Brutaal om een nieuw zadel te vragen bij de eigenaar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:04

Molfre schreef:
Je hoort wel degelijk het verschil tussen krakend hout/metaal en krakend leer.

En is er ergens gezegd dat het zadel piept van het leer? Nee. :)*

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:25

Somebitch schreef:
Molfre schreef:
Je hoort wel degelijk het verschil tussen krakend hout/metaal en krakend leer.

En is er ergens gezegd dat het zadel piept van het leer? Nee. :)*

En ook niet dat hij piept van de boom :Y) Dus gewoon even goed kijken en goed luisteren. Als ze het niet vertrouwd kan ze de zadelmaker laten komen, en dat wou ze sowieso laten doen.

Ik heb hier ook een zadel liggen dat piept en kraakt als een malle wanneer het te lang niet schoongemaakt en ingevet is. Is een Zaldi van iets meer dan 30 jaar oud.

Somebitch

Re: Brutaal om een nieuw zadel te vragen bij de eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:44

Daarom staat er ook KAN. ;)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 17:27

Helaas was de eigenaar er niet gisteren dus heb ik het niet kunnen vragen.
Heb t zadel vandaag wel helemaal schoon gemaakt met zadel zeep en daarna zadel olie er over heen gedaan.
Het voelt nu ook al beter aan dus hopelijk is het piepen en kraken verholpen..

Het is volgens mij wel echt het leder dat kraakt van de beugelriemen en laarzen etc er langs dus niet dat de boom kapot is.

Als het piepen dan nog niet verholpen is kan ik ook gewoon eens aan de eigenaar vragen hoe we dat op kunnen lossen, zoals het nu piept en kraakt is echt niet mee te rijden..
Dus hoop dat wat ik vandaag gedaan heb geholpen heeft

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:06

Persoonlijk vind ik dat het onderhoud van tuigage er gewoon bijhoort. Dus regelmatig invetten van hoofdstel en zadel of schoonmaken hoort gewoon bij het rijden. Of je moet een paardje delen met een ander, dan kan je ook deze taak delen. De 1ne de ene maand en de ander de andere maand. In mijn beleving is het rijden/huren van een paard ook het onderhouden van het spul wat erbij hoort namenlijk.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 18:12

pipo schreef:
Persoonlijk vind ik dat het onderhoud van tuigage er gewoon bijhoort. Dus regelmatig invetten van hoofdstel en zadel of schoonmaken hoort gewoon bij het rijden. Of je moet een paardje delen met een ander, dan kan je ook deze taak delen. De 1ne de ene maand en de ander de andere maand. In mijn beleving is het rijden/huren van een paard ook het onderhouden van het spul wat erbij hoort namenlijk.

Ben ik met je eens, vind het ook helemaal geen probleem om het te onderhouden.
Alleen t probleem is dat ik het al een stuk of 7 x keer gedaan heb en het geen verschil maakt.
En rijd ook nog maar net met dit zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:39

Gewoon even overleggen is het makkelijkst.

Als je aan de eigenaar en/of zijn vrouw vraagt of zij eens willen kijken of het zadel wel goed past omdat je het niet fijn vindt rijden, dan heb jij aangegeven dat je er niet tevreden mee bent, zonder dat je meteen "brutaal" bent.

Als het goed is kun je dan verder met de manier waarop ze reageren, dan weet je wat je er aan hebt ;)

Als zij het zadel prima vinden en het niet willen vervangen, en jij blijft het een rotding vinden, dan is het aan jou om te overwegen om zelf een ander zadel aan te schaffen, met hun toestemming.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 16:13

Ga ik het op die manier even proberen, dan kom ik er inderdaad snel genoeg achter hoe hun er tegenover staan :)

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:25

wat je ook kan doen, is zelf sparen voor een boomloos zadel, die zijn niet zo duur en passen Bijna altijd, ook op meerdere paarden, ook dit gewoon eerst overlggen.
je zou een balletje op kunnen gooien, zoals het zadel vin ik echt niet fijn rijden, zou je het goed vinden als ik ga kijken voor een boomloos zadel?
is een open vraag en ik zou daar niet moeilijk over doen, maar r van uit gaan dat de eigenaar een nieuw zadel gaat kopen omdat deze kraakt en niet lekker zit maar nog wel goed ligt nee.