Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

dorientjuh schreef:Ik vind dit maar een aparte discussie.. Hoezo heb je een speciaal zadel nodig voor het 'hogere' dressuurwerk? Behoort een zadel niet altijd goed te liggen en de bewegingen van het paard te kunnen volgen, ook al rijd je bijvoorbeeld 'maar' recreatief? Wil je dat je paard zo vrij mogelijk kan bewegen onder een zadel, dan lijkt mij de beste optie een boomloos zadel.
Daarnaast merkte iemand op dat het wel raar was dat het zadel nu al niet meer goed zou liggen. Dat is helemaal niet raar i.m.o., want bespiering kan heel snel wisselen. Dus ook binnen een paar maanden. Binnen een paar weken zelfs.
ClauGeli68 schreef:Als je zadel achter omhoog komt, zit het probleem (bijna) altijd aan de voorkant. Meestal is het dan zo dat het kopijzer te wijd is, waardoor het zadel aan de voorkant kan dalen. Hierdoor komt automatisch de achterkant omhoog.

bigone schreef:Zoals je het nu zegt dan klopt het idd dat er wat aan je zadel moet gebeuren en als je dan eventueel een nieuwe koopt dan moet het idd de ruiter en het paard passen, maar dat heeft niets met niveau te maken. Wel is het zo dat wanneer jij goed zit je de hulpen precieser kunt geven en je je paard goed onder je kunt houden. Als hij nu al in verzet komt dan ben je ( weet je denk ik ook wel) al te laat en zou ik heel snel wat gaan veranderen, succes.
, het is niet zozeer voor het hoger werk, daarom dat ik het ook tussen '' heb gezet maar vooral voor beter te zitten voor mezelf. Ja ik heb zodra we iets merkte de zadelmaker terug gecontacteerd maar ze moet van redelijk ver komen, ze komt normaal volgende week, eert dacht ik dat het haar tandjes waren want ze had wat haken maar dan heb ik het zadel eens zonder onderlegger erop gelegd en toen merkte ik dat het achteraan niet mooi draagt... joletjuh schreef:Hulsebos! Maar wat bedoel je met een zadel voor het 'hogere werk'? Dit ligt toch niet aan het zadel...
Als je dit niveau beheerst is dat niet zadel afhankelijk maar moet het ook op een 'simpel' zadeltje te doen zijn..
bigone schreef:joletjuh schreef:Hulsebos! Maar wat bedoel je met een zadel voor het 'hogere werk'? Dit ligt toch niet aan het zadel...
Als je dit niveau beheerst is dat niet zadel afhankelijk maar moet het ook op een 'simpel' zadeltje te doen zijn..
Hulsebos is een prima zadel maar dan wel de oude, minimaal een jaar of acht oud, de nieuwe zijn een stuk minder.