Wat is nu een twist van een zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Wat is nu een twist van een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:46

andersom, kan het net zo goed, dat men teveel met buikspieren rijd. Je ziet dat oa aan ruiters die iets bol en iets achter het zitbeenknobbeltje zitten. zogenaamde stoelzit.
Voor springen niks erg, maar voor (klassieke) dressuur toch wel ff anders.
Een dressuurruiter zit recht op het paard (zoals een mens hoort te staan ) in zijn eigen "skelet" Een springruiter moet juist iets met kortere beugels zitten , iets meer stoelzit, en een andere lepel in de boom (springzadel) om boven de sprong het paard de ruimte te geven.
Je ziet ook wel eens dressuurruiters die met doorzitten elke keer het bekken naar voor en achter brengen (duwen) ook géén goede houding. krijg je zeker last van in je onderrug.
Als je mee veert in je ontspannen heupspieren,en rug en buikspieren, kunnen die prima de "klappen, beweging" van het paard opvangen. Tenslotte gebeurd dat ook als je loopt en hardloopt, dan ga je ook niet zitten duwen met je bekken, of met een holle of bolle rug bewegen. Je rug blijft recht. Je veert dan dus eigenlijk mee, in de verende beweging van de paardenrug (moet het paard wel zijn rug ook ontspannen wat er nog wel eens aan schort tegenwoordig.)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:18

Sizzle schreef:
Dat is echt super persoonlijk.
Ik wil juist een bredere omdat ik me anders enorm doorrij op het schaambeen.
Sommige mensen kunnen uren op een passier zadel zitten terwijl ik binnen 5 minuten rug pijn heb.
Andere zweren bij Rossner, waar een ander gelanceert wordt.
Sommige mensen zijn gek op KN, andere zweren bij Kieffer.
Schleese zadels zijn vooral leuke marketing. Ook zie hebben een diepe zit zodat veel vrouwen met een steviger achterwerk met een holle rug zitten.
Het probleem zit hem ook in de rijkunst. Er zouden heel wat mensen gebaad zijn met een plattere zitting, maar dat kunnen veel ruiters niet uitzitten omdat ze niet onafhankelijk kunnen zitten.

Fijn dat je dit inbrengt +:)+
Je hebt ten eerste helemaal gelijk. Natuurlijk is het heel erg persoonlijk, geen mens is hetzelfde.
Toch zijn er wel echt vaststaande anatomische eigenschappen van mannen en vrouwen. Een vrouwelijk bekken is veel ronder dan een mannelijk bekken, simpelweg omdat er een kind doorheen moet kunnen. Dat geldt voor elke vrouw, van heel smal gebouwd tot vrouwen met brede ronde heupen.
Ondanks dat de basisvorm van het vrouwelijke bekken hetzelfde is, is iedereen uniek en heeft iedereen een ander postuur. Daardoor is het logisch dat iedereen een voorkeur heeft voor een ander zadel.

Een echt goede zadelmaker speelt hierop in. Dat wil zeggen dat wanneer jij een zadel voor jou en je paard op maat laat maken, dat niet alleen jouw paard opgemeten zou moeten worden, maar jij ook. De zadelmaker kan met een mal van jouw bekken een zadel maken dat jouw bekken optimaal ondersteund waar nodig en bewegingsvrijheid geeft waar nodig.

Daarnaast breng je een interessant punt in wat betreft de twist van het zadel :)
Er zijn namelijk twee opvattingen van wat de twist van het zadel is. Wat dat betreft ben ik te kort door de bocht geweest. Ik ben uitgegaan van de Engelse opvatting vanwege de enorme invloed van MSFC in Nederland.
In het Engels wordt met de twist van het zadel bedoeld, de plek tussen het bovenste deel van de bovenbenen van de ruiter/amazone. Dus NIET het deel van het zadel waar je schaambeen tegenaan komt, maar het punt waar het meest ronde deel van het bovenbeen van de amazone (belangrijke toevoeging!) tegenaan zit.
Op dit punt ontstaat altijd verwarring als ik me met mijn Duitse collega's onderhoud.
In het Duits wordt namelijk met de twist inderdaad het punt aangeduid waar het schaambeen tegen het zadel aankomt. Wanneer dat zadelonderdeel smal en puntig is, en vaak ook nog sterk omhoog komt, is dat inderdaad ontzettend pijnlijk voor vrouwen en zullen de meeste vrouwen zich open rijden op het schaambeen. Het gevolg is dat vrouwen het bekken achterover kantelen om de druk aan de voorkant te ontwijken en daardoor in stoelzit terecht komen en het bekken volledig blokkeren.
In mijn omschrijving van hoe een vrouwenzadel gecontrueerd zou moeten zijn, heb ik dit onderdeel aangeduid als de "naadafstand" :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:44

Maris schreef:
Ik dacht dat Aimee meer bedoelde dat mannen ( ruiters dus ) geen baat hebben bij een smalle twist. ( en sommige vrouwen dus wel ).

