Bitloos? Maar waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:44

Marian01 schreef:
Mijn paard heeft denk ik wat pijn gehad (wat ik toen niet wist!..en nu nog naar moet gokken trouwens..) bit pakte hij vast, beet 2 appelbitjes naar de gloria..hij pakte vast en ik pakte daardoor ook vast (of wellicht was het wel andersom..maar het was niet goed)..en nu gaat iedereen roepen, dus het ligt aan jou!!! Ik zal jullie voorzijn: Dat weet ik!. Maar weten en echt oplossen was weer wat anders..Ik kreeg het domweg niet voor elkaar, rijden was verre van ontspannen, en ik had geen zin in rugproblemen en dat soort dingen. Op een dag zat ik te klooien zonder zadel met een halster en merkte dat ik gewoon kon rijden.. (in notendop) Volgende dag bitloos hoofdstel gehaald, opgezadeld, en kon zo wegrijden.
Nu rijden we bitloos, puur ontspannen, ik krijg hem lager ingesteld..Ik ben hierdoor volgens mij ook beter gaan zitten, want we rijden ook met bit..en jongens..er is bij ons beiden een wereld opengegaan. Hij kan lopen! Ik kan (redelijk) rijden! Wauw, we rijden ontspannen, kont eronder, lekker werken, en gaat in deze afwisseling prima. Dus bitloos rijden ging eigenlijk als een soort van " ohh zou het kunnen?" beetje perongeluk.

ik ben ook wel eens zo wat aan het klooien met gewoon alleen het halster om, en ik kan dan ook wel rijden, maar om dan echt te zeggen dat het dan veel beter gaan, neej niet echt

maar van de andere kant, als ik gewoon wat aan het klooien ben ik ook letterlijk aan het klooien, en dan komt er weinig van fatsoenlijk rijden aan te pas, dan is het gewoon een paar rondjes stappen ofzo, en klaar

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:45

judith370 schreef:
Citaat:
daar heb ik het ook niet over, ik heb het over met volle kracht en half bokkend de andere kant op gaan

Maar daar had ik het niet over :Y)

waar dan wel over? je schreef 'met doodsangst', als paarden doodsangst hebben gaan ze bij altijd met volle kracht de andere kant op....

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:46

Ik rijd met beiden.
Mijn merrie gaat heel erg kwijlen met een bit in (ik hoef er dan nog niet op te zitten en contact te hebben, alleen het bit zorgt al voor die reactie). Er komen soms echt slierten tot bijna op de grond te hangen... Met een bitloos hoofdstel heeft ze dit niet, wat denk ik fijner is voor haar en voor mij (kwijl in je gezicht in galop, er zijn leukere dingen :+ ).
Op buitenrit rijd ik eigenlijk altijd bitloos, als ik echt met dressuur wil bezig zijn in de bak wisselt het af. Er zijn perioden dat ze fijner reageert op bit dan zonder bit.
Buiten maakt het echt niet uit of je met of zonder bit rijdt. Als ze gaan, dan gaan ze. En anders krijg je ze met een bitloos hoofdstel ook nog wel omgetrokken hoor :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:48

Ik schreef in pure paniek, ik heb het echt over op hol slaan zegmaar.

Maar dat doet er ook niet meer toe, je moet gewoon kijken wat voor jullie het fijnste werkt.
Waar zowel je paard als jij goed mee overweg kan :j
Of dat nu bit of bitloos is..

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:49

Ik heb een jaar geleden een artikel gelezen over het bit. Werd in verteld dat het in sommige gevallen toch erg slecht kan zijn aangezien niet ieder paard dezelfde mond heeft. Het bit kan pijnlijk op de tanden slaan, op het tandvlees duwen en het is niet erg natuurlijk om je mond op zo'n manier te houden dat je geen last hebt van dat ijzeren ding. Veel paarden vinden een bit erg vervelend en gaan dan met hun tong onder het bit om eventuele irritatie/pijn te verligten. Helaas is daarvoor een nieuw truckje uitgevonden: de trensriem. Deze zorgt er dus voor dat het paard de mond niet steeds kan openen om de pijnt te verlichten. Zo zijn er ook bitten die ervoor zorgen dat het paard zijn toch neit meer kan bewegen EN zijn mond niet open kan doen. Zeer frustrerend als paard zijnde.

Natuurlijk verschillen veel mensen van mening maar ik vond dit goeie argumenten om resoluut met het bit te stoppen of ervoor te zorgen dat het paard er zo min-mogelijk last van heeft.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:49

Ine23 schreef:
Ik rijd met beiden.
Mijn merrie gaat heel erg kwijlen met een bit in (ik hoef er dan nog niet op te zitten en contact te hebben, alleen het bit zorgt al voor die reactie). Er komen soms echt slierten tot bijna op de grond te hangen... Met een bitloos hoofdstel heeft ze dit niet, wat denk ik fijner is voor haar en voor mij (kwijl in je gezicht in galop, er zijn leukere dingen :+ ).
Op buitenrit rijd ik eigenlijk altijd bitloos, als ik echt met dressuur wil bezig zijn in de bak wisselt het af. Er zijn perioden dat ze fijner reageert op bit dan zonder bit.
Buiten maakt het echt niet uit of je met of zonder bit rijdt. Als ze gaan, dan gaan ze. En anders krijg je ze met een bitloos hoofdstel ook nog wel omgetrokken hoor :)

Weetje dan wel zeker dat je bit wel bij je paardje past?
Dat had de mijne ook, bleek gewoon een te dik bit te zijn voor zijn mondje.

