dresuurzadel met platte ongedwongen zit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 16:28

Agnes75 schreef:
Als de lepel in de weg zit, kan het ook betekenen dat je een grotere inch-maat nodig hebt omdat het zitvlak te klein is!
Hetzelfde als de kamer aan de voorkant in de weg zit.
Kieffer Wien is een aanrader, verder de Stubben zadels (ook oudere modellen) of anders eens bij Daaleman informeren. In een springzadel zit je heel anders dan op een dressuurzadel, ook dat kan al veel uitmaken voor je houding. Als je bekken naar voren kantelt, heb je dan geen stoelzit ontwikkeld? Dat is iets wat dan in elk zadel terugkomt.

Dat is nu het probleem, ik denk dat ik inderdaad een stoelzit heb ontwikkeld, alleen kan ik in mijn zadel niet zo gaan zitten dat ik mijn kruis niet meer voel.
Nu heb ik net op een stubben siegfried gezeten en het is weer hetzelfde probleem.
Nu denk ik dat het een combinatie is en een verkeerde houding en een zadel die waarschijnlijk niet past.

Over 2 weken heb ik een afspraak bij stubbencenter in havelte om daar te kijken naar zadels.
Ik hoop dat ze mij daar kunnen helpen aan een goed passend zadel.

Agnes75

Re: dresuurzadel met platte ongedwongen zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:41

Als het zitvlak groot genoeg is, dan is zonder beugels rijden best een aardige oefening om je stoelzit te verminderen. Sowieso ga je in een dressuurzadel anders zitten vanwege de anders geplaatste zweetbladen en dat kan ook helpen. Als je bekken naar voren kantelt dan houd je je onderrug te hol en moet je daar heel bewust op gaan oefenen door je bekken juist iets achterover te doen en je rug bol te maken. Voor je gevoel ga je dan meer onderuit zitten. Beugels goed lang maken en hakken uitdrukken kan ook al helpen. Mocht het stubbencenter je niet kunnen helpen, dan raad ik je zeker Daaleman aan voor een eerlijk advies.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:42

vur schreef:
Misschien een ouder type proberen zoals KN symphonie?

:j
Dat is een van de meest ongedwongen zadels die ik volgens mij ooit heb gehad :j
Toen der tijd ook ivm rugklachten bij mij.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:05

Weet niet wat je budget is, maar ik zweer echt bij mijn Lemetex zadels.. en dan nog wel de 'goedkopere' Magic variant..
Iedereen die er op heeft mogen zitten van mij (ben er véél te overdreven zuinig op ;) ), vind het een fantastisch zadel.

Kwaliteit is qua leerwerk echt het betere wat ik in jaren heb gevolgd; een Lemetex Magic rouleert al zeker 10 jaar binnen de pony's van de manege. Erg veel belastig, gebruik etc dus, ziet er beter uit dan de nieuwere 'kwaliteits' zadels die we hebben.

Voor mij is enig alternatief voor Lemetex, een Albion zadel.
maar die haal ik pas als paardlief 'af'-er is.

Zijn beide enige merken waarin ik (tot nu toe dan) volledig, optimaal mee kan rijden, ik naar mijn idee genoeg vrijheid en inwerking heb, en waarbij ik nauwgezet vóel wat een paard doet..(wat ik absoluut niet kan -en waarvan ik ook denk dat het i.m.o onmogelijk is- in een gel-zitting-zachte-diepe-superwrong- houdingcorrigerende- en weet ik veel wat nog meer voor -cair-keil-flair-bladiebla systeem zadels, kussens en zittingen)..
Echt oudere prestige Appaloosa's zijn trouwens ook prima te zitten :o

pillow

Re: dresuurzadel met platte ongedwongen zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:30

Ik heb een stubben romanus dr Een geweldig goed zadel met een vrije zit. Hij is te koop want hij past niet op mijn huidige paard. zwart 18 inch boommaat 32

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:39

muiszje schreef:
Weet niet wat je budget is, maar ik zweer echt bij mijn Lemetex zadels.. en dan nog wel de 'goedkopere' Magic variant..
Iedereen die er op heeft mogen zitten van mij (ben er véél te overdreven zuinig op ;) ), vind het een fantastisch zadel.

Kwaliteit is qua leerwerk echt het betere wat ik in jaren heb gevolgd; een Lemetex Magic rouleert al zeker 10 jaar binnen de pony's van de manege. Erg veel belastig, gebruik etc dus, ziet er beter uit dan de nieuwere 'kwaliteits' zadels die we hebben.

Voor mij is enig alternatief voor Lemetex, een Albion zadel.
maar die haal ik pas als paardlief 'af'-er is.

Zijn beide enige merken waarin ik (tot nu toe dan) volledig, optimaal mee kan rijden, ik naar mijn idee genoeg vrijheid en inwerking heb, en waarbij ik nauwgezet vóel wat een paard doet..(wat ik absoluut niet kan -en waarvan ik ook denk dat het i.m.o onmogelijk is- in een gel-zitting-zachte-diepe-superwrong- houdingcorrigerende- en weet ik veel wat nog meer voor -cair-keil-flair-bladiebla systeem zadels, kussens en zittingen)..
Echt oudere prestige Appaloosa's zijn trouwens ook prima te zitten :o

Sluit me aan bij de oudere prestige appaloosa. Ben ik vanwege hetzelfde probleem uiteindelijk op uit gekomen!