Begin er al gek van te worden, ook in het zadeldrama... :(

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

renep

Re: Begin er al gek van te worden, ook in het zadeldrama... :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:56

Je zou eens kunnen kijken en informeren op www.saddleexchange.com is een engels bedrijf met eigen ontworpen zadels. En hun reactorpannel zadels liggen wat hoger en zijn regelmatig in nederland. Countrymill in nijkerk heeft ze geloof ik ook. Misschien een idee

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 12:45

Bedankt voor de tip! :D

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:12

graag gedaan en hoop dat je wat vind

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 14:20

Jotoma schreef:
Zadeldrama, hou maar op. Ik heb ook 1 met een lastige bouw. Na lang twijfelen heb ik Ninon Schutte laten komen, ik weet dat dit boven je budget is, maar tig zadelmakers/passers a 75 eu voor een consult excl reiskosten loopt ook op. Ik heb na 2 zadelmakers besloten niet meer per merk te gaan zoeken, maar dé zadelmaker voor paarden met een lastige bouw erbij te halen. Rib uit je lijf, maar wel een passend zadel van een zadelmaker die niet gauw tevreden is en streeft naar perfectie.. Dus misschien toch maar even door sparen :)
Heel veel succes!

Ik vind het niet veel duurder dan een beetje merkzadel en goedkoper dan bijvoorbeeld fabriekszadels als passier, kn, enz. Ninon kijkt al vanaf de kale boom wat er het meest geschikt is voor je paard, voor mij is er echt een wereld open gegaan.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 14:35

Och had helemaal over dat berichtje van Jotoma heen gelezen. Maar waar moet ik aan denken qua prijs als ik Ninon Schutte laat komen??

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 15:58

ik heb voor mijn fries in de groei een zadel van Kent en Master gekocht. De cob variant. Mijn vorige K&M wiebelde ook heen en weer op de rechte rug van mijn puber. Deze variant ligt wel goed. Succes!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:05

Tip: de thorowgoodzadels hebben ook een lederen variant, de Kent & Masters, die kost nieuw 995,-, net iets boven jou budget, maar wel heeele fijne zadels, A-kwaliteit voor een B-prijs. Dezelfde voordelen als thorowgood, engels wol gevulde kussens, verplaatsbare singelstoten, verwisselbaar kopijzer en een kunststof boom (geen mogelijkheid tot scheeftrekken, klein beetje flexibel), maar dan van leer.

Bijna elke msfc zadelmaker heeft ze in het assortiment of kan ze bestellen. Er zijn 3 modellen dressuurzadel, van hoge schoft tot koudbloed breed.

Ik heb werkelijk alle zadels en zadelmakers geprobeerd, van barefoot tot WOW, NIKS paste. Nu heb ik een heel ander paard dan jij, maar de zadels zijn zo makkelijk aanpasbaar dat ze bijna altijd zo'n zadel wel passend krijgen.

Voordeel van leer is dat de kussens net even wat beter gevuld/gevormd kunnen worden. Buiten dat het er ook mooier uitziet natuurlijk ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:06

Het nadeel van een totaal op maat gemaakt zadel is dat de kans dat het paard (5jr las ik?) er zo weer uitgroeit. Rib uit je lijf en na een jaar weer je zadel niet goed pas.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:15

Weet niet of het een merrie is?
Bij mijn vorige paard (merrie) schoof ook alles. Ik heb toen een voorsingel laten inbouwen in mijn KN. Toen lag het zadel goed, erg fijn met rijden. En een mega verschil, leek net of ze rug zo mooi rond maakte dat ik een meter hoger zat.

Paard wat ik nu heb is nog niet zedelmak, maar ook merrie. Hoop dat ie straks past

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 16:17

Die van mij is een ruin.. :P

Nelleke, ja klopt maar las ook op de site dat ze met jonge paarden zo'n begeleidings traject heeft. Wil daar dan sowieso even naar informeren want het is niet de bedoeling dat het over een half jaar weer hetzelfde liedje is natuurlijk. :n Geen idee wat zij vraagt qua prijzen, is het echt ver boven mijn budget houd het sowieso op.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:05

