Welke bitloze optoming verkiezen jullie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Welke bitloze optoming verkiezen jullie?

-Touwhalster
12 (16%)
-sidepull
40 (53%)
-kingekruist
6 (8%)
-kaakgekruist
11 (14%)
-Academische kaptoom
6 (8%)

Totaal aantal stemmen: 75

Francis

Re: Welke bitloze optoming verkiezen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:07

elly, over rijden met bitloze optoming is genoeg info op Bokt te vinden, gewoon even zoeken via het zoekbalkje bovenaan. Dit topic gaat niet over hoe je moet rijden of wat je moet doen maar puur over de verschillende optomingen.

Indian bosal heb ik idd ook gehad maar nooit gebruikt, maar die was wel van dusdanig materiaal dat ik denk dat'ie een prima release zou hebben gehad.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:09

Ik heb eerst samen met mijn paard alle bitloze optomingen uitgeprobeerd (via de leenservice) van sidepull tot een hackamore, kingekruist etc. En ik kwam toch weer op de kaakgekruiste uit. Vanaf moment 1 liep mijn paard ontspannen. Ik heb gekozen voor een Barefoot hoofdstel met rondgenaaid leer want die release vind ik toch beter. Zodra ik de teugels ook maar ietsje loslaat dan is de druk eraf. :)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:13

Ik rijd buiten meestal op een sidepull & in de bak met kaptoom.
Hij reageert op beide goed. Kaptoom ben ik gaan gebruiken omdat mijn instructrice daarmee werkt, ook aan de hand.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:14

Ja zie je,, dat lijkt me dus idd slimmer, rondgenaaid leer. Wist niet dat die van BF dat had maar moet eerlijk bekennen dat ik me er de laatste tijd ook niet meer zo in verdiept heb. Maar goed om te weten en zo'n leenservice is trouwens ook wel een heel handig idee, hoef je niet alles zelf aan te schaffen.

Amirah_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:15

Ik gebruikte op mijn vorige verzorgpony een kaptoom en maakte het vast aan de twee zij-ringetjes

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:17

Bij 2 paarden kwam ik op sidepull uit, bij de derde op kaakgekruist
Verschilt dus maar ik begin altijd met een sidepull :)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:21

Francis schreef:
Ja zie je,, dat lijkt me dus idd slimmer, rondgenaaid leer. Wist niet dat die van BF dat had maar moet eerlijk bekennen dat ik me er de laatste tijd ook niet meer zo in verdiept heb. Maar goed om te weten en zo'n leenservice is trouwens ook wel een heel handig idee, hoef je niet alles zelf aan te schaffen.

Ik ben ook erg te spreken over die uitleenservice! Voor een klein bedrag kun je vrijwel alle systemen proberen.
Het barefoot hoofdstel wat ik heb is de Barefoot Walnut Foto: ( http://www.nickyskeet.nl/WebRoot/Pins/S ... walnut.jpg ) ik had deze ook tijdens de uitleenperiode en twijfelde tussen de Voest bitless (met touwtjes) en deze Barefoot Walnut (dus met rondgenaaid leer) en hebben ook de release-test gedaan aan de hand, maar met de barefoot was de druk er binnen 2 seconden af, terwijl de Voest nog druk bleef geven ook al reed je met losse teugel.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:21

Ik heb verschillende bitloze optomingen geprobeerd...Glucksrad, Barefoot kaakgekruist, Sidepull, S (comfort) hackamore en mijn Fjord begreep het kingekruiste Merothische hoofdstel het beste. Ik vind de hulpen duidelijk en de release heel goed (door de bladveer in de neusriem). Toch zou ik niet eenduidig kiezen voor kingekruist omdat ik ook versies van andere merken heb gezien waarvan de release niet zo best was. Voor mij persoonlijk is het dus specifiek het kingekruiste merotische hoofdstel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:25

Ik denk idd dat dat voor veel systemen geldt, dat je echt naar een goed werkende uitvoering van het systeem moet zoeken. Er zijn kin en kaak gekruiste hoofstellen met goed en slecht release.
Die van BF is wel een mooi hoofdstel.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:52

Cambiar schreef:
romyloverrr schreef:
de mijne loopt het beste op een gewoon halstertje :')
( wel een kwalitatief goed leren halster )

Hihi...jij bent lekker goed bezig zeg... zag enkele foto's. Lukt zonder iets ook wel goed zo te zien ;-)

ja , inderdaad :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:55

Ik gebruik een sidepull, dit omdat mijn paard niet tegen druk achter haar oren kan.
Heb later 1x een kin gekruist geprobeerd, maar hier loopt ze absoluut niet fijn op (ze loopt op de handrem).
Op de sidepull doet ze het prima.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:34

