welk zadel voor het 'hogere' dressuurwerk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bbrritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:18

ik heb een arno brand zadel een erg fijn zadel

Peesbesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:25

Ik heb een Albion zadel. Heb hem nu denk ik 2 jaar, al op 4 verschillende paarden gebruikt en ligt (met wat verschillende singels e.d.) op alle 4 vrij goed. Ik rij er nu Z mee maar hoger moet ook geen probleem zijn met dit zadel denk ik!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:40

Ik vind dit maar een aparte discussie.. Hoezo heb je een speciaal zadel nodig voor het 'hogere' dressuurwerk? Behoort een zadel niet altijd goed te liggen en de bewegingen van het paard te kunnen volgen, ook al rijd je bijvoorbeeld 'maar' recreatief? Wil je dat je paard zo vrij mogelijk kan bewegen onder een zadel, dan lijkt mij de beste optie een boomloos zadel. :)

Daarnaast merkte iemand op dat het wel raar was dat het zadel nu al niet meer goed zou liggen. Dat is helemaal niet raar i.m.o., want bespiering kan heel snel wisselen. Dus ook binnen een paar maanden. Binnen een paar weken zelfs.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 16:48

dorientjuh schreef:
Ik vind dit maar een aparte discussie.. Hoezo heb je een speciaal zadel nodig voor het 'hogere' dressuurwerk? Behoort een zadel niet altijd goed te liggen en de bewegingen van het paard te kunnen volgen, ook al rijd je bijvoorbeeld 'maar' recreatief? Wil je dat je paard zo vrij mogelijk kan bewegen onder een zadel, dan lijkt mij de beste optie een boomloos zadel. :)

Daarnaast merkte iemand op dat het wel raar was dat het zadel nu al niet meer goed zou liggen. Dat is helemaal niet raar i.m.o., want bespiering kan heel snel wisselen. Dus ook binnen een paar maanden. Binnen een paar weken zelfs.

het is niet zo zeer voor mijn paard maar ik zelfs zit er niet zo goed op, de zadelmaker komt terug en kijkt het zadel na en dan gaan we nog even bekijken hoe het verloopt, kan nog altijd de overstap maken op een ander maar vooraleer ik die stap maak wil ik toch wel voldoende info

BigOne

Re: welk zadel voor het 'hogere' dressuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 16:55

Maar je zegt ook dat je prima zit als je paard opgericht loopt, op het moment dat hij zich sterk maakt kukel jij naar voren. Dit is geen zadelprobleem maar een rijtechnisch probleem en ik vind dat je instructeur niet het advies moet geven om een zadel aan te schaffen waar je muurvast in zit want dat lost het probleem niet op, jij moet een instructeur zoeken die ervoor zorgt dat jij gewoon kunt blijven zitten en het sterk maken van je paard zoveel mogelijk weet op te lossen. Er is nml geen enkel zadel waar je vast inzit als je paard trekt, dan ga je idd voorover. Een zadel waar je vast inzit leer je niet beter van rijden, een goede instructeur wel.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 18:48

Ik ben zeer tevreden over mijn intstructeur! daar gaat het topic ook niet over, mijn intstructeur zegt dat een ander zadel kan helpen bij 'mijn' probleem' het gaat niet alleen om het 'trekken' maar ook als ik gespannen ben of in galop kan ik niet zo goed zitten en dit was bij mijn isabel werth wel beter ookal was daar mijn beenligging niet optimaal wat wel aan het zadel lag omdat het niet paste op mijn paard!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:29

Maar je geeft zelf aan dat je niet meer goed zit op het moment dat je paard gespannen(sterk) is, dan is het dus geen zadelprobleem maar een ruiterprobleem, dat zeg je zelf ook. Echter, op het moment dat je dat op gaat lossen door een zadel te nemen dat de ruiter als het ware vastklemt, dan ontloop je het probleem maar los je het niet op. Je paard zal sterk blijven, ookal knoop je je voeten onder de buik door vast. Het is een lapmiddel en geen oplossing, jij zult aan jezelf moeten werken en daar komt nog bij dat je nooit goed kunt doorzitten op een gespannen paard. Juist door aan je eigen zit te gaan werken zal je paard beter zijn rug kunnen loslaten wat weer een prettigere zit teweeg brengt. Lees het boek, Verlichte rijkunst" van Heather Moffet eens, misschien heb je er wat aan.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:36

mijn zadel ligt ook niet goed meer op mijn paard want het komt ook naar boven achteraan... daardoor kan ik ook niet goed blijven zitten... we zijn aan die spanning heel hard aan het werk maar rome is ook niet op 1 dag gebouwd... het gaat soms super goed maar met nieuwe dingen komt er dan spanning, wat volgens mij ook wel normaal is... maar nogmaal daar gaat het niet over, ik zit niet lekker in mijn zadel en naar mijn gevoel ligt het op dit moment niet lekker meer, paard komt in verzet zoals de eerste keer met het verkeerde zadel dus moet mijn zadel laten aanpassen of een ander kopen en dan koop ik liever een iets dieper en waar je vaster in zit... dat is ook persoonlijke keuze...

