neackrope , is het wel zo paardvriendelijk ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:35

donna123 schreef:
Maar vaak wordt er toch getrokken hoor.

Als je met een neckrope of een bitloos hoofdstel trekt wordt je paard er ook niet veel gelukkiger op ;)

Snadrem

Re: neackrope , is het wel zo paardvriendelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:41

Als je daadwerkelijk de luchtpijp wil afknellen, zal je de neckrope een stuk hoger moeten doen. Op het punt waar de neckrope op de foto's zit, zit de luchtpijp dieper. Je drukt dus wel ander weefsel in, maar waarschijnlijk niet de luchtpijp zelf. De luchtpijp zou je qua grootte een beetje kunnen vergelijken met een stofzuigerslang, althans, van binnen ziet het er uit als een roze stofzuigerslang.

Als je eens kijkt naar natuurprogramma's zie je dat roofdieren hun prooi wurgen ter hoogte van het strottenhoofd: dat is de plaats waar de luchtpijp het dichtst bij de oppervlakte is. Als je lager ook zo goed kon verwurgen, dan deden de experts (roofdieren) het daar wel.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:45

Snadrem schreef:
Als je daadwerkelijk de luchtpijp wil afknellen, zal je de neckrope een stuk hoger moeten doen. Op het punt waar de neckrope op de foto's zit, zit de luchtpijp dieper. Je drukt dus wel ander weefsel in, maar waarschijnlijk niet de luchtpijp zelf. De luchtpijp zou je qua grootte een beetje kunnen vergelijken met een stofzuigerslang, althans, van binnen ziet het er uit als een roze stofzuigerslang.

Als je eens kijkt naar natuurprogramma's zie je dat roofdieren hun prooi wurgen ter hoogte van het strottenhoofd: dat is de plaats waar de luchtpijp het dichtst bij de oppervlakte is. Als je lager ook zo goed kon verwurgen, dan deden de experts (roofdieren) het daar wel.

Precies! Dan zou die zo moeten zitten:
http://1.bp.blogspot.com/-_sYivGTTq-k/T ... krope2.jpg

waar dat blauwe touw zit en dan zelfs nog wat hoger, vlak onder de kaak

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:49

Ik denk dat er bij een neckrope een stuk meer "geweld" bij moet komen kijken om het voor een paard echt onprettig te maken dan bij een bit of bitloos hoofdstel. En natuurlijk zou je hiermee de luchtpijp enigszins kunnen afknellen maar dan ben je erg raar bezig moet ik zeggen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:19

saskiakefie schreef:
Snadrem schreef:

Precies! Dan zou die zo moeten zitten:
http://1.bp.blogspot.com/-_sYivGTTq-k/T ... krope2.jpg

waar dat blauwe touw zit en dan zelfs nog wat hoger, vlak onder de kaak

Wat is dit voor afschuwelijk foto, dit is nou een voorbeeld hoe het niet moet, de gene die dit paard dit aan doet zou een schop pnder zijn hol moeten hebben en dan druk ik me heeeeeeeeeeeeel zacht uit }> :( |(

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:06

RT-P -> HAR, omdat het gaat om de specifieke inwerking van een optoming en niet zozeer de rijtechnische details die het rijden met deze optoming vraagt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:23

Daar waar je neckrope zit zit er nog een dikke spierlaag boven de luchtpijp, wat doet een spier als er druk wordt uitgeoefend, uit reflex opspannen, dus die bescherming heeft hij nog steeds, er is wel een druk te voelen, maar niet in die mate dat het vervelend voor hem is (al de luchtpijp echt ingedrukt werd, grote kans dat ie dan een hoestreflex krijgt). Dus geen zorgen over maken, zolang je hem op de goede plek en met beleid gebruikt is er weinig aan de hand.

Davy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:24

Het gaat er idd allemaal om hoe je met bepaalde dingen omgaat.
Zo kun je bijv alleen met je zit een rug van een paard verknallen.
Dus ik denk dat het gewoon is hoe je met een paard omgaat.

Als je gewoon normaal rustig met het paard omgaat is er niets aan de hand.

Sarahhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:23

Ik vind dat als je er niet met teveel geweld mee omgaat prima. :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:26

Sarahhoi schreef:

Dit topic is al minstens een jaar oud ;)

Sarahhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:08

Sardis schreef:
Sarahhoi schreef:

Dit topic is al minstens een jaar oud ;)

Ja maar ik moet 25 nuttige paarden antwoorden hebben dus reageerde hier maar even op..

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:34

Sarahhoi schreef:
Ja maar ik moet 25 nuttige paarden antwoorden hebben dus reageerde hier maar even op..

Met nadruk op nuttig. Dat is een antwoord in zo'n oud topic dus niet.