Ik heb vorig jaar 1850 euro betaald voor mijn zadel. Bij mij is ze komen passen en mocht ik proefrijden, dat was vrijblijvend. Vervolgens is ze een zadel komen aanmeten en kijkt ze welke boom, kussens, zitting, wrongen, enz voor jou en je paard geschikt is. Voor mijn paard heeft ze speciale kussens ontwikkeld die nu ook in haar reguliere assortiment zitten. Type leer en kleur mag je zelf kiezen. Als het zadel klaar is komt ze hem passen op je paard en nog wat aanpassen. Vervolgens mag je hem 2 weken proberen, voordat je hoeft betalen of aangeeft dat er nog wat aangepast moet worden.en daarna is ze nog 2x geweest ter controle. Dat zat allemaal bij de prijs in. Als ze het niet ziet zitten een zadel te maken voor jou en je paard dan zegt ze dit ook. Ik vond het heel prettig allemaal, Ninon probeert het echt goed voor elkaar te krijgen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 20:12

Ik denk dat je paard een medium boommaat heeft.
Je bent opzoek naar een dressuurzadel begrijp ik?
Je hebt een zadel nodig met een teruggesneden kamer en grote kussens aan de achterkant, ik herken de rug van jouw paard heel erg in die van mij alleen heeft die van mij ook nog eens een ietswat holling in de rug.
Bij de vorige eigenaar lag een County heel goed alleen paste ik er niet in met me kont dus :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:13

Ik heb een volle Gelderse en denk daardoor dat medium boom niet gaat passen op de jongen van TS.
Ik Adviseer ook ninon , of kijk eens naar wow die zijn ook 2e hands te koop voor jou budget . Als je eerst een fitter laat kijken welke specs je nodig hebt .

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:20

Mijn oude paard is is nog geen 6 maanden 3 kamer maten gegroeid puur in spier. Vreselijk heb er denk ik wel 50 zadels op gepast. Zadel die het beste bleef liggen was een Hulsebos WB 4 Of een euroriding diamant. De HB vond ik zelf erg fijn zitten en heb er nu nog spijt van dat ik die ooit verkocht heb :') Zadel lag echt 100% stil

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:20

Ninon Schutte begint ongeveer vanaf €1950.

Ik ga helemaal mee in de verhalen over ninon! Echt een vak vrouw. Kan ik je zeker aanraden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:43

_Nelleke_ schreef:
Tip: de thorowgoodzadels hebben ook een lederen variant, de Kent & Masters, die kost nieuw 995,-, net iets boven jou budget, maar wel heeele fijne zadels, A-kwaliteit voor een B-prijs. Dezelfde voordelen als thorowgood, engels wol gevulde kussens, verplaatsbare singelstoten, verwisselbaar kopijzer en een kunststof boom (geen mogelijkheid tot scheeftrekken, klein beetje flexibel), maar dan van leer.

Bijna elke msfc zadelmaker heeft ze in het assortiment of kan ze bestellen. Er zijn 3 modellen dressuurzadel, van hoge schoft tot koudbloed breed.

Ik heb werkelijk alle zadels en zadelmakers geprobeerd, van barefoot tot WOW, NIKS paste. Nu heb ik een heel ander paard dan jij, maar de zadels zijn zo makkelijk aanpasbaar dat ze bijna altijd zo'n zadel wel passend krijgen.

Voordeel van leer is dat de kussens net even wat beter gevuld/gevormd kunnen worden. Buiten dat het er ook mooier uitziet natuurlijk ;)

Dit merk is onlangs ook bij mijn paard aangemeten en ik moet zeggen dat jouw paard een vergelijkbare rug heeft. Ook met zo'n grote schouder en een vrij rechte rug. Kent & Masters zou ik even naar kijken :j Bij mijn paard werd Bates en Albion afgeraden vanwege de pasvorm. Wow moet je alleen aan beginnen als je zelf een goede balans hebt op je paard.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:53

Ik heb ook heeeeeel veel zadels geprobeerd. Uiteindelijk vond ik Hulsebos het beste liggen en zitten, maar kon nergens eentje vinden die mijn paard zou moeten hebben kwa combi inch en boommaat. Toen heb ik er eentje gekocht met een gebroken boom voor 200 euro, en vervolgens een compleet nieuwe boom erin en compleet nieuwe vulling op maat voor 500 euro. Kortom, ik heb een op maat gemaakt zadel in topconditie voor 700 euro. Misschien iets wat je ook kunt overwegen!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:37

_Marinke_ schreef:
-O- -O- -O- -O-

Ik had een super fijn Rossner zadel, het Amerika veelzeidigheidszadel. Het lag goed, schoof ook niet onder het rijden, paard liep er fijn onder. Geen problemen... Tot voor kort, hij begon te schuiven. Naar achteren wel is waar TIJDENS het rijden. Ligt het er zo in stilstand op kun je het eigenlijk niet eens zo ver naar achteren schuiven. Wat je wel ziet in stilstand is dat hij eigenlijk iets naar achteren kiept. Ofwel dit bij elkaar, het licht gewoon niet meer fijn.

