Zadelkeuze, erg lastig! Af- en aanraders gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Re: Zadelkeuze, erg lastig! Af- en aanraders gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:16

IK heb sinds een halfjaar een euroriding diamant op mijn grote gelderse Heerlijk zadel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:16

Als je goede zadels gewend bent dan wil je liever echt geen Rossner of Bates als je de keuze hebt :o
Er zit gewoon echt een wereld van verschil tussen redelijke en goede zadels kwa zitgevoel.

MSFC levert toch ook wel 18"? Misschien is het nieuwste model wel wat voor je.
Vergelijkbaar goede zadels vind ik Albion en Barnsbey. Maar dan is de Professioneel goedkoper voordezekfde kwaliteit.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:18

Ik zweer bij mijn KM Worldriding deluxe!!!

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 22:26

Wauw, wat een reacties. Keep them coming. Hier kan ik wat mee!

Euroriding en Equestor komen op het lijstje en ga ik me eens in verdiepen.
@Amvbeek: Ik ben inderdaad wel op zoek naar een zadel met de eigenschappen die jij noemt.
Ainsley's kan ik zelf niet zo lekker op zitten. Ik val hierin wat voorover namelijk.
Black country ken ik niet, ga ik ook eens opzoeken.

Hoe zit een Kentaur zadel in vergelijking met bijvoorbeeld een Hulsebos? Weet iemand dat?

@Sizzle: Er zijn inderdaad wel 18 inch MSFC's, alleen die had mijn zadelmaker nu niet op voorraad. Een stalgenootje heeft er wel eentje, dus ik zal deze week eens vragen of ik daar een keertje op mag.

@ Heukeltje: KM ken ik niet. Kan je daar wat meer over vertellen? Wat vind je er fijn aan en heb je vergelijkingsmateriaal met andere zadels?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:32

Ik heb zelf een MSFC zadel en ben er helemaal weg van. Mijn paard heeft erg veel moeite gehad met passend zadel vinden wat ook passend bleef. Toen mijn wel goede zadel opnieuw werd opgevuld mocht ik een MSFC zadel lenen zodat ik toch kon rijden. Omdat ik en mijn moeder een hele slechte rug hebben was dit veel lekkerder rijden dan in ons eigen zadel. We hebben er toen voor gekozen om zo'n zadel te nemen. Die van ons is 18 inch zit met 17,5 inch kussens omdat dat beter was voor mijn paard.
Het is zeer goed leer en ik heb hem nu een jaar en hij ziet er nog als nieuw uit. Mijn paard is heerlijk gaan lopen en voor mijn rug is het ook veel beter.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:33

Ik reed zelf nog wel eens op ideal en prestige zadels en die vond ik vergelijkbaar met kentaur, alleen heeft kentaur net een iets diepere en zachtere zitting en zachter leer. Mijn vriendin die er ook weleens op reed vond 'm vergelijkbaar met haar fryso zadel.

truuske3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:49

Ik had op mijn KWPN-er een 18inch Kentaur Penelope m-m/w boom. Heerlijk zacht, comfortabel zadel, diepe zit, goede kniewrongen. Alleen te dikke bips gekregen en is nu te koop. Mijn paard heeft ook een hoge doorlopende schoft, maar met een rechte rug. Zeer groot kanaal tussen de kussen( 4 vingers naast elkaar), da´s toch ruim. Als je nog vragen hebt, hoor ik het.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:51

Let op dat euroriding een verzamelnaam is.
De Matrix komt van een Zwitserse zadelmaker), De diamant, luxor en ...(nog 1) komen uit Engeland.
De Diamant is nagenoeg gelijk aan Anatomica.
De middenklasse (Jade, Achat) komen uit de JC fabriek en de hele goedkope (o.a topas) zijn ook van binnen erg goedkoop. Er is ook een ER zadel dat bij Prestige gemaakt wordt. Ieder ER zadel heeft een andere pasvorm.

