Kan een Prolite Tri Pad bruggend zadel oplossen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

edith2

Re: Kan een Prolite Tri Pad bruggend zadel oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:26

Je zou contact kunnen opnemen met Bianca Koevoets.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:54

Ik vind de tripad wel een fijn hulpmiddel. Opvullen alleen waar het nodig is. Om wat voor reden dan ook. Soms laat het budget het gewoon niet toe om iets op maat te maken en dan is het op deze manier soms heel goed te doen. Laat wel iemand goed meekijken die kan zien of het paard goed beweegt (ik word persoonlijk niet zo vrolijk van het filmpje van de tinker in de link die je plaatste), je paard moet er natuurlijk ook blij van worden. Succes!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:03

Ik vind de prolite pad een prettig ding als tijdelijke oplossing. Stel je zadel paste perfect maar even een periode wat minder door spier verlies. Dit heb ik met friesje die ik verzorg. Ze was heeel erg veel vetjes kwijtgeraakt toen de nieuwe eigenaren volop met haar aan de bak gingen en daaronder nog geen spieren. Dus het zadel was veel te ruim rond de schoft en lag het zadel daar net niet lekker. De Prolite tripad word nu gebruikt om tijdelijk op te vullen. We zijn er nu wel bijna weer vanaf omdat de spieren al lekker opgekomen zijn. Dus als dat laatste beetje ook bij gegroeit is aan spieren gaat de pad lekker de kast in. De tripad is ook gewoon iedeaal omdat je hem op 6 ( 3 aan elke kant) kan opvullen.
Enige puntje was dat sommige vulling dingetjes erg ongelijk waren qua dikte. Dus bij ons waren de dikste vullingkjes voor bij de schoft verschillend met ong 4 mm. (er zijn dikke en dunne inlages)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:05

Een niet passende boom / niet passende kussens uitvullen met een pad is iets dat ik alleen zou doen wanneer je vrij zeker bent dat de bespiering weer terug gaat komen door goede training.

Wil je het voor langere tijd gebruiken om een niet goed passend zadel toch te kunnen gebruiken dan lijkt dat me van de laatste opties...je houdt toch altijd het risico dat de druk op de voor- en achterkant te veel is op bepaalde momenten. Zou het dan zeker (laten) testen met een digitale drukmeting als je die mogelijkheid hebt :j

(even over de Barefoot... dat het daarmee zo fout ging is echt verre van normaal hoor! Kan het niet gekomen zijn door het rijden met die losse beugelophanging op een zadel met een vaste beugelophanging dat daar dus helemaal niet op gemaakt was? Ik heb toen nog gewaarschuwd dat dat geen goed plan was, daarom herinner ik me dat nog :o Kan me voorstellen dat de drukverdeling dan niet optimaal meer is... was ook een zadel zonder VPS toch, omdat je die met VPS niet fijn vond?)

Ik kan me wel voorstellen dat je afknapt van witte haren enzo, zou ik ook doen :j
Maar misschien is een ander merk waarmee je nog geen vervelende ervaringen hebt, dan een optie?

Op zich is een zadel dat wat flexibel is wel fijn op een holle rug die een boomzadel niet goed kan volgen.
Ik heb ook hele hordes tevreden klanten die met dit probleem zaten en voor wie boomloos een fijne oplossing was en is :j

Maar ook dan is het uitvullen van het diepste deel van de rug op zich wel fijn :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 20:15

Nee hoor die problemen waren er al eerder alleen werden die niet door mij opgemerkt.
Verder kiepte ik altijd wat naar voren in die zadels daarom had ik toen die losse beugelophanging erbij genomen omdat ik dacht dat het aan mijn houding lag.
Maar het lag niet aan mijn houding maar aan de rug van het dier en een te lang zadel.
Daardoor kwam ik veelste ver naar achteren te zitten,met het gewicht richting de lendenen.
Tja en dan is 1+1 nog altijd 2 en pas toen er ook nog witte haren verschenen sloeg de paniek bij mij toe.

Barefootzadels zijn NIET geschikt voor paardjes die niet goed hun rug gebruiken,wat de mijne dus doet en dat zal altijd een probleem blijven vrees ik.
Nu hoeft ze bij mij niet veel te lopen hoor maar ik zou toch graag onze wandelritjes willen behouden op een zo vriendelijk mogelijke manier voor mn beessie. :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:45

Als je alleen wandelritjes doet is een Christfellsattel met goede inlages geen optie voor je?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:11

Mja, ik zie in de praktijk heel veel dat het bij andere paardjes in zo'n situatie wel werkt Y;(
En ook zo goed dat mensen door hun fysio of osteo de tip krijgen om eens een BF te overwegen.