Maar weet iemand waarom ik zo'n last heb van mijn liezen op een breder zadel ? Heeft dat met een smal bekken te maken dan ?? Of ??

Voor mannen is een smalle twist inderdaad niet zo belangrijk. Voor vrouwen wel.
Dat komt door de vorm van de bovenbeenspieren.
Mannen hebben aan de binnenkant van het bovenbeen vrij platte spieren. Ook als die spieren top getraind zijn, of als de man vrij zwaar is, is de basisvorm van de binnenkant van het bovenbeen plat.
Vrouwen hebben daarentegen aan de binnenkant van het bovenbeen ronde spieren. Zelfs vrouwen met Anky-benen hebben een meer ronde binnenkant van de bovenbenen dan mannen. Zelfs mijn vrouwelijke collega met behoorlijke O-benen heeft een ronding op het bovenste binnenste deel van het bovenbeen.
Het gevolg is dat de vrouw op die plek ruimte nodig heeft, anders wordt het been naar buiten gedrukt. Als de twist (in het Engels :D ) te breed is, zie je daarom dat de knie naar buiten wijst. Daardoor ontstaat druk op de liezen en de rest mag je zelf invullen ;)
Dit in tegenstelling tot de ruiter, die het bovenbeen veel makkelijker plat tegen het zadel aanlegt, ook als de twist breder is.

Daarnaast verschilt de ophanging van het bovenbeen in het bekken (dus op bot-niveau in tegenstelling tot bovenstaand spier-niveau-verhaal) tussen een mannelijk bekken en een vrouwelijk bekken.

Afbeelding

Op deze afbeelding kun je zien dat het mannelijk bovenbeen veel rechter naar beneden afhangt dan het vrouwelijk bovenbeen.
Als een zadel qua constructie hier geen rekening mee houdt, ontstaat er druk op het bekkengebied. De gevolgen kunnen uiteenlopend zijn, allemaal afhankelijk van de persoonlijke bouw ;)

Onderstaande afbeelding vind ik persoonlijk erg goed.
Het is een afbeelding die fietszadels én een mannenbekken betreft, maar toch heel beeldend.
Daarnaast leuk dat dit al zover in de fietswereld is genormaliseerd, terwijl het idee gekocht is uit de paardenwereld.
Afbeelding

Afbeelding
Hier worden in één klap een aantal verschillen duidelijk.
Onder andere de grotere afstand tussen de zitbeenknobbels bij het vrouwelijke bekken, het lagere schaambeen en het hogere stuitbeen.
Laatst bijgewerkt door Aimee op 27-04-13 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:48

Ha fijn ! Dat is idd heel duidelijk.
Ik ben ondertussen trouwens wel aan het oefenen om mijn liesspieren wat op te rekken. Door soort kleermakerszit met dan je voetzolen voor je tegen elkaar aan. En dat helpt wel ! Ik zit al fijner op het zadel.

Enne, die ronde binnenkant van de bovenbenen herken ik hoor :o ;) :+

Aimee

Re: Wat is nu een twist van een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:54

Ik heb even een iets betere afbeelding erin gezet :)
Maar goed, iedereen kan googelen op afbeeldingen van vrouwelijke en mannelijke bekkens en skeletten.

Let wel op met dat oprekken, dat levert nog wel eens ruiterspierproblemen op (zou eigenlijk amazone-spier moeten heten, ik heb nog nooit een ruiter horen klagen over z'n ruiterspier :D ). Het verandert de vorm van je bekken namelijk niet ;)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 12:01

nombrado schreef:
hihi, grappige term, had ik nog niet eerder gehoord.
maar je buikspier hoor je nauwelijks te gebruiken met rijden, net als je rugspier.( dus geen sixpack aanspanningstaferelen als met fitness bedoel ik)
het is het afwisselend aan en ontspannen van zowel rug of buikspier...ik ben blij dat ik geen sixpack heb hahahahaha
vandaar dat het verstandig is als ruiter allereerst te werken aan je onafhankelijke zit (desnoods met platter zadel of zonder zadel) en dan pas te kiezen voor een diepe zit. (om rugproblemen te voorkomen)

Ik ben blij dat Adelinde en Tjalling van den Berg zoveel aandacht krijgen met hun ruitertraining, waardoor ik er vanuit ga dat paardrijdend Nederland dit soort berichten niet serieus neemt :=

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:12

Aimee, maar die "amazonespier" ( ;) ) moet toch juist wat opgerekt worden ? Ik doe het voorzichtig hoor.

Nou ja ! Wil ik bovenstaande plaatjes + uitleg uitprinten. Pakt de printer het verhaal van Aimee en de plaatjes niet ! Grrrr