Voor de rest altijd blote benen :) Springschoenen heb ik nog nooit gebruikt, ook niet in de cross. Heb daar ooit een paard en ruiter afschuwelijk door zien vallen, dan laat je het wel uit je hoofd om ze te gebruiken.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:53

@ xSlvna Ach ja een DA heeft er maar een jaar of 10 voor gestudeerd.. Dus die heeft echt géén idee waar hij/zij het over heeft.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:56

skippy schreef:
@ xSlvna Ach ja een DA heeft er maar een jaar of 10 voor gestudeerd.. Dus die heeft echt géén idee waar hij/zij het over heeft.

Heb klopt inderdaad dat het na een heftige training niks uitmaakt, maar als ik gewoon train met peeskappen en met bandages, verschilt de temperatuur vaak. Vaak is het onder de bandage koeler!
Heb het meerdere keren ge probeerd door linksom te bandageren en rechtsom in de kappen te zetten, maar goed, hij zal die keren wel zijn rechter benen die keren meer hebben getraind :')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:56

Met dressuur niets, paard strijkt niet dus dan liever niet dan wel ivm warmte/vuil/ect.

Met springen en buitenritten gaan wel gewone beschermers om voor en achter.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:58

Met springen heb ik sowieso voor en achter peesbeschermers om.
Met dressuur ook vaak voor en achter om maar ook vaak alleen de voorkant.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:04

Buitenrit nooit (omdat ik dan voor en na doorhet water ga).
Springen altijd (voor/achter/springschoen)
Dressuur probeer ik br pro max + springschoen te doen maar we zitten op klei dus als benen heel vies zijn en leidingen bevroren dan niks om.
Beschermers voorkomen geen verstappingen maar wel dat als je bv kort draait of zijgangen gaat doen enz dat ze wondjes met ijzers maken.
Ik doe ze liever niet om dan wel, om eerlijk te zijn.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:37

Momenteel alleen achter. Ze strijkt nog redelijk en vind de gedachte gewoon fijn. Zowel met rijden als longeren.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:43

Vroeger reed ik altijd met, ook omdat mijn paard toendertijd strijkte (streek? :o? ).
Maar sinds hij van de ijzers af is, en wat sterker in zijn bespiering is doet hij dit niet meer. Ben dus ook direct gestopt met het gebruiken van peesjes en strijklappen.
Vind het eigenlijk maar een beetje onzin. De pezen worden er alleen maar warm van, en hoe minder steun ze ergens van krijgen hoe beter in mijn ogen :) .
Tenzij je paard zich continue aantikt natuurlijk.

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:48

mijn paard heeft springschoenen en peesbeschermers altijd om, of het nou in het bos is, dresuur, springen of longeren.
hij staat voor niet goed op zn benen.
Hiervoor heeft hij wel speciale ijzers.
maar ik merkte dat in de winter.
zn kroonrand was aan de binnenkanten helemaal kaal en zn peesjes heeft ie voor het aantikken/strijken met zijn voorbenen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 18:50

Ik rijd normaal gezien alleen met springschoenen ivm ijzers voor en achter. Als ik buiten ga rijden of springen vaak wel met peesjes !

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:08

RT-P -> HAR