Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Jotoma schreef:Zadeldrama, hou maar op. Ik heb ook 1 met een lastige bouw. Na lang twijfelen heb ik Ninon Schutte laten komen, ik weet dat dit boven je budget is, maar tig zadelmakers/passers a 75 eu voor een consult excl reiskosten loopt ook op. Ik heb na 2 zadelmakers besloten niet meer per merk te gaan zoeken, maar dé zadelmaker voor paarden met een lastige bouw erbij te halen. Rib uit je lijf, maar wel een passend zadel van een zadelmaker die niet gauw tevreden is en streeft naar perfectie.. Dus misschien toch maar even door sparen
Heel veel succes!

Geen idee wat zij vraagt qua prijzen, is het echt ver boven mijn budget houd het sowieso op.
Zadel lag echt 100% stil _Nelleke_ schreef:Tip: de thorowgoodzadels hebben ook een lederen variant, de Kent & Masters, die kost nieuw 995,-, net iets boven jou budget, maar wel heeele fijne zadels, A-kwaliteit voor een B-prijs. Dezelfde voordelen als thorowgood, engels wol gevulde kussens, verplaatsbare singelstoten, verwisselbaar kopijzer en een kunststof boom (geen mogelijkheid tot scheeftrekken, klein beetje flexibel), maar dan van leer.
Bijna elke msfc zadelmaker heeft ze in het assortiment of kan ze bestellen. Er zijn 3 modellen dressuurzadel, van hoge schoft tot koudbloed breed.
Ik heb werkelijk alle zadels en zadelmakers geprobeerd, van barefoot tot WOW, NIKS paste. Nu heb ik een heel ander paard dan jij, maar de zadels zijn zo makkelijk aanpasbaar dat ze bijna altijd zo'n zadel wel passend krijgen.
Voordeel van leer is dat de kussens net even wat beter gevuld/gevormd kunnen worden. Buiten dat het er ook mooier uitziet natuurlijk
Bij mijn paard werd Bates en Albion afgeraden vanwege de pasvorm. Wow moet je alleen aan beginnen als je zelf een goede balans hebt op je paard. _Marinke_ schreef:![]()
![]()
![]()
![]()
Ik had een super fijn Rossner zadel, het Amerika veelzeidigheidszadel. Het lag goed, schoof ook niet onder het rijden, paard liep er fijn onder. Geen problemen... Tot voor kort, hij begon te schuiven. Naar achteren wel is waar TIJDENS het rijden. Ligt het er zo in stilstand op kun je het eigenlijk niet eens zo ver naar achteren schuiven. Wat je wel ziet in stilstand is dat hij eigenlijk iets naar achteren kiept. Ofwel dit bij elkaar, het licht gewoon niet meer fijn.
Nu ben ik dus opzoek gegaan naar een nieuw zadel, ook mede omdat ik richting dressuur wil, maar oh wat een drama komt er tevoorschijn zeg.Heb nu denk ik 16! zadels geprobeerd in nog geen week tijd (met zadelpasser erbij). Bijt me totaal niet vast op een merk er word gevraagd of ik aan een bepaald merk denk etc. maar nee, zolang het maar fijn ligt op mijn paard.
Wat eigenlijk bijna alle zadels doen in stilstand is 'schommelen' (verschillende boom-maten, verschillende types, kleinere kussens achter, juist dikkere kussens e.d), je kunt er gewoon een beetje mee schommelen als het ware op de rug. Heb alleen de zadels die totaal niet lagen op stilstand al niet geprobeerd met rijden. Maar de andere zadels wel, enkeling lag echt mooi stabiel op de rug in stilstand. Maar ook die schuiven....
Ze kantelen van voor naar beneden heen, schuiven naar achteren en komen dan van achteren weer te veel los.![]()
De een wel beduidend minder als de ander, maar toch ze doen het allemaal wel. Eerst dacht ik eraan dat ze wellicht te smal waren, ook omdat heel veel zadels de neiging hebben om (als je ze mooi op de goede plek legt etc.) van voor iets te veel omhoog komen. De zadels met de dikkere kussens achter vullen dit aardig goed op maar ook die gaan dus schuiven en van voor naar beneden kantelen met rijden (je word zelf ook letterlijk met je houding richting voor/beneden gedrukt.
