Singelplek bij elleboog; welke singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:08

Jotoma schreef:
Ik zie t daar nog niet helemaal in omdat de singel gewoon recht is... Dus waarom werkt die wel tov mijn huidige anatomische singel denk je?

Dat kan ik ook niet verklaren, daarvoor had ik barefoot singel zoals de 2de in je OP en daarmee schoof mijn zadel telkens naar voren en met m'n huidige niet.

Marvel

Re: Singelplek bij elleboog; welke singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 14:33

Nou, zo'm topic maakt het niet makkelijk met zoveel keuze. Op dit moment gaat de voorkeur naar banaan of de volgende:
- passier anatomische singel
- prestige a42 (soort gelijk als passier)
- kieffer comfort singel
- stretch en breath barefoot

De emiel voest ga ik nog bekijken. Om 16u gaan we mijn nieuwe zadel proberen, ben benieuwd wat mn zadelmaker adviseert.

Overigens nog een vraag over de eerste 2 singels: dit zijn geen banaansingels, maar de bolle kant komt toch naar de voorkant? Dat bolle gedeelte komt dan toch in de singelgroeve te liggen en de gespen komen dan toch weer bij de stoten uit zodat de boel alsnog niet verschuift?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:38

Ik weet niet wat voor singels het zijn, maar wat je beschrijft is wel het idee achter een banaan/curved singel.
Als je hem andersom zou doen dan zou de singel verder onder de buik zitten. Dat zou helemaal niet logisch zijn.

Dus ja, de kromming/bolle kant van de singel wijst naar de voorkant.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 14:39

Afbeelding

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:40

Linkerkant van de singel moet naar voren :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 14:45

Oke, dus ondanks dat deze singel het naampje anatomisch heeft, werkt het wel als een banaansingel-idee toch?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:59

Ik vind deze singel meer een naampje curved.
Anatomisch vind ik meer dit; (gewoon willekeurige afbeelding van een singel via Google)
Afbeelding

Maar elk merk geeft er een andere naam aan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 15:10

Ik snap het. Ik denk wel dat het banaanidee het beste werkt, zou de singel met mijn afbeelding wel zo werken?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 19:27

Bedankt allemaal voor het meedenken, ik ben eruit en het is geen van bovengenoemde singels geworden. Heb eerst met eigen neopreentje gereden, dat was niet zo'n succes. Daarna met een anatomische van mn zadelmaker (ninon schutte), bij de 3e ronde nog een maatje groter omgedaan want hij reageerde wat geprikkeld (ook bit vast houden en hoofd opgooien), maatje groter was de oplossing!
Zadel ligt helemaal stil en zelfs singel verschuift niet naar voren en paardje liep fantastisch, ik ga dus ook niet meer verder zoeken.

Het is overigens een anatomisch singel, met een bolle kant bij de voorbenen ( a la banaan), in het midden verbreding wat minder druk op de borst geeft en de gespen is een apart systeem ( durf me er niet aan te wagen hoe het precies werkt).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:03

Goede zadel maakster . Hoor goede verhalen erover .
Fijn dat singel probleem verholpen is

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 11:06

Helaas blijkt mijn ruin niet zo content met de singel. Hij blijft prima liggen, net als het zadel. Maar ik zag helaas een wondje in de elleboog en hij begint wat te zwiepen met zn staart bij aansingelen, hoe voorzichtig ik het ook doe.
Zijn er ook mensen bekend met anatomische singels (wel met de banaanfunctie), in neopreen vorm of kunststof?
Bijv die van thorrowgood of barefoot?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:31

Heb je al eens elastische singel gepeobeerd ? Bv de FRA of de goedkopere variant van barefoot stretch en breath .
Mijn paard loopt beduident fijner met elastische singel .
Heb zo, n lederen met elastiek . Zijn nu in aanbieding bij equixantos enkel nog in 60 cm.
Boterzacht en fijne elastiek aan beide zijde .