ClauGeli68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:43

Als je zadel achter omhoog komt, zit het probleem (bijna) altijd aan de voorkant. Meestal is het dan zo dat het kopijzer te wijd is, waardoor het zadel aan de voorkant kan dalen. Hierdoor komt automatisch de achterkant omhoog.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:53

ClauGeli68 schreef:
Als je zadel achter omhoog komt, zit het probleem (bijna) altijd aan de voorkant. Meestal is het dan zo dat het kopijzer te wijd is, waardoor het zadel aan de voorkant kan dalen. Hierdoor komt automatisch de achterkant omhoog.

ja dat idee heb ik ook, hij is namelijk ook wat 'gezakt' vooraan, er is nog wel ruimte tussen de kamer en de schoft maar achter klapt hij een beetje, maar ik laat hem liever nakijken dan er zelf aan t prullen want dan kan men zadel ook opgevuld worden als het nodig is

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:56

Devoucoux, heerlijke zadels. Ze hebben een vrij nieuw model (mendia) met grote wrong. Heb hem uitgeprobeerd en hij is echt geweldig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:58

Ik vind het werkelijk bizar dat men denkt voor hoger werk een speciaal zadel nodig te hebben. Net of je er beter van gaat rijden ofzo. :')

Als je een zadel koopt dat goed past voor zowel paard als ruiter kun je daar prima hoger dressuurwerk mee gaan doen.

Ik ken trouwens ruiters die op hoog niveau rijden en voor 10 paarden 3 zadels hebben. Dat ligt dan op een aantal paarden goed, niet perfect misschien, maar wel goed.

Echt grote onzin dat je daar wat anders voor nodig hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:50

Zoals je het nu zegt dan klopt het idd dat er wat aan je zadel moet gebeuren en als je dan eventueel een nieuwe koopt dan moet het idd de ruiter en het paard passen, maar dat heeft niets met niveau te maken. Wel is het zo dat wanneer jij goed zit je de hulpen precieser kunt geven en je je paard goed onder je kunt houden. Als hij nu al in verzet komt dan ben je ( weet je denk ik ook wel) al te laat en zou ik heel snel wat gaan veranderen, succes.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 17:20

bigone schreef:
Zoals je het nu zegt dan klopt het idd dat er wat aan je zadel moet gebeuren en als je dan eventueel een nieuwe koopt dan moet het idd de ruiter en het paard passen, maar dat heeft niets met niveau te maken. Wel is het zo dat wanneer jij goed zit je de hulpen precieser kunt geven en je je paard goed onder je kunt houden. Als hij nu al in verzet komt dan ben je ( weet je denk ik ook wel) al te laat en zou ik heel snel wat gaan veranderen, succes.

Zoals jij het verwoord zou het eigenlijk in de titel moeten :) , het is niet zozeer voor het hoger werk, daarom dat ik het ook tussen '' heb gezet maar vooral voor beter te zitten voor mezelf. Ja ik heb zodra we iets merkte de zadelmaker terug gecontacteerd maar ze moet van redelijk ver komen, ze komt normaal volgende week, eert dacht ik dat het haar tandjes waren want ze had wat haken maar dan heb ik het zadel eens zonder onderlegger erop gelegd en toen merkte ik dat het achteraan niet mooi draagt...

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:18

ik heb net gereden, ik kon een hand tussen de achterkussens krijgen als ik aangesingeld had... dus het komt achteraan zowiezo al omhoog, ik heb dan met de prestige top dressage van mijn instructeur gereden, niet zo heel diep maar wel met wat wrong, benen lagen veel beter, stil en ik kon goed zitten ook als ze zich wat sterker maakte kon ik mooi rechtop en diep blijven zitten en bovendien liep mijn paard superfijn, mooi over de rug...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:51

Tja, dan heb je nu het antwoord op je eigen vraag gekregen, door jezelf. Zadel wat bij het aansingelen al af gaat staan is idd heel verkeerd, voor jou en vooral voor je paard, dan ligt het zo diep op de schouders dat je die naar z'n mallemoer rijd, hij heeft geen schoudervrijheid, kan moelijk beantwoorden aan jouw vraag naar bepaalde oefeningen, word sterk en het cirkeltje is rond. Je kunt beter op zoek gaan naar een uitstekend onderhouden 2e hands zadel en deze verkopen. Succes.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:20

ja, dinsdag is de afspraak met de zadelmaker/passer, ze kan dit zadel waarschijnlijk wel terug passend maken en dan ga ik sparen of uitkijken voor een nieuw/tweedehands zadel

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:26

Hulsebos! Maar wat bedoel je met een zadel voor het 'hogere werk'? Dit ligt toch niet aan het zadel...
Als je dit niveau beheerst is dat niet zadel afhankelijk maar moet het ook op een 'simpel' zadeltje te doen zijn..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:47

joletjuh schreef:
Hulsebos! Maar wat bedoel je met een zadel voor het 'hogere werk'? Dit ligt toch niet aan het zadel...
Als je dit niveau beheerst is dat niet zadel afhankelijk maar moet het ook op een 'simpel' zadeltje te doen zijn..

Hulsebos is een prima zadel maar dan wel de oude, minimaal een jaar of acht oud, de nieuwe zijn een stuk minder.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:11

bigone schreef:
joletjuh schreef:

Hulsebos is een prima zadel maar dan wel de oude, minimaal een jaar of acht oud, de nieuwe zijn een stuk minder.

Idd!!

Hulsebos zadels moet je vooral tweedehands kopen (kan ook bij een zadelmaker) en dan passend maken op je paard.