Zadel schuift - oplossen met singel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 07:43

Het zadel past niet goed als het schuift. Niet met knip en plakwerk beginnen!
Gewoon zadelmaker het probleem laten oplossen.

Tessebes

Re: Zadel schuift - oplossen met singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:52

Ik vind het eerlijk gezegd meevallen met de buikigheid van je paard.
Het is mogelijk dat je zadel goed ligt en je hem moet inrijden en daardoor het schuiven minder wordt, ik heb dat ook gehad met mijn ECHT op maat gemaakte zadel (dus van de boom af). Ik heb hiervoor de Kieffer Comfort singel aangeschaft (is exact hetzelfde als de passier trouwens). Hiervoor moeten ook de singelstoten op de goede plek zitten. Als ze te ver naar achteren liggen, dan zal zo'n singel ook niet het beoogde effect hebben en het zadel altijd de neiging hebben naar voren getrokken te worden door de singel. Het is ook mogelijk dat je zadel gewoon niet goed ligt en daardoor naar voren schuift.
Waar woon je in de omgeving Amsterdam?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 10:12

Nog steeds een hoop tegengestelde reacties:) De een zegt dat het sowieso niet gaat werken en het altijd aan het zadel ligt en de ander zegt dat het wel kan werken ook al heb je een perfect op maat gemaakt zadel :P

nombrado schreef:
Hinke schreef:
Bedankt voor de reacties. Dus toch nog een aantal mensen hier die wel denken dat een banaansingel iets aan het probleem kan doen.

@Nombrado: ze is idd wat buikig, maar niet overdreven dik. Maar wat bedoel je dat een zadelmaker niks aan de boommaat kan doen maar dat het te maken heeft met de groei van je paard? De zadelmaker is er toch juist voor bedoeld om het zadel aan te passen op die groei?

Ik ben erg benieuwd wat mijn zadelmaker over 2 weken gaat zeggen. Ik verwacht dat ze een bredere boom nodig heeft, aangezien ze wel wat dikker is geworden. Ik ben nu aan het twijfelen of ik zal wachten met het kopen van een banaan singel tot de zadelmaker er is, of niet.
Om een idee te geven van hoe 'buikig' mijn paard is (en hoe erg het zadel naar voren schuift- als ik begin met rijden ligt het zadel veel verder naar achteren) een foto van vanavond

[ Afbeelding ]

Zo te zien gooit ze haar zadel naar voren...dan kan verschillende oorzaken hebben
te smalle boom, te brede boom, smalle schouders en brede rondgeribte bouw. (wat je nog wel eens bij de arabieren tegenkomt en vaak lastig is een goed passend zadel op te vinden.)
wat is je paard voor ras?

Het is gewoon een kwpn-er :)

@tessebes: Als je van de zijkant kijkt is ze wel echt buikig hoor :) Maar voor jou werkte de singel dus wel? Paard staat in amsterdam zuid, grenzend aan diemen.

@lottie; zadelmaker komt al, over 2 weken :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:21

Wie heb je als zadelmaker.??

FleurAmatist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:58

Ik denk dat het met oplossen met andere singels niet help. Ook opdat je paard jong is en dus volop in de groei is kan je er niet aan doen. Ik had voor mijn jonge pony een zadel waarin je een aantal dingen kan verstellen zodat het zadel mee groeit met je paard.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 18:59

Elco schreef:
Wie heb je als zadelmaker.??

Daar stuur ik ff een pm over :)

Bedankt voor de reacties :) nog steeds veel mensen die zeggen dat het niet gaat helpen maa net zoveel mensen (oa via pb) die erbij zweren. Het wordt er zo niet duidelijker op }:0

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 07:41

Is goed, wacht op je PB..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:40

Bij mij werkt de singel idd wel, maar ik heb een passend maatzadel voor mijn paard. Je zit een beetje aan de verkeerde kant van Amsterdam. Ik zit regelmatig richting Alkmaar, anders had je de singel even kunnen proberen. Misschien eentje via MP? Er staat een maat 65 en maat 55 op, maar er worden nog redelijk hoge bedragen voor gevraagd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:56

Hinke schreef:
Als jullie het niet erg vinden hou ik het even bij de singels ;)

Aangezien er niemand hier beaamt dat een 'banaansingel' of anatomische singel kan helpen tegen het naar voren schuiven van het zadel begin ik te twijfelen of het wel waar is...
Het wordt wel beweerd door de verkopers, deze tekst staat bv bij de kieffer comfort:

Deze singel kan helpen om een betere ligging van het zadel te verkrijgen.
Het heeft een speciaal draagvlak waardoor het naar voren schuiven kan worden verminderd.
Zeer comfortabel dragen voor het paard omdat het drukpunt niet direct achter de benen maar verder naar achteren zit.
Zeer zacht leder en extra zacht onderlegd.
Voorzien van elastiek in de gesp.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft..

Een banaansingel werkt zeker wel. Met anatomische singels heb ik geen ervaring maar als je even logisch naar de hoek van de gespen kijkt denk ik niet dat de singels in de OP het naar voren schuiven van je zadel tegengaan. Ten opzichte van elkaar staan de gespen in een rechte lijn van elkaar. Dus als je in de lengte een lijn door de singel trekt volgen de gespen precies die lijn, ze staan recht ten opzichte van de singel en van elkaar.

Bij een banaansingel is dat niet zo, bij zo'n singel staan de gespen onder een hoek. Als je een banaansingel dubbelvouwt (dan zie je dus de ene helft ervan, net zoals je die ene helft (links of rechts) zou zien wanneer je paard hem om heeft) zie je een "knik" bij het stuk waar de gespen zitten. De lijn die de singel maakt is als het ware schuin naar achter (richting lepel van je zadel) en de gespen wijzen wat meer omhoog (richting singelstoten) Daarmee krijgt de banaansingel het effect dat de gespen bij de singelstoten zitten en het midden van de singel wat verder naar voren. Waardoor de singel het zadel niet naar voren kan trekken (wat een rechte singel, of een anatomische singel met gespen die recht staan, dus wel doen)

Ik kan niet zonder banaansingel :D Heb al jaren een engelse banaansingel en moet nu gaan sparen voor een westernbanaan, die heb ik alleen nog van mattes kunnen vinden helaas :$

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-13 15:07

Tessebes schreef:
Bij mij werkt de singel idd wel, maar ik heb een passend maatzadel voor mijn paard. Je zit een beetje aan de verkeerde kant van Amsterdam. Ik zit regelmatig richting Alkmaar, anders had je de singel even kunnen proberen. Misschien eentje via MP? Er staat een maat 65 en maat 55 op, maar er worden nog redelijk hoge bedragen voor gevraagd.

Jammer, maar bedankt voor het aanbod :)

@koper: thnx voor je reactie :)

De zadelmaker is vanochtend geweest *\o/* Hij bevestigde dat Niki toch wel wat kilotjes is aangekomen sinds december, waardoor ze een vetlaag op haar schouder en rug heeft gekregen. Ze is niet van boommaat veranderd maar hij heeft de zadelvulling wel wat aan moeten passen. Daarna weer even gereden en toen schoof het minder. Volgens de zadelmaker zou het helemaal niet meer schuiven als ze 50 kilo afvalt :+ wat natuurlijk niet zo 1 2 3 gebeurt. Ik heb ook nog even de passier anatomische singel geprobeerd en daarmee schoof het zadel juist meer naar voren... Maar dit kwam volgens de zadelmaker door het elastiek wat er in zat.

Uiteindelijk dus geen banaansingel/anatomische singel gekocht, maar wel het zadel laten veranderen! Nu hopen dat het goed blijft liggen voorlopig.