Ik ben zelf ook erg fan van de Diamant maar ik weer niet of dat gaat met de schoft die je beschrijft.

Equestor: mijn mening= niet doen. Gaat behoorlijk vaak wat fout.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:54

je geeft aan door de bomen het bos niet meer te zien. Maar hoeveel pagina's dit topic ook gaat tellen.. er zullen echt vele meningen en merken als de oplossing worden aangedragen.

Ik denk dat je het beste toch naar wat meer zadelmakers of andere zadelmaker moet gaan om het e.e.a. te proberen. Oke wat lastig met die brede boom. Maar leen desnoods wat in combi met wat de zadelmaker heeft liggen.

Phoenix13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 22:59

Fryso heel geschikt voor brede paarden of Passier.
Fryso is heel goed voor paarden met brede ruggenwervel. We hebben op het oudere paard nu een Fryso aan laten meten één van de weinige zadels die geschikt is voor paarden met een brede ruggenwervel. Ik heb ook Kieffer, maar die past vaak alleen op smalle paarden dus die gebruik ik voor jonge paarden.

Als je wat goedkoper wilt, ik heb al jaren een veelzijdigheidszadel van Rossner en die past goed nooit problemen mee.
Voor mezelf vind ik Kieffer het fijnst maar die zal niet passen op een breeder paard.

Succes

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 23:03

@ Sizzle: bedankt voor deze aanvullende info. Heb je een voorbeeld van wat er zoal fout gaat bij Equestor?

@ Knert: Ik heb veel contact met mijn vaste zadelmaker, ik ben bij Hulsebos geweest en heb nu ook contact met een zadelmaker met Anatomica en KN zadels. Ik ben alleen erg benieuwd naar ervaringen met de genoemde zadels en ik merk dat ik die niet bij de zadelmaker vandaan kan halen en alle ervaringen zijn weer anders. Het topic helpt me in ieder geval wel. Het gaat me er ook vooral om om te kunnen selecteren welke 2e hands zadels de moeite zijn om te gaan bekijken.

@ Phoenix13: Dankje. Van Fryso hoor ik inderdaad wel goede verhalen voor bredere paarden, maar heb er nog nooit één in het echt gezien. Hoe is de zit en de kwaliteit van het leer?
Kieffer is mij inderdaad afgeraden ivm de breedte van mijn paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:05

Als Hulsebos je erg goed beviel, waarom zoek je dan verder? en ga je niet weer voor een Hulsebos?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 23:09

Omdat mijn vorige Hulsebos nog van de 'oude stempel' was en er nogal wat veranderd is bij Hulsebos. Ik hoor er te veel wisselende verhalen over. Ik ben er vorige maand wel geweest met mijn paard, maar ik vond de service en wijze van meten e.d. niet dusdanig dat ik dacht 'Ja, ik ga hier 2000 euro uitgeven voor een nieuw zadel.' Ik heb daarom besloten om verder te kijken, maar ik kijk nog wel naar 2e hands hulsebos zadels. Alleen die zijn met de maten die ik moet hebben lastig te vinden.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:10

Euroriding Luxor!
Zweer erbij!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:26

essy87 schreef:
Omdat mijn vorige Hulsebos nog van de 'oude stempel' was en er nogal wat veranderd is bij Hulsebos. Ik hoor er te veel wisselende verhalen over. Ik ben er vorige maand wel geweest met mijn paard, maar ik vond de service en wijze van meten e.d. niet dusdanig dat ik dacht 'Ja, ik ga hier 2000 euro uitgeven voor een nieuw zadel.' Ik heb daarom besloten om verder te kijken, maar ik kijk nog wel naar 2e hands hulsebos zadels. Alleen die zijn met de maten die ik moet hebben lastig te vinden.