Francis schreef:
Ik denk idd dat dat voor veel systemen geldt, dat je echt naar een goed werkende uitvoering van het systeem moet zoeken. Er zijn kin en kaak gekruiste hoofstellen met goed en slecht release.
Die van BF is wel een mooi hoofdstel.

inderdaad :j

het ligt natuurlijk ook aan je manier van rijden, als je met een constant contact rijd is imo een kruislings systeem ook niet echt geschikt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:39

Ik denk eigenlijk dat je met geen enkele bitloze optoming met constante druk moet rijden, maar goed, dat doe ik ook met een bit niet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:05

Mijn optie staat er jammer genoeg niet bij: Weens kaptoom. Dat is, net als de academische kaptoom, een licht en elegant kaptoom. Met als belangrijk verschil dat er geen ijzer in de neusriem zit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:09

Sidepull, is het duidelijkst. Vind kaakgekruist etc. helemaal niets omdat het vaak druk blijft houden ookal wil je wat teugel geven. Geen fijne aanleuning. Ook omdat het gekruist, lijkt het me voor wat ruis zorgen bij bijv. enkel stelling.

Met een sidepull kan je duidelijk aangeven wat je wil en vervalt de druk daarna ook meteen als je dat wilt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:13

HippoLogic schreef:
Mijn optie staat er jammer genoeg niet bij: Weens kaptoom. Dat is, net als de academische kaptoom, een licht en elegant kaptoom. Met als belangrijk verschil dat er geen ijzer in de neusriem zit.

Dan is het toch eigenlijk gewoon een sidepull?!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:58

Bij een Weens kaptoom zitten de ringetjes net als bij elk ander kaptoom op de neus(riem). Als ik google op sidepull zie ik optomingen die anders inwerken omdat de ringetjes waar de teugels aan gaan op een ander plek zitten. Meer aan de zijkant, soms zelf nog wat meer naar beneden. Sommige sidepulls lijken ook met een release systeem te werken, als ik kijk bij afbeeldingen van sidepulls op google.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:00

Ik heb voor beide paarden een hackamore :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 17:30

Francis schreef:

Rondgenaaid leder lijkt me zo lomp en zwaar...er zijn nog andere manieren om release beter te maken. Ik denk dat er toch in geslaagd ben ivm een ontwerp waar ik al een heel eind mee bezig ben (en die ik nog nergens anders gezien heb, wat me in feite heel erg verwondert, want mij lijkt het me logischer dan dat sommige andere modellen in elkaar steken én het is heel effectief). Een mechanische hackamore lijkt me persoonlijk te hard, het is snel teveel zonder dat je er zelf erg in hebt. Een bloem vind ik al beter, maar heb zelf liefst zo weinig mogelijk ijzer rond het hoofd van het paard.
Binnenkort ga ik meer weten, ben enorm benieuwd, Lisanne Thomassen en nog paar andere mensen willen hem testen voor mij.
Het komt er vooral op neer om het juiste materiaal op de juiste plaats te gebruiken.
Zelf vind ik bvb een brede lederen neusband rond de neus van het paard (zoals deze die ik gemaakt heb) ronduit slecht. Lijkt of mijn paarden het erg vervelend vinden dat er zo'n riem rond hun neus zit. Ze gaan dan heel vervelend reageren. Doe ik het touwhalster weer aan, probleem opgelost...
Ik vind de poll heel interessant!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:38

Ik vind die van Barefoot zeker niet lomp, 't ligt er maar net aan hoe dik het leer is wat je daar voor gebruikt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:39

Ik heb zowel een sidepull als een kaakgekruist (met het ene paard met de ene, met het andere paard met de andere) maar vind zelf de sidepull gemakkelijker en handiger. Bij het kaakgekruist moet ik soms zelf de gekruiste riemen losser maken met mijn hand vanop het paard, omdat de release niet super is.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:43

ik heb een hele tijd mijn argentijnse halster gebruikt voor bitloos rijden. Ik heb helaas nu een nieuw verzorgpaard en die past hem niet. maar het reed heel erg fijn. een beetje hetzelfde principe als een touwhalster, maar dan is de neusriem wat steviger, het zit een beetje tussen een bosal en een touwhalster in:
Afbeelding

carmenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:45

Ik rij met een indian bosal, die kan je ook gebruiken als sidepull. Hij bevalt mij en mijn paardje erg goed :)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 20:13

Ik rij met een kaakgekruist hoofdstel.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:28

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 29-07-24 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt