Past dit zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:21

Een zadel ligt niet goed als hij voorbij de laatste rib van het paard komt.
Op het plaatje hieronder kun je goed zijn dat de laatste rib in een boog mee naar boven gaat.
Deze rib kun je wel voelen en dan weet je precies tot waar het zadel mag liggen.
Ik kan me voorstellen dat het bij een shetlander niet eenvoudig is om een passend zadel te vinden, omdat de lengte van de rug heel kort is.

Afbeelding

Rennes

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 19:54

Ja, nou moet ik zeggend at het heel gek is, want hij heeft dekenmaat 155 nodig. Je zou toch zeggen dat hij dan geen korte rug heeft. Maar hij heeft een lange kont:-) Ik ga morgen naar een 15 inch zadel kijken wat maar 40 cm lang is (das nog 2 cm korter dan de barefoot kids). Het gekke is dat de zitmaat kennelijk helemaal niet altijd wat zegt over de lengte van het zadel.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:54

je kunt bij de barefoot maat 0 ook het ''loooos'' stuk laten wegsnijden mischien is dat een oplossing ?

Rennes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 19:56

ik heb de maat 0 gehad, die was niet te groot hoor, hij gleed gewoon heel erg bij mn pony. Waarom zou je eigenlijk het loze stuk wegsnijden? Ik snap m niet?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:14

nou, je zou ( indoen de maat 0 te lang was )
het stuk aan de achterkant kunnen laten wegsnijden ,
maar dat is jou dus niet van toepassing.

heb je dat xadel al met een bananen singel of een anatomische singel geprobeerd ?

Rennes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 08:29

romyloverrr schreef:
nou, je zou ( indoen de maat 0 te lang was )
het stuk aan de achterkant kunnen laten wegsnijden ,
maar dat is jou dus niet van toepassing.

heb je dat xadel al met een bananen singel of een anatomische singel geprobeerd ?

nee, dat niet, maar weet je, ik ben van mening dat al die kunstgrepen zoals speciale singels, staartriemen, bontjes etc alleen maar lapmiddelen zijn om een slechtpassend zadel toch goed te laten zitten. Ik wil gewoon een zadel wat gelijk al goed ligt eigenlijk... dus ik zoek en zoek tot ik het gevonden heb:-) Ik mag zolang weer het barefoot kids zadeltje lenen van een vriendin van me, mn dochter kan er nog net in, en vind het zelf heel lekker zitten dus....

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:19

ja , ik geprijp wat je bedoelt
een speciale singel , bontjes enz. moeten eigenlijk niet nodig zijn
maar ik dacht ik leg het even voor misschien bvind ze het wel wat :P

veel succes met de zoektocht ,
ik hoop dat je snel wat vind !

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:39

Marijuhhhhh schreef:
Een zadel ligt niet goed als hij voorbij de laatste rib van het paard komt.
Op het plaatje hieronder kun je goed zijn dat de laatste rib in een boog mee naar boven gaat.
Deze rib kun je wel voelen en dan weet je precies tot waar het zadel mag liggen.
Ik kan me voorstellen dat het bij een shetlander niet eenvoudig is om een passend zadel te vinden, omdat de lengte van de rug heel kort is.

[ Afbeelding ]

dit plaatje gaat niet op voor een shetlander of barokke paarden
die hebben verder doorlopende ribben (rondgeribt)
deze afbeelding is van een engels volbloed, die hebben idd een korter doorlopende ribben.

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:14

een anatomische singel is voor rondgeribde paarden, hierdoor blijft (het passende) zadel op zijn plek liggen en blijft de singelplek vrij

deze singel help dus niet om het zadel passend te maken maar om het zadel op zijn plek te houden, zelfde geld voor een staartriem of een borsttuig

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:03

Op de foto past ze nog best goed in het Kids zadeltje, zeker met de stijgbeugelriemen iets langer ziet dat er nog prima uit vind ik, alhoewel ze inmiddels wellicht weer wat groter is geworden :)

De maat 0 zal waarschijnlijk qua ronding van het zadel niet goed uitkomen op de ronding van de pony, waardoor het zadel zich niet goed aan kan passen omdat het een iets langere ronding van de rug nodig heeft om zich goed op te kunnen aanpassen.