Nu ben ik dus opzoek gegaan naar een nieuw zadel, ook mede omdat ik richting dressuur wil, maar oh wat een drama komt er tevoorschijn zeg. :\ Heb nu denk ik 16! zadels geprobeerd in nog geen week tijd (met zadelpasser erbij). Bijt me totaal niet vast op een merk er word gevraagd of ik aan een bepaald merk denk etc. maar nee, zolang het maar fijn ligt op mijn paard.

Wat eigenlijk bijna alle zadels doen in stilstand is 'schommelen' (verschillende boom-maten, verschillende types, kleinere kussens achter, juist dikkere kussens e.d), je kunt er gewoon een beetje mee schommelen als het ware op de rug. Heb alleen de zadels die totaal niet lagen op stilstand al niet geprobeerd met rijden. Maar de andere zadels wel, enkeling lag echt mooi stabiel op de rug in stilstand. Maar ook die schuiven....

Ze kantelen van voor naar beneden heen, schuiven naar achteren en komen dan van achteren weer te veel los. -O-
De een wel beduidend minder als de ander, maar toch ze doen het allemaal wel. Eerst dacht ik eraan dat ze wellicht te smal waren, ook omdat heel veel zadels de neiging hebben om (als je ze mooi op de goede plek legt etc.) van voor iets te veel omhoog komen. De zadels met de dikkere kussens achter vullen dit aardig goed op maar ook die gaan dus schuiven en van voor naar beneden kantelen met rijden (je word zelf ook letterlijk met je houding richting voor/beneden gedrukt. :?

Nu heeft mijn paard zo'n rug (dit was na het rijden vanavond, zadel wat ik er op had lag op het eerste oog goed, ook zadelpassen heeft aangegeven dat het een zadel is dat echt goed ligt (in stilstand). Maar doordat het dus met het rijden toch zo schuift en naar achteren komt te liggen (zie je wel een beetje aan de 'zweetafdruk') ligt ie in mijn ogen dus NIET fijn).

[ Afbeelding ]

Tijdens het rijden zijn we de laatste tijd (eigenlijk zo'n beetje tegelijk met het moment dat het Rossner zadel niet meer fijn is gaan liggen eigenlijk) bezig gegaan met echt de achterhand erbij te gebruiken. Achteren naar voren werken, 'bollen' in de rug en deze goed los laten en wat je ziet is een paard die mooi vanuit de schoft ook gaat lopen geen valse knik meer heeft(eerder boog die pas net voor de schoft, nu neemt ie echt z'n hele lichaam mee. Van staart tot oren loopt het "boller"). Gevolg naar mijn idee (bokkers zeg het als ik het helemaal verkeerd zie) word z'n rug een stuk rechter onder het zadel en geeft dat de problemen (het schuiven).

Naar mijn idee heb ik toch wel een wat bredere boom nodig en een zadel met flink wat rug vrijheid. Maar dit kan ik ook helemaal verkeerd zien? Heb werkelijkwaar geen idee... en ondertussen weet ik het gewoon echt niet meer met zadels. Van de een hoor ik dat ze juist dan te smal zijn, van de ander weer te breed etc.

Het is een half Gelderse en heeft wat dat betreft best wel wat 'body'. Ik ben overigens aan het zoeken in de prijsklasse tot 800 euro zo'n beetje. Veel meer heb ik gewoon echt niet te besteden, zo ehb ik al te horen gekregen dat er zadels zijn die echt wel op hem gaan passen maarja dan heb je een zadel van 2500 a 3000 euro. Dat geld heb ik gewoon niet..... of er moet een leuke sponsor mijn kant op komen en die kans acht ik hééél klein. :D

Bokt, help?
Ervaringen, tips?