Rider01

Re: Bitloos? Maar waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:55

Ik rij bitloos
Je kan mij niet wijsmaken dat je ruiterhand zo stil is dat je nooit het bit ergens tegen de paardenmond aan laat komen, onmogelijk imo
Dan moet je dus echt perfect meebewegen dat lijkt mij al sterk en in geval van een onverwachte beweging al helemaal.

Wat betreft dat fabeltje over er vandoor gaan, je hebt altijd de one rein stop nog (al gaat een goed opgevoed paard er als het goed is niet vandoor)
Mijn pony, lastpak uit het wild, gaat ook bitloos beleerd worden.
Ik ben van mening dat ieder paard veilig bitloos gereden kan worden :) ook uit eigen ervaring

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:56

Ik heb al verschillende soorten bitten geprobeerd en de vorige eigenaresse ook. Ook met haar tanden is er geen probleem, ik denk dat ze gewoon overactieve speekselklieren heeft. Met eten van muesli etc maakt ze ook haar hele bak nat. Na drie jaar heb ik me erbij neergelegd. Mijn andere merrie gaat voor de kar en wordt wel gewoon met bit beleerd, als dat goed gaat blijf ik daar ook mee mennen. Ik heb geen problemen met bit-optomingen, het is allemaal afhankelijk van hoe je ermee omgaat natuurlijk. Voor Mara en mij gaat bitloos erg fijn, zeker op buitenrit waar ik dan met lang teugeltje kan rijden zonder dat het bit niet stabiel zou liggen.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 16:57

judith370 schreef:
Ik schreef in pure paniek, ik heb het echt over op hol slaan zegmaar.

Maar dat doet er ook niet meer toe, je moet gewoon kijken wat voor jullie het fijnste werkt.
Waar zowel je paard als jij goed mee overweg kan :j
Of dat nu bit of bitloos is..

dat is waar, het gaat om het beste, voor mij en mijn paard :j

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:59

Ik heb met mijn haf een tijdje bitloos geprobeerd, puur omdat het mij niet fijn leek om telkens een bit in te hebben (voor hem uiteraard). Maar toch heb ik het idee minder te zeggen te hebben op momenten dat het wel nodig is (weg oversteken, schrikken van dingen). Hij maakte er gebruik van als hij ergens geen zin in had..uiteindelijk luisterde hij wel, maar dat koste een stuk meer tijd om hem te overtuigen. Dus voor de langere ritten toch maar een bitje erin :) misschien dat het met mijn ijslander wel goed gaat, maar dat probeer ik voorlopig nog even niet.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:00

Rider01 schreef:
Je kan mij niet wijsmaken dat je ruiterhand zo stil is dat je nooit het bit ergens tegen de paardenmond aan laat komen, onmogelijk imo

ja, maar als het ook een keer tegen de paardenmond aankomt, dan vergaat de wereld nog niet, en als het wel zo'n grote ramp zou zijn, dan zou met bit rijden waarschijnlijk verboden worden
dus wat dat betreffed snap ik je punt niet echt :o

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:02

veronique100 schreef:
Rider01 schreef:

ja, maar als het ook een keer tegen de paardenmond aankomt, dan vergaat de wereld nog niet, en als het wel zo'n grote ramp zou zijn, dan zou met bit rijden waarschijnlijk verboden worden

Het is zeker niet het eind van de wereld
Ik rij zelf alleen niet met een prettig gevoel als ik hem ongemak zou bezorgen daardoor, ongemak door mijn pleziertjes? Vind ik niet echt eerlijk
Natuurlijk moet iedereen doen waar hij zich fijn bij voelt!

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:02

Saayer schreef:
Ik heb met mijn haf een tijdje bitloos geprobeerd, puur omdat het mij niet fijn leek om telkens een bit in te hebben (voor hem uiteraard). Maar toch heb ik het idee minder te zeggen te hebben op momenten dat het wel nodig is (weg oversteken, schrikken van dingen). Hij maakte er gebruik van als hij ergens geen zin in had..uiteindelijk luisterde hij wel, maar dat koste een stuk meer tijd om hem te overtuigen. Dus voor de langere ritten toch maar een bitje erin :) misschien dat het met mijn ijslander wel goed gaat, maar dat probeer ik voorlopig nog even niet.

ik heb ook een haflinger, en daarom vraag ik mij ook een beetje af of hij niet te 'lomp' (als in dat hij niet echt in de gaten heeft dat ik bv naar rechts trek, en dat ie daardoor gewoon rechtdoor blijft lopen) is om bitloos bereden te worden, en of zijn buigingen er niet ten kosten van gaat

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:04

uk heb ook een bitloos hoofdstel gebruikt op mijn ondertussen verkochte paard (z niveau). Ze liep er precies hetzelfde op. Alleen iets minder heftige reactie op een onrustuge ruiterhand (van een bijrijder).

