Het ultieme dressuur / doorzit zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:54

Ik heb zelf goede ervaringen met hulsebos dynamic dressage en met een brandtzadel, erg fijne zadels! Nu rijd ik op een ainsley en ik moet zeggen, ondanks mijn 'verwende' verleden met op maat gemaakte dressuurzadels, ben ik toch zeer te spreken over de ainsley. Je zit er redelijk vast in en normaal hou ik daar niet zo van maar van de ainsley kan ik het goed 'hebben'. Veel steun zonder corset gevoel en zonder zere heupen. Maar goed zadels zijn erg persoonlijk zowel voor ruiter als paard dus eigenlijk is er niet zo veel zinnigs over te zeggen in een bokt topic :+

Denise1984

Re: Het ultieme dressuur / doorzit zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:03

Tweespan heeft idd een goede service. Ik heb zelf de Fryso legacy zit heerlijk en veel steun.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:54

Aargh Hulsebos , breek me de bek niet open !!! Niks als leed gehad en op maat gemaakt zeggen ze dan .
Zullen ze de order wel verwisseld hebben ofzo ...

En goed doorzitten heeft alles met je eigen zit en balans te maken .
Veel mensen worden stijf in het lijf als ze willen doorzitten .
En dat is net niet de bedoeling .
Zonder beugels rijden lost dit niet op .

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 10:51

Ik ga zo naar tweespan voor een fryso zadel ik ben benieuwd!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:02

Ik heb/had ook veel moeite met door zitten en was daarom ook op zoek naar een nieuw zadel. Liefst eentje met een super diepe zit en veel kniewrong, zodat ik mooi geen kant meerop zou kunnen. Echter kon ik juist in die diepe zadels niet zitten omdat ik niks kon opvangen met mijn rug.

Als jou zadel je te groot is, kan een ander zadel wel helpen. Ik zou niet zomaar lukraak eentje van marktplaats halen, maar naar een zadel maker gaan :) in nijkerk zit een goede, country mill.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:14

Wees voorzichtig met Fryso's.
Voor de ruiter zitten ze echt heel fijn.
Maar voor het paard....
Laat ik maar zo zeggen: ik ken een paar héle slechte ervaringen, tot veterinaire problemen aan toe.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:56

Dat hoorde ik idd ook van mijn zadelmaker. Met name door die superdiepe zit heb je ook een sterk 'gedeukte' boom richting de rug om het zo maar te zeggen. Mijn paard met een kaarsrechte rug past ook geen zadels met diepe zit, mijn zadelmaker zei dat dit kwam omdat die zadels beter liggen op paarden met een iets meer ingezakte rug.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:33

Los daarvan: ik had zelf ooit een Fryso waarbij de beugelhaken gewoon recht en diep naar beneden staken, langs de boom zo recht naar beneden in de (scheve!) kussens...
Gelukkig had ik geen dom paard en die gaf aan dat het niet goed zat. Heb je een minder sensibel beest, rijd je hem met zo'n zadel echt kapot van pijn.
En zo ken ik nog wel wat verhalen van serieuze constructiefouten in met name die Legacy's.

Ondanks het commerciële sausje wat ze er in Drachten overheen gieten, het zijn gewoon simpele lopende-band-productie zadels uit Engeland. Geen haartje beter van kwaliteit dan de gemiddelde Rossner van Divoza. Zit alleen wat meer schuimvulling aan de bovenkant en daarom zijn zoveel ruiters er zo blij mee... "het zit zo lekker zacht"....

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 16:56

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 17:33

Heb uiteindelijk een euroriding zadel gekocht.
Was er tevreden over de werkwijze van hun.
Ging voor een fryso maar kwam een een euroriding thuis :')

marguerite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:00

Euroridings zadels zijn ook super zadels,de Fryso heeft een breed tussenkanaal en mijn haflinger heeft een schoftje en brede schouders en het zadel ligt echt perfect,het zadel is wel diep maar dat is de Euroriding,kieffer enz. ook,en harde zadel is op te lossen met een gelpad op het zadel,zit je ook lekker!!!tot nu toe geen problemen met me Fryso,alleen ze vallen wel klein met de inch

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:35

Ik heb een Wintec leer met suede zitvlak. Ideaal en zit heerlijk ook goed te ondehouden.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:55

Zinzi_jewel schreef:
Aargh Hulsebos , breek me de bek niet open !!! Niks als leed gehad en op maat gemaakt zeggen ze dan .

Eens! Ik heb ook altijd veel op mijn springzadel gereden of zonder zadel, daarmee leer je pas echt doorzitten.
Een vaste (zadel)zit is alleen maar een soort van symptoombestrijding. Eerst leren op een plat zadel (of zonder) door te zitten en dan kan een goed 'doorzit zadel' pas de puntjes op de i zetten. En daarbij gaat het inderdaad vooral om de balans en de onafhankelijke zit.

Ow en tja Zinzi_jewel , ik ken de verhalen over Hulsebos maar ik heb er zelf nooit slechte ervaringen mee gehad, ik denk dat het verschilt per zadelmaker/passer die je krijgt als je Hulsebos laat komen.

Maar ik zag dat TS al een euroriding heeft gekocht. Ik heb daar geen ervaring mee maar dat zegt niets. Veel succes met je nieuwe zadel!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:42

Heb zelf ook een Euroriding, prima ding. Je merkt wel dat het leer niet de kwaliteit van Passier / Stubben heeft, maar technisch zijn ze dik in orde.
Mijn zadelmaker zegt ook over Euroriding dat ze voor hun prijs van zeer goede kwaliteit zijn.

Maar goed, een zadel valt of staat met de pasvorm voor het paard. De ruiter kan zich aanpassen, voor het paard hoort het gewoon goed te zitten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:45

Digi schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Eens! Ik heb ook altijd veel op mijn springzadel gereden of zonder zadel, daarmee leer je pas echt doorzitten.
Een vaste (zadel)zit is alleen maar een soort van symptoombestrijding. Eerst leren op een plat zadel (of zonder) door te zitten en dan kan een goed 'doorzit zadel' pas de puntjes op de i zetten. En daarbij gaat het inderdaad vooral om de balans en de onafhankelijke zit.

Ow en tja Zinzi_jewel , ik ken de verhalen over Hulsebos maar ik heb er zelf nooit slechte ervaringen mee gehad, ik denk dat het verschilt per zadelmaker/passer die je krijgt als je Hulsebos laat komen.

Maar ik zag dat TS al een euroriding heeft gekocht. Ik heb daar geen ervaring mee maar dat zegt niets. Veel succes met je nieuwe zadel!

Euhm ik had meneer Hulsebos zelf ....

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 22:25

Ok nou ja, die heb ik nooit gehad. Altijd Arno, ook nadat hij voor zichzelf is begonnen.
Gewoon nooit problemen gehad ! Integendeel.