Het is niet zo gek, dat de meeste zadels gaan kiepen, niet stabiel liggen.
Je paard mist gewoon nog de nodige rugspieren voor een zadel om stabiele ligging te krijgen van een zadel.
ik weet niet hoe oud hij is?
In jou geval, zou ik eerst beginnen met de rugspieren meer te laten ontwikkelen aan de longe, en dan pas voor een nieuw zadel gaan zoeken.
Het lijkt erop, dat je paard een te smal zadel opgehad heeft, waardoor hij niet heeft kunnen ontwikkelen in schoft en rugspieren. Dit is altijd lastig om dan een goed zadel te vinden, omdat je rekening moet houden met de ontwikkeling die hij nog gaat doormaken en je een zadel moet aanmeten die hem de ruimte geeft, dit te doen.
als je weer een te krap zadel aanmeet (die vermoedelijk wel wat stabieler ligt) heb je kans dat hij de ruimte niet heeft die ontwikkeling door te maken.
Het zadel wat jou paard nu nodig heeft , is een zadel die hem ruimte geeft bij de schouder en de schoft, om te kunnen ontwikkelen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:19

bromfiets schreef:
Dit merk is onlangs ook bij mijn paard aangemeten en ik moet zeggen dat jouw paard een vergelijkbare rug heeft. Ook met zo'n grote schouder en een vrij rechte rug. Kent & Masters zou ik even naar kijken :j Bij mijn paard werd Bates en Albion afgeraden vanwege de pasvorm. Wow moet je alleen aan beginnen als je zelf een goede balans hebt op je paard.

Ik zou ook nooit meer een zadel met een vast kopijzer kopen. Vind het ideaal. Hij is bij mij al 2x gewisseld (in 1,5jr ongeveer). De kussens zijn voldoende aanpasbaar om de spiergroei op te vangen. De singelstoten zijn ook aangepast voor eens stabiele ligging.

@ nombrado, aan de hand en aan de longe conditie en spieren opbouwen is altijd goed, maar een zadel met een vaste zadelboom is eigenlijk in mijn ogen alleen nog geschikt voor paarden die 24.7 op stal staan, elke dag hetzelfde rondje lopen en hetzelfde hapje voer krijgen.
Je kunt nog zo goed aan de hand voorbereiden, een paard zal bij ruitergewicht ook altijd andere spieren aanspreken en alsnog een andere spieropbouw vormen. Juist op de plek waar het zadel ligt. Dus dan zit je alsnog klem met een zadel met een vaste boom.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:45

_Nelleke_ schreef:
@ nombrado, aan de hand en aan de longe conditie en spieren opbouwen is altijd goed, maar een zadel met een vaste zadelboom is eigenlijk in mijn ogen alleen nog geschikt voor paarden die 24.7 op stal staan, elke dag hetzelfde rondje lopen en hetzelfde hapje voer krijgen.
Je kunt nog zo goed aan de hand voorbereiden, een paard zal bij ruitergewicht ook altijd andere spieren aanspreken en alsnog een andere spieropbouw vormen. Juist op de plek waar het zadel ligt. Dus dan zit je alsnog klem met een zadel met een vaste boom.

Ben ik het niet helemaal met je eens.
het is natuurlijk altijd afhankelijk van wat je doet met je paard.
ben je een intensieve dressuurtrainer, of een recreatieruiter . Zeker belangrijk in de keuze van je zadel.
De `vaste´ boom waar je over spreekt, hoort gewoon ruimte genoeg te geven om alle spieren te kunnen en blijven ontwikkelen. geen drukpunten.
Spreek je over boomloos? dan heb je zowiezo als 2 drukpunten rond de rug, waar de singel aan bevestigd wordt. en dus geen totale drukverdeling geeft over de hele rug. Maar extreem op die plaatsen
druk verdeelt over een groot oppervlak geeft altijd minder puntbelasting.
Het is niet voor niets, dat men vroeguh boomzadels is gaan ontwikkelen
men zag het al in de middeleeuwen, compleet met ruiters bepakt in harnas op het paard.
de zadels, waar zij op zaten, moesten die druk over een zo groot mogelijk vlak verdelen. (beter voor de paardenrug)