Precies ook wat ik vaak heb gezien. dat sommige ruiters er veel voordeel in zien, omdat hun paard er beter mee loopt. Echter is dat imo juist vaak (niet altijd) een soort van nepoplossing is,omdat de fouten van de ruiter niet weggaan.

Je moet imo dus goed kijken waarom je wil overstappen.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:05

Rider01 schreef:
veronique100 schreef:

Het is zeker niet het eind van de wereld
Ik rij zelf alleen niet met een prettig gevoel als ik hem ongemak zou bezorgen daardoor, ongemak door mijn pleziertjes? Vind ik niet echt eerlijk
Natuurlijk moet iedereen doen waar hij zich fijn bij voelt!

Ja, natuurlijk moet iedereen doen waar hij zich fijn bij voelt!, dat spreekt voor zich
maar ik heb niet echt het idee dat ik hem een ongemak bezorg door met bit te rijden, zo is hij ook beleert, dus is het inprincipe gewoon gewend, lijkt mij..

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:05

Citaat:
ik heb ook een haflinger, en daarom vraag ik mij ook een beetje af of hij niet te 'lomp' (als in dat hij niet echt in de gaten heeft dat ik bv naar rechts trek, en dat ie daardoor gewoon rechtdoor blijft lopen) is om bitloos bereden te worden, en of zijn buigingen er niet ten kosten van gaat

Als dat het geval is, dan rij je dus teveel op je teugels.
Je rijd geen wendingen door te trekken, dat doe je met je zit, je teugels zijn daar maar een (klein) onderdeel van.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:06

Hoe kom je er op dat je alleen met bit je paard zou kunnen omtrekken TS? Bitloos betekend toch niet hoofdstelloos?

En draai het eens om: waarom gebruik je een bit als er geen meerwaarde aan zit?
Is dat ook logisch eigenlijk? Netzoals met sporen rijden als je ze toch niet nodig hebt..

Een paard wat gewoon geen reactie geeft als je stuurt met bitloos moet gewoon een betere opvoeding hebben.
Als trekpaarden ook bitloos gereden kunnen worden... dat zegt genoeg. Met kracht win je het uberhaupt niet van een paard. Ook zinloos dus om dat te gebruiken.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:06

TS, de merrie waarover ik spreek is een ouderwetse tank van een haflinger. Ze zijn er heus niet te lomp voor ;)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:08

ik zeg altijd: wie niet waagt, niet wint ;)

Zelf rij ik hoofdzakelijk met bit, maar zo af en toe om eens zot te doen ga ik wandelen met touwhalster, hier reageert mijn paard het prettigste op (qua bitloze optoming), maar echt dressuurrijden zou ik er niet mee kunnen/willen doen, nu.
Laatst bijgewerkt door SheeNegro op 17-01-13 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:09

Mijn haf was echt een ouderwetse boeren knol om zo maar te zeggen. Alleen gericht op eten, en vooral niet te hard werken ;) ze merken donders goed of jij links of rechts wil, maar op het moment dat hij er totaal geen zin had moet je net wat meer inzetten om toch die kant op te gaan (bitloos) maar dit is voor elk paard verschillend, misschien vind jou haf het wel heel prettig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:11

judith370 schreef:
Citaat:

Je rijd geen wendingen door te trekken, dat doe je met je zit, je teugels zijn daar maar een (klein) onderdeel van.

Dat klopt. Aan de binnenkant trekken voor een wending is dan ook nog eens verkeerd gebruik van de teugel. Je wending komt uit je buitenkant, dus ook uit je buitenteugel. Je binnenteugel mag begeleiden, maar niet meer doen als je buitenteugel, In principe rij je de wending op je buitenteugel. Een paard dat de juiste scholing heeft gehad kan ook prima wendingen lopen als je helemaal geen binnenteugel vast hebt, en alleen je buitenteugel (en natuurlijk je zit) hebt.

T

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:16

superwoman schreef:
uk heb ook een bitloos hoofdstel gebruikt op mijn ondertussen verkochte paard (z niveau). Ze liep er precies hetzelfde op. Alleen iets minder heftige reactie op een onrustuge ruiterhand (van een bijrijder).

Precies ook wat ik vaak heb gezien. dat sommige ruiters er veel voordeel in zien, omdat hun paard er beter mee loopt. Echter is dat imo juist vaak (niet altijd) een soort van nepoplossing is,omdat de fouten van de ruiter niet weggaan.

Je moet imo dus goed kijken waarom je wil overstappen.

sorry maar wat is 'imo'

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:17

In mijn ogen.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:18

judith370 schreef:
Citaat:

dat snap ik, maar ik omschreef het daar gewoon heel overdreven, om mijn punt goed duidelijk te maken :j

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:18

Maar wat is dan wel je punt?
Je bent bang dat je zonder een pijnlijke prikkel van het bit geen wending kan maken?