Geen passend zadel te vinden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Re: Geen passend zadel te vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:08

Is het geen idee om het paard een tijdje te trainen zonder zadel of ruitergewicht op zijn rug? Spieren zijn ook ontzettend goed te kweken vanaf de grond, d.m.v. grondwerk, werken aan de hand of aan de lange teugel. 18 is nog helemaal niet oud, en ik geloof oprecht dat er via deze methode(s) nog heel veel winst te behalen is.

Als je meer informatie wilt mag je ook even PB'en :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 17:38

Nirvana_ je hebt pb :)

Ja we doen nu inderdaad verschillende inlages onder het zadel leggen, maar we hebben niet zo'n speciale boomloze pad, omdat de druk nog erger maakte (heeft ie wel eronder gehad) dus nu ligt er een soort opvulbare pad onder, en nog wat losse stukken inlages geloof ik. Maar het is echt heel lastig zo, hij lag wel al beter.
Nou het zadel is verder wel goed alleen bij de schoft niet, ik heb verder niet veel verstand van boomloze zadels (het is ook maar tijdelijk gelukkig, vind het een rot ding :P ) maar hij is toendertijd wel opgemeten door een zadelmaker.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:59

MD => HAR

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:14

Barefoots worden vrij veel gebruikt bij paarden met atrofie en kunnen (samen met de juiste training uiteraard) prima zorgen voor spierherstel.

Leggen jullie het zadel niet te ver naar voren? Dat komt namelijk heel erg vaak voor en dan ligt het zadel sowieso te veel op de schoft.

Heb je wellicht wat foto's die je kunt plaatsen?

Over het algemeen werkt bij paarden met flinke atrofie, een in eerste instantie smalle pommel en dikke inlages prima om het geheel zodanig te liften dat zowel de ruggengraat als de schoft goed vrij liggen.

Naarmate de spieren dan opgebouwd worden kun je de pommel vervangen door een bredere en inlages er uit halen.

In de praktijk komt het vaak voor dat paarden in een maand of 2 al van een S naar een M pommel gaan, en na een half jaartje een L nodig hebben en er een stuk ronder en gezonder uit zien :)

Met een beetje geluk blijft men dan boomloos rijden maar soms moet er per-sé een (duur) boomzadel op en begint het weer van voren af aan helaas.... -O-

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 17:07

Het zadel wordt standaard bij hem ver naar achter gelegt door zijn ver doorlopende schouder, maar door de hoge schoft drukt hij alsnog. En het is niet dat hij er wondjes van krijgt ofzo maar lekker is anders natuurlijk. Foto's heb ik nu niet, denk dat ik het zadel er donderdag weer op ga leggen dus dan kan ik, als ik het niet vergeet :+ , een fototje maken :)

Het is alleen niet de bedoeling met het boomloze zadel te blijven rijden, ik vind het zelf namelijk echt verschrikkelijk. Maar in het linkje van keona staan ook boomloze zadels die eruit zien als boomzadels, dat is misschien ook wel wat om even naar te gaan kijken. Bedankt :)