Nu heeft mijn paard zo'n rug (dit was na het rijden vanavond, zadel wat ik er op had lag op het eerste oog goed, ook zadelpassen heeft aangegeven dat het een zadel is dat echt goed ligt (in stilstand). Maar doordat het dus met het rijden toch zo schuift en naar achteren komt te liggen (zie je wel een beetje aan de 'zweetafdruk') ligt ie in mijn ogen dus NIET fijn).
[ Afbeelding ]
Tijdens het rijden zijn we de laatste tijd (eigenlijk zo'n beetje tegelijk met het moment dat het Rossner zadel niet meer fijn is gaan liggen eigenlijk) bezig gegaan met echt de achterhand erbij te gebruiken. Achteren naar voren werken, 'bollen' in de rug en deze goed los laten en wat je ziet is een paard die mooi vanuit de schoft ook gaat lopen geen valse knik meer heeft(eerder boog die pas net voor de schoft, nu neemt ie echt z'n hele lichaam mee. Van staart tot oren loopt het "boller"). Gevolg naar mijn idee (bokkers zeg het als ik het helemaal verkeerd zie) word z'n rug een stuk rechter onder het zadel en geeft dat de problemen (het schuiven).
Naar mijn idee heb ik toch wel een wat bredere boom nodig en een zadel met flink wat rug vrijheid. Maar dit kan ik ook helemaal verkeerd zien? Heb werkelijkwaar geen idee... en ondertussen weet ik het gewoon echt niet meer met zadels. Van de een hoor ik dat ze juist dan te smal zijn, van de ander weer te breed etc.
Het is een half Gelderse en heeft wat dat betreft best wel wat 'body'. Ik ben overigens aan het zoeken in de prijsklasse tot 800 euro zo'n beetje. Veel meer heb ik gewoon echt niet te besteden, zo ehb ik al te horen gekregen dat er zadels zijn die echt wel op hem gaan passen maarja dan heb je een zadel van 2500 a 3000 euro. Dat geld heb ik gewoon niet..... of er moet een leuke sponsor mijn kant op komen en die kans acht ik hééél klein.
Bokt, help?
Ervaringen, tips?
bromfiets schreef:Dit merk is onlangs ook bij mijn paard aangemeten en ik moet zeggen dat jouw paard een vergelijkbare rug heeft. Ook met zo'n grote schouder en een vrij rechte rug. Kent & Masters zou ik even naar kijkenBij mijn paard werd Bates en Albion afgeraden vanwege de pasvorm. Wow moet je alleen aan beginnen als je zelf een goede balans hebt op je paard.
_Nelleke_ schreef:@ nombrado, aan de hand en aan de longe conditie en spieren opbouwen is altijd goed, maar een zadel met een vaste zadelboom is eigenlijk in mijn ogen alleen nog geschikt voor paarden die 24.7 op stal staan, elke dag hetzelfde rondje lopen en hetzelfde hapje voer krijgen.
Je kunt nog zo goed aan de hand voorbereiden, een paard zal bij ruitergewicht ook altijd andere spieren aanspreken en alsnog een andere spieropbouw vormen. Juist op de plek waar het zadel ligt. Dus dan zit je alsnog klem met een zadel met een vaste boom.
Sorry, een beetje onduidelijk geformuleerd 
_Nelleke_ schreef:@ Nombrado:
Ik heb het niet over boomloos, ik het het over een vast kopijzer.Sorry, een beetje onduidelijk geformuleerd
Een paard veranderd door z'n leven heen nou eenmaal van postuur. Onafhankelijk van wat je met het paard doet, recreatie of sport, zal je paard in de zomer vaak wat meer bewegen (weiland), gras eten (grasbuik), wat meer buitenrijden (andere belasting spieren) dan in de winter. Dit heeft invloed op z'n spieren en postuur. Dus al zou je een vast kopijzer (helemaal zo'n zadel met van die hele lange takken) hebben, dan kan dit nooit goed worden opgevangen. Het is dan altijd kiezen tussen rotte vis of natte kranten. Of in de winter een goed zadel en knellend in de zomer, of in de zomer goed en in de winter te ruim.
Sorry TS, zal weer even ontopic gaan
(Ofwel, 1 die eruit kan en verwisseld kan worden, traploos verstelbaar ben ik dan weer niet zo'n fan van ivm betrouwbaarheid en evt. materiaalmoeheid etc.)