Zegt niet dat het voor elk paardje de beste oplossing is natuurlijk, geen 1 zadel werkt perfect op alle paarden :)

Heb nog even teruggekeken in je berichten op Bokt en zie dat je een paar jaartjes Barefoot gereden hebt?

En dat je tot half 2011 eigenlijk heel enthousiast was over de BF qua ligging en qua zit, en dat je constateerde dat de rug er door verbeterde: weer ronder werd en omhoog kwam. Ook nog iets over een osteopaat die geen problemen kon vinden in de rug verder.

In augustus ontdekte je plotseling witte haren en kom je er achter dat de pommel te klein was, precies op de afdruk van die witte haren paste waardoor die verklaard werden, en heb je iets later een bredere pommel gekocht waarna je weer heel enthousiast was omdat het zadel met die bredere pommel gewoon weer een prima ligging kreeg en je weer lekker kon rijden, blij dat je je fijn zittende Barefootje niet weg hoefde te doen :)

Zo'n beetje gelijktijdig koop je die losse beugelophanging en ga je wat experimenteren met een air-pad enzo, en 1 december ben je blij dat je alles van Barefoot verkocht hebt.

Is er in die tijd na het vervangen van de pommel nou eigenlijk nog wat fout gegaan verder of ben je gewoon erg geschrokken van die witte haren?

Ik snap sowieso dat je daar van schrikt, maar het zou zo zonde zijn als je daardoor nu kiest voor een bruggend boomzadel terwijl "boomloos" misschien wel een prima keus zou kunnen zijn.

Ik zelf ben ook gek op een Fellsattel van Christ, wie weet is zoiets of een ander merk boomloos voor jullie ook wel wat en dan is het zonde dat je het afwijst omdat je terugdenkt aan die witte haren door die te smalle pommel :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 22:15

Barefoot past gewoon niet op de rug van mn fjord!
De drukverdeling was niet goed,airpad heb ik er nooit onder gehad omdat dat simpelweg niet ging.
Verder weet ik ook dat jij verfent barefoot lover bent hihi en das prima maar geloof me ik heb echt alles geprobeerd om er "iets" van te maken maar het mocht niet zo zijn helaas.

Met andere merken boomloos heb ik geen ervaring,een barebackpad heb ik en dat is leuk voor 10min stapritjes.
Daarbij kreeg ik van barefoot ook nog eens rug en bekkenklachten,altijd dacht ik dat het aan mijn houding lag maar ik werd in die houding "gedwongen" door zowel zadel als de bouw van mn beesie.

Barefoot wil ik niet meer,teveel elende mee gehad,zowel bij mn pony als bij mezelf. -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:33

Ik snap dat je geen Barefoot meer wilt, snap alleen niet precies waarom het van meer dan anderhalf jaar jubelend enthousiast over zowel pasvorm als zitgevoel, ineens in eigenlijk een paar weken naar "waardeloos zadel" is gegaan, wat is er dan gebeurd dat ik niet mee heb gekregen denk ik dan Y;(

Ik vind het gewoon zonde als je hierdoor heel "boomloos" afwijst en nu lijkt te kiezen voor een matig passend (boom)zadel, dat is dan toch ook niet echt een verbetering Y;(

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 22:41

Geen enkel zadel zal 100% passen op een paardenrug,ik mag blij zijn met mijn paardje als een zadel 75% gaat passen.Ik wou dat er een oplossing voor 98% was maar die is er gewoon niet.
Verder vind ik dat Barefoot de ruiter in een stoelzit dwingt en daardoor gaat de ruiter met de kont ook verder achterin het zadel zitten.
Dat zie ik ook duidelijk op de foto's in je profiel je zit bijna op de lendenen van het dier naar mijn idee.

De rede dat ik eerst wel tevreden was kwam omdat ik in het begin korte ritjes deed maken van nog geen uur en dan ook nog veel stap en draf en weinig tot geen galop.
Pas toen de buitenritten langer werden kwamen de symptomen bij ons beiden opzetten.

Kapot geschuurde vacht bij de lendenen was een van de eerste tekenen maar ik wist verder ook niet goed wat ik daarvan moest denken gezien de Barefoot op de site zo in de hemel werd geprezen.
Schuiven was ook geen vreemd fenomeen en altijd droge plekken onder het zadel.

Hoe je het ook keerd of wend het pastte gewoon niet!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:28

Op een Barefoot (zeker die met een verplaatsbare beugelophanging) hoef je absoluut niet in stoelzit te zitten?