Je hebt nu al verschillende zadels geprobeerd en de lol gaat er wel een beetje vanaf zo misschien :(:)

Wat je nog zou kunnen overwegen is om gewoon weer een Kids Barefootje te kopen, en deze te laten aanpassen door een zadelmaker of wellicht wil een schoenmaker het ook wel doen :)

Cantle loshalen en iets verder naar achteren weer vastzetten. Dan krijg je toch wat meer ruimte in de zitting en kun je weer een jaartje of wat vooruit totdat ze wellicht helemaal te groot is om op de pony te rijden?

Rennes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 15:06

pmarena schreef:
Op de foto past ze nog best goed in het Kids zadeltje, zeker met de stijgbeugelriemen iets langer ziet dat er nog prima uit vind ik, alhoewel ze inmiddels wellicht weer wat groter is geworden :)

De maat 0 zal waarschijnlijk qua ronding van het zadel niet goed uitkomen op de ronding van de pony, waardoor het zadel zich niet goed aan kan passen omdat het een iets langere ronding van de rug nodig heeft om zich goed op te kunnen aanpassen.

Je hebt nu al verschillende zadels geprobeerd en de lol gaat er wel een beetje vanaf zo misschien :(:)

Wat je nog zou kunnen overwegen is om gewoon weer een Kids Barefootje te kopen, en deze te laten aanpassen door een zadelmaker of wellicht wil een schoenmaker het ook wel doen :)

Cantle loshalen en iets verder naar achteren weer vastzetten. Dan krijg je toch wat meer ruimte in de zitting en kun je weer een jaartje of wat vooruit totdat ze wellicht helemaal te groot is om op de pony te rijden?

Hoi
Is dat een optie dan met die barefoot kids? Dat heb ik nog nooit gehoord! Heb je er voorbeelden van bij anderen? Het liefst zou ik idd de barefoot
kids houden, ook omdat ze die zo fijn vind rijden. Welke zadelmaker zou dat nou doen, want je komt dan toch ook een stukje materiaal te kort? Ben heel benieuwd naar voorbeelden!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:13

Wat voor stukje materiaal zou je te kort komen dan? :)

Je hebt nog een randje over achter de cantle, dus daarop kun je de cantle een stukje naar achteren verplaatsen. Als het goed is kan de zitting dat ook nog wel hebben, die achterste flap komt dan alleen wat minder hoog op de cantle te liggen maar dat zou geen ramp moeten zijn gezien je met de billen toch niet tot bovenaan de cantle hoort te komen :)

Het vervelendste dat je dan hebt is wel dat er natuurlijk gaatjes achterblijven op de plek waar de cantle nu vast zit, en dat hij op de nieuwe plek door- en door gestikt zal worden en je dus het garen aan de onderzijde van het zadel krijgt, in plaats van weggewerkt tussen de verschillende lagen van het zadel.

Goed opletten dus dat dat goed afgewerkt wordt zodat er geen uitstekende knoopjes ofzo komen te zitten die kunnen gaan drukken of schuren.

Ik heb er zelf eigenlijk geen foto's van, maar in de loop der jaren zijn er wel mensen geweest die dit hebben laten doen. Hier op Bokt zelfs iemand die helemaal geen cantle op haar zadel wilde en deze er helemaal afgehaald heeft, en zonder is gaan rijden :P

Rennes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 15:16

Goh wat een idee zeg, daar heb ik nog nooit aan gedacht! Er zit ook altijd nog een pad onder, dus je zult ook niet snel last krijgen van uitstekende knoopjes lijkt me. Ik ga eens even kijken of hier ergens een zadelmaker zit die dat zou kunnen! Dank je wel voor deze supertip! Het barefootje past gewoon het mooiste bij hem, en hij is ook nog leuk! En voor die paar jaartjes die ze er nog op kan....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:22

Ja, hiervan weet je dat het paardlief past, dochterlief er lekker op zit...dus kan heel wat frustratie schelen om dit aan te laten passen. Zadel wordt er niet mooier van, maar dan ben je wel voorzien en t.z.t. kun je er vast wel iemand blij mee maken die met hetzelfde probleem zit.

En als de zitting wat langer wordt, dan komt de beugelophanging in verhouding wat verder naar voren te zitten. Zeker bij een vaste beugelophanging is dat bij een Kids zadeltje wel zo aangenaam gezien bij wat grotere kinders vooral de benen zo naar achteren getrokken gaan worden als ze langere benen krijgen... dat los je dan ook meteen op.