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 13:04

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 15:14

Zinzi_jewel schreef:
Heb je al eens elastische singel gepeobeerd ? Bv de FRA of de goedkopere variant van barefoot stretch en breath .
Mijn paard loopt beduident fijner met elastische singel .
Heb zo, n lederen met elastiek . Zijn nu in aanbieding bij equixantos enkel nog in 60 cm.
Boterzacht en fijne elastiek aan beide zijde .

Ik heb nog 1 vd EJ, die ik té elastisch vind. Hier reageert hij niet op, maar die schuift erg.
Ik ga eens kijken naar de FRA en opnieuw naar de barefoot.
Een zacht leren lijkt me ook nog wel te doen..

Ik merkte vandaag dat hij geirriteerd is aan de onderkant van zijn lijf.. De singel is daar ook vrij hard. Misschien elastiek in t midden..?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:22

Jotoma heb je de singel al eens geolied oid?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 15:26

Nee, dat durf ik nooit zo goed ivm loslaten naden. Ik zet hem elke dag nu in de lederdressage..
Het leer en vooral de rand is ook vrij hard, ik weet niet of dat minder stug wordt.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:28

de kieffer is echt mega fijn ik had precies het zelfde en heb nu geen problemen meer die singel schuift namelijk echt niet

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:29

Echt eens kijken dan naar die lederen singel op de site van equixantos . Heb hem zelf ook en hij is perfect ....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 15:31

De kieffer heb ik idd in mn achterhoofd. Hoe stug/hard is deze?

De leren singel van equixantos is wel helemaal recht en geen v systeem (singelstoten lopen in v en rechte singels schuiven standaard naar voren achter zn ellenboog, die durf ik dus niet zo goed aan).

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:39

De Fairfax is dan misschien een hele investering, maar sinds ik die gebruik, heeft mn paardje geen hekel meer aan het aansingelen. Mn zadel blijft beter liggen en ze beweegt beter vanuit haar schouder. Je kunt de Fairfax een week proberen bij Ruitershop Pas de Deux. Als het niet is wat je ervan verwacht, dan stuur je hem gewoon terug! Een zadel kopen is een hele investering, waarom dan bezuinigen op zo'n essentieel onderdeel als een singel?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:43

Toch heeft mijn merrie normaal ook problemen met de rechte singels .
Als je het wel aandurft en hij bevalt niet koop ik hem van je over voor iets minder omdat hij dan niet meer nieuw is ...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 07:52

@typicaldutch: dat de singel essentieel is, dat heeft mn paard me inderdaad duidelijk gemaakt :) Het is een lastige zoektocht, voor de één werkt een neopreentje, voor de ander toch weer de rechte singel en de fairfax is dan een investering, maar maakt het een stuk interessanter dat je hem mag proberen. Overigens weet ik niet of ik aan een week genoeg heb, die van mij gaf het pas na 1,5 week aan. Dank je voor je tip!

@zinzi: dus jij hebt hetzelfde probleem en voor jou werkt deze singel? Deze schuift niet naar voren (gezien zijn singelgroeve gelijk achter de elleboog ligt)? Wat aardig dat jij hem anders wil overnemen! Morgen komt mijn zadelmaker en ga ik het probleem voorleggen. Dan ga ik weer verder kijken naar bovengenoemde tips.

Wederom allen dank voor het meedenken :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:55

Wat is het geworden ??
Mijn merrie geen last met de voest singel met elastiek .
Echter is de singel kort voor haar .
Heb nu een zacht lederen van 90 cm besteld met beide zijde elastiek .

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 22:12

Sorry voor de late reactie. Ik gebruik nu een schutte singel, deze blijft liggen (zadel ook), maar hij krijgt helaas wondjes bij de elleboog. Ik kijk met ninon of dat is op te lossen.
Ondertussen misschien nog neopreen proberen (banaan en recht), maar zag ook een anatomische singel met elastiek en lamsvacht, misschien is dat wat voor ons. Iemand ervaring?
Iemand ook advies welke maat ik het beste kan nemen? 65 is vaak te kort ivm gespen tegen elleboog, 75 denk ik te lang (hij heeft nu 70..)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 07:09

Nevermind, ik zie dat 70 ook gewoon te verkrijgen is, alleen niet in alle merken (kieffer comfort singel bijv. niet)