Tenzij je daar zelf voor kiest. Net zoals hele kuddes ruiters op een "normaal" zadel in stoelzit zitten, je ziet er zelden 1 voorbij komen die keurig recht in het zadel zit, wat dat betreft is een Barefoot niet anders, daar kun je net zo in onderuit zakken als je dat wilt :P

Zoals inderdaad in mijn profiel op een Torsion, op foto's van meer dan 10 jaar geleden, de Barefoots bestonden toen nog niet eens :)

Zonder goede pad, met te korte beugels...en in stoelzit, dat klopt. Dat deed ik zelf i.v.m. lage rugpijn. Op hetzelfde zadel met een goede pad eronder en de beugelriemen langer, had het er al heel anders uitgezien :)

Nogmaals: ik wil je helemaal geen Barefoot aanpraten. ECHT NIET, dat is een gepasseerd station gewoon, ik WIL niet eens dat je weer een Barefoot koopt gezien je er geen vertrouwen meer in hebt :)

Ik vind het alleen heel erg jammer en ook niet helemaal fair dat je er nu zo negatief over doet en meteen heel boomloos afbrandt terwijl je met jouw specifieke Barefoot (door een te kleine pommel en wellicht een te groot zadel, en misschien speelden de experimenten met dekjes en ongeschikte beugelophanging ook nog mee maar dit dan even terzijde) problemen kreeg...

Paarden met een diepe rug hebben nu eenmaal de neiging om spieren op te bouwen onder een Barefoot, dat merkte je zelf ook, en als je de pommel dan op een gegeven moment niet op tijd vervangt door een grotere, dan kunnen die witte plekken ontstaan.

Dat zie je met boomzadels met een verwisselbaar kopijzer op bvb. een jong paard ook ontstaan, maar dat is op zich niet de schuld van het zadel of meteen maar het hele merk of alles dat er op lijkt :o

De keuze die je nu wilt maken met dit nieuwe zadel, door het min of meer bruikbaar te maken met een Prolite pad, is gewoon geen ideale keuze en ik denk dat je meer opties hebt, waaronder ANDERE MERKEN boomloos die je nu (niet helemaal fair) afwijst vanwege die ene Barefoot die niet geschikt was voor jullie.

Ik probeer je te helpen hè, ik word er niks wijzer van of je nu met dit zadel of een ander zadel rijdt, maar het is gewoon niet ideaal om langdurig met een boom door te rijden die niet goed past Y;(

Tenzij je dus weer spieren op gaat bouwen en het dan goed in de gaten gaat houden dat je tijdig de vulling tussen zadel en rug dunner maakt en ook hierbij weer in de gaten houdt dat de schoftbreedte nog wel past.

Maargoed, het is sowieso ook erg belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij de keuze van je zadel en als je denkt dat dit de beste optie is dan kun je het natuurlijk altijd proberen en heel goed in de gaten houden of het wel goed blijft passen enzo :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 16:08

Zou het dan niet een mooiere reclame voor jou zijn om wat recentere foto's in je topic te plaatsen? :)*

Ik heb ook lage rugpijn,door de barefoot werd het erger als ik langere buitenritten deed maken.De witte haren kwamen nadat ik de bredere pommel had gebruikt.De rede dat ik de bredere had aangeschaft was omdat ze altijd droge plekken had op der rug.(je moet mn berichten wel goed doorkammen he!) ;)

Bij barefoot had ik weinig tot geen houvast in het zadel,de eerste de Cheyenne was echt niet lekker rijden,zelfs niet met een klittenband pad waar je die steunen op kon plakken.Daarom viel mijn keus op de London.Die zat in eerste instantie qua houvast beter maar het verbeterde niet mijn zithouding omdat dat zadel mij ook in de zit naar achteren duwde.(combi van lichaamsbouw paard en model zadel)

Je kunt mij niet wijsmaken dat een rug goede spieren kan opbouwen zonder dat daar een optimale drukverdeling is.Er is altijd een zwaartepunt/drukpunt in een boomlooszadel.
Hadden deze problemen zich eerder getoont dat was dat zadel al veel eerder eruit gegaan,maar aangezien ik een héél lief paardje heb wat door de pijn heen doet lopen moesten er eerst kenbare lichamelijke mankementen te zien zijn wou het voor mij opvallen!
Ik veroordeel Barefoot niet in zijn geheel,ik keur het zadel enkel voor de rug van mijzelf en mijn pony.