Ok ik snap het, zonde he.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:31

MR of MAC riding
Die zadels raad ik je echt af. Heb voor 2000 euro een MR dressuur zadel gekocht en naar nog geen halfjaar was het leer al afgesleten. singelstoten moesten al vervangen worden , gouden ringetjes voor bij de schoft op het zadel waren verroest en deze fijne verkoper /eigenaar van MR was nergens meer te bereiken. Tegenwoordig is het overgenomen door MAC riding maar het zijn de zelfde zadels misschien is de kwaliteit nu anders maar ik koop er nooit meer een zadel. Mijn MR ligt nu voor 'oud vuil ' op de zolder.

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:38

Ideal zadel is al eerder genoemd, ik ben daar ook heel tevreden over.
Mijn model Vivian, heeft veel kniewrong en een halfdiepe zit en een heel ruim kussenkanaal (ruim 3 a 4 vingers breed) en zit zeker zo zacht als een hulsebos! Mijn paard leeft helaas niet meer, had ook een lang doorlopende schoft/lange rug!

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 08:50

Ik heb een Hulsebos gehad, nu kentaur..heeeeerlijk zadel..kan niet meer zonder..aanrader!!

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:06

Ik heb op mijn brede fjord altijd met een KN zadel gereden, geweldig zadel. Hij was nieuw 1800 euro, laatst hebben we ernaar laten kijken door de zadelmaker, die schatte de waarde nu op 500 euro. Het zadel is ondertussen minimaal 18 jaar oud en ziet er nog onwijs goed uit.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:08

ik heb een euroriding titan :) Echt een fantastisch zadel

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:09

Ik was erg blij met mijn Anky maar dat pastte niet op mijn hengst, heb net als jij echt van alles geprobeerd. Hij had behoorlijk zadeldwang gekregen door een slecht passend zadel, de Anky pessoa, Anky Barnsby,Anky Bonfire, Knight Rider, euroriding Diamant niks zat perfect
Nu heb ik een WOWzadel en ik ben hier zeer tevreden over vooral omdat zijn spieren naast de schoft nu mooi opgekomen zijn ,die waren echt weg.Het is ook zo gemakkelijk af te stellen of onderdelen te vervangen dat het het beste zadel is wat ik heb gehad tot nu toe.
Succes

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:11

XladyX schreef:
Kijk anders eens naar een Kentaur, zeer fijne zadels! Diepe zit, grote wrongen en een hele zachte zitting. Nieuw zijn ze rond de 1000 euro geloof ik en ze zijn ook geschikt voor paarden met een hoge schoft.

Voor vele paarden geschikt idd, ook ik ben er zeer tevreden over. En heb nu zelfs een 18.5"zadel liggen, die nog korter is dan de 18"van knightrider.
Fijne diepe zit en goeie wrong moet je dan wel weer van houden. maar tis een heerlijk zadel.
Lag perfect op mn kwpner van 180 met mega schoft. nu heb ik een tinker en ook daar ligt dit zadel perfect op

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:14

ik ga je iets heel anders aanraden, denk ik, ik heb je topic globaal doorgelezen en ik lees nergens ninon schutte of daaleman, daaleman is de naar mijn weten enige die de zadels nog echt zelf bouwt vanaf de boom, dus ook de boom wordt op maat gemaakt en naar al je wnesen wordt geluisterd. dan ninon, ik zie ninon dr werk op meerdere stallen en ik kan je alleen maar zeggen dat het een vakvrouw is met een service die ik ouderwets top noem.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:18

Ik kon KM ook niet. Ik heb hiervoor KN en Fryso gereden. En is met Fryso wel te vergelijken. Het heeft een diepe zit is van heel erg mooi en zacht leer. Ik heb het zadel nu een jaar en ziet er nog als nieuw uit! Je kunt ook even googlen op het merk, op hun site kun je alle info en dealers vinden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:23

ik dacht hetzelfde als knollentuin, Daaleman, ik heb er zelf een en ben er nog steeds superblij mee!

Iemand op stal heeft een paard met een hele moeilijke rug en heeft nu een Arno Brandt, enig nadeel is dat ze ruim een half jaar heeft moeten wachten op het zadel.