Nu kom je overal korte kleine afgeronde kussentjes tegen, waar de ruiterbillen precies boven zit en elke keer een drukpunt legt over waar de kussens eindigen.
Ik houd me hart vast over een paar jaar.
Ik zie hierdoor paarden met zadelafdrukken (kussens) in de rug en met geknikte rug.
Niet gek, omdat het gewicht wat er op zit niet meer zo goed verdeelt wordt als eerst.
We kunnen ons ruiterbillen nu eenmaal niet in kleine zadeltjes proppen (deden ze vroeger in hun harnas ook niet) dan wordt de druk groter op een kleiner stuk.
Ik ben dus een voorstander van goed dragende kussens onder de zadels, die op de rugspieren dragen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:59

@ Nombrado:

Ik heb het niet over boomloos, ik het het over een vast kopijzer. :) Sorry, een beetje onduidelijk geformuleerd :+

Een paard veranderd door z'n leven heen nou eenmaal van postuur. Onafhankelijk van wat je met het paard doet, recreatie of sport, zal je paard in de zomer vaak wat meer bewegen (weiland), gras eten (grasbuik), wat meer buitenrijden (andere belasting spieren) dan in de winter. Dit heeft invloed op z'n spieren en postuur. Dus al zou je een vast kopijzer (helemaal zo'n zadel met van die hele lange takken) hebben, dan kan dit nooit goed worden opgevangen. Het is dan altijd kiezen tussen rotte vis of natte kranten. Of in de winter een goed zadel en knellend in de zomer, of in de zomer goed en in de winter te ruim.

Sorry TS, zal weer even ontopic gaan :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 13:02

Oh geeft niet hoor! Vind het een hele interessante discussie die jullie voeren. Ga gerust door. :P

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:08

_Nelleke_ schreef:
@ Nombrado:

Ik heb het niet over boomloos, ik het het over een vast kopijzer. :) Sorry, een beetje onduidelijk geformuleerd :+

Een paard veranderd door z'n leven heen nou eenmaal van postuur. Onafhankelijk van wat je met het paard doet, recreatie of sport, zal je paard in de zomer vaak wat meer bewegen (weiland), gras eten (grasbuik), wat meer buitenrijden (andere belasting spieren) dan in de winter. Dit heeft invloed op z'n spieren en postuur. Dus al zou je een vast kopijzer (helemaal zo'n zadel met van die hele lange takken) hebben, dan kan dit nooit goed worden opgevangen. Het is dan altijd kiezen tussen rotte vis of natte kranten. Of in de winter een goed zadel en knellend in de zomer, of in de zomer goed en in de winter te ruim.

Sorry TS, zal weer even ontopic gaan :)

ow, dan begreep ik je verkeerd :D
Vast kopijzer kan, mits die verstelbaar is.
of je moet meerdere zadels aanschaffen
1 voor in de zomer
en 1 voor in de winter ;)
Ik heb zelf mijn paarden niet 24-7 op weiland. Daar is het gras hier in Nederland veel te rijk voor voor mijn paarden helaas.
emigreren ligt nog in de planning, naar wat schralere landen, dan zal die optie er zijn. :D
wb mijn paarden, die verschillen niet in de zomer en winter.
geen grasbuiken en geen hooibuiken en toch in training blijven.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:13

Dat bedoel ik, ik zou nooit meer een zadel kopen met een vast kopijzer, maar dus WEL een verwisselbare :+ (Ofwel, 1 die eruit kan en verwisseld kan worden, traploos verstelbaar ben ik dan weer niet zo'n fan van ivm betrouwbaarheid en evt. materiaalmoeheid etc.)

Mijn paard staat ook niet 24/7 op het gras, toch wel een flinke grasbuik als ie er na 6u vanaf komt. Maargoed, koudbloeden worden vaak al dik als ze naar gras kijken, daar valt niet tegenaan te trainen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:26

Die hogere langdoorlopende schoft, forse schouder en tamelijk rechte rug, herken ik wel in mijn paard.

Ik heb een Frank Baines Reflex, tweedehands vaak goed betaalbaar, met een medium wide boom. Ligt echt heel stil en goed op m'n paard.
Helaas kan ik er niet zo goed op zitten ... dus ik stort me weer opnieuw in het zadeldrama. :(
Toen ik zadels ging passen, heb ik ook de Kent en Masters en de Thorrowgood geprobeert, die bleven ook netjes liggen en zijn niet al te duur. Beide hebben een verwisselbare boom.