Je zegt dat je enkel wilt helpen?Dat is geen helpen,je bent mij aan het veroordelen omdat ik geen Barefoot meer wil!!!Verder wil ik ook niet meer ingaan op Barefoot!!!Lees de titel van mijn topic nog eens dan kunnen we daar verder over praten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:25

Ik heb mijn profiel überhaupt al in geen jaren bijgewerkt, ooit een jaar of 6 geleden nog eens een kleine aanpassing gedaan denk ik, maar ik ben daar niet zo mee bezig :o

Ik zit hier ook gewoon in eerste instantie als bokker te praten wat mij betreft en niet als verkoper :)

Mijn lage rugpijn wordt er juist heerlijk uit gewiegd op een Barefootje, Fellsattel of iets soortgelijks, werkt echt therapeutisch :j

Kan me nog goed herinneren dat je in het boomloze topic vertelde dat je witte plekken had gevonden, deze precies onder de L pommel zaten, en daarom een XXL pommel ging bestellen. Waarna je na ontvangst daarvan vertelde dat het zadel weer helemaal netjes lag.

Van daarna heb ik geen herinneringen eigenlijk en als iemand een negatieve ervaring heeft dan wil ik graag weten wat er nu fout is gegaan en of dat echt een Barefoot-probleem is, vandaar het terug zoeken in je berichten. En toen kwam ik inderdaad weer dezelfde volgorde van gebeurtenissen tegen dus vandaar dat het voor mij lijkt dat het daar gewoon echt fout is gegaan wat betreft het meest nare probleem, bij die niet op tijd verwisselde pommel...

Maargoed, daar gaat het verder niet om en het is ook niet mijn intentie om er op door te gaan, dat gebeurt alleen maar in reactie op jouw reacties steeds :o

Als je denkt dat "boomloos" niet geschikt is om spieren onder op te bouwen vind ik dat een beetje gek omdat je zelf ook meermaals gemeld hebt dat je paard betere bespiering kreeg, met als bewijst daarbij dat de beter bespierde schoft uit de L pommel gegroeid was :)

Maargoed, ik kan me voorstellen dat je gewoon baalt dat je problemen kreeg en kom je ook weer op het punt van dat je beter niet iets kunt gebruiken waar je geen vertrouwen in hebt, want een goed gevoel over je zadel is ook heel belangrijk om plezier in het rijden te houden :j

Daarom nogmaals: als jij een goed gevoel hebt bij dit zadel i.c.m. de Prolite pad, probeer het vooral.

Het kan prima werken MITS je het dus heel goed in de gaten houdt en tijdig aanpast als er veranderingen optreden. Wil je zeker weten dat het (nu) werkt dan is een digitale drukmeting ideaal, wellicht kun je zo'n pad kopen bij een winkel die die mogelijkheid biedt?

Hangt wel een kostenplaatje aan maar dat heb je ook als het niet goed past en je weer wat anders moet gaan kopen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 16:42

Bij welk zadel????Waar heb je het toch steeds over?hihihi ik HEB nog GEEN zadel,dat is nu juist mijn vraag t.o.v een prolite pad.
Dat áls ik een REDELIJK GOED PASSEND boomzadel kan vinden waarbij de kans is dat het een beetje doet bruggen een pad uitkomst kan bieden voor een paardje zoals die van mij.
Ik heb geen geldboom in mn tuin staan die het mogelijk maakt om 2x per jaar een zadel opnieuw te laten opvullen.Snappie?
Nu heb ik helemaal niks en rij ik ook helemaal niet,pas als er iets passends voor ons gevonden kan worden stap ik weer op,eerder echt niet!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:00

O sorry!

Ik nam aan dat je wel IETS had nu van een (leen-)zadel waarbij dit ook speelde, dat het niet alleen maar hypothetisch voor een nieuw zadel was zeg maar :P

Maar dan blijven mijn 2cents hetzelfde: is echt een enorme meerwaarde als je voor een dergelijke oplossing kiest (of überhaupt bij aankoop of controle van een zadel :j ) om het echt even goed te checken d.m.v. een digitale drukmeting.

Pas dan heb je echt zekerheid over hoe jouw gewicht op de rug van je paardje terechtkomt.