Ik zit overigens al jaren bij Barefoot te zeuren dat ze de cantle met klittenband zouden moeten bevestigen zodat deze wat naar voren en naar achteren verplaatst kan worden waardoor mensen wat kunnen spelen met de lengte van hun zitting.

Ze zijn nu eindelijk overstag aan het gaan en er komt later dit jaar een Cheyenne model beschikbaar die dit heeft, ik verwacht in februari 2 proef-zadeltjes maar dit is een maat 1 en een maat 2 dus daar heb je ook niks aan.... ik hoop persoonlijk dat het zo'n succes wordt dat ze dit tzt bij alle Barefoots in gaan voeren :j

Maar als je een zadelmaker of schoenmaker vindt die er wel mee aan de slag wil, zou je kunnen overwegen om er misschien zelfs klittenband aan te laten zetten zodat je zelf de cantle kunt "plakken" waar je maar wilt :)

Rennes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 15:29

pmarena schreef:
Ja, hiervan weet je dat het paardlief past, dochterlief er lekker op zit...dus kan heel wat frustratie schelen om dit aan te laten passen. Zadel wordt er niet mooier van, maar dan ben je wel voorzien en t.z.t. kun je er vast wel iemand blij mee maken die met hetzelfde probleem zit.

En als de zitting wat langer wordt, dan komt de beugelophanging in verhouding wat verder naar voren te zitten. Zeker bij een vaste beugelophanging is dat bij een Kids zadeltje wel zo aangenaam gezien bij wat grotere kinders vooral de benen zo naar achteren getrokken gaan worden als ze langere benen krijgen... dat los je dan ook meteen op.

Ik zit overigens al jaren bij Barefoot te zeuren dat ze de cantle met klittenband zouden moeten bevestigen zodat deze wat naar voren en naar achteren verplaatst kan worden waardoor mensen wat kunnen spelen met de lengte van hun zitting.

Ze zijn nu eindelijk overstag aan het gaan en er komt later dit jaar een Cheyenne model beschikbaar die dit heeft, ik verwacht in februari 2 proef-zadeltjes maar dit is een maat 1 en een maat 2 dus daar heb je ook niks aan.... ik hoop persoonlijk dat het zo'n succes wordt dat ze dit tzt bij alle Barefoots in gaan voeren :j

Maar als je een zadelmaker of schoenmaker vindt die er wel mee aan de slag wil, zou je kunnen overwegen om er misschien zelfs klittenband aan te laten zetten zodat je zelf de cantle kunt "plakken" waar je maar wilt :)

Ja wereld idee!! Maar ik heb nu een aanbod om mn zadel te ruilen voor een 14 inch (ander merk), dat pak ik zowieso ook aan, en dan kijk ik daarna wel wat we het beste vinden. Maar deze ga ik zeker onthouden!! Dank je wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:39

Graag gedaan en hopelijk heb je snel de oplossing :)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:49

bij ons op stal welsh met knight rider 15 inch..
ook dekenmaat 155..

wintec valt iets groter dan de normale inch maten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:51

Afbeelding
nu een van een rondgeribt paard
Afbeelding

Rennes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 20:59

buiten het model. begint de achterste rib ongeveer ter hoogte van de 6e rugwervel van achter.... ik denk dus dat het niet heel veel uitmaakt?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:06

@Nombrado
Je hoort te meten op de plaats waar de rib aan de wervelkolom hecht
en niet op de plaats van de rib aan de zijkant.. dan meet je te lang...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:21

klopt unamie, maar kijk eens naar deze 2 verschillende skeleten?

kortere paarden zijn ronder geribt (en daardoor vaak evenwichtiger gebouwd)

plaatje 1 en plaatje 2?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:29

@Nombrado
Dat verschil is hier idd wel duidelijk te zien
grappig :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:48

Kben even zo vrij geweest een skelet in de pony van de TS te freubelen.
Hoop dat het een beetje te zien is?
Afbeelding

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:11

Nombrado knap geprobeert 8-)
Het skelet ligt te ver naar achteren
De schouder zit niet op zijn plaats en ook bij de staart loopt het te ver door
Knie, heup ,spronggewricht zitten niet op de juiste plek en daardoor de ribben ook niet..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:45

nee, klopt ook Unamie...viel ook niet mee hahahahaah

knippen plakken verkleinen, vergroten....pft.. en dan eroverheenleggen
maar goed.
het gaat een beetje over het beeld, hoe de rondgeribte paardjes gebouwd zijn. ;-)