Ik neem aan dat je het nu wel eens helemaal goed wilt hebben en geen 1 methode geeft zoveel zekerheid als zo'n drukmeting. Dan ben je ook niet afhankelijk van andermans meningen en inzichten (wat de 1 aanraadt, raadt de ander weer af immers -O- ) maar kun je het gewoon zelf zien op de beelden :)

Iedereen die twijfelt over de drukverdeling van zijn zadel raad ik dit zo hard aan, kan een enorme eye-opener zijn, of juist heel goed voor je gemoedsrust dat het inderdaad allemaal okee is :)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:11

Een thermografie kan dat trouwens ook laten zien, of de drukverdeling goed is. Zeker als je gaat oplossen met pads/vullingen onder het zadel lijkt het mij belangrijk om te weten of alles wel klopt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 18:27

Thermografie heb ik zelf eens geprobeerd met zo'n warmtebeeld camera.
Daarop kon ik wel zien dat er hete plekken waren precies daar waar ik door het zadel heen gedrukt werg nml te ver achter in het zadel.
Of ik het goed heb gedaan met die camera weet ik natuurlijk niet want ik ben geen prof maar het was wel heel leuk om eens te doen!

@PMARENA die drukmeting wat jij zegt dáár kan ik me wel in vinden en geef ik je ook helemaal gelijk in.Behalve dat het een hoop antwoorden kan geven vind ik zoiets ook nog heel interessant om te laten doen.

Ik zal de foto's even zoeken waar de hotspots op te zien zijn..................

Foto's zijn te klein zegt 'mijn album' jammer!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:21

Warmtebeeldcamera is ook leuk inderdaad :j

Maar dan zit je toch weer met een stukje interpretatie, want niet elke warme plek is direct een probleem, en je kijkt toch pas na het rijden waar de rug warm is neem ik aan? Dat is de standaard aanpak i.i.g. :)

Het mooie van een digitale drukmeting met een sensor-pad onder het zadel is dat je real-time zowel het rijden kunt filmen, als de drukmeting. Als je het rijden en de drukmeting dan naast elkaar afspeelt in 1 scherm, kun je heel mooi zien wanneer je bvb. pieken in drukpunten hebt en waardoor dat komt. En dan zie je dus of het alleen wat meer druk betreft, of echt te hoge druk.

Is niet alleen heel handig om een zadel op je paard te testen, maar kan ook veel inzicht geven in je eigen zit, je ziet het bijvoorbeeld ook als je zelf te veel op je ene zitbeenknobbel zit, of je zadel tijdens een kleine volte in galop ineens tegen de schoft aan gaat klemmen ofzo.

Bij een thermografie achteraf of een PLIP-pad die je achteraf bekijkt zie je niet wanneer het nou precies fout gaat.

Barefoot heeft voor de ontwikkeling van het VPS veel getest met digitale drukmetingen en daardoor ook een ander (zachter) materiaal voor de inlages van de pads gekozen, dan iedereen eigenlijk had verwacht dat het beste was. Enorm leerzaam :j

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:08

Even kort, want het meeste is denk ik al gezegd, maar ik wilde je even laten weten dat ik van mijn bruggende boomzadel (waar ik stiekem echt aan verkncht was, maar dus merkte dat paardlief er last van kreeg, nu hij ouder en holler in de rug wordt) afscheid heb genomen. Opvullen met pads heb ik geprobeerd, met onvoldoende resultaat. Eigenlijk kwam ik alleen maar nog verder boven mijn paard te zitten; meer afstand, minder gevoel, minder fijn zitten. Gevoel van op stapel matrassen te zitten.
Ik heb nu, ondanks aanvankelijke bezwaren, een Barefoot (London, met VPS). Paard loopt er stukken beter onder, beweegt beter onder het zadel, loopt weer ruimer, en ik zie eigenlijk eerder bespiering terugkomen dan wegvallen. Mijn slechte rug (3x hernia-operatie gehad, forse bekkeninstabiliteit gehad) doet het in dit zadel beter dan eerder, en ook dat had ik niet helemaal verwacht. Ben er wel heel blij mee! Ohja, en ik denk dat je wel kunt raden wat voor werk ik doe, dus ik heb wel redelijk verstand van mensen- en paardenlijven.

Succes met iets geschikts zoeken. Is lastig, maar wel de moeite waard!

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:10

Een thermografie zou ik altijd laten doen door iemand met verstand van zaken. Dan wordt alles inderdaad juist geinterpreteerd. En het is ook mogelijk een filmpje te laten maken door iemand met de juiste camera. Het zadel wordt dan ook meegenomen in de meting, dat zegt erg veel!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 13:20

Vandaag in een ruiterzaak geweest voor wat zadels te bekijken,Ze hadden ook Prolite pads.Ze rijden er zelf hun paarden ook mee en nadat ik had uitgelegd waar het bij ons om gaat vond hij ook dat het een hele goede optie kon zijn.Zeker voor een oudere pony,die alleen maar meer zal veranderen qua lijf dan is het bijna onmogelijk om steeds een zadel erop te laten aanpassen.